Höjd ålder för tung MC

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Ja, men en bil med den effekten kräver ofta en ekonomisk insats som de flesta unga gröna körkortsinnehavare inte besitter.:rolleyes:
Så det är lite självbegränsande.


Jag tycker att vi endast tillåter fint folk att taga obegränsade körkort.
Främst för de adliga och konungens vänner. De som innehar hög inkomst, besitter rätt kontakter och har en fader med rekorderliga fallskärmsavtal kan vi göra undantag för.

Vi kan ta det hela ett steg längre och inte tillåta arbetarklassen att vistas utomhus på dagtid, så slipper vi råka ut för dem en solig sommardag.


http://www.youtube.com/watch?v=k-fmdf6mIVs


Med Överklasshälsningar
Bror Torvaldsson
 

M.W

BRAAAAP
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Södertälje
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Inskickat av Engman
Ja, men en bil med den effekten kräver ofta en ekonomisk insats som de flesta unga gröna körkortsinnehavare inte besitter.
Så det är lite självbegränsande.

En volvo 740 går långt över 120 km/t som är det snabbaste man får köra, och det har väl de flesta råd med?:rolleyes:
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
En volvo 740 går långt över 120 km/t som är det snabbaste man får köra, och det har väl de flesta råd med?:rolleyes:

Om vikt/effektförhållnadet på en 740 skulle vara 1/1 så skulle säkerligen strypningar och begränsningar behövas införas även här.
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
En volvo 740 går långt över 120 km/t som är det snabbaste man får köra, och det har väl de flesta råd med?:rolleyes:

Ja, men hur många volvo 740 är det i statistiken över döda/skadade 18-24 åringar i trafiken? :rolleyes:

Volvo 740 - antal döda/skadade 18-24 åringar (% utav totalt antal)

Ostrypt tung MC - antal döda/skadade 18-24 åringar (% utav totalt antal)

Jag tycker att vi endast tillåter fint folk att taga obegränsade körkort.
Främst för de adliga och konungens vänner. De som innehar hög inkomst, besitter rätt kontakter och har en fader med rekorderliga fallskärmsavtal kan vi göra undantag för.

Vi kan ta det hela ett steg längre och inte tillåta arbetarklassen att vistas utomhus på dagtid, så slipper vi råka ut för dem en solig sommardag.


Film


Med Överklasshälsningar
Bror Torvaldsson

Jag tror aldrig jag påstått att endast rika får köpa effektstarka FORDON.

Men jag kanske har missat något i mitt inlägg.:va

När jag var 18 hade jag inte pengar att köpa en bil alls. Inte heller hade jag tillräckligt trygg inkomst för att banken skulle låna ut nån miljon till mig att köpa bil för. (Detta var iofs före SMS lånens tid. Det kanske går att lösa nu.) :tummenupp
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag tror aldrig jag påstått att endast rika får köpa effektstarka FORDON.

Poängen var att det är fel att basera lagar utefter vad en studentekonomi räcker till, vad 'vanligt folk' har råd och inte råd med eller dylikt.


När jag var 18 hade jag inte pengar att köpa en bil alls.

Hade du råd med en sporthoj när du var 18 då?
Annars kan vi ju tillåta effektstarka sporthojar till 18 åringar baserat på din ekonomi som tonåring. ;)



Sen är det klart att statistik som säger att stor andel av unga motorcyklister kör ihjäl sig ger ett upphov till att försöka minska det.

Undrar hur populärt det hade blivit om ungdomar 18-24 bara fick köra bilar med max 120 hästkrafter eller dyl.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Utmärkt förslag!

Att unga kör ihjäl sig är deras ensak, värre är att för varje död går det väl minst 25 som kraschar sönder sig och/eller hojen mer eller mindre allvarligt. Helt fel att vi alla genom skatter och försäkringspremier ska behöva bidra till reparationen av deras kroppar och hojar varje gång de inte klarar att hantera sina moderna sporthojar.

Dessutom är det svårt att lära sig köra på hoj med 150+ hästkrafter. Mycket lättare på något mindre potent och sedan byta upp sig när man kan utnyttja den maximalt.

Fast det är ju kul att att på gammelhoj blåsa om alla med nya literhojar och racingställ inkl. knäpuckar som nästan stannar varje gång vägen kröker...

/Gamlot
 
Last edited:

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Utmärkt förslag!

Att unga kör ihjäl sig är deras ensak, värre är att för varje död går det väl minst 25 som kraschar sönder sig och/eller hojen mer eller mindre allvarligt. Helt fel att vi alla genom skatter och försäkringspremier ska behöva bidra till reparationen av deras kroppar och hojar varje gång de inte klarar att hantera sina moderna sporthojar.

Dessutom är det svårt att lära sig köra på hoj med 150+ hästkrafter. Mycket lättare på något mindre potent och sedan byta upp sig när man kan utnyttja den maximalt.

Fast det är ju kul att att på gammelhoj blåsa om alla med nya literhojar och racingställ inkl. knäpuckar som nästan stannar varje gång vägen kröker...

/Gamlot



varför måste man kunna utnyttja sin hoj maximalt för att få byta upp sig?
jag trodde hojåkning klassades in som en hobby och då ska man göra det man tycker är kul, inget annat.

sen är det lite lustigt att du sitter och ondgör dig över premiehöjningar och vurpollon, men avslutar med att det är så kul att steka dom som faktiskt tar det lugnt, hur ska du egentligen ha det?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Ska man bara glassa vid korvkiosken behöver man naturligtvis inte kunna köra hoj på riktigt. Men lär man sig ordentligt blir det betydligt roligare och risken att hamna i olycksstatistiken minskar vilket bidrar till mindre premiehöjningar.

De som "tar det lugnt" i kurvor brukar konstigt nog åka väldigt fort på rakorna...

varför måste man kunna utnyttja sin hoj maximalt för att få byta upp sig?
jag trodde hojåkning klassades in som en hobby och då ska man göra det man tycker är kul, inget annat.

sen är det lite lustigt att du sitter och ondgör dig över premiehöjningar och vurpollon, men avslutar med att det är så kul att steka dom som faktiskt tar det lugnt, hur ska du egentligen ha det?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Poängen var att det är fel att basera lagar utefter vad en studentekonomi räcker till, vad 'vanligt folk' har råd och inte råd med eller dylikt.




Hade du råd med en sporthoj när du var 18 då?
Annars kan vi ju tillåta effektstarka sporthojar till 18 åringar baserat på din ekonomi som tonåring. ;)



Sen är det klart att statistik som säger att stor andel av unga motorcyklister kör ihjäl sig ger ett upphov till att försöka minska det.

Undrar hur populärt det hade blivit om ungdomar 18-24 bara fick köra bilar med max 120 hästkrafter eller dyl.

Det är ju inte det som är grejen.
Vad en studentekonomi räcker till är överhuvudtaget inte relevant.

Det som är skillnaden är ju att sporthojar drar till sig gasglada personer. Detta beror troligen på att du för relativt lite pengar får ett ganska högt förhållande mellan kilon och hästkrafter.

Jämför exempelvis.
För drygt 50 000 kr får du en literklubba som är mindre än 10 år gammal, väger ca 200 kg och har över 150 hästar.
Om vi räknar med en ganska tung förare så har vi ett ekipage på 300 kg inklusive förare som har över 150 hästar och tar sig från 0-200 på under 10 sekunder. Det är ett vikt effektförhållande på 2:1. Ungefär samma som en Bugatti Veyron.
Det är något som är relativt överkomligt för någon som målmedvetet sparat pengar (eller vill ta ett SMS-lån)

Hur många bilar får du med det förhållandet hästkrafter / kg som kostar 50 000 kr? För dom pengarna får du en Ford Focus Flexifuel som med lite god vilja gör 0-70 på samma tid som sporthojen tar sig till 200.

Ska du ha en bil med det effekt/vikt förhållandet så innebär det en rätt hårig sportbil. Dom enda bilar som överhuvudtaget är i närheten är ju svindyra supersportbilar á la Ferrarri, Lamborghini osv. Det är inte många ungdomar som har råd med en sådan.

Följden blir att det är nästan ingen 18 åring som åker runt i en Ferrari medan det är relativt många som kör runt på en literklubba.
Det innebär att det dör många fler på literklubbor än i ferraris.

Vad tycker du att dom ska börja fokusera på? Det fordonsslag där det dör 100 18-åringar varje år eller det där det är kanske 2 18 åringar som äger ett och ett dåligt år så kör en av dom ihjäl sig.

Jag skulle personligen bli förbannad om lagstiftarna skulle lägga energi pch pengar på att lagstifta kring den fordonstyp där nästan ingen kör ihjäl sig och strunta i fordonstypen där dödsolyckorna är överrepresenterade.
Det vore slöseri om man lade pengar på att lagstifta för att rädda mindre än 1 liv om året när man för samma pengar kan rädda ett större antal av dom 100 st.

För övrigt tror jag inte för ett ögonblick att åldern på en körkortstagare inte har betydelse.
Jag tog körkort för bil när jag var 18.
dom första åren körde jag som om jag stulit bilen. Utan undantag. sen lugnade jag ner mig. Inte för att jag krockade eller var nära att vara med i någon olycka. Utan för att jag är äldre och har kommit på att det skulle vara djäkligt tråkigt att smälla.
Att jag sedan klarade mig från olyckor har nog inget med skicklighet att göra utan det är enbart tur. Kombinerat med att jag hade en bubbla som inte hade mer än 50 hästar. Då tar det såpass lång tid att få upp hög hastighet att man hinner komma på att man måste bromsa.

Jag tog mitt körkort för hoj när jag var 33. Hade jag tagit det kortet när jag var 20 hade jag inte levt idag. Det är jag övertygad om. Jag hade inte mognaden för att hantera någonting med den prestanda som en medelmåttig motorcykel har.

Att jag kör saktare har inte att göra med att jag inser mina begränsningar. Jag vet att jag är en tekniskt mycket skickligare förare idag än jag var för snart 20 år sedan och jag skulle teoretiskt sett kunna köra bra mycket fortare utan att braka i diket.
Jag har bara blivit äldre och tycker inte att det är värt risken att köra så nära gränsen. För det är det som gällde då. Då fanns det inte i begreppsvärlden att jag skulle smälla. Sånt händer bara andra. Följdakligen var det inga problem att gasa så mycket det gick.

En 18-20 åring har en väldigt begränsad riskmedvetenhet jämfört med en 30 åring. Detta oavsett körvana och det är inget hokuspokus. Det har att göra med vår mentala utveckling.
Sen att man med körvana lär sig mycket om vilka situationer som är farliga och bör undvikas är en annan sak.

Så jag tror faktiskt att det är en ganska bra idé att åldersbegränsa dom allra värsta hojarna (Egentligen borde man åldersbegränsa bilar med samma förhållanden mellan vikt och effekt också men det finns ju nästan inga sådana ute i trafiken).
Visserligen är ålder ett ganska trubbigt instrument då det finns mogna 18-åringar likaväl som det finns omogna 30-åringar men det är det enda instrument man har ifrån lagstiftarnas sida.
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Ska man bara glassa vid korvkiosken behöver man naturligtvis inte kunna köra hoj på riktigt. Men lär man sig ordentligt blir det betydligt roligare och risken att hamna i olycksstatistiken minskar vilket bidrar till mindre premiehöjningar.

De som "tar det lugnt" i kurvor brukar konstigt nog åka väldigt fort på rakorna...




min uppfattning är helt annorlunda, de som tycker de "lärt" sig kör snabbare och en del helt över sin förmåga ute på gata och brakar i diket rätt omgående med buller och brak. Många praktiserar gärna sina kunskaper på allmän väg.

Men berätta gärna, vad är att kunna köra hoj "på riktigt?" Är det att vara snabbast och braka om folk på vägarna? knäskrapa? köra långt på bakhjulet? en kombo?

...eller är det att hålla hastigheten, både i svängarna och på raksträckor?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
berätta gärna, vad är att kunna köra hoj "på riktigt?"
Att med bibehållen säkerhet kunna köra så fort hoj och underlag tillåter när vägen svänger. Rakt fram kan alla gasa.


Är det att vara snabbast och braka om folk på vägarna?
Inte alls. Fast en kompetent chaufför kan naturligtvis göra det också.


Absolut inget att sträva efter! Men går det fort nog och hojen har begränsad markfrigång vid nerlägg hjälper att hänga ut och då hamnar knäna automatisk nära marken.


köra långt på bakhjulet?
Korvståndsraggartrick, har inget att göra med att vad jag tycker är viktigt. Åka max med framhjulet i marken är det verkligt svåra.


...eller är det att hålla hastigheten, både i svängarna och på raksträckor?
Se ovan.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Alla som inte har kortet än är emot det självklart. Och alla som har kortet med marginal och inte behöver oroa sig dom tycker självklart att de e bra att de unga kamikaazzzee piloterna inte kan bomba som vettvillingar...

Men även dom skulle va emot det om man sa att körkortet ska göras om var 10e år t.ex... Vilket jag skulle tycka va helt rimligt... Jag tog kortet för 3 år sen och jag stöter titt som tätt på skyltar och grejer som jag inte har en aning om vad dom betyder...

Och ni som tog körkort vid 16+ ålder och klarade er fint på synundersökningen... Hur många av er har gått och kollat er syn regelbundet enbart för att vara säkra förare?

Alla är lika stor svin men alla försöker skylla ifrån sig för att problemen ska hamna på andra. Så är det och kommer alltid vara.

Och ni som säger att hoj är farligare än bil för att det är snabbare... Ja just det argumentet kanske stämmer... Men hur många av er här har kört bil utan bälte? Hur många har vart alldeles för många i en bil? Hur många liv tror ni ni skulle kunna ta med en bil som ni va 5 pers i och kör åt helvete i närheten av folk.

Säger inte att hojen e mindre farlig... Säger bara att jag tycker bil borde ha högre ålderskräns än hoj med tanke på att när du kör hoj så ansvarar du bara över ditt eget liv (ibland en passagerare och på sin höjd någon du kör på)
Bilen har 4 passagerare och förmågan att plöja jäkla många andra.

Just saying...
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Helt rätt. Folk blir bara dummare och dummare för varje ny generation och mognadsprocessen blir allt långsammare. Att man förr fick hantera både skjutvapen och tunga fordon redan vid späd ålder var för att man helt enkelt var bättre rustade för det.

Tvärtom. Det är bevisat att varje ny generation blir smartare än den innan. Det enda som stämmer är att för varje ny generation blir den äldre mer bittrare och bakåtsträvande, dvs precis som vanligt :)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det bästa vore väl i slutändan att inte tillåta någon att köra motorcykel för man kan faktiskt köra ihjäl sig även om man är denna tråds medelålder det vill säga runt 30 bast :tummenupp "Ja men då förstod han ändå varför han körde ihjäl sig vilket inte de yngre gör" :yoparty
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Förbjud motorcyklar helt vet ja, om man vill köra mc har man bevisat att man inte passar in i samhället ändå..

Sen kan vi förbjuda alla sporter där man behövr hjälm för dem e ju farliga.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Sänk åldersgränsen på samtliga åldersgränsbetingade saker till 18 år. Inför sedan hårdare straff när man inte följer lagen. Löst.

Vidare: inför låga straff på ex köra för fort på motorvägen, men inför abnormt hårda straff på att försöka dra från polisen.
Ex 500 i böter för 200 km/h på 110 väg
Men minst 1 års fängelse för att försöka dra.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top