Åter på brottsplatsen
Härligt vilken fantasi ni har pojkar & flickor! Era S&M-anspelningar kan jag däremot avfärda direkt - jag åker i GoreTex-ställ.
Så här i efterhand ångrar jag att jag inte vände och frågade vad tusan hon viftade efter, men jag blev så jäkla paff. Kanske hade det gått att snacka lite sans med henne, men jag tvivlar...
Hur som helst, jag återvände till brottsplatsen ikväll, denna gång utan några som helst incidenter. Jag gjorde där ett fullskaletest för att försöka uppskatta min hastighet. Det var inte alls så mycket nedför som jag hade för mig vilket visade att min hastighet sjönk med ca 20km/h från krönet och fram till ryttarna, vilket är en god uppskattning på när jag frikopplade. Min ingångshastighet över krönet kan inte varit mer än 90km/h för jag är säker på att jag låg på 4:an och över 90 så är jag uppe på 6000rpm, och då vrålar hojjen plus att den vibbrerar vilket gör det hela till en inte så trevlig resa när man som jag cruisar i terränglådan. Vägen var skyltad 70, och jag hade lite tidigare varit väldigt nära att göra ett oväntat gästspel på Väla Jaktvårdsgård vilken ligger i en helt oskyltad och MYCKET skarp 90°-kurva. Detta gjorde att jag fick en tankeställare och tog det lugnt eftersom jag var obekant med vägen. Vägen, som lokalbefolkningen nu har insett, inte ligger mellan Fristad och Rångedala utan mellan Fristad och Tärby. Alltså susade jag i det närmaste ljudlöst (nåja) förbi hästarna på mer än armlängd + piskas avstånd i ca 70km/h.
Jag tycker att ryttare, och nu drar jag alla över en kam, som vet med sig att deras ekipage inte kommer överens med annan trafik på vägen, skall tänka sig för innan man ger sig iväg. Självklart skall vi hjälpas åt och visa hänsyn men det finns även där en gräns för hur långt var och en vill sträcka sig. Jag tänker fortsättningsvis underlätta för hästar på så sett som jag gjorde igår, men att exempelvis stanna vid kanten för att låta pållarna trava förbi skulle inte falla mig in, och har ryttaren föresatt sig att hennes medtrafikanter skall uppföra sig så kommer hon strax att bli varse om motsatsen.
Några hundra meter från mötesplatsen såg jag en mycket vacker postlåda. Troligtvis var detta hemvisten och målet för de tvenne ryttare jag stötte ihop med.
Conclusion: Nästa gång någon försöker ge mig stryk i trafiken helt utan min inverkan stannar jag och tar ett snack med höge vederbörande.