Höjd ålder för tung MC

dEVILKICKer

Adrenaline MC
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Huddinge
Hoj
-99 Yamaha R6
Men att höja utbildningsnivån kommer väl ändå att få fler att skita i att ta körkortet, gnälls ju redan om hur jobbigt det är nu när man måste köra Risk1:an o.s.v, är det inte bättre att oavsett hur gammal man är när man tar kortet så får man köra tung begränsad (lr vad det heter idag) i 2år innan man får köra tung? Då får man 2 år på sig att hantera en relativt stark hoj innan man får köra ostrypt.
Ja, många kommer "strypa" sina hojjar då på pappret varje fall, men dom bevisar bara kravet på personlig mognad innan man ens bör titta på en hoj...

Halshugg mig inte nu, var bara en tanke jag fick :)
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Har än så länge inte träffat nån som kör sporthoj som verkar mogen, oavsett ålder.
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Så bara för att väldigt få 18-åringar har möjlighet till att köra en 800hk bil så ska det förbli lagligt?
Man kan inte kalla det självbegränsande bara för de flesta inte har tillgång till det..

Det kanske man inte kan kalla det. Men det är ju det.:näsblod

Det borde kanske inte vara lagligt.
Men beslutsfattare och lobbyister kanske inte ser ett lika brinnande behov utav att få igenom samma lagbegränsning för bilförare.
Kanske pga bristande statistiskt undelag eller vad det nu kan bero på.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det kanske man inte kan kalla det. Men det är ju det.:näsblod

Det borde kanske inte vara lagligt.
Men beslutsfattare och lobbyister kanske inte ser ett lika brinnande behov utav att få igenom samma lagbegränsning för bilförare.
Kanske pga bristande statistiskt undelag eller vad det nu kan bero på.
Fast samtidigt måste nog ändå lagar ha en spridd acceptans och förståelse annars havererar det. Jämför nedladdning t.ex.
Vid 16 år får du köra traktor/skördetröska
Vid 18 får du köra bil med släp samt lastbil och båtar som gör mer än 30 knop
Vid 20 får du bli polis
Vid 21 får du köra buss
Vet inte vilka gränser för att få framföra tåg, färjor eller passagerarflygplan.

Dock är jag helt övertygad att det är orealistiskt att tänka sig att svenskar måste vara äldre för att framföra en mc än andra fordonstyper. OM något är de andra farligare oavsett vad statistiken säger. MC är i huvudsak farlig för den enskillde individen, >50% singelolyckor.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Har än så länge inte träffat nån som kör sporthoj som verkar mogen, oavsett ålder.

Stämmer bra inklusive mig o dig o alla som framför ett fordon, även dom som går kan knapt gå.

Tycker det är bara löjligt med körkort o regler i allmänt syfte.

Vissa kör ju ändå med det eller utan.

Visa skiter totalt i vad ens en hastighetskylt är.

Vaknar ni upp en dag utan en enda skylt på vägen så är det bara jag som vart framme :D

Varför begränsa motorcykel med olika begränsningar, när det inte finns några begränsningar alls på bil.

Räker med moppekort sen får man framföra alla sorters 2hjuligt fordon tycker jag.

Det är ju i princip samma sak som att ta körkort o få framföra valfri hk från att man tagit körkortet, men det är löjligt att begränsa efter ålder på hoj.

Hela systemet är korupt, skrota systemet :mad:
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Poängen är ju att det är inte hojen som det är fel på, utan han som sitter bakom styret. Jag är väl förmodligen en utav dom där som dom vill ha bort från vägen. Jag är precis i början av skadeåldern (18-24) och kör en sporthoj. Jag skiter fullständigt i vad skylten säger förutom där det är tätbebyggt, dvs 30-50-70-vägar. Är det 90-väg, hyfsat bra sikt och lite bilar är det inte ovanligt att jag pendlar i 160-170. Dock bör man välja vart man gör det. På en motorväg halv tre på morgonen en tisdag är det rätt så fritt fram att köra så.

Att säga att man får framföra bilar med 800hk bara man är 18 är inte riktigt samma sak. En bil oavsett trimningsgrad hänger ju inte på en hoj med samma trimningsgrad när det kommer till hastigheter under 200.

Min turbobil har 260 hästar, men den ger inte i närheten av samma adrenalin eller nöje som hojen ger med hundra hästar mindre. Den har även inte ens en suck mot hojen i någon hastighet över huvudtaget.

Hur många 18-åringar är det som krockar pga för oerfarenhet eller för mycket effekt i bilen procentuellt sett jämfört med 18-åringen på sin oavstrypta båge?

Jag tror inte på det här. Det enda som kommer hända är istället för att det är 18-24 som är skaderisken just nu kommer det bli att det är 24-28 bara för att dom är lika oerfarna som dom som precis får körkortet nu är. Tror att det är hojerfarenhet som är det som hjälper, inte höjda gränser.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Att säga att man får framföra bilar med 800hk bara man är 18 är inte riktigt samma sak. En bil oavsett trimningsgrad hänger ju inte på en hoj med samma trimningsgrad när det kommer till hastigheter under 200.

Min turbobil har 260 hästar, men den ger inte i närheten av samma adrenalin eller nöje som hojen ger med hundra hästar mindre. Den har även inte ens en suck mot hojen i någon hastighet över huvudtaget.
Men du kan snabbt komma upp i olagliga farter med 260 hästar även i en normaltung bil. Om du gasar järnet längs Sveavägen eller längs favoritvägen är du fortfarande en fara!

Tokar utan gaskontroll är farliga oavsett fordonstyp eller ålder. Bara för att bilen är mer förlåtande för misstag och ger mer skydd åt de i fordonet så är inte problemen borta.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Som några är inne på så är det ju lite tveeggat, visst är yngre grabbar mer riskbenägna (eller, konsekvenstänket är inte på topp..) - men det har med medvetenhet att göra, det får man via erfarenhet, det är inget som automagiskt dyker upp bara för att man är 2-3 år äldre...

Låt oss anta att fler gör dumheter på en pigg hoj, än i en pigg bil - visst bär det iväg på ett annat sätt på en literklubba (vi pratar monsterbilar för att vara i närheten, och hur vanliga är sådana?) - men det stora problemet är att hojar kräver lite finess bakom körningen.

Gör man fel går det åt pipan, och fort dessutom - trist nog så ställer alla våra inbyggda, nedärvda reflexer till det, att panika och bli stel i en bil leder till en avåkning med skrotad bil, på en hoj blir konsekvenserna värre.
Att enbart höja åldern och göra det dyrare och krångligare (som man lyckats med numera* ) är inte rätt väg, subventionera vidareutbildning istället, det behöver inte vara SMC (även om det är good shit), men något åt det hållet, med fokus på aktiv körning.

* Risk 2 är ett steg i rätt riktning, men det har bara lagt på kostnader och krånglat till det - numera kan man inte skriva provet innan både risk 1 och 2 är avklarat - vilket gör att man i praktiken inte kan mosa av teorin innan säsongen börjar...
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Jag lånar lite!
Måste fråga er som har koll, hur blir det för mig jag har A1 och kommer ta A begränsad så fort jag blir 18 (dvs inte nästa sommar utan den som kommer efter) hur blir det för mig? kommer jag ha det i 2 år och sen får automatisk obegränsad eller har jag fattat det fel? :)
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag lånar lite!
Måste fråga er som har koll, hur blir det för mig jag har A1 och kommer ta A begränsad så fort jag blir 18 (dvs inte nästa sommar utan den som kommer efter) hur blir det för mig? kommer jag ha det i 2 år och sen får automatisk obegränsad eller har jag fattat det fel? :)

Om inte reglerna har ändrats så tar du begränsat kort om du är under 21, efter två år går kortet över till tung automatiskt utan att du behöver köra upp på nytt.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Bahaha helt rätt. Smågrisarna måste mogna lite först innan de får köra de stoooora cyklarna ;) *host*
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Poängen är ju att det är inte hojen som det är fel på, utan han som sitter bakom styret. Jag är väl förmodligen en utav dom där som dom vill ha bort från vägen. Jag är precis i början av skadeåldern (18-24) och kör en sporthoj. Jag skiter fullständigt i vad skylten säger förutom där det är tätbebyggt, dvs 30-50-70-vägar. Är det 90-väg, hyfsat bra sikt och lite bilar är det inte ovanligt att jag pendlar i 160-170. Dock bör man välja vart man gör det. På en motorväg halv tre på morgonen en tisdag är det rätt så fritt fram att köra så.

Samma sak här om han som velat ha bort mig så skulle jag vart borta förlägesen.

Knapt 30-70 vägar håller jag igen på, det är ovanligt men vist det händer att man kör lagligt ner till 30 i riktigt tätbebygt men fort det öppnar sig är inte jag sen att vrida på högerullen, oftast blir 50-70sträckan 240+ till o från beroende hur öppet det är om det finns folk i närheten o hur intensiv trafiken är.

Tror inte det är fel på mig hur jag kör, utan fel på fordonet jag kör. alla hojar skulle begränsats med max 10hk även bilar.

Människan bygde fordonet, nu får människan strafas med det människan byggt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Samma sak här om han som velat ha bort mig så skulle jag vart borta förlägesen.

Knapt 30-70 vägar håller jag igen på, det är ovanligt men vist det händer att man kör lagligt ner till 30 i riktigt tätbebygt men fort det öppnar sig är inte jag sen att vrida på högerullen, oftast blir 50-70sträckan 240+ till o från beroende hur öppet det är om det finns folk i närheten o hur intensiv trafiken är.

Tror inte det är fel på mig hur jag kör, utan fel på fordonet jag kör. alla hojar skulle begränsats med max 10hk även bilar.

Människan bygde fordonet, nu får människan strafas med det människan byggt.

Men för fan...allvarligt. :huvet För det första så är det bara moppefuckon som blir impade av det här, för det andra...du hade en liten grabb hemma? Har du planerat att finnas där under hans uppväxt?

Man behöver inte utmana ödet, det kan vara kul på två hjul ändå...
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Men för fan...allvarligt. :huvet För det första så är det bara moppefuckon som blir impade av det här, för det andra...du hade en liten grabb hemma? Har du planerat att finnas där under hans uppväxt?

Man behöver inte utmana ödet, det kan vara kul på två hjul ändå...

Nej tuvär har jag inte längre någon pojke hemma :gnissla Bruden lämnade mig i mars o sen har hon fått sin vilja fram på det ena o andra med pojken :gnissla träffar han knapt längre :mad:

Vet inte vad jag planerat i min uppväxst längre, tycker det bara vart kaos sen man blev till.

Jag utmanar inte ödet :tummenupp jag brukar ha skitskoj när jag kör :) häromdagen blev det en kort kort runda som jag lekte av mig med rulande börnis, lite bakhjulsåka, o mera börna :)

Sen kollade jag på när jag låna ut hojen till 2 polare, för den ena tyckte han det va skoj men lite för mycke pulver, men för den andra våga han inte köra något längre, men några få meter blev det :D han tyckte den vägde lite mycke o va lite stor :D
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Stämmer bra inklusive mig o dig o alla som framför ett fordon, även dom som går kan knapt gå.

Tycker det är bara löjligt med körkort o regler i allmänt syfte.

Vissa kör ju ändå med det eller utan.

Visa skiter totalt i vad ens en hastighetskylt är.

Vaknar ni upp en dag utan en enda skylt på vägen så är det bara jag som vart framme :D

Varför begränsa motorcykel med olika begränsningar, när det inte finns några begränsningar alls på bil.

Räker med moppekort sen får man framföra alla sorters 2hjuligt fordon tycker jag.

Det är ju i princip samma sak som att ta körkort o få framföra valfri hk från att man tagit körkortet, men det är löjligt att begränsa efter ålder på hoj.

Hela systemet är korupt, skrota systemet :mad:

Antagligen har man insett att begränsningar behövs på hojar eftersom somliga som kör dem verkar sakna det. Erfarenhet och omdömme utvecklas allteftersom man kör och blir äldre. Som du skriver så skiter du i allt vad vägskyltar är, just pga detta finns det begränsingar på hojar, somliga kan inte riktigt behärska sig och ställer till det på olika sätt i trafiken. Köra lite snabbt gör vi nog alla ibland men man får välja sina ställen.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Bara att konstatera , dem som tycker det är åt helvete är dom som kommer drabbas ( oväntat) medan dom som har vuxit till sig har förstått hela grejen. Det händer helt enkelt för mycket onödiga olyckor med unga förare som har cyklar dom inte kan hantera .
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Bara att konstatera , dem som tycker det är åt helvete är dom som kommer drabbas ( oväntat) medan dom som har vuxit till sig har förstått hela grejen. Det händer helt enkelt för mycket onödiga olyckor med unga förare som har cyklar dom inte kan hantera .

Jag kommer inte drabbas, jag har mitt tunga när lagen träder i kraft, och jag ser mig inte köra lugnare då. För mig är alla fordon förutom jobbfordon totala lekmaskiner. Jag kör endast motorcykel för en ren adrenalinkick, om jag får det på varken bana eller väg spelar ingen roll. Dock krävs det långt över laglig hastighet på väg för att man skall få det.

Motorcykel är en ren larvmaskin, man sitter obekvämt, utsätts för vind och väder, den drar lika mycket som en hyfsat bensinsnål bil, ingen som helst krocksäkerhet. Ser inte nödvändigheten i att ha en när en sådan bil kostar lika mycket i inköp, drar mindre, är säkrare, skönare. Motorcykeln är ett rent adrenalinfordon.

Så länge som hojtillverkarna tillverkar motorcyklar efter ungdomar dvs, så nära MotoGP-replica du kan komma kommer vi inte se att någonting ändras. Sen eftersom att ingen 18-24åring skulle sätta sig på en gynekologstol ser jag inte hur det här kommer ändras?

Dagens 18åringar kommer vara 2013-års 24åringar i krockstatistiken.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Bara att konstatera , dem som tycker det är åt helvete är dom som kommer drabbas ( oväntat) medan dom som har vuxit till sig har förstått hela grejen. Det händer helt enkelt för mycket onödiga olyckor med unga förare som har cyklar dom inte kan hantera .
Ja otroligt otippat att gamlon skiter fulkomligt i det...

24 år de är ju ungefär samtidigt som dem flesta rullar över på rygg och dör.. (skaffar ungar å skit)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top