EBS skrev:2362184Nu kan jag inte hålla mig längre...
Så 40 - 50 är en okej hastighet? Tror du att hästen ser skillnad på 40 - 50 och 60 - 70?
Jag antog att du va kapabel att läsa mellan raderna och förstod att sakta ner va en självklarthet.
Du kan bevisligen inte ha läst vad jag skrev om du antar att jag hellre kör fort än att visa respekt mot mina medtrafikanter. Jag skrev tidigare att det handlar om FOLKVETT, precis som allting annat i trafiken. Visst, vill du stå med lagboken och peka när något har hänt, så gör det. Men det är inte så det går till på vägarna.
Jag läste mellan raderna, men tolkade det till din nackdel
Om vi är överens om att man skall sakta in när man möter/passerar häst&ryttare så behöver vi inte ägna mer tid åt att märka ord och detaljer i övrigt.
Det viktigaste är ju inte hur hästen upplever hastigheten utan om du hinner stanna/väja i den hastighet du har lyckats/tyckt det vara lämpligt att komma ner i.
Vilken hastighet som är lämplig beror givetvis på massor av faktorer. Är det en bred väg med bra vägbana eller är det en smal väg med en massa löv eller grus... Är det risk för möte/skymd kurva vid omkörningstillfället... verkar ryttaren ha kontroll på hästen eller verkar hästen "spattig"...osv...
Ibland bör man stanna helt, ibland bör man vänta med att passera innan man kan göra det säkert i låg hastighet utan att riskera möte osv.
Edit: Det var nog det du skrev här som fick mig att leta efter körkortstuggarsmaljyn imorse
"Jag kommer fortsätta köra på mitt sätt, vill du ut med din hambrugare i trafiken så håll dig undan nästa gång jag passerar i laglig hastighet, med kopplingen intryckt och så långt från hästen det går."
Last edited: