Höjd ålder för tung MC

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Känns ju tveksamt om 24 för tungt kort är speciellt verkningsfullt.

Jag hade nog hellre sett bättre körkortsutbildning, betydligt hårdare straff för vårdslöshet i trafik, olovlig körning och drogfylla/onykterhet. Tror att det är faktorer som påverkar trafiksäkerheten betydligt mer än huruvida föraren är 21 eller 24.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kan väl kanske vara rimligt i vissa fall, men vad säger att 24 år räcker då. Samtidigt får 80 åringar köra utan att pröv sin lämplighet som trafikant, Kärringar som kör så försiktigt som andra trafikanter blir galna på de, somalier som inte kan svenska trafikregler överhuvudtaget.
Jag tror det nån djävla uppkomling som vill göra karriär genom att stärka jantelagen.
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Att säga att höja straffen för olovlig körning, smitning och hastighetsöverträdelser är ju ganska dumt då det kommer straffa bilister mer än motorcyklister (i alla fall det sista) då dom flesta sporthojsåkare som blir invinkade inte vrider av på rullen utan gör tvärtemot.

Poängen är väl den att hojarna är alldeles för snabba idag. Förr i tiden (Nu vet ju inte jag exakt hur det var då jag aldrig testat själv men man kan väl anta det) hade motorcyklarna 120 häst, ram byggd av nedsmälta snusdosor och fjädringen var väl inte som idag.

Jag vet ju själv hur det är är om man är ute och kör inspirerat även fast jag bara har "25-kw-hoj". Det går alldeles för fort för att hinna stanna på en kurvig väg om någonting bestämmer sig för att komma upp oväntat i en blind kurva.

Jag är förvisso bara 18 och kör för er en stenåldersmaskin (R1-05) och i fjädrings- och motorväg är det väl ljusår ifrån en S1000R men det är faktiskt inte hojen som det är fel på, utan föraren. Hur många hormonsstinna 55-åringar ser ni dubbelvikta ner på en sporthoj med ett Arlenless-ställ blåsandes i 200 blås förbi fartkameran?

Nä, det här tror jag inte på, mer utbildning istället för att höja gränserna, det här kommer bara leda till att fler kör utan kort.

Jag hinner för övrigt få mitt tunga innan lagen träder i kraft så mig behöver ni inte gnälla på :D
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Tog tungt hojkort samma dag jag blev 18 har jag för mig...
Jag fick äran att själv köra tillbaka hojen till körskolan efter...
Jag var lyrisk och kryssade mellan bilarna i toppfart på vägen tillbaka, med ett flin bakom vesiret... Adrenalinet pumpade och jag var överlycklig... Och jag överlevde... :)

Man kör med mer respekt för livet ju äldre man blir... Helt klart!
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Hur många hormonsstinna 55-åringar ser ni dubbelvikta ner på en sporthoj med ett Arlenless-ställ blåsandes i 200 blås förbi fartkameran?

Tar du bort hormonstinna och arlenness-ställ från ekvationen så vet jag ganska många 55-åringar som blåst förbi fartkameror i 200+. Men som sagt, oftast i allväderställ och inte speciellt hormonstinna. Skillnaden mot 20-åringar som gör det samma är nog att 55-åringen (oftast) väljer sina tillfällen med en betydligt högre grad av riskmedvetande.
 

sirling

streetfighter is tha shit
Gick med
13 Oct 2006
Ort
hammenhög
Hoj
suzuki gsxr 1000 - 02
tycker de e sjukt när man får vanligt bilkort så får man ha 800hk i bilen utan att de e några problem. inför begränsning på bilar me för dom som e 18 år också.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan tycka att samhället snart börjar gå till överdrift när det gäller att "skydda"(ev inskränka) sina invånare! Känns lite som att det är lika bra att ta steget med automatiskt manövrerade fordon istället för ta bort alla riskfaktorer i trafiken då vi alla vet att skit bakom ratten är det enskilt största problemet!

Är även lite konstigt tycker jag att inga stör sig på att man snart skall behöva ta lån för att ta samt behålla körkortet. Paralellen med moderata skattesänkningar börjar kännas väl löjeväckande nu då en massa andra avgifter ökar men vi får ju mer i plånboken...

Körkortsåldern kan säkert spela roll och få bort några få olyckor men som vanligt är det bilisterna som är fienden nr 1!

OCH vart i hela hvete är körkortskontrollen för de över 65?
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
tycker de e sjukt när man får vanligt bilkort så får man ha 800hk i bilen utan att de e några problem. inför begränsning på bilar me för dom som e 18 år också.

Ja, men en bil med den effekten kräver ofta en ekonomisk insats som de flesta unga gröna körkortsinnehavare inte besitter.:rolleyes:
Så det är lite självbegränsande.

Jag tog mitt kort (A) när jag fyllt 29. Jag kan nog tänka mig att jag kör annorlunda än ifall jag tagit kortet då jag var närmare 20. :näsblod
Man har blivit för "klok" på äldre dar och kör därefter med.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Poängen är väl den att hojarna är alldeles för snabba idag. Förr i tiden (Nu vet ju inte jag exakt hur det var då jag aldrig testat själv men man kan väl anta det) hade motorcyklarna 120 häst, ram byggd av nedsmälta snusdosor och fjädringen var väl inte som idag.
En R90S, Mach III eller ThunderAce var snabba nog för att både försöka "dra snuten" eller snabbt bygga upp tillräcklig rörelse-energi för omedelbart kunna avsluta ett liv.
En R1 är i mångt och mycket säkrare, då den erbjuder bättre kontroll i form av chassi och bromsar samt lägre vikt. Utveckling tror jag det kallas. Vad vill man helst sitta på när ett vildsvin dyker upp på vägen, en CB750 ifrån -71 eller en flång ny S1000RR?

Vidare har det investerats i vägnäten. Farliga vägar byggs om, farliga platser märks ut etc. Mänskligheten strävar framåt, det borde inte betyda att man ska behöva höja "myndighetsgränser" på ungarna. Framtiden tillhör de kommande generationerna, men det är inte vår uppgift att förbjuda dem ifrån att bli vuxna och ta eget ansvar. Det skjuter bara upp problemen, det löser dem inte.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Som jag sagt förut. Man försöker bota symptomen istället för sjukdomen.

Det är billigare och enklare att helt enkelt göra det omöjligt för folk under 24 år att köra motorcykel och därmed sänka antalet "Köraihjälsig-DireCKt"-benägna motorcyklister än att kosta på med riktiga körkortsutbildningar där man får respekt för sin egen dödlighet och faktiskt lär sig framföra motorcykeln.

Riskutbildningarna är ett steg i rätt riktning vad gäller själva utbildningen men det är fortfarande för ytligt.

Att sen ålder skulle ha något med saken att göra vet jag inte men statistiken talar sitt tydliga språk, men jag tror det helt enkelt beror på att "färskingar" helt enkelt inte hunnit bilda sig nog med erfarenheter på motorcykel innan den där första allvarliga situationen uppstår. Då blir det en paniksituation och allt skiter sig, med en ny runa i Minneslunden eller en notis i Olyckstråden till följd.

Hade man mer kött på benen när man var klar med sin körkortsutbildning är jag helt övertygad om att man skulle påverka statistiken mer, och framförallt mer positivt. En bi-effekt jag ser av höjd körkortsålder är helt enkelt att man förflyttar gruppen som kommer bli olycksdrabbad högre upp i åldrarna.

Så 21-åringarna med nya körkort som är med i olyckor idag kommer vara 24-åringar när (om) dom nya lagarna träder i kraft. Statistiken kommer vara i stort densamma fast dom drabbade kommer vara äldre. 24-åringarna kommer inte vara bättre på att köra än vad 21-åringarna är idag eftersom dom kommer gå exakt samma utbildning. Det enda dom kommer vara är äldre och ålder har ingen som helst betydelse för hur pass duktig MC förare du är.

En R90S, Mach III eller ThunderAce var snabba nog för att både försöka "dra snuten" eller snabbt bygga upp tillräcklig rörelse-energi för omedelbart kunna avsluta ett liv.
En R1 är i mångt och mycket säkrare, då den erbjuder bättre kontroll i form av chassi och bromsar samt lägre vikt. Utveckling tror jag det kallas. Vad vill man helst sitta på när ett vildsvin dyker upp på vägen, en CB750 ifrån -71 eller en flång ny S1000RR?

Vidare har det investerats i vägnäten. Farliga vägar byggs om, farliga platser märks ut etc. Mänskligheten strävar framåt, det borde inte betyda att man ska behöva höja "myndighetsgränser" på ungarna. Framtiden tillhör de kommande generationerna, men det är inte vår uppgift att förbjuda dem ifrån att bli vuxna och ta eget ansvar. Det skjuter bara upp problemen, det löser dem inte.

Precis vad jag menade. Det gick att köra förbaskat fort då också och på betydligt farligare maskiner ur väghållningssynpunkt.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Precis vad jag menade. Det gick att köra förbaskat fort då också och på betydligt farligare maskiner ur väghållningssynpunkt.
Utan att ha alla fakta så gissar jag att ungdomar var överrepresenterade redan då, de skadade sig på sina Silverpilar m.m. Det ligger väl i ungdomes natur att testa lite gränser, försöka utmärka sig, förändra saker.
Punken uppfanns inte av en femtio-åring, Arto Nyqvist och Evil Knievel började inte hoppa med mc som pensionärer etc.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Utan att ha alla fakta så gissar jag att ungdomar var överrepresenterade redan då, de skadade sig på sina Silverpilar m.m. Det ligger väl i ungdomes natur att testa lite gränser, försöka utmärka sig, förändra saker.
Punken uppfanns inte av en femtio-åring, Arto Nyqvist och Evil Knievel började inte hoppa med mc som pensionärer etc.

Har för mig att det dog flera hundra motorcyklister om året då (upp emot 300, kanske lite mer). Idag ligger vi väl omkring 50?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tog mitt kort (A) när jag fyllt 29. Jag kan nog tänka mig att jag kör annorlunda än ifall jag tagit kortet då jag var närmare 20. :näsblod

Precis så är det!
Jag tog mitt A-kort 1995...och ser jag tillbaka på den tiden så var jag verkligen inte mogen för att köra mc. Idag har jag en helt annan syn!

Man har blivit för "klok" på äldre dar och kör därefter med.

Ta 20-åringen som sladdar in på Systembolagets parkering med sin coola bil. Nu jävlar ska det shoppas Vodka och och några lock 7.2 för det är ju fredag, och då ska det festas och supas!!!

Om några år kommer samma kille att rulla med en Volvo V70 på samma parkering. Nu ska det inhandlas ett gott vin till middagen och kvällsmyset med familjen.

Med tiden får man livserfarenhet, man värdesätter saker på ett annat sätt, och man inser att en 20-åring inte är fullt kapabel till att sätta sig på den värsta motorcykeln på marknaden och vistas ute i trafiken.
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top