Poängen var att det är fel att basera lagar utefter vad en studentekonomi räcker till, vad 'vanligt folk' har råd och inte råd med eller dylikt.
Hade du råd med en sporthoj när du var 18 då?
Annars kan vi ju tillåta effektstarka sporthojar till 18 åringar baserat på din ekonomi som tonåring.
Sen är det klart att statistik som säger att stor andel av unga motorcyklister kör ihjäl sig ger ett upphov till att försöka minska det.
Undrar hur populärt det hade blivit om ungdomar 18-24 bara fick köra bilar med max 120 hästkrafter eller dyl.
Det är ju inte det som är grejen.
Vad en studentekonomi räcker till är överhuvudtaget inte relevant.
Det som är skillnaden är ju att sporthojar drar till sig gasglada personer. Detta beror troligen på att du för relativt lite pengar får ett ganska högt förhållande mellan kilon och hästkrafter.
Jämför exempelvis.
För drygt 50 000 kr får du en literklubba som är mindre än 10 år gammal, väger ca 200 kg och har över 150 hästar.
Om vi räknar med en ganska tung förare så har vi ett ekipage på 300 kg inklusive förare som har över 150 hästar och tar sig från 0-200 på under 10 sekunder. Det är ett vikt effektförhållande på 2:1. Ungefär samma som en Bugatti Veyron.
Det är något som är relativt överkomligt för någon som målmedvetet sparat pengar (eller vill ta ett SMS-lån)
Hur många bilar får du med det förhållandet hästkrafter / kg som kostar 50 000 kr? För dom pengarna får du en Ford Focus Flexifuel som med lite god vilja gör 0-70 på samma tid som sporthojen tar sig till 200.
Ska du ha en bil med det effekt/vikt förhållandet så innebär det en rätt hårig sportbil. Dom enda bilar som överhuvudtaget är i närheten är ju svindyra supersportbilar á la Ferrarri, Lamborghini osv. Det är inte många ungdomar som har råd med en sådan.
Följden blir att det är nästan ingen 18 åring som åker runt i en Ferrari medan det är relativt många som kör runt på en literklubba.
Det innebär att det dör många fler på literklubbor än i ferraris.
Vad tycker du att dom ska börja fokusera på? Det fordonsslag där det dör 100 18-åringar varje år eller det där det är kanske 2 18 åringar som äger ett och ett dåligt år så kör en av dom ihjäl sig.
Jag skulle personligen bli förbannad om lagstiftarna skulle lägga energi pch pengar på att lagstifta kring den fordonstyp där nästan ingen kör ihjäl sig och strunta i fordonstypen där dödsolyckorna är överrepresenterade.
Det vore slöseri om man lade pengar på att lagstifta för att rädda mindre än 1 liv om året när man för samma pengar kan rädda ett större antal av dom 100 st.
För övrigt tror jag inte för ett ögonblick att åldern på en körkortstagare inte har betydelse.
Jag tog körkort för bil när jag var 18.
dom första åren körde jag som om jag stulit bilen. Utan undantag. sen lugnade jag ner mig. Inte för att jag krockade eller var nära att vara med i någon olycka. Utan för att jag är äldre och har kommit på att det skulle vara djäkligt tråkigt att smälla.
Att jag sedan klarade mig från olyckor har nog inget med skicklighet att göra utan det är enbart tur. Kombinerat med att jag hade en bubbla som inte hade mer än 50 hästar. Då tar det såpass lång tid att få upp hög hastighet att man hinner komma på att man måste bromsa.
Jag tog mitt körkort för hoj när jag var 33. Hade jag tagit det kortet när jag var 20 hade jag inte levt idag. Det är jag övertygad om. Jag hade inte mognaden för att hantera någonting med den prestanda som en medelmåttig motorcykel har.
Att jag kör saktare har inte att göra med att jag inser mina begränsningar. Jag vet att jag är en tekniskt mycket skickligare förare idag än jag var för snart 20 år sedan och jag skulle teoretiskt sett kunna köra bra mycket fortare utan att braka i diket.
Jag har bara blivit äldre och tycker inte att det är värt risken att köra så nära gränsen. För det är det som gällde då. Då fanns det inte i begreppsvärlden att jag skulle smälla. Sånt händer bara andra. Följdakligen var det inga problem att gasa så mycket det gick.
En 18-20 åring har en väldigt begränsad riskmedvetenhet jämfört med en 30 åring. Detta oavsett körvana och det är inget hokuspokus. Det har att göra med vår mentala utveckling.
Sen att man med körvana lär sig mycket om vilka situationer som är farliga och bör undvikas är en annan sak.
Så jag tror faktiskt att det är en ganska bra idé att åldersbegränsa dom allra värsta hojarna (Egentligen borde man åldersbegränsa bilar med samma förhållanden mellan vikt och effekt också men det finns ju nästan inga sådana ute i trafiken).
Visserligen är ålder ett ganska trubbigt instrument då det finns mogna 18-åringar likaväl som det finns omogna 30-åringar men det är det enda instrument man har ifrån lagstiftarnas sida.