Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1100S
På 1800-talet försökte polismästare Julius Raab i Uppsala få igenom följande förhållningsregler när ortens första cyklister mötte hästar:

"När häst möter velocipedryttaren skall han genast afstiga, leda densamma vid handen, övertyga honom om, att han är människa samt, med ett vänligt tilltalsord lugna detta af naturen så skygga djur." (http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt011.html#roliga_anslag)

Alltså något otydligt vem som egentligen skulle hoppa av och prata med vem (Skall hästen afstiga och leda cyklisten?), men klart är att ärendet har hängt med ett tag.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Surikaten skrev:
2372249 På 1800-talet försökte polismästare Julius Raab i Uppsala få igenom följande förhållningsregler när ortens första cyklister mötte hästar:

"När häst möter velocipedryttaren skall han genast afstiga, leda densamma vid handen, övertyga honom om, att han är människa samt, med ett vänligt tilltalsord lugna detta af naturen så skygga djur." (http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt011.html#roliga_anslag)

Alltså något otydligt vem som egentligen skulle hoppa av och prata med vem (Skall hästen afstiga och leda cyklisten?), men klart är att ärendet har hängt med ett tag.

Men det är ju klart som korvspad att hästen ska hoppa ner från vagnen och övertyga cyklen om att han är en människa och därför inte är farlig. :tungan :arsele

Men det blir nog värre att försöka övertyga om att människan INTE är farlig. Utan att ljuga sig blå. Men vad tusan kan hästen snacka så fixar han nog det oxå :D
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
"När häst möter motorcykelföraren skall han (föraren) genast afstiga, stänga af motorn, avkläda sig hjelm, leda densamma (motorcykeln) vid handen, övertyga honom (hästen) om, att han (föraren) är människa samt, med ett vänligt tilltalsord lugna detta af naturen så skygga djur."

Moderniserad översättning anno 2006
 

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxern såld :(
DR-Zätare skrev:
2353633 De är bara avundsjuka på att du har många fler hästar än de! :D
haha..läste ditt inlägg ang hästarna..vilken härlig kommentar:hihi
härligt me en solna bo...kör så att ryker men me marginalen på rätt sida:)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
psxcare skrev:
2374094 "När häst möter motorcykelföraren skall han (föraren) genast afstiga, stänga af motorn, avkläda sig hjelm, leda densamma (motorcykeln) vid handen, övertyga honom (hästen) om, att han (föraren) är människa samt, med ett vänligt tilltalsord lugna detta af naturen så skygga djur."

Moderniserad översättning anno 2006

Jag tror det där var fel.. Idag så har det skett lite förändringar.

När häst möter motorcykelförare skall han (ryttaren) genast afstiga, sätta på skygglappar och öronskydd (på hästen), övertyga motorcyklisten om att den (hästen) inte är motorfordon, samt med ett vänligt tilltalsord lugna detta af naturen så skygga motorfordonsförare"

Moderniserad översättning ver 2.0
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
hej o hå.. vad ska man säga?? Vilken idiot till ryttare.. eftersom jag själv ridit halva mitt liv så vet jag hur jobbigt det kan vara med crossåkare som inte fattar att hästar lätt blir rädda, men man märker jävligt fort om någon visar hänsyn... Så vad den bruden höll på med fattar inte jag...

Man om jag ska ge en kvalificerad gissnig så var hon tokhorny och ville bara leka lite...:tungan
jag menar en del är ju bara oemotståndliga i skinnställ.... :D
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Propp-Fia skrev:
2374530 hej o hå.. vad ska man säga?? Vilken idiot till ryttare.. eftersom jag själv ridit halva mitt liv så vet jag hur jobbigt det kan vara med crossåkare som inte fattar att hästar lätt blir rädda, men man märker jävligt fort om någon visar hänsyn... Så vad den bruden höll på med fattar inte jag...

Man om jag ska ge en kvalificerad gissnig så var hon tokhorny och ville bara leka lite...:tungan
jag menar en del är ju bara oemotståndliga i skinnställ.... :D

:hihi du missade att han INTE hade skinnställ utan Goretex.
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
Mitra skrev:
2374535 :hihi du missade att han INTE hade skinnställ utan Goretex.

Jäklar.... attans.. du ser.. jag kan inte ens läsa ordentligt..

hmm men hon kanske gillar goretex då?? :confused:
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
Mitra skrev:
2374583 :lol:lol nix det var nog därför hon slog till honom :tomten

Ahh!! Nu är jag med!! Hon vart sur eftersom han INTE hade skinnställ och ville ändra på det!!
Dessutom så tror jag att hon tyckte att han köre för fjolligt och att han skulle dra på lite så dom kunde rejsa...:yoparty
 

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
Störd hästägare!

Kommer i bilen (Ja, ingen hoj, men detta visar vilka folk vi snackar om) efter en grusväg som leder hem till mig. Efter denna väg råder det 70 km/h. Iaf efter en kurva ser jag en dam (Kärringj*vel) med en häst som hon håller i. Saktar in och då börja hon vinka som om det var en fara på vägen. Och de avr det. Ett lös föl springer sicksack på vägen bakom "hästmamman". Shit tänker jag och bromsade ner till gå fart. Inte kul att få en häst på bilen. Ägaren vinkar glatt och tackar för att jag har saktat ner. Jag bara tittar på henne och skakar på huvudet.

Kanske inte så farligt men med tanke på att det kör Timmerbilar i 80 km/h som väger 60ton efter denna väg så kan jag bara inte förstå hur hon kan utsätta trafikanter för denna fara. Gärna en hoj eller en bil skulle kunna köra in i detta föl och kunna utsättas för skador.

Vars är namnlistan för att skriva under att jag tycker hästj*vlarna kan hålla sig borta från vägen!
 

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Gullspång
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
Mitra skrev:
2372388 Men det är ju klart som korvspad att hästen ska hoppa ner från vagnen och övertyga cyklen om att han är en människa och därför inte är farlig. :tungan :arsele

Men det blir nog värre att försöka övertyga om att människan INTE är farlig. Utan att ljuga sig blå. Men vad tusan kan hästen snacka så fixar han nog det oxå :D

Hahahahahhaah.... Ja jävlar... Hahhahhahahahaha... Har inte skrattat så här mycket på länge:tummenupp
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Tok!g skrev:
2376104 Störd hästägare!

Kommer i bilen (Ja, ingen hoj, men detta visar vilka folk vi snackar om) efter en grusväg som leder hem till mig. Efter denna väg råder det 70 km/h. Iaf efter en kurva ser jag en dam (Kärringj*vel) med en häst som hon håller i. Saktar in och då börja hon vinka som om det var en fara på vägen. Och de avr det. Ett lös föl springer sicksack på vägen bakom "hästmamman". Shit tänker jag och bromsade ner till gå fart. Inte kul att få en häst på bilen. Ägaren vinkar glatt och tackar för att jag har saktat ner. Jag bara tittar på henne och skakar på huvudet.

Kanske inte så farligt men med tanke på att det kör Timmerbilar i 80 km/h som väger 60ton efter denna väg så kan jag bara inte förstå hur hon kan utsätta trafikanter för denna fara. Gärna en hoj eller en bil skulle kunna köra in i detta föl och kunna utsättas för skador.

Vars är namnlistan för att skriva under att jag tycker hästj*vlarna kan hålla sig borta från vägen!

Du har inte tänkt på att sto och föl kanske hade rymt??? Och det var därför som hon gick längs vägen med stoet för att kunna få hem dom till hagen igen.

Det är inte speciellt vanligt att man går längs en 70 väg med fölet löst utan då har man dom i grimma MED grimskapt så att man kan hålla dom på insidan om mamman så att inget händer :)

Själv har jag "slängt" ut nästan 40000:- för att få två föl i år. Inte fan hade jag riskerat deras liv om det gick att undvika.
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
Håller med Mitra, man brukar definitivt inte låta fölen gå lösa... det låter väldigt konstigt... Jag "hoppas" att det var så att det smitit, för om hon har det löst jämt så är det att riskera både fölet och andra.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Mitra skrev:
Själv har jag "slängt" ut nästan 40000:- för att få två föl i år. Inte fan hade jag riskerat deras liv om det gick att undvika.

Ja hade inte viljat dö pga en hästägare inte sköter sina djur rätt, skitsamma hur mycket dom kostar.

Mitra du vet vad ja tycker om hästar annars!
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Slappa skrev:
2377621 Ja hade inte viljat dö pga en hästägare inte sköter sina djur rätt, skitsamma hur mycket dom kostar.

Mitra du vet vad ja tycker om hästar annars!

Ja det vet jag :) :tummenupp

Jag skrev det jag gjorde för att det kan finnas mer än en anledning att man är på vägen med sto och föl. Det är liksom den plats man vill undvika så mycket det går eftersom det lätt händer olyckor.

Skulle det mot förmodan vara så att hon gjorde det för att det var lättaste vägen att komma från punkt A till B och inte hade kopplat fölet så var hon en riktig :dummer



Och hagar kan tyvärr gå sönder av olika anledningar och varje gång det händer så går hjärtat i 200+ eftersom jag äger en del hingstar och det är fan inte lätt att sära på dessa om de kommer in till varandra :skrämd :jisses
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Dropdead skrev:
2367320 neej. jag skulle ju ha sista inlägget...:rolleyes:

http://vet.hut.nu/?id=19

:arsele Owned! :D :slicka *fnissar*

Angående "När häst möter velocipedryttaren skall han genast afstiga, leda densamma vid handen, övertyga honom om, att han är människa samt, med ett vänligt tilltalsord lugna detta af naturen så skygga djur." så säger jag som följer:

"När häst möter motorcyklist som utför det han bör skall hästen genast brumma ill-sket likt en med ungar varande björnhona, och därefter springa till skogs. Där skall hästryttaren sedan stå och se ut som ett stycke fån, då det oräkneliga skygga djuret valde att ta sin väg ut i vegetationen istället för rakt på den välrenommerade motorcyklist som så gentlemannamässigt tagit det lugnt för det stackars djurets skull."
 

Dominator-Rocks

Guest
En ny snilleblixt

Om alla hästtjejer rider topless :tuttar så kommer i allafall de flesta grabbarna åka JÄVLIGT sackta förbi ! :tummenupp

Vad tror ni tjejer :va ?

Jag tror det :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top