Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dominator-Rocks skrev:
2358125 Citat
Så problemet är inte i första hand att du som bilist/mcförare skrämmer hästen. Problemet är att hästen kan bli skrämd av "vad som helst" och plötsligt kasta sig tvärs över vägen. Och det går FORT.

Läs igenom vad du precis har skrivit (Fetstilt) ett par gånger så kommer du straxt inse att hästar inte hör hemma på trafikerade vägar! :va

Snacka om bristande respekt för sina medtrafikanter ! :mad: :mad:

Faktum är trots allt att du alltid kommer möta hästar på trafikerade vägar. Och nu när du kanske vet lite mer om just dessa "oskyddade trafikanter" så kan även du visa den hänsyn som är lämplig för att undvika en onödig olycka.

Precis som vi MC förare helst skulle vilja att alla bilister tänkte på att titta lite extra efter oss innan dom svänger rätt ut i vägen.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
psxcare skrev:
2358221 Faktum är trots allt att du alltid kommer möta hästar på trafikerade vägar. Och nu när du kanske vet lite mer om just dessa "oskyddade trafikanter" så kan även du visa den hänsyn som är lämplig för att undvika en onödig olycka.

Precis som vi MC förare helst skulle vilja att alla bilister tänkte på att titta lite extra efter oss innan dom svänger rätt ut i vägen.
Haha jo jämför gärna då oss hojåkare med hästar... ja jävlar. Jag har svårt att minnas sist jag blev rädd för en arg plastpåse och började köra trail över parkerade bilar.... :tummenupp
//Tobbe
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
tobbeviking skrev:
2358234 Haha jo jämför gärna då oss hojåkare med hästar... ja jävlar. Jag har svårt att minnas sist jag blev rädd för en arg plastpåse och började köra trail över parkerade bilar.... :tummenupp
//Tobbe

:D :D :D
 

Dominator-Rocks

Guest
psxcare skrev:
2358221 Faktum är trots allt att du alltid kommer möta hästar på trafikerade vägar. Och nu när du kanske vet lite mer om just dessa "oskyddade trafikanter" så kan även du visa den hänsyn som är lämplig för att undvika en onödig olycka.

Precis som vi MC förare helst skulle vilja att alla bilister tänkte på att titta lite extra efter oss innan dom svänger rätt ut i vägen.

Har du alla hästar hemma ?

Du verkar besitta stor kunskap inom hästar och deras reaktion/beteende, ändå så verkar du på fullaste allvar tycka att det är helt ok att framföra dessa opålitliga djur på allmäna trafikerade vägar, och därmed utsätta alla som passerar för en stor risk då hästen helt plötsligt kan få för sig att kasta sig mitt ut i vägbanan pga av att exvis en fågel flyger förbi!

Hur tänker du?

Jag har en livsfarlig kamphund som jag går ut med i mitt område varje dag, den rackarn är jävligt opålitlig och hugger alla som inte visar sig underlägsna honom, men jag tycker det är helt ok!!

Va faan folk får ju respektera att jag har en ilsken/labil hund, och får ju bara fatta att dem skall lägga sig på rygg och blotta strupen när vi går förbi, i alla fall nu när jag har informerat om det här på SH.
 

Dropdead

Guest
Jag tycker alla borde läsa och ta till sig av det som psxcare skriver, för det är väldigt välformulerat och korrekt! :Bugar


Som sagt - jag tror inte det finns någon ryttare som frivilligt rider på en 90-väg för skojs skull. Anledningen till att vi rider på trafikerade vägar är helt enkelt bristen på ridvägar.

Där jag har min häst måste vi rida över en 90-väg för att komma till ridvägarna på andra sidan. Jag har ett tryggt och stabilt kallblod på 800 kg som inte bryr sig om något motorfordon öht, men jag skulle fortfarande önska att jag slapp rida över vägen, eftersom han är en häst som mycket väl kan bli rädd när jag minst anar det. Jag vill fortfarande säga att jag har såpass mycket kontroll att jag anser mig själv kunna rida över vägen, men fanns det alternativ skulle jag självklart välja det. Jag blir precis lika arg av att möta en bilist/mcförare som drar järnet förbi, även om min häst inte bryr sig - men det är bristen på respekt man blir less på. Lika glad blir jag när någon visar ömsesidig respekt och jag har många gånger pratat med både bilister/cyklister/mcförare då vi löst mötet på smidiga sätt.

Sedan finns det ytterligare en aspekt - hästar räknas som fordon och vi får alltså på många ställen inte rida på cykelbanan/trottoaren utan måste ta bilvägen istället. Detta skiter visserligen jag i, då jag anser att det är säkrare för alla inblandade parter om jag rider på cykelbanan än på vägen, men det har blivit ramaskri flertalet gånger och varit uppe på diskussion hos kommunen om att cyklister och fotgängare inte vill ha våra hästar där.

Det hela skulle lösas mycket enkelt om vi fick en liten sandlagd väg bredvid cykelbanan, så skulle alla parter vara nöjda. :tummenupp
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Jag som är livrädd för hästar!!

Blir kallsvettig om jag te.x är ute & går & möter hästar.
Kommer dom på vägen när jag kör mc, så tar jag det givetvis lugnt.
Men jag är beredd att vrida på rullen om hästen börjar röra sej på "fel" sätt, dels för att JAG är rädd för dom & att det inte finns försäkring ifall något skulle hända min mc.
Hundar måste vara kopplade, och hästar går inte kontrollera....
Varför tillåts de vara på vägar!!??
Varför respekteras inte vi som är häst-rädda?!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
psxcare skrev:
Kunde inte låta bli :näsblod :D

Jag är inte enbart fientlig mot hästar på vägen.
Bara till fjortisflickor som tror sig ha egenrätt på vägen.
Finns bra och dåliga hojåkare och bra och dåliga hästar osv...
Nu ska jag in i köket med skygglappar.... fan ta plastpåsar :D
//Tobbe
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dominator-Rocks skrev:
2358277 Har du alla hästar hemma ?

Du verkar besitta stor kunskap inom hästar och deras reaktion/beteende, ändå så verkar du på fullaste allvar tycka att det är helt ok att framföra dessa opålitliga djur på allmäna trafikerade vägar, och därmed utsätta alla som passerar för en stor risk då hästen helt plötsligt kan få för sig att kasta sig mitt ut i vägbanan pga av att exvis en fågel flyger förbi!

Hur tänker du?

Varken du eller jag kan ändra på det faktum att dessa opålitliga djur framförs på våra allmänna trafikerade vägar. Eller det faktum att dom har lika stor rätt som alla andra trafikanter att befinna sig på/vid vägen.


Snor lite text ur körkortsboken:
Som fordonsförare skall du anpassa hastigheten efter vad trafiksäkerheten kräver. Du skall kunna stanna inom det område du överblickar och framför varje hinder som går att förutse. Trafiken i övrigt har betydelse för hur fort du får köra. Det finns i riglerna också nämnt exempel på förhållanden där olycksrisken är speciellt stor. Där är du skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet Det gäller:
(massor med punkter, tar bara med ett par)
- vid möte med andra fordon på smala vägar
- när du närmar dig kreatur på vägen
- förbi en olycksplats
- när du närmar dig barn som är på eller invid vägen
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
jag kan förstå att cyklister fotgängare inte vill ha hästar på cykelvägarna/gångvägar. Hästarna uträttar väl sina behov när dem behöver det :arsele och frågan är skulle ni vara berädda att plocka upp...

btw skulle inte det vara en fara på vägen också

visar alltid stor respekt mot hästar på vägarna så ta detta som en seriös fråga för det lär ju bli snorhalt på vägarna eller :confused:

(inget större problem i västerås vad jag har märkt, någon som vet en hästtrafikerad väg här?)
 
Last edited:

Dropdead

Guest
Rift skrev:
2358749 jag kan förstå att cyklister fotgängare inte vill ha hästar på cykelvägarna/gångvägar. Hästarna uträttar väl sina behov när dem behöver det :arsele och frågan är skulle ni vara berädda att plocka upp...

btw skulle inte det vara en fara på vägen också

visar alltid stor respekt mot hästar på vägarna så ta detta som en seriös fråga för det lär ju bli snorhalt på vägarna eller :confused:

(inget större problem i västerås vad jag har märkt, någon som vet en hästtrafikerad väg här?)


Jag vet inte hur det är i andra delar av landet, men där jag rider min häst har vi som vett och etikett att på vissa ställen hoppa av hästen och sparka undan bajset om hästen skiter. Som tex på banvallen eller cykelbanan. Alla gör det inte, men jag kan säga att jag vid ett tillfälle tom fick åka tillbaka till skithögen efter ridturen med en stor spade för att kunna få undan allt, då jag skämdes så över att min bautahäst lade den enorma klumpen just där. (fast då hade han å andra sidan lagt den på en lekplats vid ett torg :rolleyes: )

Och jag tror knappast bajset är någon större fara på de mer trafikerade vägarna, då vi försöker rida så långt åt kanten som möjligt och där tror jag knappast att någon skulle köra och halka. :)
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
issi skrev:
2357312 Vet inte riktigt men är det inte ganska många killar i det här forumet som söker tuffa modiga tjejjer som utan att blinka låter sig köras i 200 knyck på bakhjulet?

En fantastisk bra idé kan då vara att stanna hojen, stänga av motorn och låta ryttare och häst smyga förbi.. kanske ryttarinnan är söt och blir väldans glatt överaskad över hur förstående du är.. det kan ju, om du ha tur, sluta med nakenbrottning på höskullen :D

Det är förvånansvärt många hästtjejjer som går över och blir MC-brudar...
jag är en av dem... :hihi

förgyller tråden med en bild på min gamla pålle...
Eller så kanske just den ovan nämnda och understrukna reaktionen, som jag skulle tro att det går till här, gör att ryttaren/rytterskan blir helt paff och får nåt slags chock och ramlar av och dör, och vips så har man ett lik på halsen. Bara för att man är hövlig, vilket de inte är vana vid. :tungan :kryckor
Nä, skämt åsido. Jag har en mor som har stort hästintresse, vilket smittade av sig en aning på mig i yngre år, så jag har också ridit litegrann. Och jag vet att om man inte har strikt kontroll och vet i det närmsta precis vad man håller på med att lite vad som helst kan hända. Numer är jag ju en tvåtaktsluktande crossåkare som gillar att ta en sväng till skogs ibland. Hittills har jag klarat mig utan hästmöte, men om det skulle ske tror jag inte att jag fullkomligen skulle stanna, trots min brölande tvåtaktare. :squid Detta grundar jag på att, trots att inte medelåldern på ryttarna här omkring inte är så hög, folk har en rätt bra koll på sina kreatur häromkring. Och SJÄLVKLART skulle jag hålla mig på behörigt avstånd, jag som kan skulle gärna köra ner i diket om det inte innebar alltför mycket trubbel. Skulle dock inte vrålgasa på bredställswheelie förbi bara för att markera min position som makthavande idiotfan.

Tycker att det, som det sagts, på något vis skulle införas antigen lämplighetsintyg eller nåt annat som till exempel veterinärer kan utföra för "trafikbruk" av hästar, och även andra djur (ifall nån skulle få för sig att rida en avelsgalt på allmän väg eller nåt). Och ja, jag VET att det är åkarens skyldighet och bla bla bla att sakta ner, men å andra sidan ska väl för fasen inte djurägarna bli som upphöjda på nåt slags fiktiva pidestaler bara för att dom har (ibland) halvkorkade kreatur som gör lite som dom vill. Inte heller ska man (väl) ha sådana djur i så pass tätbebyggt område att man inte kan ta en lunk på en skoterled om sommaren, eller nån liten grusväg? Okej om det handlar om 500 m transportsträcka, men inte att sitta och okynnesrida bara för att jävlas! Måste ju dessutom vara lugnare för hästarna att rida i till exempel skog än efter en trafikerad väg!

Vet dock inte om jag tar nåt direkt parti i denna diskussion, men det är helt klart dumt i huvudet att braka iväg ut i vägen med ridspö och ska ge en livsnjutande motorcyklist stryk bara för att man själv inte tycker det passar. :va Jaja! Lycka till alla!
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
psxcare skrev:
2358632 Varken du eller jag kan ändra på det faktum att dessa opålitliga djur framförs på våra allmänna trafikerade vägar. Eller det faktum att dom har lika stor rätt som alla andra trafikanter att befinna sig på/vid vägen.


Snor lite text ur körkortsboken:
Som fordonsförare skall du anpassa hastigheten efter vad trafiksäkerheten kräver. Du skall kunna stanna inom det område du överblickar och framför varje hinder som går att förutse. Trafiken i övrigt har betydelse för hur fort du får köra. Det finns i riglerna också nämnt exempel på förhållanden där olycksrisken är speciellt stor. Där är du skyldig att hålla tillräckligt låg hastighet Det gäller:
(massor med punkter, tar bara med ett par)
- vid möte med andra fordon på smala vägar
- när du närmar dig kreatur på vägen
- förbi en olycksplats
- när du närmar dig barn som är på eller invid vägen

Egentligen borde vi alla ställa undan hojarna, bilarna, traktorerna, m.m. tills alla med häst ridigt klart va?

Du sitter och propagerar för något som du själv säger är farligt. Ska jag va ärlig så bryr jag mig inte speciellt mycket om vad som står i en körkortsbok, det handlar mest om folkvett. Jag skulle inte låta min hund gå lös brevid mig på en 70-väg om jag visste att risken fanns att den klev ut i gatan. Så det är ganska enkelt, klarar inte hästen att bli passerad av ett fordon så har den inget på vägen att göra. Jag tycker inte det är okej att passera en häst med full gas, men jag måste få passera med goda marginaler i hastighetsbegränsningen.
Sen skriver du själv att hästen kan bli rädd för minsta sak, blir den inte rädd när jag passerar i 30 istället? Du menar att då finns det ingen risk att hästen sliter sig och kliver upp på min motorhuv alt. över min hoj? Ska alla stanna tills ryttaren och hästen har gått förbi? Det verkar ju rätt smidigt.

Sen undrar jag också en sak, detta har inget med psxcare att göra. Varför placerar man ett stall så att hästarna måste gå på en väg för att komma till stigarna utan att själv fixa en väg dit när det uppenbarligen är ett problem? :va
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
EBS skrev:
2359183 Egentligen borde vi alla ställa undan hojarna, bilarna, traktorerna, m.m. tills alla med häst ridigt klart va?

Du sitter och propagerar för något som du själv säger är farligt. Ska jag va ärlig så bryr jag mig inte speciellt mycket om vad som står i en körkortsbok, det handlar mest om folkvett. Jag skulle inte låta min hund gå lös brevid mig på en 70-väg om jag visste att risken fanns att den klev ut i gatan. Så det är ganska enkelt, klarar inte hästen att bli passerad av ett fordon så har den inget på vägen att göra. Jag tycker inte det är okej att passera en häst med full gas, men jag måste få passera med goda marginaler i hastighetsbegränsningen.
Sen skriver du själv att hästen kan bli rädd för minsta sak, blir den inte rädd när jag passerar i 30 istället? Du menar att då finns det ingen risk att hästen sliter sig och kliver upp på min motorhuv alt. över min hoj? Ska alla stanna tills ryttaren och hästen har gått förbi? Det verkar ju rätt smidigt.

Sen undrar jag också en sak, detta har inget med psxcare att göra. Varför placerar man ett stall så att hästarna måste gå på en väg för att komma till stigarna utan att själv fixa en väg dit när det uppenbarligen är ett problem? :va

Jag propagerar inte för att man skall ut och rida på vägarna. Det gör folk ändå. Däremot har jag hur mycket som helst att berätta om hästars beteende om någon är intresserad av att lyssna på det.

Blir hästen skrämd av något och steppar ut i vägbanan när du passerar i 30 med broms/handlingsberedskap så hinner du troligen bromsa/väja. Om inte så lär både du och ryttaren överleva krocken. Det är därför det är 30 som gäller utanför skolor och på alla smågator i stockholm nuförtiden, olycksrisken minimeras och händer det en olycka så är chansen större att folk överlever.

Om du kör i "skyltad hastighet" när du möter/passerar ett hästekipage så har du INTE anpassat hastigheten korrekt efter situationen. Det KÄNNS säkert så efter att ha bromsat ner från 200+ och du upplever det som att du står still med hojen, men ta en extra koll på mätaren och gör en riskbedömning nu när du kanske lärt dig lite om hur hästar (inte) fungerar...

En trafikvan häst har sällan problem med att det passerar fordon. Men den är fortfarande ett flyktdjur och kan reagera på att något händer i skogen. Jag trodde jag satt på en tvärsäker häst (>20år gammal) tills jag kom fram till en äng där någon fått för sig att stå och skjuta lerduvor. Om någon fått gashäng och brott på kopplingsvajern samtidigt som styrningen slutar fungera på en 150Hk supersport kan känna igen sig i situationen som uppstod...
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Rift skrev:
2358749
visar alltid stor respekt mot hästar på vägarna så ta detta som en seriös fråga för det lär ju bli snorhalt på vägarna eller :confused:

(inget större problem i västerås vad jag har märkt, någon som vet en hästtrafikerad väg här?)

Det blir inte halt av den enkla anledningen att hästar är gräsätare så när skiten har torkat så blir det som pulver.


Ett litet råd som jag gav min körskolärare som han numera använder sig av i undervisningen :)

Ser du en häst i tid sakta av (50-60 km/h) håll avstånd minst 10 m bakom hästen. När du kör om håll minst 1,5-2 m i sidled till hästen. Börja INTE gasa på förren du är minst 10 m framför hästen annars kan den bli skrämd.

Skulle du märka att hästen blir rädd så att det inte går att köra om. Stanna slå av motorn och vänta tills den har passerat alternativ hunnit vika av ner i diket, väg eller på annat sätt flyttat på sig.

Stara motorn igen när hästen är minst 10 m bort.

Om alla visar respekt för varandra så underlättar det enormt.

Som ryttare så gör jag allt för att det inte ska hända något och om någon är snäll mot mig så nickar jag eller vinkar. Beroende om jag kan släppa tyglar/tömmar eller inte.

Träffade på ett helt gäng med HD sist (minst 20 st) hästen blev rädd efter att 3-4 hade passerat. De resterande stannade så att jag kunde passera med en steppande frustande häst. Jag nickade och fick vinkningar tillbaka av alla som stog stilla. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top