Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Jag frikopplar och evetuellt stannar o stänger av hojen beroende på vilken väg det är när jag möter häst om hästen ser orolig ut brukar hjälmen åka av också...
Folk som försökter slå eller skrattar åt ens betende kan glömma att jag är snäll nästa gång..

Om dem inte anser att jag var vänlig som underlättade för dem så antar jag att deras häst är trafiksäker och då får dem skylle sig själva och försök till misshandel kräver motmedel skulle inte aceptera att någon slår mig speciellt inte med tillhygge.....

Vad dessa idioter till ryttare tänkte på undrar jag... Borde ju iaf vara mordförsök...
 

joens

TSK racing team
Gick med
24 Jan 2006
Ort
mitt i skåne
Hoj
ktm620sc supermoto kawasaki 1000rx
satt i trädgården när en ryttarlös häst galopperade förbi , den hade tydligen blivit rädd och dragit iväg själv...he he.
Fråga: Om det är olagligt att sätta nummerplåten i hjulhuset på motarden hur i h-vete kan då det vara lagligt att ta ut rädda hästar på allmän väg?

Så klart som någon sa de är djur visst något enstaka fall kan väl så vara men jag har träffat på hästar vid ett flertal tillfälle som inte borde vara i trafiken.

Någon här gjorde jämförelse med ett barn, men om det i stället det är så att hästen blir rädd och sparkar till min dotter när vi är ute och går är det då fortfarande okay?

Denna fråga väckte så mycket debatt så nog tror jag att det är många hästar som inte borde vara i trafiken.

Men all heder åt de som fixar det, för när man kommer med motarden och slår av och visar de hänsyn som rider så brukar de bli glada och vinka , de som vinkar brukar ha koll på sina hästar.
 

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
I en svamp
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
FUBAR skrev:
2353695 Eller så vänder man och slangar upp hojen och uiilar förbi hästarna medans man tutar, skriker, gasar och gestikulerar så mycket det går. :hördu

haha vilken syn! :tummenupp :skrattaåt
 

0scar

Guest
ja visst borde ryttaren..

eller hästägaren bli ersättningsskyldig ifall hästen får tokflipp bara sådär och sparkar sönder nåt... och hästar som gärna bits eller sparkas är ryttaren ansvarig för! givetvis så är det aldrig ok om nån liten unge blir sparkad. är jag ute med en häst som jag vet är pigg på att sparkas håller jag tvärkoll på vad som händer runtom, och undviker ställen där jag riskerar möte med folk. och talar om detta när ungarna springar fram och vill klappa... vilket jag hoppas alla ryttare ansvarar för.

träffar jag på hästekipage ute, tar jag för givet att ryttaren ifråga känner sin häst och klarar av att hantera den på ett trafik- och folksäkert sätt... annars har man inte på vägarna att göra. det gäller ju även förare av diverse fordon...

och mini-knutten, menar verkligen inte att ryttaren du träffat på hade all rätt att befinna sig på ett såpass farligt ställe som hon (?) nu gjorde. bara att jag själv uppskattar om grabbsen på MC:n visar förstående när jag är ute med hästen... men då menar jag också att jag uppehåller mig på vägen på ett sätt som INTE riskerar att ställa till en olycka. hänsyn i trafiken...

ryttaren du träffade på betedde sig ju uppenbart farligt sätt, och om hon sedan surnade till för att hon ansåg sig ha första tjing på vägen tyder ju på att hjulet snurrar men hamster är död...
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?

man ska anpassa hastigheten men
de verkar ha adhd.... de verkar inte förstår hur farligt d e att knuffa av nån från en mc eller göra så nån får obalans... du skulle ha stannat och frågat om de visste hur farliga de är...
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
psxcare skrev:
2356827 Köra lagligt != köra det som står på skylten
Köra lagligt = anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.

Kör SAKTA förbi/vid möte av hästar.

Gör om, gör RÄTT!

Om du läser igen så ser du att jag skrev att hästan GOTT OCH VÄL hade hunnit över vägen, därimot stannade personen som gick kvar vid vägen!

"Anpassa hastigheten efter rådande förhållanden", två personer står vid sidan av vägen på VÄNSTER sida på en 2 filig väg. Du färdas i 70 km/h. Slår du av då?
Hur mycket ska jag slå av? Ska jag stanna och vänta tills hästen har gått in i stallet och fått kvällsmat? Varför kan inte hästägaren då vänta med att gå över vägen tills på natten, då är det ju ändå knappt nån trafik ute. Precis lika vettigt. :dummer
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
EBS skrev:
2357584 Gör om, gör RÄTT!

Om du läser igen så ser du att jag skrev att hästan GOTT OCH VÄL hade hunnit över vägen, därimot stannade personen som gick kvar vid vägen!

"Anpassa hastigheten efter rådande förhållanden", två personer står vid sidan av vägen på VÄNSTER sida på en 2 filig väg. Du färdas i 70 km/h. Slår du av då?
Hur mycket ska jag slå av? Ska jag stanna och vänta tills hästen har gått in i stallet och fått kvällsmat? Varför kan inte hästägaren då vänta med att gå över vägen tills på natten, då är det ju ändå knappt nån trafik ute. Precis lika vettigt. :dummer


Om jag ser/vet att det är en häst nära vägbanan som inte står instängd i en hage så anpassar jag hastigheten på samma sätt som om jag vetat att det stått en älg på samma ställe. Hästar är flyktdjur, blir dom skrämda av något så springer dom i första hand och ser sig för i andra hand. Att hålla i hästen är bara att glömma, vill den inte att man håller i den så håller man inte i den lägre.

Befinner sig hästen på betryggande avstånd från vägen som den förhoppnings gjorde när du brände förbi så var det nog bara som det brukar vara i trafiken, man upplever situationen olika beroende på vilken roll man har i trafikmiljön vid tillfället.

Du tycker att 70 knyck är långsamt och att du har stora marginaler. Dom som går brevid vägen tycker du far fram som en trafikdåre och avregerar sig som brukligt är genom att vifta med armar eller tillhyggen. Man mår bara bra av att få avreagera sig ibland, så det kan du unna dom så länge det inte går så långt som att man kastar saker eller måttar slag mot hojen.
 

Dominator-Rocks

Guest
psxcare skrev:
2357882 Om jag ser/vet att det är en häst nära vägbanan som inte står instängd i en hage så anpassar jag hastigheten på samma sätt som om jag vetat att det stått en älg på samma ställe. Hästar är flyktdjur, blir dom skrämda av något så springer dom i första hand och ser sig för i andra hand. Att hålla i hästen är bara att glömma, vill den inte att man håller i den så håller man inte i den lägre.

Befinner sig hästen på betryggande avstånd från vägen som den förhoppnings gjorde när du brände förbi så var det nog bara som det brukar vara i trafiken, man upplever situationen olika beroende på vilken roll man har i trafikmiljön vid tillfället.

Du tycker att 70 knyck är långsamt och att du har stora marginaler. Dom som går brevid vägen tycker du far fram som en trafikdåre och avregerar sig som brukligt är genom att vifta med armar eller tillhyggen. Man mår bara bra av att få avreagera sig ibland, så det kan du unna dom så länge det inte går så långt som att man kastar saker eller måttar slag mot hojen.

:va Att göra ett utfall med ett jävla ridspö mot en mc pilot är helt ok, men att framföra sin motorcykel på allmän väg enligt lagstadgade regler hastighetsbestämmelser mm är inte ok :va

WTF :va
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
*knapplån*

Jösses den här tråden har verkligen spårat ur!!!

Ryttare som försöker hindra någon att köra på vägen gör fel!!
Hojåkare som ska gasa som satan eller på annat vis försöka skrämma hästen gör fel!!!

Lika lite som en hojåkare vill ha en häst i knät vill jag ha en hojåkare under magen på hästen när jag är ute och rider.

Och om en hojåkare passerar mig på så pass nära håll att jag kan slå till honom med spöt sittandes på hästen är han för nära.

Hur svårt kan det vara att sakta ner och hålla koll på hästen om man ser den i tid? :rolleyes:
 

Kippen

Guest
Mitra skrev:
2354544 Hmm är du säker på att det stämmer???

För på en körtävling så välte ett ekipage i ett av hindren under maratonen och hästarna fick panik eftersom vagnen låg på sidan. Sprang in bland de parkerade bilarna och kvaddade en hel del bilar innan det tog stopp på taket till en av dom. Vad jag minns så var det bilens försäkring som gick in och betalade skadorna på bilen. Hästägaren behövde inte betala något inte ens självrisken. Räknades precis på samma sätt som om det hade varit ett vilt djur som hade orsakat skadorna.

Ganska säker. Här var det ju vagnen som skrämde hästarna så situationen är ju lite komplicerad men jag är fortfarande ganska säker på det. Gäller att kolla upp det noga innan man bara betalar och ser glad ut. De flesta orkar väl inte bry sig att forska i vad som egentligen gäller.

Edit: Tänkte framförallt på en situation där ryttaren sitter på hästen eller har den i ledband. Vad som gäller om hästen är fri, alltså rymt eller nåt är jag nog mer osäker på.
 
Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Olsson skrev:
2354625

Edit: angående föräkringen när en häst gör skador på en bil så är det av någon märklig anledning bilens föräkring det går på. Hästen blir alltid fri vållande. och vill man ha pengar till självrisk får man kräva det av hästägaren själv. Har haft ett par kunder med häst skadade bilar på jobbet som inte vart allt för imponerade av gällande regler för detta

Fanns svar lite längre ner i tråden :fakta :)
 

Dominator-Rocks

Guest
Mitra skrev:
2357925 *knapplån*

Jösses den här tråden har verkligen spårat ur!!!

Ryttare som försöker hindra någon att köra på vägen gör fel!!
Hojåkare som ska gasa som satan eller på annat vis försöka skrämma hästen gör fel!!!

Lika lite som en hojåkare vill ha en häst i knät vill jag ha en hojåkare under magen på hästen när jag är ute och rider.

Och om en hojåkare passerar mig på så pass nära håll att jag kan slå till honom med spöt sittandes på hästen är han för nära.

Hur svårt kan det vara att sakta ner och hålla koll på hästen om man ser den i tid? :rolleyes:


Citat:
När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
mogwai skrev:
2357235 ut på en 90-väg?? kan inte tänka mig... såpass oansvariga ryttare hoppas jag verkligen inte finns. det jag menade att ibland är man tvungen att korsa/befinna sig på vägen, men då pratade jag om 50 eller 70 väg... Landsväg och snåriga skogsvägar har ju som bekant oftast hastighetsbegränsningen 70. Längre sträckor på sådan väg undviks också men måste man så måste man... lika mkt som cyklister ibland befinner sig på sådana vägar.

men att ta ut hästen på 90-väg... bäddat för olyckor tyvärr. där har hästarna inget att göra!


90-väg lär man knappast rida på om det finns något alternativ. Men nu finns det ju en hel del "småvägar" ute i skogarna som faktiskt är 90-skyltade, det är ju inte bara motorvägar/motortrafikleder med den hastighetsbegränsningen.

Jag skulle varken vilja rida, gå, cykla, åka rullskidor osv på en sådan vägsträcka.

Men fortfarande är det inte "störst och snabbast går först" som gäller, utan man måste visa hänsyn och anpassa hastigheten efter de "ufon" man råkar möta/passera oavsett hur irriterande det är.

Personligen har jag mycket svårt för sådana där bockhornsstyrescyklister som tränar i klunga ute på vägarna, speciellt som dom faktiskt knappast följer de trafikregler som säger att cyklister INTE skall cykla brevid varandra utan efter varandra längs vägarna.

Men jag utsätter dom inte för onödig fara genom att tränga ut dom i diket eller dra på i 200 med 30 cm marginal.

Och befinner det sig ryttare på 90-vägen så är det inte lämpligt att ligga kvar i 90+. Kör du bil så brister du i hänsyn gäntemot ryttaren. Kör du MC så borde det handla om din egen självbevarelsedrift. Om du tycker det känns ok att köra fort med MC i närheten av hästar så beror det antingen på att "hissen inte går hela vägen upp" eller mer troligt bristande kunskap/förståelse om hur opålitliga trafikanter hästar kan vara.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Dominator-Rocks skrev:
2357952 Citat:
När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram.

:mattias Jag skrev att HON gjorde fel.

Men om någon passerar MIG på så nära håll att jag kan slå till honom när JAG sitter på hästen gör helt fel!!

Min häst är 165 cm hög jag är 177 cm hög. OM jag kan med lätthet slå till honom så har han passerat med max 20-30 cm mellanrum. Och JA det har hänt och jäklar vad man blir rädd :näsblod
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
"Fråga: Om det är olagligt att sätta nummerplåten i hjulhuset på motarden hur i h-vete kan då det vara lagligt att ta ut rädda hästar på allmän väg?"

Ja det kan man fråga sig!!! Häromkring finns det en jäkla massa rädda hästar. Dom blir rädda när man cyklar förbi dom, tvättar bilen när dom är i hagen etc... Mal ner dom jävlarna till hundmat! Sen har vi en annan granne som använder dom till skogsarbete och dom skrämmer man inte så lätt!!! Det bordes krävas nåt för att man ska få ha dom på vägarna! Besiktning av psyket vartannat år och nummerplåt i röven!:tummenupp
 

joens

TSK racing team
Gick med
24 Jan 2006
Ort
mitt i skåne
Hoj
ktm620sc supermoto kawasaki 1000rx
Till psxcare.
Du jämför i ditt inlägg din häst med en älg och sen skriver du "opålitliga trafikanter hästar kan vara"
Alla som har sett en olycka med en älg eller varit med om det vet att detta är inte något att leka med, så en tanke ...varför utsätter man andra trafikanter för denna risk medvetet ?
För inte tar man väll upp älgar och försöker få dem att gå längs vägkanten?

mvh joens
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dominator-Rocks skrev:
2357916 :va Att göra ett utfall med ett jävla ridspö mot en mc pilot är helt ok, men att framföra sin motorcykel på allmän väg enligt lagstadgade regler hastighetsbestämmelser mm är inte ok :va

WTF :va

Att framkalla fara för annan är alltid fel. Ridspöet i sig lär inte göra mer skada än att få en humla på axeln när man kör, men ryttarens beteende var helt klart olämpligt och kunde lätt ha orsakat en olycka speciellt om det varit en ovan mcförare.

Men så fungerar ju folk, känner man sig utsatt för livsfara pga någon annans beteende så kommer ju suget att rappa till någon med ett spö, kicka loss en backspegel osv.

Det finns fler lagstadgade regler än att följa hastigheten som står på skylten. Skylten vet ingenting om hur trafiksituationen ser ut vid ett givet tillfälle. Du är som fördonsförare skyldig att anpassa hastigheten så att du kan stanna om det vimsar runt hästar, ungar eller andra ufon på vägen.

Förhoppningsvis ledde spöviftandet i det här fallet till att någon här läst och lärt sig något om att riskerna med hästar i trafiken är större än vad man annars tänker på. Personligen tycker jag att det borde vara lagstiftat 30Km/h när man passerar/möter en häst på vägen, för i praktiken är det ofta så långsamt man måste köra för att ha en korrekt anpassad hastighet enligt lagen om att kunna stanna vid varje förutsebart hinder.
 

Dominator-Rocks

Guest
Mitra skrev:
2357979 :mattias Jag skrev att HON gjorde fel.

Men om någon passerar MIG på så nära håll att jag kan slå till honom när JAG sitter på hästen gör helt fel!!

Min häst är 165 cm hög jag är 177 cm hög. OM jag kan med lätthet slå till honom så har han passerat med max 20-30 cm mellanrum. Och JA det har hänt och jäklar vad man blir rädd :näsblod


Sorry !

Om det är någon som passerar som du beskriver i detta inlägg så kan det nog behövas grövre vapen en en piska för att banka vett i föraren !

Det jag irriterar mig på är att endel hästfolk verkar tro att dom äger vägen, och när man dessutom visar sådan respekt att man tex frikopplar och rullar förbi men endå får skit, ja då :mad: :mad:

Vet man med sig att man har en labil häst som man inte kan kontrollera vid exvis möte med mc då har man inget på vägen att göra, eftersom man kan ju inte kallt räkna med att ALLA skall ha samma förståelse för djurens rädsla som trådskaparen har eller??
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
joens skrev:
2358030 Till psxcare.
Du jämför i ditt inlägg din häst med en älg och sen skriver du "opålitliga trafikanter hästar kan vara"
Alla som har sett en olycka med en älg eller varit med om det vet att detta är inte något att leka med, så en tanke ...varför utsätter man andra trafikanter för denna risk medvetet ?
För inte tar man väll upp älgar och försöker få dem att gå längs vägkanten?

mvh joens


Älgar brukar stå väl dolda i skogen tills dom bestämmer sig för att springa ut i vägen.

Hästar med ryttare brukar vara väl synliga, vid mörker/skymning väl försedda med reflexer osv. Så länge hästen inte är på rymmen eller skenar med sin ryttare så dyker dom knappast upp plötsligt och utan förvarning som älgen.

Andra trafikanter har gott om tid att anpassa hastigheten. Men de flesta saknar insikten om att hastigheten måste minskas rejält för att undvika risken för en allvarlig olycka.

De flesta hästar du möter på vägen ÄR vana vid trafik. Min häst reagerar inte för bilar, lastbilar, bussar, motorcyklar osv. Men han skulle kunna reagera instinktivt för t.ex. något djur som plötsligt rasslar till i en buske brevid vägen. Någon annan häst skulle kanske reagera för att en plastpåse blåser omkring i diket. Så problemet är inte i första hand att du som bilist/mcförare skrämmer hästen. Problemet är att hästen kan bli skrämd av "vad som helst" och plötsligt kasta sig tvärs över vägen. Och det går FORT.
 

Dominator-Rocks

Guest
psxcare skrev:
2358105 Älgar brukar stå väl dolda i skogen tills dom bestämmer sig för att springa ut i vägen.

Hästar med ryttare brukar vara väl synliga, vid mörker/skymning väl försedda med reflexer osv. Så länge hästen inte är på rymmen eller skenar med sin ryttare så dyker dom knappast upp plötsligt och utan förvarning som älgen.

Andra trafikanter har gott om tid att anpassa hastigheten. Men de flesta saknar insikten om att hastigheten måste minskas rejält för att undvika risken för en allvarlig olycka.

De flesta hästar du möter på vägen ÄR vana vid trafik. Min häst reagerar inte för bilar, lastbilar, bussar, motorcyklar osv. Men han skulle kunna reagera instinktivt för t.ex. något djur som plötsligt rasslar till i en buske brevid vägen. Någon annan häst skulle kanske reagera för att en plastpåse blåser omkring i diket. Så problemet är inte i första hand att du som bilist/mcförare skrämmer hästen. Problemet är att hästen kan bli skrämd av "vad som helst" och plötsligt kasta sig tvärs över vägen. Och det går FORT.

Citat
Så problemet är inte i första hand att du som bilist/mcförare skrämmer hästen. Problemet är att hästen kan bli skrämd av "vad som helst" och plötsligt kasta sig tvärs över vägen. Och det går FORT.

Läs igenom vad du precis har skrivit (Fetstilt) ett par gånger så kommer du straxt inse att hästar inte hör hemma på trafikerade vägar! :va

Snacka om bristande respekt för sina medtrafikanter ! :mad: :mad:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top