Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

Dominator-Rocks

Guest
Mitra skrev:
2359361 Det blir inte halt av den enkla anledningen att hästar är gräsätare så när skiten har torkat så blir det som pulver.


Ett litet råd som jag gav min körskolärare som han numera använder sig av i undervisningen :)

Ser du en häst i tid sakta av (50-60 km/h) håll avstånd minst 10 m bakom hästen. När du kör om håll minst 1,5-2 m i sidled till hästen. Börja INTE gasa på förren du är minst 10 m framför hästen annars kan den bli skrämd.

Skulle du märka att hästen blir rädd så att det inte går att köra om. Stanna slå av motorn och vänta tills den har passerat alternativ hunnit vika av ner i diket, väg eller på annat sätt flyttat på sig.

Stara motorn igen när hästen är minst 10 m bort.

Om alla visar respekt för varandra så underlättar det enormt.

Som ryttare så gör jag allt för att det inte ska hända något och om någon är snäll mot mig så nickar jag eller vinkar. Beroende om jag kan släppa tyglar/tömmar eller inte.

Träffade på ett helt gäng med HD sist (minst 20 st) hästen blev rädd efter att 3-4 hade passerat. De resterande stannade så att jag kunde passera med en steppande frustande häst. Jag nickade och fick vinkningar tillbaka av alla som stog stilla. :tummenupp


Sackta in ok med en vink som tack, men ska jag stänga av hojen ne då jävlar får du visa :tuttar !!
 

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
psxcare skrev:
2353938 Om du hade 6:an i när du rullade förbi så tyckte hon nog du hade obehagligt hög hastighet, trots att du visade hänsyn genom att hålla ljudnivån nere.

Har man en nervig häst så känner man sig väldigt utsatt när man vet att passerande fordon håller en så hög hastighet att dom inte har en chans att stanna/väja när hästen får för sig att vända ut röven i vägbanan.

Jag hade nog passerat i en sådan hastighet att jag utan minsta problem hade ryckt spöt ur handen på henne om hon viftade med det mot mig :) Ridspön kan man inte ha för många av...


Om man vet att hästen är "nervig" och man inte är säker på att man kan kontrollera den i alla situationer, vad ska man då ut på trafikerade vägar och göra??:va

Självklart ska man visa respekt och ta det lugnt förbi fyrbeningarna, men 1800-tals lagar till trots, borde inte även ryttare ha ett visst ansvar..?
 

Freddan-84

Guest
hmmm...hon kanske hade mött på mig innan med mina raka rör :D
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Mitra skrev:
2359825 :D lite svårt att visa :tuttar samtidigt som man försöker tygla en rädd häst :tungan

Practice makes perfect..
*duckar*

(fö-låt.. jag kunde inte hjälpa det..:näsblod )


Men för att koppla mot första posten i tråden. Jag kan förvisso förstå att en ryttare som precis innan kanske blivit rädd/skrämd av en annan motorcyklist gjort ett utfall, men denna bör ju kanske tänka efter innan..

Jag hade förmodligen gett varvstopp och tuta samtidigt som tack för utfallet.

Men normal stänger jag INTE av motorn när jag rullar förbi, men koppling och tomgång blir det ALLTID när jag ser en häst med ryttare i närheten av vägen. Är denne PÅ vägen så går det inte över 50 km/t. Man skall visa hänsyn i trafiken. Oavsett om man har en häst eller över 100.
 
Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
amullo skrev:
2359860 Practice makes perfect..
*duckar*

:lol vilken fegis :tungan

Men visst ska testa nästa gång som någon är snäll och stannar.

MEN bara om det var nödvändigt att stanna. Vilken tur att min häst inte blir rädd så ofta. :hihi

amullo skrev:
2359860

Men normal stänger jag INTE av motorn när jag rullar förbi, men koppling och tomgång blir det ALLTID när jag ser en häst med ryttare i närheten av vägen. Är denne PÅ vägen så går det inte över 50 km/t. Man skall visa hänsyn i trafiken. Oavsett om man har en häst eller över 100.

Det är bara i extremfall som det behövs. Annars så är det bara att köra förbi med kopplingen inne så att det låter mindre speciellt om man har en hoj som låter mycket.
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Lx3 skrev:
2359544 Om man vet att hästen är "nervig" och man inte är säker på att man kan kontrollera den i alla situationer, vad ska man då ut på trafikerade vägar och göra??:va

Självklart ska man visa respekt och ta det lugnt förbi fyrbeningarna, men 1800-tals lagar till trots, borde inte även ryttare ha ett visst ansvar..?


Mmm de tycker ja också, man kan väl vänja hästen lite lugnt innan man ger sig ut på E6:an liksom:tungan

Sen tycker ja det är konstigt att de aldrig kan bli hästen/ryttarens fel vid komplikationer eller är det så att ägaren till hästen blir ansvarig vid tex en tillbucklad bil el liknande?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
psxcare skrev:
2359287 Jag propagerar inte för att man skall ut och rida på vägarna. Det gör folk ändå. Däremot har jag hur mycket som helst att berätta om hästars beteende om någon är intresserad av att lyssna på det.

Blir hästen skrämd av något och steppar ut i vägbanan när du passerar i 30 med broms/handlingsberedskap så hinner du troligen bromsa/väja. Om inte så lär både du och ryttaren överleva krocken. Det är därför det är 30 som gäller utanför skolor och på alla smågator i stockholm nuförtiden, olycksrisken minimeras och händer det en olycka så är chansen större att folk överlever.

Om du kör i "skyltad hastighet" när du möter/passerar ett hästekipage så har du INTE anpassat hastigheten korrekt efter situationen. Det KÄNNS säkert så efter att ha bromsat ner från 200+ och du upplever det som att du står still med hojen, men ta en extra koll på mätaren och gör en riskbedömning nu när du kanske lärt dig lite om hur hästar (inte) fungerar...

En trafikvan häst har sällan problem med att det passerar fordon. Men den är fortfarande ett flyktdjur och kan reagera på att något händer i skogen. Jag trodde jag satt på en tvärsäker häst (>20år gammal) tills jag kom fram till en äng där någon fått för sig att stå och skjuta lerduvor. Om någon fått gashäng och brott på kopplingsvajern samtidigt som styrningen slutar fungera på en 150Hk supersport kan känna igen sig i situationen som uppstod...

Du har mycket rätt i det du säger men också så mycket fel.

Ska man sänka hastigheten vid VARJE fara så ska du passera långsamt vid varje skogsdunge, utfart, skogsstig, m.m. Är det praktiskt hållbart?
Jag slår knappast på pallnit såfort en häst visar sig på vägen, mitt liv är alldeles för värdefullt för det. Tvärbromsa gör jag bara om jag absolut MÅSTE.
Poientera att folk följer dina råd. Man kommer över ett krön och ser en häst, i vanliga fall skulle jag bara trycka in kopplingen och hålla så långt det går åt andra hållet (vilket jag tycker är helt vettigt, men tydligen ett förkastligt sätt att bete sig). Men nu ställer jag mig på bromsen för att sänka hastigheten, oj det låg lite grus, lera, bajs, m.m. på vägbanan och vips så låg jag på marken istället. Visst kunde jag ha sänkt hastigheten innan krönet, men då är vi tillbaka på vad som är praktiskt hållbart. Visst, det är ett ganska hårt exempel, men det är fortfarande fullt möjligt.

Vi håller alla på med olika fritids sysselsättningar, vissa kör hoj andra rider eller kanske spelar golf. Vi måste alla samsas på och runt vägen, att vi hojåkare visar respekt genom att trycka in kopplingen och flytta oss så långt det går tycker jag borde uppskattas av hästfolket istället för att mötas med argument som "du borde köra saktare". Hästen BORDE inte vara på vägen. Men nu är vi båda där och måste visa respekt åt båda hållen.

Nu tycker jag vi sätter punkt här, känns inte som om vi kommer nånstans. Jag kommer fortsätta köra på mitt sätt, vill du ut med din hambrugare i trafiken så håll dig undan nästa gång jag passerar i laglig hastighet, med kopplingen intryckt och så långt från hästen det går.
 

Dropdead

Guest
EBS skrev:
2359183Varför placerar man ett stall så att hästarna måste gå på en väg för att komma till stigarna utan att själv fixa en väg dit när det uppenbarligen är ett problem? :va

Haha. Det kanske var så enkelt som att stallet stod där först och vägen kom långt senare? :rolleyes:

Och JA - i vårt område är det ett uppenbart problem. Vi har över 3000 hästar i kommunen, förmodligen en av landets mest hästtäta ställe. Det är förkastligt att vi inte har fått fler anlagda ridstigar att rida på, så att vi ALLA kan komma överrens eftersom vi får rida där det känns bra och trafikanter slipper oss på vägarna. Det har i detta syfte bildats en förening som heter ridvägsfrämjandet. Har du något tips på om hur vi själva ska göra en ridstig över till andra sidan så vi slipper rida över 90-vägen skulle 3000 hästägare bli bra mycket lyckligare. :fakta (Ber om ursäkt för trådkapning, behövde bara förklara detta ytterligare).

Hursomhelst. Jag tycker detta börjar likna ett ältande om och om igen. Vad "vi" ryttare menar är att man skall anpassa hastigheten till situationen och att en ömsesidig respekt vore önskvärt. Vad hispiga hästar med oansvarsfulla ryttare gör på vägarna, undrar jag också, men det är inget vi kan göra något åt över ett forum. Inte heller kan vi förbise det faktum att det KOMMER ATT vistas hästar på trafikleder även i framtiden.

Ni behöver inte slå av motorn och stanna om ni skulle möta mig och min häst ute på vägarna (jag brukar vanligtvis vinka fram att det är okej att köra förbi) - men den som stannar nästa gång ska jag fanimej visa :tuttar för! :D
 

rollex

Guest
Dropdead skrev:
2361179 Haha. Det kanske var så enkelt som att stallet stod där först och vägen kom långt senare? :rolleyes:

Och JA - i vårt område är det ett uppenbart problem. Vi har över 3000 hästar i kommunen, förmodligen en av landets mest hästtäta ställe. Det är förkastligt att vi inte har fått fler anlagda ridstigar att rida på, så att vi ALLA kan komma överrens eftersom vi får rida där det känns bra och trafikanter slipper oss på vägarna. Det har i detta syfte bildats en förening som heter ridvägsfrämjandet. Har du något tips på om hur vi själva ska göra en ridstig över till andra sidan så vi slipper rida över 90-vägen skulle 3000 hästägare bli bra mycket lyckligare. :fakta (Ber om ursäkt för trådkapning, behövde bara förklara detta ytterligare).

Hursomhelst. Jag tycker detta börjar likna ett ältande om och om igen. Vad "vi" ryttare menar är att man skall anpassa hastigheten till situationen och att en ömsesidig respekt vore önskvärt. Vad hispiga hästar med oansvarsfulla ryttare gör på vägarna, undrar jag också, men det är inget vi kan göra något åt över ett forum. Inte heller kan vi förbise det faktum att det KOMMER ATT vistas hästar på trafikleder även i framtiden.

Ni behöver inte slå av motorn och stanna om ni skulle möta mig och min häst ute på vägarna (jag brukar vanligtvis vinka fram att det är okej att köra förbi) - men den som stannar nästa gång ska jag fanimej visa :tuttar för! :D
:yoparty WORD !!!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
EBS skrev:
2360795 Du har mycket rätt i det du säger men också så mycket fel.

Ska man sänka hastigheten vid VARJE fara så ska du passera långsamt vid varje skogsdunge, utfart, skogsstig, m.m. Är det praktiskt hållbart?
Jag slår knappast på pallnit såfort en häst visar sig på vägen, mitt liv är alldeles för värdefullt för det. Tvärbromsa gör jag bara om jag absolut MÅSTE.
Poientera att folk följer dina råd. Man kommer över ett krön och ser en häst, i vanliga fall skulle jag bara trycka in kopplingen och hålla så långt det går åt andra hållet (vilket jag tycker är helt vettigt, men tydligen ett förkastligt sätt att bete sig). Men nu ställer jag mig på bromsen för att sänka hastigheten, oj det låg lite grus, lera, bajs, m.m. på vägbanan och vips så låg jag på marken istället. Visst kunde jag ha sänkt hastigheten innan krönet, men då är vi tillbaka på vad som är praktiskt hållbart. Visst, det är ett ganska hårt exempel, men det är fortfarande fullt möjligt.

Vi håller alla på med olika fritids sysselsättningar, vissa kör hoj andra rider eller kanske spelar golf. Vi måste alla samsas på och runt vägen, att vi hojåkare visar respekt genom att trycka in kopplingen och flytta oss så långt det går tycker jag borde uppskattas av hästfolket istället för att mötas med argument som "du borde köra saktare". Hästen BORDE inte vara på vägen. Men nu är vi båda där och måste visa respekt åt båda hållen.

Nu tycker jag vi sätter punkt här, känns inte som om vi kommer nånstans. Jag kommer fortsätta köra på mitt sätt, vill du ut med din hambrugare i trafiken så håll dig undan nästa gång jag passerar i laglig hastighet, med kopplingen intryckt och så långt från hästen det går.
´


Hade jag hittat en smilie där den gula gubben tar ditt körkort och trycker den genom en avfallskvarn så hade jag lagt in den här: ==>
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?

Klart en mupp!! :mad:
Jag hade blivit oändligt tacksam om jag mött en MC-åkare med den graden av hänsyn när jag sitter till häst.
Bra gjort. :tummenupp

Hästar som inte är trafiksäkra har för övrigt inget på vägen att göra och människor som inte kan hantera hästar i trafiken, även då de blir lite spända har inget på hästen att göra i den miljön...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Flamma77 skrev:
2361655 Hästar som inte är trafiksäkra har för övrigt inget på vägen att göra och människor som inte kan hantera hästar i trafiken, även då de blir lite spända har inget på hästen att göra i den miljön...

Bra sagt.

Man kanske ska fylla på att MC och bilförare som inte kan visa ömsesidig respekt och anpassa hastighet och ljudnivå de få gångerna man möter hästar efter väggrenen kanske inte heller har på småvägar att göra.

Bara för att vara rättvis då´rå..
Det finns ju vissa som kör så fort att det inte praktiskt är möjligt för dem att få ner hastigheten i tid. Tänk efter före så slipper du fundera i diket..
 

Dr.Bike

Guest
psxcare skrev:
2361631 ´


Hade jag hittat en smilie där den gula gubben tar ditt körkort och trycker den genom en avfallskvarn så hade jag lagt in den här: ==>


Varför det?

SER du inte vad han skriver?????
"Dra in kopplingen och rulla förbi så långt till höger jag kan..."
Går det inte förstå den meningen?

Hur mycket MER kan man kräva? Och varför altid bara av hojåkare?
En moped bullrar väl otrevligare med sitt 2-taktsknatter?
Piskar ni på alla bilar som kör laglig hastighet oxå?
Nä - snart är det dags att stanna och läxa upp en hästdåre.
Jag har passerat många hästekipage, och det har väldigt sällan varit någon aggression från ryttaren/ryttarinnan, men... det HAR hänt.

Jag kör likadant: In med kopplingen = min hoj är TYSTARE än en bil, saktar ner och håller till höger.
Vad mer kan man begära?

Att sedan vissa hästar är korkade och spattiga och kommer i sken för en humla eller en hoj är inget jag kan göra något åt. Och jag KRÄVER ömsesidig respekt för MITT framförande av min hoj då JAG visar hänsyn. Dj-vla översittarfasoner att börja dela ut spöstraff mot hojåkare...

Så ge mig nu anledningen till varför hans (EBS) körkort skulle malas ner i en avfallskvarn?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dr.Bike skrev:
2361695 Varför det?

SER du inte vad han skriver?????
"Dra in kopplingen och rulla förbi så långt till höger jag kan..."
Går det inte förstå den meningen?

(...)
Jag kör likadant: In med kopplingen = min hoj är TYSTARE än en bil, saktar ner och håller till höger.
Vad mer kan man begära?

Orden som saknades i inlägget jag kommenterade men inte i det du skriver är "saktar ner". Drar man bara in kopplingen så minskar inte hastigheten speciellt mycket.

Angående körkortstuggandet så var det för att jag tolkade det han skrev som att han tycker att det är viktigare att få hålla en hög och rolig hastighet än att följa trafikreglerna och anpassa hastigheten enligt det jag citerade från körkortsboken inför kurvor, krön osv. Kan man inte bromsa ner hastigheten till åtminstonde 40-50 om man blir överraskad av något efter ett krön utan att riskera att åka omkull så tycker jag nog att man kör över sin förmåga...

<ironi mode on>
Men man kanske skulle förbjuda sporthojar, dom har ju helt klart ingenting i trafiken att göra, det går ju inte att bromsa med dom i kurvor eller när det råkar ligga lite grus på vägen. Det är ju uppenbart att man inte kan lite på att sporthojsåkare har minsta trafikvett eller håller sig till några som helst trafikregler. Varför håller dom sig inte hemma på racerbanorna där dom hör hemma istället för att ställa till med olyckor på vanliga vägar?
<ironi mode off>

Sakta ner, dels för din egen skull, ännu mer för ryttarens skull.
Sannolikheten för att hästen gör något olämpligt när just DU kommer är kanske inte speciellt stor. Men sannolikheten för att det passerar ett fordon i för hög fart när hästen väl får för sig att bli rädd för något är mycket större.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dr.Bike skrev:
2361695
Hur mycket MER kan man kräva? Och varför altid bara av hojåkare?
En moped bullrar väl otrevligare med sitt 2-taktsknatter?
Piskar ni på alla bilar som kör laglig hastighet oxå?

Det gäller absolut inte bara hojåkare eller mopeder. Både ryttare och hojåkare är oskyddade trafikanter. Vid en mc+häst olycka så är alla inblandade lika utsatta. Kan mycket väl vara så att hästen+ryttaren klarar sig bra men hojåkaren gör en undanmanöver och hamnar i ett träd.

En bilist däremot lär ju klara sig med lite splitterskador i ansiktet och intryckt motorhuv.

Laglig hastighet är inte samma sak som skyltad hastighet. Laglig hastighet är en efter situationen anpassad hastighet så att man kan stanna för varje förutsebart hinder bla bla bla enligt körtkortsboken.

Även om man hamnat i en situation där man blir överraskad av häst+ryttare på vägen pga (för) hög fart i en skymd kurva eller ett krön så får man göra det bästa möjliga av situationen som den är just då och bromsa i den grad som är lämpligt beroende på hur vägbanan ser ut och hur nära bakomvarande fordon ligger. Och MÅSTE man välja mellan att bromsa och hålla ett spår nära hästen eller ge fan i att bromsa och därmed kunna hålla bättre avstånd så är det nog ett bättre val att hålla avståndet. Men nästa gång man åker samma väg så håller man förhoppningsvis lite lägre hastighet i skymda lägen.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
psxcare skrev:
2361965 Orden som saknades i inlägget jag kommenterade men inte i det du skriver är "saktar ner". Drar man bara in kopplingen så minskar inte hastigheten speciellt mycket.

Angående körkortstuggandet så var det för att jag tolkade det han skrev som att han tycker att det är viktigare att få hålla en hög och rolig hastighet än att följa trafikreglerna och anpassa hastigheten enligt det jag citerade från körkortsboken inför kurvor, krön osv. Kan man inte bromsa ner hastigheten till åtminstonde 40-50 om man blir överraskad av något efter ett krön utan att riskera att åka omkull så tycker jag nog att man kör över sin förmåga...

<ironi mode on>
Men man kanske skulle förbjuda sporthojar, dom har ju helt klart ingenting i trafiken att göra, det går ju inte att bromsa med dom i kurvor eller när det råkar ligga lite grus på vägen. Det är ju uppenbart att man inte kan lite på att sporthojsåkare har minsta trafikvett eller håller sig till några som helst trafikregler. Varför håller dom sig inte hemma på racerbanorna där dom hör hemma istället för att ställa till med olyckor på vanliga vägar?
<ironi mode off>

Sakta ner, dels för din egen skull, ännu mer för ryttarens skull.
Sannolikheten för att hästen gör något olämpligt när just DU kommer är kanske inte speciellt stor. Men sannolikheten för att det passerar ett fordon i för hög fart när hästen väl får för sig att bli rädd för något är mycket större.

Nu kan jag inte hålla mig längre...

Så 40 - 50 är en okej hastighet? Tror du att hästen ser skillnad på 40 - 50 och 60 - 70?
Jag antog att du va kapabel att läsa mellan raderna och förstod att sakta ner va en självklarthet.

Du kan bevisligen inte ha läst vad jag skrev om du antar att jag hellre kör fort än att visa respekt mot mina medtrafikanter. Jag skrev tidigare att det handlar om FOLKVETT, precis som allting annat i trafiken. Visst, vill du stå med lagboken och peka när något har hänt, så gör det. Men det är inte så det går till på vägarna.
 

Dominator-Rocks

Guest
Mitra skrev:
2359825 :D lite svårt att visa :tuttar samtidigt som man försöker tygla en rädd häst :tungan

SNILLEBLIXT

Jag fick en smart ide´ta en bild på :tuttar och lägg upp i denna tråd så lovar jag att visa stor respekt varje gång jag stöter på en hästtjej! :tummenupp

Mycke säkrare ! :tummenupp

Edit: Om alla hästjejer gjorde så, så skulle sammarbetet i trafiken funka mycket bättre :tuttar :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top