Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Keyser Soze skrev:
2355424

Några hundra meter från mötesplatsen såg jag en mycket vacker postlåda. Troligtvis var detta hemvisten och målet för de tvenne ryttare jag stötte ihop med.

Conclusion: Nästa gång någon försöker ge mig stryk i trafiken helt utan min inverkan stannar jag och tar ett snack med höge vederbörande.

Vad man kan se så verkar det vara gräs på båda sider av vägen och inget större dike. Så jag kan inte förstå varför hon inte valde att gå ut på gräset. Det hade jag lätt gjort.

Men händer det igen så stanna och ta ett snack :)
 
Last edited:

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
CB 1300
Det som slår mig i många inlägg i ämnet är att det förespråkas respekt till ryttarna. Jag däremot har en annan synvinkel på saken. Ryttare är dryga skitar som vill vara prinsessor i blickfånget och som tar ut makt på djuren eftersom det är lättare än människor... Lite ironi i meningen kanske, men nästintill uppriktig. När jag bromsar in och frikopplar förbi hästar är det för att hästar är jättegosiga djur och jag vill vara snäll emot dem. Ryttaren ger jag blanka fan i. Hade hästen haft möjlighet att hålla för öronen hade jag möjligtvis övervägt att tokvarva för att ta ner ryttaren på jorden efter en händelse som trådskaparen var med om. Tänk på hästen för fan. Den vill inte vara på vägen. Den tvingas till det.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Vanliga människor förstår sig inte på slipon. Kärringjäveln måste har trott att du drog på som fan när hon hörde dig i fjärran.

precis som när man åker i bilen med någon moralkake personlighet och en hoj med slipon drar förbi i hög fart "vilka jävla idioter till att köra" gnäller dom. När det senare kommer en hoj med orginal dämpare i ännu högre fart, då reagerar dom inte ens.

Dags att vi alla börjar köra med raka rör!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
avfartsgatan skrev:
2355693........
Dags att vi alla börjar köra med raka rör!
:rofl :rofl :rofl
23986.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Perskan skrev:
2353737 Som ja minns de från när ja va liten så va de alltid miffobrudarna som red, verkar som de fortfarande är så!?

Jag har fått för mig att det vanligen är tjocka/fula brudar som rider. Just för att de inte kan få kärlek på annat håll än från djur..
Tycker helt klart att du borde ha stannat och snackat med henne. Men det är väl inte så lätt i "stridens hetta"..

Det nöten gjorde kunde ha lett till en allvarlig olycka.
 

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ZX7R -96
Laban skrev:
2354110 Det är ju inte lätt att veta varför tjejen reagerade som hon gjorde eftersom du inte stannade och pratade med henne, men du skriver själv att du inte vet vad det var för hastighetsbegränsning på vägen, där du körde 80-100 km/t. Du "tror" att det var en 70-väg.

Då körde du eventuellt 30km/t för fort, på en mindre landsväg med mötande hästtrafik - och du bromsade inte utan bara frikopplade.

Det kanske förklarar varför tjejen slog till... ;)

Om du sedan rullade förbi hästarna i låt säga 100 km/t, och det var en 50 väg... tja, då kanske du ska vara glad att hon bara vevade med ett ridspö och inte fick hästen att sparka bakut. :D

Själv använder jag bromsen (och inte bara kopplingen) när jag får möte av hästar eller kor på landsväg, oavsett om jag har hastighetsgränsen på min sida eller inte. Hellre puttra förbi i 50 är att få en skenande häst eller ko på tanken...

Kunde inte ha skrivit det bättre själv!
Jag tar ALLTID ner farten rejält så att jag kan, om det behövs, stanna i liknande situationer.
Tycker iaf att du ska ha ett litet plus i kanten som inte fortsatte i samma tempo och gav fullt förbi.
Finns säkert många som gör det också...

Förstår henne till viss del. De har säkert sett/hört en eller två hojar om de bor längs den vägen.
MEN, hon har ingen rätt att vifta med spöet efter dig.
Hmmmm, säger jag som siktade på en bils backspegel sist jag ver ute. :rolleyes:
Han var på min sida av vägen i en kurva...

Till er som tycker att man ska varvstoppa eller bööööööörna så hästarna skenar:
Vad fan är det för fel på er? Vad har hästkraken gjort er för ont?
Dags att växa upp och visa lite hänsyn i trafiken, annars kan ni fan lämna tillbaka lappen...

//Anders
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Mitra skrev:
2354500

Och att hästar som står in till trafikerade vägar inte reagerar är inte så konstigt de är ju vanan. Det är inte dom hästarna som sen steppar på vägen utan de som står i hagar en bit bort från "stora" vägen.


Men varför låter man inte alla hästar gå i hagen vid vägen om det nu hjälper senare i trafiken :va :tomten
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
CJ900RR skrev:
2353726 Skön väg, där har man kört fort många gånger :)

Tror mysteriet är löst. :tungan

Även om du gjorde det MESTA rätt ( Rulla förbi på 6:an var inte en av dom ) så var du förmodligen den som fick bägaren att rinna över.

Kommer aldrig att lita på hästar, kan få för sig vad fan som helst när som helst, så delvis förstår jag ryttarna.

Passerar hästar i princip dagligen till och från jobbet och föredrar helt klart en lysten blick och ett leende från en vältränad tjej i tajta ridbyxor och åtsittande topp än ett ridspö i fejjan, no breainer skulle jag villja säga. :tuttar :D
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
2fast4hjo skrev:
2353980 Rida på asfalt är inte bra för hovarna :fakta

Man skall rida hästen på varierande underlag, bland annat asfalt. Inte för hovarna skull, utan för att stärka senor osv.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Rossi_Jr skrev:
2354078 Alltså man ska väl kunna glida förbi i rimlig växel i laglig fart på vägen(som den är GJORD FÖR), sen är det ryttarens val om hon vill rida i trafik :va
Om man dessutom är snäll, visar hänsyn och kopplar ur så ska hon ju itne bete sig sådär. skulle stannat som de flästa verkar ha gjort och om hon inte haft nån rimlig förklaring till det, Dragit en lakrits på varvstoppet :arsele

Som fordonsförare är du skyldig att anpassa hastigheten efter trafiksituationen så att du alltid hinner stanna om något händer. Jag kommer inte ihåg den exakta formuleringen, men leta fram teoriböckerna så står det där.

Skulle du brassa på i 70 om mötande vägbana helt plötsligt var fylld med 10 bortkomna dagisungar? Eller skulle du sakta in för att du vet att dom lever i sin egen lilla värld och när som helst kan få för sig att virra ut framför dig?

Eller om det knallade omkring ett par älgar eller rådjur vid vägkanten som när som helst får för sig att springa ut och välta hojen för dig?

En häst oavsett ryttare på ryggen kan när som helst få för sig att hoppa ut framför dig utan att ryttaren kan göra ett skit. Kommer det en älg springande i skogen eller något annat som skrämmer hästen samtidigt som du kommer farande i "oanpassad" hastighet så kan jag lova att det blir en rätt blodig upplevelse för samtliga inblandade.
 

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Älmhult
Hoj
Honda 900rr i nyskick
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?
Hon ville kanske rida på dig i stället för hästen:tummenupp
Föresten .. Äter man inte hästar?:va
Skämt åsido. Men jag hade fanimej stannat och knäckt spöt och kört vidare tror jag. De hästfolk jag träffat på har tackat glatt när jag frikopplat förbi så att säga. :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
EBS skrev:
2354479 Jag va med om en liknande grej på Bogesund (...) ser att en häst med förare och en till person går över vägen (...) Så jag slår av och trycker in kopplingen låååååångt innan

(...) Ska man inte ens få köra lagligt? Det sitter inget högljudt avgassystem på hojen. Förstår att det säkert är många som passerar där i alldeles för hög hastighet, men varför inte tacka när det faktiskt är någon som kör lugnt istället för att bli galen.(...)

Köra lagligt != köra det som står på skylten
Köra lagligt = anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.

Kör SAKTA förbi/vid möte av hästar.
 

elliott3

Brutal
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Hedesunda
Hoj
Hånda Tusen ÄRR ÄRR
Jag fattar inte att de vågar rida på vägen. Det är ju som att åka på en labil hoj...som får gashäng när man möter en långtradare och samtidigt tar bort dödarknappen, släpper ut en oljepöl på vägen när man tankar lite för fullt...eller drar på slangen för att den ser en kompis...:)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
tobbeviking skrev:
Jag tycker det är aptrist med folk som inte har vett att visa hänsyn, men samtidigt så kan jag bli riktigt irriterad på ryttare som gör sakta ner tecken osv när man kommer i 50-60 på en 90väg och ska möta en häst.
Då är man ute och cyklar på nordsjön tycker jag.
Lite som att sätta upp skyltar med "sakta ner för katten brukar springa över här".
//Tobbe

En ryttare som gör "sakta ner" tecken gör det för att du liksom de flesta fordonsförare inte förstår vilken fara du utsätter dig själv och ryttaren för när du inte anpassar hastigheten korrekt. De flesta ser förmodligen en häst+ryttare ungefär som en cyklist i trafiken, dvs någon som kanske vinglar lite men i huvudsak har lite koll och knappast slänger sig ut mitt i vägbanan helt utan anledning. Den som vet något om hur hästar är funtade ser situationen helt annorlunda och passerar inte fortare än som om det stått en flock renar mitt i vägen.

Som MC förare borde du ha större förståelse för hur det känns att vara utsatt och oskyddad bland en massa "puckade blinda bilister", hur ofta har du inte varit sugen på att "kicka en backspegel" när du blivit prejad e.dyl

Keyser Soze skrev:
2355424Alltså susade jag i det närmaste ljudlöst (nåja) förbi hästarna på mer än armlängd + piskas avstånd i ca 70km/h.

(...)

Conclusion: Nästa gång någon försöker ge mig stryk i trafiken helt utan min inverkan stannar jag och tar ett snack med höge vederbörande.

Prova c:a 40km/h nästa gång, så blir du nog mer uppskattad.
Dina 70km/h ses mer som mordförsök i ryttarens ögon.
Finns inte en chans att hinna stanna när något händer.
 
Last edited:

BASH

WTF !!!!
Gick med
22 Jan 2005
Ort
Inte i garaget
Hoj
Molekyl Edition 1.3 är på väg att bli omolekylerad
FUBAR skrev:
2353695 Det är i såna lägen man antingen stannar och rycker piskan ur händerna på hästbruden och rappar både henne och hästen så att skinkorna blir härligt kåtröda. Eller så vänder man och slangar upp hojen och uiilar förbi hästarna medans man tutar, skriker, gasar och gestikulerar så mycket det går. :hördu

HEHE !! Låter som ett bra förslag :yoparty
 

BigPhil

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000RR 2006 Röd (Såld!)
mini-knutten skrev:
2353687 shit, nästan exakt samma sak hände mig igår, fast då med en galen, hårig britt som försökte sparka mig och skrek "you fucking idiot!". Vad är det för fel på hästfolk? :mad: Nu saktade jag ändå in riktigt ordentligt och låg faktiskt på ettan när jag passerade havremoppen.
Men du, det är inget med hästfolk att göra, det är vanligt beteende för en britt.

:D

Phil
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top