Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
EBS skrev:
2362184 Nu kan jag inte hålla mig längre...

Så 40 - 50 är en okej hastighet? Tror du att hästen ser skillnad på 40 - 50 och 60 - 70?
Jag antog att du va kapabel att läsa mellan raderna och förstod att sakta ner va en självklarthet.

Du kan bevisligen inte ha läst vad jag skrev om du antar att jag hellre kör fort än att visa respekt mot mina medtrafikanter. Jag skrev tidigare att det handlar om FOLKVETT, precis som allting annat i trafiken. Visst, vill du stå med lagboken och peka när något har hänt, så gör det. Men det är inte så det går till på vägarna.

Jag läste mellan raderna, men tolkade det till din nackdel :)

Om vi är överens om att man skall sakta in när man möter/passerar häst&ryttare så behöver vi inte ägna mer tid åt att märka ord och detaljer i övrigt.

Det viktigaste är ju inte hur hästen upplever hastigheten utan om du hinner stanna/väja i den hastighet du har lyckats/tyckt det vara lämpligt att komma ner i.

Vilken hastighet som är lämplig beror givetvis på massor av faktorer. Är det en bred väg med bra vägbana eller är det en smal väg med en massa löv eller grus... Är det risk för möte/skymd kurva vid omkörningstillfället... verkar ryttaren ha kontroll på hästen eller verkar hästen "spattig"...osv...

Ibland bör man stanna helt, ibland bör man vänta med att passera innan man kan göra det säkert i låg hastighet utan att riskera möte osv.

Edit: Det var nog det du skrev här som fick mig att leta efter körkortstuggarsmaljyn imorse

"Jag kommer fortsätta köra på mitt sätt, vill du ut med din hambrugare i trafiken så håll dig undan nästa gång jag passerar i laglig hastighet, med kopplingen intryckt och så långt från hästen det går."

Last edited:

Dropdead

Guest
Rift skrev:
2362782 vet inte hur den här tråden kan fortleva måste ha något att göra med att killar aldrig kan ge upp eller inse när det är dags att lägga ner...:näsblod

:D

Gött att jag fick sista inlägget! YEAH. :yoparty

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ifall jag hade häst och en hojåkare saktar in och frikopplar när han möter mig skulle jag uppfatta det som att han tänker dra på eller varva järnet när han ligger jämsides i alla fall. :)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
nissepelle skrev:
2369229 Ifall jag hade häst och en hojåkare saktar in och frikopplar när han möter mig skulle jag uppfatta det som att han tänker dra på eller varva järnet när han ligger jämsides i alla fall. :)
Varför ska bara hojåkaren frikoppla?! Hästen då? När ska den frikoppla? :tomten
//Tobbe

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Vill först säga att jag INTE läst hela tråden, bara delar, reagerade på några inlägg, därav att jag skriver.

Det verkar diskuteras i vilken fart man ska köra om en häst... Tycker det är en självklarhet att man saktar ner till "laglig fart" (om man kör fortare). Rider man på 70 väg förväntar man sig att folk kör runt 70, inte i 150. Kör man i 70 och håller avstånd (om vägen e fri) så är det lugnt (för majoriteten av hästar). (Hästar ser snett bakåt/framåt.. så tänk att ekipaget ska kunna se dig i sina "backspeglar", hästens ögon i detta fall. Då hinner den uppfatta och se dig innan du kör om. Så om du inte kommer alltför fort kan hästen koppla ihop att det är grejen som kommer som låter.) Håll AVSTÅND! Sen skadar det inte att ta det ännu lugnare förbi, men gasa sakta sedan vidare.

Men det allra viktigaste är LJUDET!!!
Det är LJUDET hästen reagerar mest på (majoriteten av hästar). Det vet jag av egen erfarenhet på häst och när jag kört hoj/bil. Många hästar reagerar inte på bilar just för att de generellt inte låter så fasligt mycket.
Att fordonet rullar brukar hästarna veta om. Därför kan det göra lika mycket skada som nytta om man stannar hojen, stänger av, väntar och sen startar. Hästen kan bli desto räddare då, iom att LJUDET helt plötsligt kom. (Varifrån kom det ljudet? Den var inte där nyss.. etc.) Om inte ekipaget kommit ifrån vägen en bit.

Håller du jämn "lugn" (ljudmässigt sett) gas och passerar en häst brukar det inte vara någon fara. Om dess ägare/ryttare lagt ner tid på att få den någorlunda trafikvan. Men gasa då inte på för kort framför/bakom. Många tror att kusten är klar när ni har passerat med några meter (har själv sett det, ni verkar inte inse det). Så gasar ni på och hästen får panik bakom er (iom ljudet, inte farten.)

Och att man ens rider på trafikerade vägar beror ju helt enkelt på att man vill komma till de roliga vägarna. (Tror ingen tycker det är speciellt kul att rida på 70-90 vägar...) Precis som oss mc-folk som kör transportsträckor för att komma till våra roliga vägar!!

Flertalet hojar låter dessutom mycket starkt, speciellt när det vrids/gasas på.
Än så länge har jag inte lyckats skrämma någon med min hoj då min knappt låter något. En kompis däremot lyckas alltid skrämma djuren.. hans låter säkert 4 ggr mer än min. Värt att vara medveten om!

Last edited:

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Hästjävlar. Fyfan.
Totalt laglösa är dom satans kräken också, sparkar hästen sönder din bil/MC/Rullator/whatever så får du inte en spänn.

Jo du läste rätt! DU får stå för allt odjuret gjort, allt enligt någon gammal lag från 1700-talet då hästar användes till annat än höftpartiförstorare.

Avliva alla hästar och kriminalisera innehav av dessa kräk eller lagstifta om trafikförsäkring på monstren NU.

:zpy

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Alltså, läs resten av tråden innan ni drar allt detta ett varv till är ni snälla :D
//Tobbe

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Yamaha FZ6 2007
hamnar du i en olycka där en häst eller cyklist är inblandad är det aldrig ditt fel, värt att tänka på.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nu har jag inte läst hela tråden, men..

..har du provat borra?

Nä, men allvar. Hästfolk bör sitta inspärrade i isoleringsceller och hästarna bör brukas som det ät tänkt. Mellan ett par brödskivor med sallad o dressing emellan!

Det enda rätta hade varit att:

1. Stanna och skällt ut ridfolkkärringajävelnhelvet.

2. Burnat the fuck därifrån. Så kunde cheyerna sprungit omkring o letat efter de vandrande matenheterna i skogen, sen..

Å hör sen!

P.S. Det är omoget att vara vuxen. Glöm aldri dee duu.

Dropdead

Guest
tobbeviking skrev:
2369320 Alltså, läs resten av tråden innan ni drar allt detta ett varv till är ni snälla :D
//Tobbe

Jag tror det är dags att lyfta fram ditt inlägg igen, en del nötter verkar inte ha fattat. :tungan

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0