Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Migael skrev:
2382032 Ryttare säger säkerligen desamma om "mcjävlar" ;)


Bara om sporthojar. Customhojar låter så mycket och går så sakta att man hinner hela vägen hem till stallet och är halvvägs i fikat på den tiden det tar från att man hör motorljudet till att hojen passerat.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hästar har alltid företräde i trafiken


TRAFIK. Att möta en häst på vägen hör inte längre till ovanligheterna. Men ändå är det inte alla bilister som vet vilka regler som gäller.- Bilförare har ingen känsla för hur man hanterar hästar i trafiken. Vissa tror att det är som en moped man bara kan köra om, säger Jenny Stenberg, skadecenterchef på If försäkringar.


Det som många inte vet är att en regel från den gamla tidens Sverige lever kvar. Om en häst är inblandad i en olycka så är det bilisten som står som ansvarig och därmed får plocka fram plånboken.

- När bilarna kom för hundra år sedan sågs det som en farlig verksamhet. Då var hästar normen. Eftersom Trafikskaderegleringen är från 1927 så går hästar fortfarande före när de är inblandade i en olycka, berättar Jenny Stenberg.

Detta gäller alltså även om det är hästen som orsakar olyckan.


http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=96608
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men eftersom hästen är ett fordon som åtnjuter allemansrätten, borde de ge fan i motortrafikerade vägar. För bådas trevnad.

En annan rolig sak i samband med "hästfolk" (jag är själv uppväxt på sådan plats, så man har viss insikt..) En något hönsig morsa gnällde på mitt mc-åkande och att det var farligt (ditten datt osv.). Efter ett stunds tjöt på henne härsknade jag och frågade hur hon kunde med att släppa upp sin unge på en häst. "Jodå, det går inte så fort.." osv osv. Jahapp, men har damen funderat på att den där hästen har en egen vilja och inga bromsar tillskillnad från min hoj som har bra bromsar och inget eget liv. En of diskussion...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad ska man göra?Dom gånger man mött hästar på vägen så har man rullat tyst förbi dom!Fattar inte vad dom ska ut på vägen och göra,dom har ju hela skogen att röra sig i!!!

Nej. Man får inte rida var som helst. Hästar river sönder mer än en cross med finndubb och skogarna ägs i många fall av privatpersioner men visst finns det bättre ställen att rida på. Framför allt fattar inte Jag hur kul det är eller hur skönt det är för hästen att skritta asfalt.

Det framgick inte hur fort du körde förbi. Växlade upp från 4:an till 6:an... Om du kopplar ur dvs smyger dig på hästarna blir dom skrämda när de märker dig.
Det bästa är att höras hela vägen fram och inte hetsa med gasen, sen kör man förbi långsamt.

Man kan tycka vad man vill och hästfolk men det är trist om "johanna 14 vårar" flyger av, landar på nacken och får sig ett par friska ardennertramp över pelvis. Du har bättre kontroll över din hoj än vad hon har över sitt hysteriska flyktdjur till fordorn.

...en liten, liten människa av kött och blod som sitter ovanpå och HÅLLER I SIG MED BARA HÄNDERNA...

hahaha! Från Värmdö alltså? Född och uppvuxen där själv faktiskt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej. Man får inte rida var som helst. Hästar river sönder mer än en cross med finndubb och skogarna ägs i många fall av privatpersioner men visst finns det bättre ställen att rida på. Framför allt fattar inte Jag hur kul det är eller hur skönt det är för hästen att skritta asfalt.

Det framgick inte hur fort du körde förbi. Växlade upp från 4:an till 6:an... Om du kopplar ur dvs smyger dig på hästarna blir dom skrämda när de märker dig.
Det bästa är att höras hela vägen fram och inte hetsa med gasen, sen kör man förbi långsamt.

Man kan tycka vad man vill och hästfolk men det är trist om "johanna 14 vårar" flyger av, landar på nacken och får sig ett par friska ardennertramp över pelvis. Du har bättre kontroll över din hoj än vad hon har över sitt hysteriska flyktdjur till fordorn.



hahaha! Från Värmdö alltså? Född och uppvuxen där själv faktiskt.

Jag tror att Jonte får en chock att se svar nu, det här är ju ett stört trådlyft. :hihi

Tacke vet jag häst mot folkgrupp

/J
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Jag kan inte låta bli att hänga på den trådbumpen. I mina hemtrakter är det fullständigt nersketet med hästar och jag har många gånger undrat hur fan lagar och förordningar kring de kräken kan se ut som de gör. När jag är ute och åker så vill det till att hojen uppfyller en djävla massa krav - det ska vara backspeglar , lysen, blinkers, däck i vettigt skick, osv osv. Jag som framför fordonet skall, förutom att ha åldern inne, ha styrkt mina färdigheter inför en trafikispektör och dessutom ha skrivit prov för att visa att jag har de teoretiska kunskaperna som krävs. Detta är naturligtvis högst rimligt då vi ju vill att ekipaget skall vara trafikdugligt.

När jag är ute och går med min hund så krävs det av mig att jag tar upp högana efter honom. Det förväntas också (i de flesta fall) att jag genom att koppla den lille krabaten visar andra att jag har kontroll över djuret så att inte hundrädda människor utsätts för onödigt obehag. Jag ska också ha fostrat hunden så att han uppför sig på ett för alla trevligt sätt, han ska inte skälla på gamla damer, morra på små barn eller jucka polisben. Även detta är rimliga krav, flyttar man in en hund i människobyn så får man se till att hunden passar in där.

Men hur är det då med hästarna ? Då gäller inga som helst normer eller regler längre. Jag har aldrig någonsig sett en ryttare stanna och ta upp någon hög efter sin kuse. Och här snackar vi högar !!! Att hästar är som dom är får alla vackert acceptera, även den som möter en steppig best med stirrande blick och fradga runt munnen när man är ute och cyklar med sina små barn. När en kuse tas ut i trafiken ställ inga som helst krav, varken på ryttaren eller på hästen, så man har inte en aning om huruvida ryttaren kan kontrollera djuret eller ens har koll på några trafikregler. Tillråga på allt detta så tar sig dessa hästmänniskor många gånger rätten att medelst knutna nävar, viftande händer, sura miner m.m. friheten att ha synpunkter på andras framfart på våra vägar. Detta är alldeles uppåt väggarna !!!

Jag tycker att om en häst ska ut på allmän väg så skall både ryttare och häst vara godkänd av vägverket, precis som alla andra ekipage. Hästen skall naurligtvis vara traifikförsäkrad så att den drabbade är garanterad ersättning om något händer. Hästens identitet skall kunna avläsas tydligt (väst på ryttaren istället för regskylt) och styrkas genom handligar. Detta kan inte rimligen av någon anses vara orimliga krav.

För övrigt anser jag att hästar gör sig bäst på en bit rågbröd tillsammans med lite pepparrotsvisp.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Jag kan inte låta bli att hänga på den trådbumpen. I mina hemtrakter är det fullständigt nersketet med hästar och jag har många gånger undrat hur fan lagar och förordningar kring de kräken kan se ut som de gör. När jag är ute och åker så vill det till att hojen uppfyller en djävla massa krav - det ska vara backspeglar , lysen, blinkers, däck i vettigt skick, osv osv. Jag som framför fordonet skall, förutom att ha åldern inne, ha styrkt mina färdigheter inför en trafikispektör och dessutom ha skrivit prov för att visa att jag har de teoretiska kunskaperna som krävs. Detta är naturligtvis högst rimligt då vi ju vill att ekipaget skall vara trafikdugligt.

När jag är ute och går med min hund så krävs det av mig att jag tar upp högana efter honom. Det förväntas också (i de flesta fall) att jag genom att koppla den lille krabaten visar andra att jag har kontroll över djuret så att inte hundrädda människor utsätts för onödigt obehag. Jag ska också ha fostrat hunden så att han uppför sig på ett för alla trevligt sätt, han ska inte skälla på gamla damer, morra på små barn eller jucka polisben. Även detta är rimliga krav, flyttar man in en hund i människobyn så får man se till att hunden passar in där.

Men hur är det då med hästarna ? Då gäller inga som helst normer eller regler längre. Jag har aldrig någonsig sett en ryttare stanna och ta upp någon hög efter sin kuse. Och här snackar vi högar !!! Att hästar är som dom är får alla vackert acceptera, även den som möter en steppig best med stirrande blick och fradga runt munnen när man är ute och cyklar med sina små barn. När en kuse tas ut i trafiken ställ inga som helst krav, varken på ryttaren eller på hästen, så man har inte en aning om huruvida ryttaren kan kontrollera djuret eller ens har koll på några trafikregler. Tillråga på allt detta så tar sig dessa hästmänniskor många gånger rätten att medelst knutna nävar, viftande händer, sura miner m.m. friheten att ha synpunkter på andras framfart på våra vägar. Detta är alldeles uppåt väggarna !!!

Jag tycker att om en häst ska ut på allmän väg så skall både ryttare och häst vara godkänd av vägverket, precis som alla andra ekipage. Hästen skall naurligtvis vara traifikförsäkrad så att den drabbade är garanterad ersättning om något händer. Hästens identitet skall kunna avläsas tydligt (väst på ryttaren istället för regskylt) och styrkas genom handligar. Detta kan inte rimligen av någon anses vara orimliga krav.

För övrigt anser jag att hästar gör sig bäst på en bit rågbröd tillsammans med lite pepparrotsvisp.


Och givetvis så ska alla som går eller cyklar gå under samma regler, för det måste ju gälla ALLA som rör sig på vägarna :rolleyes:


Ps det är inte lag på att ta upp skiten efter hästarna. Detta pga att den försvinner av sig själv efter ett tag. Medan hundskit stannar kvar........
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Håller i grund med att det känns alldeles för farligt med hästar på våra vägar. Men nu är situationen som den är och det är väl inte så jäkla svårt att sakta ner rejält vid möte och visa lite respekt. Skulle ju inte vara så kul om ryttaren eller hästen skadade sig rejält för att man brassade på (även om en häst borde klara av det).

Brukar ta mig jäkligt lungt kring hästar och sakta ner rejält. Blir det möte på grusväg så har det till och med hänt att jag stannat hojen helt. Då brukar man få en bonus i form av ett leende och ett tack. Har man tur är det från en riktigt snygg :tuttar .

Angående det som tråden handlade om från början så är det ju helt idiotiskt. Skulle bli helt skogstokig om något sånt hände mig. Förstår inte varför folk har så svårt för motorcyklister och allt för ofta drar dom över en kam. Det är ju itne så att man börjar bråka med en oskyldig bilist för att en annan kört som en dåre.
 

BULLENRAKET

Pölsa=president,Stiffmies ter just rules!
Gick med
13 Sep 2007
Ort
solna
Hoj
Buell XB12ss long-08
Man blir som man umgås,alltså ryttarn blir minst lika inskränkt som pållen,,nä skämt åsido tror ja att du höll på att få betala kanske för nån tidigare traffikants klantighet ev en motorcyklist som liknade dej. Personligen hade ja varvat stopp o hängt mej på hornet så kunde hon fått jaga häst en bit,,men d är ju bara min åsikt...:huvet
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Håller i grund med att det känns alldeles för farligt med hästar på våra vägar. Men nu är situationen som den är och det är väl inte så jäkla svårt att sakta ner rejält vid möte och visa lite respekt. Skulle ju inte vara så kul om ryttaren eller hästen skadade sig rejält för att man brassade på (även om en häst borde klara av det).

Brukar ta mig jäkligt lungt kring hästar och sakta ner rejält. Blir det möte på grusväg så har det till och med hänt att jag stannat hojen helt. Då brukar man få en bonus i form av ett leende och ett tack. Har man tur är det från en riktigt snygg :tuttar .

Angående det som tråden handlade om från början så är det ju helt idiotiskt. Skulle bli helt skogstokig om något sånt hände mig. Förstår inte varför folk har så svårt för motorcyklister och allt för ofta drar dom över en kam. Det är ju itne så att man börjar bråka med en oskyldig bilist för att en annan kört som en dåre.

Ja, har man tur kan man till och med få ligga har Jag hört(dock inte på förgasarettor som tenderar till att smälla loss vid motorbroms). Man måste lära sig dra nytta av alla situationer.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Slår kärringen efter dig med piskan så ställer du bara 4.an på varvbryt så hästen skenar och kärringen trillar av.

Slutsatsen blir att hon lär sig en läxa.....kan ju hoppas iaf! ;)
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Den här tråden saknar en POLL!!!

Efter ha läst genom denna tråd så har jag kommit fram till:

A) Hästar hör inte hemma på allmän väg
b) Räkna med att hästfolket är lika labila som hästarna
c) Hästar är ett hot mot nollvisionen

:D
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Fascinerande hur en 1,5 år gammal tråd bara börjar leva igen...

Bemöt alla med den respekt du själv vill bli bemött med... :tummenupp
 

axelsson_vpg

Guest
du skulle gjort u-balle lägre fram och brännt förbi dom igen i ca 280, 6ans vxl på 13k varv, tutat och skrikigt!! hehe!!!! :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bemöt alla med den respekt du själv vill bli bemött med... :tummenupp

Amen.

Jag har ett inbitet värsta-sortens bukefalos-hästfucko till sambo (som står bakom mitt val att konvertera till geggmoppe/gatmc-fucko), och har insikt i hur de ser på't, och faktum är att många lite mer vuxna utövare har förstånd nog att inte ta ut nervösare smörgåspålägg i trafiken, utan håller dem på ställen där det är trevligare att nyttja dem.

Lite som jag med min skogsmoppe, det går att åka längs vägen med den, men det är precis värdelöst jämfört med ett djupt surhål eller välfyllt stenröse. :yoparty

Men världen är full av människor som envisas med att göra det svårt för sig - men grundregeln är redan i pränt ovan, respekt (alla kommer inte ge samma tillbaka, men det är deras huvudvärk).

/J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top