Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ha ha...Vilken jäkla tråd !:D. Är verkligen merparten av SH's medlemmar så jäkla inrökta så de anser att de äger vägen ? Det finns ingen lag som säger att häst o ryttare INTE får vara på vägen , alltså har de lika stor rätt som ni att vara där , eller hur ?
Du är ute o går med din strykrädda hund på en grusväg när det kommer 3 st Ktm 525'or på fullställ o fräser förbi dig... Ren njutning i dina öron eller hur , men din hund vill inte annat än dra till skogs. Är det då du som är dum i huvudet som drar ut hunden på allmän väg eller de på crossarna ? Har man en häst som är trafikrädd , så håller jag med om att det är dumt att ta ut den på vägen...men även en häst som anses "trafiksäker" kan bli rädd. Jag anser mig själv vara "trafiksäker" , men ska erkänna att jag höll på att skita ner mig för några år sen när en sporthoj nästan touchade min backspegel på bilen i dryga 250 km/h. Lät som ett jetplan som passerade ljudvallen ungefär......
Var har respekten tagit vägen ? Hur jävla svårt kan det vara att visa hänsyn ? Verkar som den delen i uppfostran tappades bort för x antal år sen...:va

Du har helt rätt men det drar för de flesta hojåkare 0,2 watt i hjärnkapacitet att ta initsiativet att släppa på gasen lite för att visa hänsyn inte bara för hästfolket utan även att andra människor har andra intressen, något dessa inkokta gösar inte är berädda att bjuda på. Hela episoden från att hojföraren noterat hästen till dess att han kan dra på full pung igen skulle för övrigt stjäla 15 sekunde av dennes liv...

Att det finns hästar på vägarna är förjävligt men att Gunilla 55 skiter ner sig totalt då de skriker förbi 3 radfyror på 11.000 varv 20 cm från vänster backspegel på hennes Niva ska hon helt klart lära sig leva med...

:rolleyes:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Respekt bör ju vara dubbelriktad?
Dessutom fattar jag inte vad likheten på en asfalterad 70 väg är med en grusväg i skogen?

Borde inte sunt förnuft få råda?
Men det är kanske just den som fallit bort i uppfostran?

Själv har jag ridit i flera år under min ungdom, och med den erfarenheten i baken stannar jag motorn och saktar farten rejält vid möte med ryttare. :)

Skrev grusväg eftersom alla medvetna SH'are givetvis inte skulle få för sig att gå ut på en asfalterad väg med sin hund där de vet att det kommer motorcyklar:) (ironi)

O det är precis det jag menar...att det borde ju finnas sunt förnuft ? O har man det , så borde man ju göra som du ?

Har hört vaga rykten om ny fest i Smedby.... O tack för senast förresten ! Det var kanon !:tummenupp

Att det finns hästar på vägarna är förjävligt men att Gunilla 55 skiter ner sig totalt då de skriker förbi 3 radfyror på 11.000 varv 20 cm från vänster backspegel på hennes Niva ska hon helt klart lära sig leva med...

Gunilla 55 har inte på vägen att göra ! I den åldern borde man bli av med kortet iom att man reagerar så mkt långsammare än oss håriga SH'are med pungkulor stora som kokosnötter !:rolleyes:

Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Den här tråden saknar en POLL!!!

Efter ha läst genom denna tråd så har jag kommit fram till:

A) Hästar hör inte hemma på allmän väg
b) Räkna med att hästfolket är lika labila som hästarna
c) Hästar är ett hot mot nollvisionen

:D

d) De borde ha regskyllt fram, så att de kan identifieras i fartkamerorna. Samhället kan ju inte tillåta att hästfolk är laglösa.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Du fattar väl att om du möter en häst på vägen skall du stänga av motorn, dra ut tändningsnyckeln, ta av dig stövlarna och lägga upp hojen på axeln och försiktigt, barfota smyga dig förbi på tå.:mad:

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Ha ha...Vilken jäkla tråd !:D. Är verkligen merparten av SH's medlemmar så jäkla inrökta så de anser att de äger vägen ? Det finns ingen lag som säger att häst o ryttare INTE får vara på vägen , alltså har de lika stor rätt som ni att vara där , eller hur ?
Du är ute o går med din strykrädda hund på en grusväg när det kommer 3 st Ktm 525'or på fullställ o fräser förbi dig... Ren njutning i dina öron eller hur , men din hund vill inte annat än dra till skogs. Är det då du som är dum i huvudet som drar ut hunden på allmän väg eller de på crossarna ? Har man en häst som är trafikrädd , så håller jag med om att det är dumt att ta ut den på vägen...men även en häst som anses "trafiksäker" kan bli rädd. Jag anser mig själv vara "trafiksäker" , men ska erkänna att jag höll på att skita ner mig för några år sen när en sporthoj nästan touchade min backspegel på bilen i dryga 250 km/h. Lät som ett jetplan som passerade ljudvallen ungefär......
Var har respekten tagit vägen ? Hur jävla svårt kan det vara att visa hänsyn ? Verkar som den delen i uppfostran tappades bort för x antal år sen...:va

Har du överhuvudtaget läst vad som skrivs i tråden ??? Det handlar inte om att man ska kunna dra förbi några kusar i tvåhundra blås på bakhjulet, inte heller om att en motorcykel inta alls kan vara störande. Det handlar om att en del (många ?) hästburna människor anser sig ha en särställning i trafiken och förväntar sig en orimligt stor portion hänsyn från andra trafikanter. I trafiken finns cyklar, kärringar, barn, bilister, lastbilar, fotgängare och ... hästar, allt kräver att man tar hänsyn och anpassar sig efter situationen. MEN...Om man trots att man visar mycket stor hänsyn genom att passera i maklig fart och med största möjliga avståndsmarginal och på tystaste tänkbara växel (min hoj låter som en blyg symaskin hur jag än kör) får sig höttande nävar och skitiga blicka till livs blir man lite sur. Jag har mer än en gång varit med om att man har vinkat, fäktat och framfört önskemål om att jag helt enkelt ska stanna eller allra helst bara gå upp i rök. Vis av all denna erfarenhet tar jag mig friheten att ifrågasätta dessa hästars rätt att vistas i trafiken överhuvudtaget. Jag är mycket väl medveten om hästars särställning i trafiken, men även denna tar jag mig friheten att ifrågasätta. Bara för sakens skull vill jag påpeka att jag känner gott om "hästmänniskor" och de har bra koll på vilka kusar de kan ta ut på allmän väg, så i vanlig ordning är det sannoligt frågan och en klick med träskallar som syns alltför väl. Jag rakar också pungen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Enkel tes: Har man ett hovdjur som inte kan klara av en fullastad lastbil sopa förbi med låsta hjul, utan nyttjar flyktbetteendet och drar sin kos. Ja då ska detta åkedon till havremoppe heller inte befinna sig på vägbanan från första början.

Ok med häst på väg, om hästen är lämpad för det. Man kör heller inte traktor på motorväg, då denna inte är lämpad för det. Lite mer självinsikt och eftertanke från ryttare till häst eftersöks.

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.

Kan inte tänka mig att hon blir rädd i en pansarbil :va

:D

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...