Höjning av bensinskatten

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Vad fan är detta eg..
http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article796015.ab

I slutet står det "De tre klimatskattemiljarderna ska regeringen använda till att sänka skatten för de som arbetar.".

Hur tusan hjälper det miljön eg? Känns som alliansen gör detta för att finanisera sina skattesäkningar bara, vilket jag inte kan påminna mig att dom sagt något om. KD gick ju på val om sänkt bensinskatt också.
Hade vart mer villig att köpa höjningen om det skulle gå till utveckling eller forskning om alternativa bränslen och dylikt men att göra det för att finansiera skattesänkning genom att påstå att det är för miljöns skull tycker jag är för lågt.

Också ifrån artikeln:
"Om vi ska få fram nya bränslen så måste det också vara lönsamt att köra på dem. Vi har otroligt stora krav på oss och jag vill om 20 år kunna säga till mina barn och barnbarn att jag gjorde allt som jag trodde var nödvändigt för att rädda klimatet, sa Olofsson"
Jag skulle ju gärna vilja veta hur en höjning av bensinskatten som skall finansiera en skattesänkning är bra för miljön?

De som bor utanför stan och kör ungar hit och dit etc är ju mer lr mindre tvungen att köra. Om nu inte kära Alliansen är ute efter att tvinga dom att inte köra sina ungar, att inte kunna åka och handla m.m.
Nog inte speciellt kul för de som inte bor i stan som har långväga att köra för att handla, lämna 2-3barn hos t.ex kompisar, träningar etc där reseavdraget (som ju faktiskt höjs ifrån 18kr till hela 18.50kr *wow*) inte gäller.

Så nu har jag fått skriva av mig lite! :)

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så länge skatten på arbete sänks i motsvarande grad så tar jag gärna högre skatt på bränsle.
Transporter kan man sköta på många sätt och högt bränslepris ger incitament att t.ex välja bränslesnålare fordon, cykla, åka kollektivt osv Eller rent av stanna hemma!
Ett slag för miljön alltså!

Barn behöver sällan skjutsas till kompisar dom brukar kunna transportera sig bra själva så länge inte föräldrarna skämmer bort dom. Det gäller många träningar också om dom nu inte har någon stor hockeytrunk eller crosshoj att släpa på.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Om man nu vill få folk att i högre grad ta miljövänligare transportmedel, så får man ju se till att sponsra bussbolag, bygga ut järnvägen m.m. så att det faktiskt lönar sig. Jag skulle förlora två timmar per dag att ta buss till jobbet jämfört med bil/mc och kostnadsmässigt är det i stort sett dött lopp om man bara tar hänsyn till bränsle och annan milkostnad. Med eget fordon tar jag mig från dörr till dörr och slipper promenader till/från hållplatser och bussbyten m.m. och trängs inte heller med en massa folk som hostar och nyser i vinterkylan. Bättre utbyggda kommunikationer krävs.

Det där med att bara landsbyggdsfolk har långt till olika ställen är bara en myt. I storstockholm t.ex. är det både tidsödande och bränslekrävande att ta sig från bostaden i någon förort till stormarknaden, systembolaget, hockeyträningen osv. De enda som har nära till nästan allt, är de som bor i mindre samhällen, men som är tillräckligt stora och livskraftiga att ha egen detaljhandel och snabbköp m.m.

I en storstad skulle jag inte heller gärna släppa ut ungarna på egen hand med tanke på rån och busliv. Ute på vischan är det inte tilltalande heller med tanke på tung trafik på vägarna och risken för att de blir påkörda.

De som har lite taskigt med pengar, inte fan köper de en ny hybridbil eller en elbil som inte ens funkar vintertid för femtielva tusen, när man kan handla en stabil och hyfsat driftsäker gammal bil för några få lax. Ekonomin styr för det stora flertalet och att höja skatten är att ta det i fel ände - man ska sänka och subventionera istället (från andra hållet). Men det är om man tänker på miljön och jag tror inte att det är fråga om det i detta fallet...

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag har inget emot att betala.

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Lugn bara, oljepriset är på väg upp med en jävla fart. Om några år kommer det att vara fan så mycket dyrare, skattehöjningar eller ej. I USA har dom gnällt över höga soppapriser i några år nu och där har det inte med höjda skatter att göra. Börja vänj er vid att cykla bröder! Om tio år kommer ni att vara tvungna.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166590

hörde något om att staten ska lägga en massa mer pengar på kultur, varför inte införa kultur bensin, kostar 20-30 öre mer än vanlig, för dom som vill sponsra det kulturella med sin bensin :tummenupp

3178216 Så länge skatten på arbete sänks i motsvarande grad så tar jag gärna högre skatt på bränsle.
Transporter kan man sköta på många sätt och högt bränslepris ger incitament att t.ex välja bränslesnålare fordon, cykla, åka kollektivt osv Eller rent av stanna hemma!
Ett slag för miljön alltså!

Barn behöver sällan skjutsas till kompisar dom brukar kunna transportera sig bra själva så länge inte föräldrarna skämmer bort dom. Det gäller många träningar också om dom nu inte har någon stor hockeytrunk eller crosshoj att släpa på.
Så länge dom inte sänker inkomstskatt och bara höjer priset så kommer inte dom som tjänar dåligt att ha råd med nya fordon, dom har fullt upp med att tanka för att ta sig till & från jobbet.

Sen om man bor ute på glesbyggden så kanske det är en 3-4 mil för ungarna när dom ska iväg på något fritidsintresse. Låter vettigt att skicka ut dom i -20 för att dom ska få ha en vettig barndom :tummenupp :rolleyes:

Last edited:

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
Nejmenfasen! Ni fattar inte! Om man ger ozonlagret lite pengar så läker det av sig själv. Det är den moderna varianten kyrkpeng: betala så är dina miljösynder förlåtna!!

(Eller var det att säger det kaaa-chiiiinnng i stadskassan!) ;)

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3179187 Bränslesnålt är inte nödvändigtvis nytt. Köp en liten japan istället för en Volvo. Hur ser verkligheten ut? Folk som tjänar dåligt ska av någon underlig anledning ändå köpa stadsjeepar, V6or osv då får dom faktiskt skylla sig själva om dom måste äta nudlar halva månaden.

Och hur är det i Timrå? JAg antar att det är som i de flesta småkommuner att man tar bilen till ICA även om det bara är 500m? Sån ser jag ofta i min lilla hemkommun.

ok, antag att du har 3-4mil till fritidsaktiviteterna då kostar nog också dom billigaste villorna 200 tusen istället för 2 miljoner!? Mycket bensin blir det för 1,8 miljoner.... om det nu är det man vil köpa för sina pengar

Ungar bryr sig inte om att det är -20 ute och det vet du!
200k för en kåk +2-300k till för att renovera den så är du närmare sanningen. Nere i Lund kanske det går att bo i en halvdan kåk, har du -30 ute på vintern så krävs det lite mer än ett fallfärdigt ruckel...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nejmenfasen! Ni fattar inte! Om man ger ozonlagret lite pengar så läker det av sig själv. Det är den moderna varianten kyrkpeng: betala så är dina miljösynder förlåtna!!

(Eller var det att säger det kaaa-chiiiinnng i stadskassan!) ;)

Är du så där naiv eller spelar du?

Om det kostar pengar att sprida miljögifter så tror du då inte att spridningen minskar?

Ta det till sin ytterlighet och antag att bensinen kostade 100kr/litern! Hur många liter skulle du då förbruka på ett år?

Själv bränner jag ca 3000 liter diesel och bensin på ett år! Det skulle jag naturligtvis tvingas reducera ganska rejält.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Helt apropå naturen, ingen som såg programmet på discovery ang växthuseffekten? Allt det vi sitter och snackar om nu påstår vissa forskare är en ren och skär bluff. Så här har vädret alltid varit på jorden, det har alltid växlat så här, både med värme, växthusgaser osv...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
200k för en kåk +2-300k till för att renovera den så är du närmare sanningen. Nere i Lund kanske det går att bo i en halvdan kåk, har du -30 ute på vintern så krävs det lite mer än ett fallfärdigt ruckel...

Jag skrev "dom billigaste" det finns villor för 20 miljoner också!

Det kostar knappast 2-300 tusen att tilläggsisolera. Poggenpohlköket är inte livsnödvändigt

Och föresten din tidigare komentar om att inkomstskatten inte sänks!? Var har du befunnit dig senaste månaderna?

Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Politikerna kan inte förstå att det måste byggas en ny generation av bilar, vad spelar det för roll om bensinen och dieseln är dyr om man ändå inte kan köpa bilar som går på något annat ?
Nä, liksom säkerhetsbälten lagstiftades fram måste motorvolym/effekt och bränsleåtgång/mil lagstiftas och sen tas fram elbilar, annars kommer det köras på bensin så länge det går att få tag på tyvärr, tror jag i vilket fall.

Ska bli skoj när grönlandsisen smälter så golfströmmen stannar av... blir till att flytta ner till sydligare breddgrader :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Politikerna kan inte förstå att det måste byggas en ny generation av bilar, vad spelar det för roll om bensinen och dieseln är dyr om man ändå inte kan köpa bilar som går på något annat ?
Nä, liksom säkerhetsbälten lagstiftades fram måste motorvolym/effekt och bränsleåtgång/mil lagstiftas och sen tas fram elbilar, annars kommer det köras på bensin så länge det går att få tag på tyvärr, tror jag i vilket fall.

Ska bli skoj när grönlandsisen smälter så golfströmmen stannar av... blir till att flytta ner till sydligare breddgrader :D

Om bränslepriset blir tillräckligt dyrt kommer kunderna efterfråga bränslesnåla bilar istället för 300 hästkrafter, acc, masagestol osv! Och då kommer bilproducenterna ta fram dom bilarna! Det är så marknadsekonomi fungera!

Westergren

Homokuppe, liten palle, söka andra kille
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
S3 -05, Perák -49, Z650 -82
Helt ärligt. Jag köper inte det här med växthuseffekten.
Vår kunskap om jordens klimat under de miljarder år som den existerat får väl anses som ringa, om ens det.
Exakt vad är det som säger att det inte handlar om naturliga svängningar?
Är det rimligt att anta att polariserna - rester från svunna istider - är någonting som är menat att existera för evigt? Hur kommer det sig då att polariserna inte existerat sedan jordens begynnelse?
Det lustigaste i hela den här soppan är att det bara är en sidas argumentation som får plats i media. Det finns inget utrymme för tvivel, ifrågasättande eller sund skepsis.
Det är så otroligt befängt att inte ens fundera över om det finns andra orsaker till de påstådda klimatförändringarna.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Ja du har ju tillgång till T-bana och en väl fungerande kollektivtrafik.
Och ändå kör jag bil tur och retur till jobbet 11 mil om dagen.

Tvärförbindelserna i stockholmsregionen är kassa, det skulle ta mig omkring 1.5-2 timmar att ta mig till jobbet utan bil. Med bil, 40 minuter.

@Westergren: Problemet är ju inte att lilla Tellus blir ledsen om polarisarna smälter. Frågan är vad gör vi med alla människor som bor längs våra kustområden?
Och även om kunskaperna är ringa kan vi vara tämligen övertygade om att mängden koldioxid aldrig varit ens i närheten av dagens värden då vi förbränner kol och olja som fan, för att tala klarspråk.

Tänk själv, hur mycket koldioxid släppte en människa ut på 1500 talet jämfört med 2000-talet?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Helt ärligt. Jag köper inte det här med växthuseffekten.
Vår kunskap om jordens klimat under de miljarder år som den existerat får väl anses som ringa, om ens det.
Exakt vad är det som säger att det inte handlar om naturliga svängningar?
Är det rimligt att anta att polariserna - rester från svunna istider - är någonting som är menat att existera för evigt? Hur kommer det sig då att polariserna inte existerat sedan jordens begynnelse?
Det lustigaste i hela den här soppan är att det bara är en sidas argumentation som får plats i media. Det finns inget utrymme för tvivel, ifrågasättande eller sund skepsis.
Det är så otroligt befängt att inte ens fundera över om det finns andra orsaker till de påstådda klimatförändringarna.

Håller med helt, och det finns massor med uppgifter som i princip aldrig görs gällande.
SvD har upplåtit litet men i alla fall något utrymme åt tvivlare, bl.a. i deras bialaga Klimathotet som jag tror man kan beställa fortfarande.
Susanne Popova har i samma tidning skrivit en bra krönika om att om det är någon gång man ska dra öronen åt sig så är det när alla plötsligt råkar tycka exakt samma sak.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning