Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
Mitra skrev:
:hihi de hingstar som jag har valt att ta föl efter räknas som billiga. Mellanklassen inom travet kostar från 30-60000:- och sen har du ju höjdarna som Viking Kronos m.m som kostar över 100000:-


Jag kan inte andas:brinnerup
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Robertzon skrev:
2379992 vilken bra tråd! tackar för mkt intressant läsning:tummenupp slog nog ihjäl 1,5 timme på denna tråden:rolleyes:


:hihi fick du skrattkramp och var tvungen att ta en pause eftersom det tog så lång tid :D

tobbeviking skrev:
2379749 :D :D Lär inte vara sista gången innan vi rätt ut huruvida hästen, hojen, ryttaren eller föraren ska bevisas vara människa heller:D :D
//Tobbe

:mattias det var hästen som skulle bevisa att den var en människa. Som tack fick den börja på cirkus och drog in de stora pengarna eftersom den hade taletsgåva :D

Och efter några månader så fick en tv-producent upp ögonen för den fantastiska hästen och gav den en egen Talk Show: Titta vem som snackar nu :yoparty

Och sen skrevs filmrättigheterna och man kunde se John Travolta i en av huvudrollerna. Men eftersom det var lite trångt att ha en häst i lägenheten så fick det bli barn och sen en hund :rolleyes:
 
Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Mitra skrev:
2379734 *suck* du kunde inte låta bli att skriva det en gång till :fatta! :fatta!

Och det är mer lönsamt att utbilda och sälja hästen än skicka den till slakt. Man får tror det är 3000:- för en stor häst på 600kg.(är inte säker)

Medan ett utbildat halvblod med bra stam och lagom ålder lätt säljs för 100000:- och uppåt.
En "vanlig" ridhäst kostar ca 30-60000:-

Det är ofta travare och galoppörer som går till slakt eftersom de inte har något värde när de har slutat att tävla. *suck*:(

En kompis fick nödslakat sin häst efter att den hade ramlat och skadat knäet. Så käka hamburgerköttet med andakt den var värderad till 150000:-

Även om hästen har ett livvärde på 150.000 riksdaler så är priset per kg slaktvikt någonstans mellan 5-10 kr.

De flesta sporthästar har någon gång under sin livstid blivit behandlade med medicinska preparat som har livstids karens, ex Plegicil vet. Detta innebär att de inte får gå till slakt (= livsmedelsproduktion) utan blir avlivade och destruerade.
Då får man inte betalt utan får betala lite till... det är dyrt att ha häst.:näsblod
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Flamma77 skrev:
2380164 Även om hästen har ett livvärde på 150.000 riksdaler så är priset per kg slaktvikt någonstans mellan 5-10 kr.

De flesta sporthästar har någon gång under sin livstid blivit behandlade med medicinska preparat som har livstids karens, ex Plegicil vet. Detta innebär att de inte får gå till slakt (= livsmedelsproduktion) utan blir avlivade och destruerade.
Då får man inte betalt utan får betala lite till... det är dyrt att ha häst.:näsblod

Japp så är det. Fick betala 2500:- för att de skulle hämta en liten b-ponny som fick sluta sina dagar på gården.

Men är kg priset så högt som 10 kr? Måste vara för föl och åringar.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Mitra skrev:
2380172 Japp så är det. Fick betala 2500:- för att de skulle hämta en liten b-ponny som fick sluta sina dagar på gården.

Men är kg priset så högt som 10 kr? Måste vara för föl och åringar.

Inte den blekaste aning om hur köttet värderas. Min kopp te är levandedjurbesiktning, avlivning och slaktkroppsbesiktning i slakterivärlden.(Livsmedelshygien och djurskydd.)
Själva köttbranschen som sådan har jag mycket lite kunskap om. Köttpriset varierar ju hela tiden, men över 10 kr/kg för hästkött tror jag det blir svårt att få om det inte är ett djur uppfött för slakt...

(Hur MC-relaterat ÄR hamburger kött egentligen... Men vi kan väl dra slutsatsen att SLAKTA hästarna inte är lösningen på trafikproblemet, eftersom hästSLAKT är ovanligt... :tungan )
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sjölund.1 skrev:
2378372 allo...

mitt tips är att köpa en piska,,
åk samma väg så ofta du kan och får du syn på henne så ladda som fan :)

*ASGARV*:D :D :D :D

Undrar om tösen blivit lite paff då..

Inte för att man skulle göra det, men jag fick en mental bild av en MC-förare som halvstår lite snyggt och drar upp ridspöet som en gammal kavalleristsabel och svingar framåt så den tar på armen på ridtjejen i fråga.. Alltjämt med hojen surrande på motorbroms.. Och snärtljudet som skulle medfölja..

Snacka om att skapa ont blod.. i dubbel bemärkelse..
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
amullo skrev:
2380235 *ASGARV*:D :D :D :D

Undrar om tösen blivit lite paff då..

Inte för att man skulle göra det, men jag fick en mental bild av en MC-förare som halvstår lite snyggt och drar upp ridspöet som en gammal kavalleristsabel och svingar framåt så den tar på armen på ridtjejen i fråga.. Alltjämt med hojen surrande på motorbroms.. Och snärtljudet som skulle medfölja..

Snacka om att skapa ont blod.. i dubbel bemärkelse..
:rofl :rofl :rofl
Du glömde "YYYIIIIIIIIIIIIHAAAAA"

Men allvarligt talat, jag hör till dom som spammar VÄLDIGT lite.
Förvisso tillhör jag dom som använder VERSALER för att förtydliga mig, men det ser jag bara som ett personlighetsdrag. :D
Vi har väl sedan länge kommit fram till att det är vanligt hederligt sunt bondförnuft som gäller när man möter en häst. Inte som han bonden som sprang efter mig med hagelbössa en gång, utan som dom där snälla bönderna som blir impade av att det finns hojar och bilar som går fortare än traktorn på gården.
Men jag anser fortfarande att hästar inte hör hemma på vägarna, både pga att dom är en fara för andra och framförallt sig själva iom att dom är så lättskrämda. För den saken skull behöver man inte buuuöööörna förbi och skrika "HÄSTJ**EL" :rolleyes:
Men vad man däremot är lite pissed på är hästfolk som tvunget ska ta ut livrädda krakar på vägen för att dom är "tvugna". Finns som sagt ingen som helst anledning i ett modernt samhälle att utsätta djuren för det.
Nu tänker jag INTE på trafikstabila hästar utan på folk som inte hellre tar det säkra före det osäkra och tar kraken i en transport.
Jag talar inte heller enbart om hästar jag mött/kört om på knarr, utan hästar man stött på genom åren på vägen med bil.

Nu ska jag sluta spamma, men jag undrar fortfarande varför man har häst om det är så kass andrahandsvärde på dom, sämre än en moped ju :rolleyes: :D
//Tobbe
 

Dropdead

Guest
Flamma77 skrev:
2380164
Då får man inte betalt utan får betala lite till... det är dyrt att ha häst.:näsblod


Förvisso.... Men sedan får du ut ett försäkringsbelopp om du har kraken försäkrad. :fakta
 

Dominator-Rocks

Guest
Det här är ett forum för hojåkare !

Lås trådjäveln

(Hålla på o snacka slaktpriser på hästjävlar kan ni göra någon annastans)
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Dominator-Rocks skrev:
2380831 Det här är ett forum för hojåkare !

Lås trådjäveln

(Hålla på o snacka slaktpriser på hästjävlar kan ni göra någon annastans)

Tsss du är bara sur för att tjejerna i dina trakter inte har nappat på din idé om att rida toppless :hihi
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Dominator-Rocks skrev:
2380831 Det här är ett forum för hojåkare !

Lås trådjäveln

(Hålla på o snacka slaktpriser på hästjävlar kan ni göra någon annastans)
"Ibland Djävlas jag för Djävlandes skull, ibland Djävlas jag för att folk e´Djävliga"

Vilket av det är det nudå? :arsele :D
//Tobbe
 

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
Alla kan väl rida efter en väg men om man rider i diket då blir det ju lite sport iaf. Eller klara hästarna inte det?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tok!g skrev:
2380995 Alla kan väl rida efter en väg men om man rider i diket då blir det ju lite sport iaf. Eller klara hästarna inte det?

Det ligger oftast så s*tans mycket flaskor och skit i dikena längs vägarna, så man rider där ungefär lika gärna som man åker sporthoj i dom.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Mitra skrev:
2381253 Dax att byta till något mer lämpat för terräng :tomten
Eller har du skit bakom styret :tungan

En fraktion av stockholmsåkarna hade svampplockarutflykt ute i naturen med sina sporthojar förra eller förförra onsdagen... Nästan så man undrar om man är säkrare med hästen på vägkanten eller ute på ängarna. Man får ju inte vara ifred någonstans numera!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top