Höj studiebidraget!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
anja skrev:
En student som har en årsinkomst på 100 000 får då en genomsnittlig månadslön på ca 8300 kronor. Efter skatt blir det 5800 kronor kvar.

är det mycket pengar?
är det bättre att studenterna tar LÅN istället för att jobba?
är det meningen att slutsumman ska vara ungefär den samma, oavsett om man tar lån eller väljer att jobba istället?
varför kan man aldrig i dethär landet premiera dom som är duktiga?

Det är mer än 2328kr i alla fall.

Ska bidrag betalas ut som någon sorts duktighetspremie för de som jobbar mycket?

Pengar växer inte på träd, de kommer någonstans ifrån. Att jobba och betala skatt och sen få ut generella bidrag som man själv betalar har varit en av SAP:s bästa röstfiskarmetoder genom åren. Ta bara alla välbeställda unga killar på detta forum som skriker om SAP:s uselhet, vänta bara till de har barn ,villa och familj då har det blivit sossar av den stora majoriteten. :lol
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Thermal skrev:
Hur definierar du klara dig? Leva precis på existensminimum eller en bit över så du har råd med nöjen och dylikt också?
Jag menar att leva som jag kan göra på min stämpling. drygt 10k i månaden så det är väl en bit över antar jag.

prulle skrev:
Shit hur vågar du visa dig på sporthoj med den inställningen? :tomten
De flesta verkar ju ha ungefär samma inställning, att ha pengar så man slipper jobba och kan ha kul istället. Sen är alla mot bidrag så att de ska kunna skrapa ihop så mycket pengar. Men jag menar alltså att om staten skulle ge mig stämpling livet ut utan motprestation så självklart skulle jag säga ja. För jag gillar inte att arbeta, kanske skulle göra det ändå förståss då jag hittar nått kul man kan pyssla med. Får man gratis pengar och kan göra vad man vill kan man ju lära sig skruva eller lära sig ett instrument eller vadsomhelst. Klart jag inte skulle säga nej till det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Pengar växer inte på träd, de kommer någonstans ifrån. Att jobba och betala skatt och sen få ut generella bidrag som man själv betalar har varit en av SAP:s bästa röstfiskarmetoder genom åren.

Först föll korvgubben för min charm och började skicka massa jufs-PM och blev sen moderat, nu har Chrissy förälskat sig i Gixxxer-Anders och konverterat till The Dark Side även han.
Nu är det benrangel, Chewie, Twinner, mb, Coola Ola, Martin eus och som bonus URR Ninja kvar att omvända.

:banana

Bra Chris, att du övergav förlorarna och hängde på i vinnarjenget istället.
 

Coola Ola

Guest
Wunder skrev:
Bidraget behöver inte höjas. Det är otroligt vad mycket studielån + bidrag räcker till! Jag har pengar över varje månad och då är jag ändå inte den som tackar nej till en fest. Sen tillkommer det man jobbar in på loven vilket man kan bränna direkt på nöjen. Hade jag bara haft ambitionen hade jag nog klarat mej helt och hållet på arbetsinkomsterna.

Har du inga utgifter på loven då?

Håller med om att studiebidrag +lån räcker till ganska mycket. Bidragsdelen borde dock höjas rejält då den har varit relativt konstant rätt länge.

En annan sjuk grej är att man inte ens kan få lån efter 240 veckor. Att man inte får bidrag kan jag köpa men vafan, lånet pyntar man ju tillbaka? Antagligen kommer jag få jobba minst halvtid vid sidan av på nåt sätt under sista året av min utbildning och jag har lite svårt att se hur det skulle gå ihop med tid för studier. Hade jag åtminstone fått lånet hade det ju funkat.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Först föll korvgubben för min charm

-"Keep your friends close but your enemies even closer!" :mattias

.......sen är det lite charmigt att du förälskat dig så i mitt übertighta skinnställ!
:rofl
 

Coola Ola

Guest
korvgubbe skrev:
-"Keep your friends close but your enemies even closer!" :mattias

.......sen är det lite charmigt att du förälskat dig så i mitt übertighta skinnställ!
:rofl

Han har järnkoll på sina meningsmotståndare iaf.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Coola Ola skrev:
Han har järnkoll på sina meningsmotståndare iaf.

Jorusåatte... "Åsiktsregistrering" och att lista, dokumentera och indexera sina motståndare är ju väldigt populärt inom vissa grupper! :hihi
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Halogen skrev:
Hur tight är det? Som ett.. korvskinn? Haaaha!
:rofl :rofl :rofl

:hihi

Måste ju göra skäl för namnet! Tänk dig ett skinnställ som du fäster runt kroppen med hjälp av vacuum.... Och därefter låter du kroppen svälla en aning... Så tight är det!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Måste ju göra skäl för namnet! Tänk dig ett skinnställ som du fäster runt kroppen med hjälp av vacuum.... Och därefter låter du kroppen svälla en aning... Så tight är det!

Fy vad du överdriver, och hade det inte vart för att din GSM var från 1996 så hade den visst fått plats - så jävla divigt:
"Åh, nej - mitt skinn stell är så tajt att min mobil inte får plats om min vältränade, vaxade och gyllenbruna villaägarkropp befinner sig inuti redan."
 

Bifogat

  • delete 198.jpg
    delete 198.jpg
    4.6 KB · Visningar: 18

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Fy vad du överdriver... GSM ..

GSM? ..jag kör fortfarande med NMT!

......din beskrivning där låter lite väl detaljerad. Är det dina fotspår jag såg i snön på min tomt utanför vardagsrumsfönstret? :skrämd
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
......din beskrivning där låter lite väl detaljerad. Är det dina fotspår jag såg i snön på min tomt utanför vardagsrumsfönstret? :skrämd

Nä, jag har inte varit där på länge. Kanske var dina inneboende?
 

Bifogat

  • delete tillsammans.jpg
    delete tillsammans.jpg
    86.5 KB · Visningar: 45

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Nä, jag har inte varit där på länge. Kanske var dina inneboende?

Alla som bor i mitt blockflöjtskollektiv vet att gräsmattan på baksidan är "off-limit" till i vår eftersom den såddes sent i höstas!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Alla som bor i mitt blockflöjtskollektiv vet att gräsmattan på baksidan är "off-limit" till i vår eftersom den såddes sent i höstas!

Tydligen inte, eftersom de smyger runt i sina näbbstövlar där.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Chris Ash skrev:
Jag ser inte poängen med att betala ut bidrag till folk som drar in 100 000 om året på extrajobb. Det har gått inflation i hela bidragsidén i Sverige tyvärr.


Vi har bidrag 40 veckor om året. Resten får man knega ihop.

Systemet är kasst idag. Man får inte tjäna mer än ca 45000/termin. Grejen är den att dom räknar inte när du jobbat ihop pengarna, utan när dom betalas ut!
Ex. Du jobbar Juni Juli Aug. (Då har du inget bidrag eller lån, så det lär man göra) Säg att du tjänar 15000 brutto, och lönen betalas ut månaden efter du jobbat. Då har du redan då tjänat maxbelopp på höstterminen... Inte så smidigt kanske!

Man premieras inte att jobba under studietiden, och det är inte bara bidragsdelen som ryker utan även lånet, där den största förlusten finns. Så ÄR det.

Sen komma med lite avdankade kommentarer om kommunistsystem tycker jag är lite lågt. Läs hela mitt inlägg dår jag tycker att bidraget inte ska höjas en spänn som det är nu. Däremot så måste man ändra på fribeloppet så att man kan tjäna lite extrapengar förutom på sommar/vinterlovet.

Som sagts tidigare så går studenterna back varje månad enligt konsumentverkets uträkningar och då skulle inte en tusenlapp eller två göra ont varje månad som extrainkomst, men det går inte idag för den marginalen har du bränt redan på sommaren.
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
juha01 skrev:
Vi har bidrag 40 veckor om året. Resten får man knega ihop.

Systemet är kasst idag. Man får inte tjäna mer än ca 45000/termin. Grejen är den att dom räknar inte när du jobbat ihop pengarna, utan när dom betalas ut!
Ex. Du jobbar Juni Juli Aug. (Då har du inget bidrag eller lån, så det lär man göra) Säg att du tjänar 15000 brutto, och lönen betalas ut månaden efter du jobbat. Då har du redan då tjänat maxbelopp på höstterminen... Inte så smidigt kanske!

Man premieras inte att jobba under studietiden, och det är inte bara bidragsdelen som ryker utan även lånet, där den största förlusten finns. Så ÄR det.

Sen komma med lite avdankade kommentarer om kommunistsystem tycker jag är lite lågt. Läs hela mitt inlägg dår jag tycker att bidraget inte ska höjas en spänn som det är nu. Däremot så måste man ändra på fribeloppet så att man kan tjäna lite extrapengar förutom på sommar/vinterlovet.
Ord. Igen. :fakta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
juha01 skrev:
...skulle inte en tusenlapp eller två göra ont varje månad som extrainkomst...

Vem vill inte ha mer? Alla vill ha mer, så är det.

Frågan är vem som ska betala eller var man ska spara:
Vad tycker du om det?
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Markus skrev:
Vem vill inte ha mer? Alla vill ha mer, så är det.

Frågan är vem som ska betala eller var man ska spara:
Vad tycker du om det?
det är ju inte frågan om att betala eller spara när man jobbar! tvärtom så om en student jobbar så betalar han/hon skatt och drar alltså in pengar till staten.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
newstead skrev:
det är ju inte frågan om att betala eller spara när man jobbar! tvärtom så om en student jobbar så betalar han/hon skatt och drar alltså in pengar till staten.

Som sedan betalas ut igen i form av bidrag. Man kan ha olika åsikter om hur denna pengakarusellen ska se ut. Givetvis tycker jag att studenter ska ha råd att studera, det är inte det. Jag är däremot inte så säker på att generella bidrag ala idag är den bästa modellen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top