Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

0scar

Guest
är du helt tappad??????

Alltså susade jag i det närmaste ljudlöst (nåja) förbi hästarna på mer än armlängd + piskas avstånd i ca 70km/h. (QUOTE)

....MEN HALLÅ???? En armlängd?? i 70 km/h?? var glad att det inte var mig och min pålle du mötte då! För då hade du garanterat haft avtryck från havremoppens hovar både på hojen och dig!! och det bara för att jag stegrat hästen rakt mot dig!! blir riktigt lack på såna där som du!! vet du hur många farosituationer sådant där beteende orsakar???

även den mest trafikvana hästen kan blir skrämd, de är ju för fan djur i slutändan. Och ibland kanske det inte finns alternativ annat än rida på vägen!!! som många här har skrivit... möter du hästar MÅSTE du läsa av situationen, vissa hästar kanske ska läras till att bli trafikvana medan andra är kolugna. Blåser du om lekande barn också i 70 km/h? de betalar ju inte heller vägskatt så vad fan har de på vägen o göra?? (som någon ljushuvud här argumenterade). hur som helst, ska du visa förstående och respekt ÄVEN mot ryttare!!! är det svårt att bromsa ner och glida förbi lugnt (max 50!!!! helst lägre...), kanske till och med hälsa?? jag blir överlycklig av att andra trafikanter visar mig sådan omtanke och det gör mig väldigt välvillig till att göra mitt bästa för att underlätta i situationen.. men nån som blåser om i 70 och tycker det är helt befogat... :mad:

för helvete!!!!!!!!!!!!!!!! har själv närapå fått sätta livet till på grund av liknande situation. MED EN GAMMAL TRAFIKVAN PÅLLE!! hjärtat slog i 300 flera dagar efter.

så snälla, tänk efter! och har du nåt problem med ryttare, så stanna, och prata med dom du möter. försvarar inte hennes beteende, men möter man sådana där dårar flera gånger lessnar man verkligen efter ett tag...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Varför skiter inte hästfolket i att rida på vägen om nu hästar är så satans opålitliga?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
TwinLoveRace skrev:
2356918 Mja, det stod väl ändå en armlängt + piska, vet ju inte hur långa piskor ni hästfolk använder, men det skulle ju kunna vara på andra sidan vägen... beroende på hur bred vägen är :)


Hmm... piska förresten? Är det inte nån sorts ridspö som används?
Ok... har lite dålig pejl på läget, hehe

Ibland rider jag med svärd eller lans, ve den ofrälse som understår sig att passera utan att hövligt anpassa sin hastighet....
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
mina erfarenheter säger att hästar är ett föråldrat transportsystem som inte har något att göra på allmäna, trafikerade vägar. Alla hästälskares desperata försök att argumentera motsatsen har enbart haft antagonistisk effekt och illustrerar tydligt hur labila hästar är. Att rida en häst på vägen är som jag förstått det som att köra en hoj utan bromsar och med gashäng...

BigPhil skrev:
2356889 Men du, det är inget med hästfolk att göra, det är vanligt beteende för en britt.

:D

Phil

Kanske det, han var kanske arg för att det vart 2-2 senast :tungan
 

0scar

Guest
transportsystem??

tvivlar starkt på att NÅGON längre använder hästar till att ta sig från ett ställe till ett annat... Eller har du sett någon stilig kostymnisse med portföljen i enha handen och tyglarna i den andra ("jag är miljömedveten, därav mitt val av transport till arbetet...") ute på motorvägen? eller Lisa i kassan på ICA binda fast sin "transport" utanför i cykelstället...?

skulle tro pållar ligger på hobby-nivå hos de flesta som sysslar med sådana djur...

:D
 

Toxicity

Snart i ett dike nära dig
Gick med
22 Mar 2006
Ort
Ståkkhålm
Hoj
ÄrrSecks nollnoll
elliott3 skrev:
2356847 Jag fattar inte att de vågar rida på vägen. Det är ju som att åka på en labil hoj...som får gashäng när man möter en långtradare och samtidigt tar bort dödarknappen, släpper ut en oljepöl på vägen när man tankar lite för fullt...eller drar på slangen för att den ser en kompis...:)

:rofl Dagens!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
psxcare skrev:
2356859 En ryttare som gör "sakta ner" tecken gör det för att du liksom de flesta fordonsförare inte förstår vilken fara du utsätter dig själv och ryttaren för när du inte anpassar hastigheten korrekt. De flesta ser förmodligen en häst+ryttare ungefär som en cyklist i trafiken, dvs någon som kanske vinglar lite men i huvudsak har lite koll och knappast slänger sig ut mitt i vägbanan helt utan anledning. Den som vet något om hur hästar är funtade ser situationen helt annorlunda och passerar inte fortare än som om det stått en flock renar mitt i vägen.

Som MC förare borde du ha större förståelse för hur det känns att vara utsatt och oskyddad bland en massa "puckade blinda bilister", hur ofta har du inte varit sugen på att "kicka en backspegel" när du blivit prejad e.dyl



Prova c:a 40km/h nästa gång, så blir du nog mer uppskattad.
Dina 70km/h ses mer som mordförsök i ryttarens ögon.
Finns inte en chans att hinna stanna när något händer.
Du tror inte att den tonåriga ryttarinnan kan ha ett finger med i spelet.
Ska jag sakta ner mer än til 50-60 på en 90 väg för att en kuse springer där och är labil så är det inte jag som gör fel.
Hur vackra hästar än må vara så är det inte dom själva som väljer att springa på vägen. Jag är uppväxt på landet, vet hur man möter en häst med fordon och får 999gånger av 1000 ett vinkande tack för att man visat hänsyn. Men när jag ett hundratal meter innan jag möter ett hästarsle saktar ner till just 50-60 på 90 vägen och ryttaren ändå gör sakta ner tecken så är det bara larvigt. Då får man fan välja sina ställen att rida bättre.
Skulle jag vara ute och cykla eller gå så väljer jag inte dom största och mest trafikerade vägarna i första hand.
Vill man transportera sin häst längs en stor väg så finns det jättefina släp att tillgå för ändamålet, hälsosammare för både ryttare och häst.
//Tobbe
 

0scar

Guest
pållen ska väl inte...

ut på en 90-väg?? kan inte tänka mig... såpass oansvariga ryttare hoppas jag verkligen inte finns. det jag menade att ibland är man tvungen att korsa/befinna sig på vägen, men då pratade jag om 50 eller 70 väg... Landsväg och snåriga skogsvägar har ju som bekant oftast hastighetsbegränsningen 70. Längre sträckor på sådan väg undviks också men måste man så måste man... lika mkt som cyklister ibland befinner sig på sådana vägar.

men att ta ut hästen på 90-väg... bäddat för olyckor tyvärr. där har hästarna inget att göra!
 

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
Haa här omkring är de ute jämt med hästar på 90-väg som om det vore Solvalla. Näe nu börjar mitt tålamod springa läck på alla Hästägare och Fotvandrare som går på vägen som om de ägde den. Idag (Bil,men saksamma) så kom jag uppför en backe och vägen började svänga vänster. Ser 2 fotvandrare går i bredd mot mig så jag tänkte att de ser mig och kommer säkert flytta på sig mot sidlinjen. Gjorde de det? Nej. De fick som nå jävla divor och trodde de ägde vägen. Och inte nog med det så fick jag möte så var det 5 cm mellan min bil och vandraren så var det bra, Gick väl sisådär 90 på 90 väg. ARRRGh va jag skrek. Tänkte pallnita men hade tyvärr inte tid att stå och diskutera med 2,troligtvist, blåsta jävlar.

Offtopic, jajamen men var tvungen att skriva av mig.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
mogwai skrev:
2357125 tvivlar starkt på att NÅGON längre använder hästar till att ta sig från ett ställe till ett annat... Eller har du sett någon stilig kostymnisse med portföljen i enha handen och tyglarna i den andra ("jag är miljömedveten, därav mitt val av transport till arbetet...") ute på motorvägen? eller Lisa i kassan på ICA binda fast sin "transport" utanför i cykelstället...?

skulle tro pållar ligger på hobby-nivå hos de flesta som sysslar med sådana djur...

:D

du verkar inte ha förstått förolämpningen; som du så korrekt konstaterar är hästar numera inget transportsystem och har således INGET ATT GÖRA PÅ VÄGARNA :mad: Och ja, jag har ridit någon gång och jag kan förstå att det finns folk som finner det en trevlig rekreationsaktivitet, men lika lite som jag tar moppen och drar en tur längs motorvägen hör hästar hemma på 70-vägar, ståendes i mitten utav en skymd kurva som i mitt fall. Att ryttarna sedan blir arga på oss motorcyklister bara för att deras vandrande kötthögar inte går att kontrollera är för mig en riktigt gåta.

Frågor?
 

0scar

Guest
snarare att jag...

fullständigt sket i förolämpningen som verkar komma från någon som glömt hur man förhåller sigi trafiken... full blås mot en skymd kurva (räkna kallt med att det står trasig bil, hästar, hannibal lecter, din morsa, nerfallen trädgren osv... där bakom). hastigheten ska med andra ord anpassas efter rådande förhållanderna... du ska alltså kunna stanna om det så krävs. sikten lille vän, sikten!

och ömsesidig respekt... lika lite som du vill få en 600 kg häst över tanken vill nog ryttarna ligg i knät på dig. har du utsatt dom för fara genom din körning fattar jag att de blir lite småsura, och vice versa... men då kanske du kan stanna nästa gång och fråga DOM vad fan dom gör på vägen?
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Vet inte riktigt men är det inte ganska många killar i det här forumet som söker tuffa modiga tjejjer som utan att blinka låter sig köras i 200 knyck på bakhjulet?

En fantastisk bra idé kan då vara att stanna hojen, stänga av motorn och låta ryttare och häst smyga förbi.. kanske ryttarinnan är söt och blir väldans glatt överaskad över hur förstående du är.. det kan ju, om du ha tur, sluta med nakenbrottning på höskullen :D

Det är förvånansvärt många hästtjejjer som går över och blir MC-brudar...
jag är en av dem... :hihi

förgyller tråden med en bild på min gamla pålle...
 

Bifogat

  • Wizard of OZ 1.JPG
    Wizard of OZ 1.JPG
    90.5 KB · Visningar: 106

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
mogwai skrev:
2357308 fullständigt sket i förolämpningen som verkar komma från någon som glömt hur man förhåller sigi trafiken... full blås mot en skymd kurva (räkna kallt med att det står trasig bil, hästar, hannibal lecter, din morsa, nerfallen trädgren osv... där bakom). hastigheten ska med andra ord anpassas efter rådande förhållanderna... du ska alltså kunna stanna om det så krävs. sikten lille vän, sikten!

och ömsesidig respekt... lika lite som du vill få en 600 kg häst över tanken vill nog ryttarna ligg i knät på dig. har du utsatt dom för fara genom din körning fattar jag att de blir lite småsura, och vice versa... men då kanske du kan stanna nästa gång och fråga DOM vad fan dom gör på vägen?

tack för tipset! En fråga bara: krypkör du genom varje kurva där du inte har 4000m fri sikt? Vill dessutom passa på att påpeka att vid den senaste incidenten så puttrade jag förbi på ettan (första växeln!). Inte ens detta var tillräckligt för den (som många andra hästägare enligt erfarenhet) arroganta ryttaren. Havremopparna får gärna galopera runt på motionsspåren, men varför är det så självklart att de ska få framföras på allmän 70-väg?

Nästa gång någon fridafjortis försöker angripa mig fysiskt tänker jag nog fan ge igen med samma mynt. Att jag inte gjorde så senaste berodde på att jag inte ville ha en hårig, brittisk fotbollshuligan över mig :näsblod (och ja, alla britter är fotbollshuliganer :fakta)
 

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Köping
Hoj
CBR 600RR
Loy skrev:
2356899 Varför skiter inte hästfolket i att rida på vägen om nu hästar är så satans opålitliga?

Menar det, rid i skogen på hamburgarna istället! Det kan ju inte vara bra för hästarnas ben att gå på den håååjda hååjda asfalten.
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Angående ansvar för hästägare så är det så illa som nämnts, att det finns inget:mad: . Om man tex har parkerat sin hoj vid vägen och tar en rast, och en häst knallar förbi och av nån anledning sparkar bakut och skickar hojen åt helvete, så är det upp till ägarens goda vilja att ersätta...Helt sinnessjukt, men så är det tyvärr!

/Pajje
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top