Jag kan inte låta bli att hänga på den trådbumpen. I mina hemtrakter är det fullständigt nersketet med hästar och jag har många gånger undrat hur fan lagar och förordningar kring de kräken kan se ut som de gör. När jag är ute och åker så vill det till att hojen uppfyller en djävla massa krav - det ska vara backspeglar , lysen, blinkers, däck i vettigt skick, osv osv. Jag som framför fordonet skall, förutom att ha åldern inne, ha styrkt mina färdigheter inför en trafikispektör och dessutom ha skrivit prov för att visa att jag har de teoretiska kunskaperna som krävs. Detta är naturligtvis högst rimligt då vi ju vill att ekipaget skall vara trafikdugligt.
När jag är ute och går med min hund så krävs det av mig att jag tar upp högana efter honom. Det förväntas också (i de flesta fall) att jag genom att koppla den lille krabaten visar andra att jag har kontroll över djuret så att inte hundrädda människor utsätts för onödigt obehag. Jag ska också ha fostrat hunden så att han uppför sig på ett för alla trevligt sätt, han ska inte skälla på gamla damer, morra på små barn eller jucka polisben. Även detta är rimliga krav, flyttar man in en hund i människobyn så får man se till att hunden passar in där.
Men hur är det då med hästarna ? Då gäller inga som helst normer eller regler längre. Jag har aldrig någonsig sett en ryttare stanna och ta upp någon hög efter sin kuse. Och här snackar vi högar !!! Att hästar är som dom är får alla vackert acceptera, även den som möter en steppig best med stirrande blick och fradga runt munnen när man är ute och cyklar med sina små barn. När en kuse tas ut i trafiken ställ inga som helst krav, varken på ryttaren eller på hästen, så man har inte en aning om huruvida ryttaren kan kontrollera djuret eller ens har koll på några trafikregler. Tillråga på allt detta så tar sig dessa hästmänniskor många gånger rätten att medelst knutna nävar, viftande händer, sura miner m.m. friheten att ha synpunkter på andras framfart på våra vägar. Detta är alldeles uppåt väggarna !!!
Jag tycker att om en häst ska ut på allmän väg så skall både ryttare och häst vara godkänd av vägverket, precis som alla andra ekipage. Hästen skall naurligtvis vara traifikförsäkrad så att den drabbade är garanterad ersättning om något händer. Hästens identitet skall kunna avläsas tydligt (väst på ryttaren istället för regskylt) och styrkas genom handligar. Detta kan inte rimligen av någon anses vara orimliga krav.
För övrigt anser jag att hästar gör sig bäst på en bit rågbröd tillsammans med lite pepparrotsvisp.