Dominator-Rocks
Guest
Mitra skrev:2359361Det blir inte halt av den enkla anledningen att hästar är gräsätare så när skiten har torkat så blir det som pulver.
Ett litet råd som jag gav min körskolärare som han numera använder sig av i undervisningen
Ser du en häst i tid sakta av (50-60 km/h) håll avstånd minst 10 m bakom hästen. När du kör om håll minst 1,5-2 m i sidled till hästen. Börja INTE gasa på förren du är minst 10 m framför hästen annars kan den bli skrämd.
Skulle du märka att hästen blir rädd så att det inte går att köra om. Stanna slå av motorn och vänta tills den har passerat alternativ hunnit vika av ner i diket, väg eller på annat sätt flyttat på sig.
Stara motorn igen när hästen är minst 10 m bort.
Om alla visar respekt för varandra så underlättar det enormt.
Som ryttare så gör jag allt för att det inte ska hända något och om någon är snäll mot mig så nickar jag eller vinkar. Beroende om jag kan släppa tyglar/tömmar eller inte.
Träffade på ett helt gäng med HD sist (minst 20 st) hästen blev rädd efter att 3-4 hade passerat. De resterande stannade så att jag kunde passera med en steppande frustande häst. Jag nickade och fick vinkningar tillbaka av alla som stog stilla.
Sackta in ok med en vink som tack, men ska jag stänga av hojen ne då jävlar får du visa !!