Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Dropdead skrev:
2354206
Jag håller med till viss del, men även den stabilaste häst kan bli rädd för något som känns trängande eller plötsligt. Därmed ska man inte ta för givet att det alltid är 100%-igt trafiksäkra hästar man möter, det finns inget som heter 100% trafiksäker...
Givetvis ska man inte ta för givet att det inte är 100% "säkra hästar" man möter.
Men det finns ju dom som ger sig ut med fullkommligt spattiga hästar som inte har utanför hagen att göra. Har man nu en kuse som inte är stabil på vägen så får man fan göra vad man kan som ryttare för att undvika läskiga möten för hästen. Ni hästägare är väl djurvänner? Likna detta vid en hund som tycker smällare är lite läskiga men inte är livrädd för dom. Vad gör dom flesta hundägare då? Ja inte fasen tar man väl med jycken till ett fyrverkeri.
Låt hästen vara i en miljö den kan känna sig stabil och trygg i, att rida en häst som är tveksam till trafik i just trafiken är inte bara en fara för andra trafikanter, jag skulle vilja likna det vid djurplågeri.
Jo, jag vet. Hårda ord och hårda generaliseringar. Men jag tror min åsikt går fram. Hur man får en häst trafikvan har jag inte en aning om. Men det är väldigt stora och fina djur som lätt kan skada andra och sig själva. Så frågan är om övningskörning på allmän väg är att föredra?
Ni hästkära, upplys oss antitrafikhästare om hur man får en kuse trafikvan vettja :)
//Tobbe
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag va med om en liknande grej på Bogesund (väldigt rolig väg här i stockholmsområdet, för alla utbölingar) för ca: 1 månad sen. Kommer förbi "slottet" och håller för en gångskull hastighetsbegränsningen (brukar slå av där, men hålla kanske 80 - 85 och det är 70-väg), ser att en häst med förare och en till person går över vägen lite längre fram. Så jag slår av och trycker in kopplingen låååååångt innan, när jag är precis i höjd med dom (dom har hunnit över vägen gått och väl men personen som gick bakom hästen stannade till vid vägkanten) så hoppar den personen rakt ut i vägen och börjar skrika och vifta. Blev så paff så att jag inte visste riktigt vad jag skulle göra, körde bara vidare. Funderade efter en stund på att vända men det kändes så onödigt då.

Som sagt, hur tänker man då? Ska man inte ens få köra lagligt? Det sitter inget högljudt avgassystem på hojen. Förstår att det säkert är många som passerar där i alldeles för hög hastighet, men varför inte tacka när det faktiskt är någon som kör lugnt istället för att bli galen. Jag förstår jämnförelsen som någon gjorde med poliser tidigare i tråden, men om en polis skulle vinka förbi mig i en kontroll när jag kört alldeles för fort så skulle jag ju inte ge honom/henne fingret direkt.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
tobbeviking skrev:
2354439 Givetvis ska man inte ta för givet att det inte är 100% "säkra hästar" man möter.

Ni hästkära, upplys oss antitrafikhästare om hur man får en kuse trafikvan vettja :)
//Tobbe


Det är rätt lätt att få hästen trafikvan när det gäller bil, buss, lastbil. MEN ett helvete att få den trafikvan när det gäller mc.

Av den enkla anledningen att har ni någon gång verkligen lyssnat till hur olika alla hojar låter??????

Det är allt från hackande symaskiner till mullrande monster och för att inte glömma de som låter som stuckna grisar.
Medan övriga fordon låter rätt lika.

Och för att vara ärliga så kan det ju inte vara så svårt om man ser hästen i tid att växla ner och frikoppla och hålla koll på hur hästen reagerar.

OCH att hålla avstånd, vet inte hur många gånger som vissa har envisats med att passera med max 50 cm tillgodo.

Som ryttare blir man lika förbannad varje gång någon beter sig som ett äkta moppefucko. Och har själv haft planer på att sparka till en hojåkare som höll på att fastna i min stigbygel med speglen.



Och att hästar som står in till trafikerade vägar inte reagerar är inte så konstigt de är ju vanan. Det är inte dom hästarna som sen steppar på vägen utan de som står i hagar en bit bort från "stora" vägen.

Om man visar respekt för varandra så brukar det funka kanon.
Har även mött en hel del underbara hojåkare som har tagit hänsyn och då har jag nickat eller vinkat för att visa min uppskattning.
 

Kippen

Guest
Bra sak att veta: Står du still med ditt fordon och hästen sparkar är det hästägarens ansvar. I annat fall är det ditt ansvar. Så det bästa är väl att stanna helt, slå av motorn och vänta till hästarna passerat. Lite drygt kanske men vafasen..
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Kippen skrev:
2354533 Bra sak att veta: Står du still med ditt fordon och hästen sparkar är det hästägarens ansvar. I annat fall är det ditt ansvar. Så det bästa är väl att stanna helt, slå av motorn och vänta till hästarna passerat. Lite drygt kanske men vafasen..

Hmm är du säker på att det stämmer???

För på en körtävling så välte ett ekipage i ett av hindren under maratonen och hästarna fick panik eftersom vagnen låg på sidan. Sprang in bland de parkerade bilarna och kvaddade en hel del bilar innan det tog stopp på taket till en av dom. Vad jag minns så var det bilens försäkring som gick in och betalade skadorna på bilen. Hästägaren behövde inte betala något inte ens självrisken. Räknades precis på samma sätt som om det hade varit ett vilt djur som hade orsakat skadorna.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Kippen skrev:
2354533 Bra sak att veta: Står du still med ditt fordon och hästen sparkar är det hästägarens ansvar. I annat fall är det ditt ansvar. Så det bästa är väl att stanna helt, slå av motorn och vänta till hästarna passerat. Lite drygt kanske men vafasen..
Beror ju helt och hållet på vad det är för väg osv.
Jag brukar sakta in och om fri sikt och inget möte finns så puttrar jag eller rullar så tyst jag kan i mötande körfält förbi hästen. Eller ja, så långt från hästen det går.
Är det en liten oljegrusväg eller grusväg så brukar jag stanna och stänga av, men det kluriga kommer när man ska köra om ryttaren. Är då inte ryttaren vänlig nog och stannar och visar att man blivit uppmärksammad och att det är ok att passera så tycker jag det känns riktigt risigt.
//Tobbe

Mitra skrev:
2354500 Det är rätt lätt att få hästen trafikvan när det gäller bil, buss, lastbil. MEN ett helvete att få den trafikvan när det gäller mc.

Av den enkla anledningen att har ni någon gång verkligen lyssnat till hur olika alla hojar låter??????

Om man visar respekt för varandra så brukar det funka kanon.
Har även mött en hel del underbara hojåkare som har tagit hänsyn och då har jag nickat eller vinkat för att visa min uppskattning.

Det kan jag förstå, men är det då säkert att ge sig ut med hästen på vägen egentligen? Om man ska se det rent krasst menar jag. Jag skulle inte sätta mig i sadeln på hojen och köra en väg om jag visste att det per garanti skulle komma upp rådjur och älgar slumpmässigt VARJE runda. Då skulle jag bokstavligen vara livrädd och krypa fram. Risken finns ju alltid, men om vi ponerar att man VET att det ALLTID kommer att hoppa fram ex antal vilt framför knarren. Skulle man inte tänka ett antal gånger då innan man gav sig iväg? Eller skulle man ta en annan väg?
Jag tycker det är aptrist med folk som inte har vett att visa hänsyn, men samtidigt så kan jag bli riktigt irriterad på ryttare som gör sakta ner tecken osv när man kommer i 50-60 på en 90väg och ska möta en häst.
Då är man ute och cyklar på nordsjön tycker jag.
Lite som att sätta upp skyltar med "sakta ner för katten brukar springa över här".
Men när allt kommer kring så har vi ju som sagt på gott och ont rätt att vara på vägen, hästryttare som hojryttare. Ingen har mer eller mindre rätt att bruka vägen.
//Tobbe
 
Last edited:

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Buspojke skrev:
2353732

Tycker personligen att hästj***ar inte har på vägarna att göra, dom är alldeles för labila.


Exakt, betalar de som rider vägskatt? Nej, så va fan gör de där?:mad:
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mitra skrev:
2354544 Hmm är du säker på att det stämmer???

För på en körtävling så välte ett ekipage i ett av hindren under maratonen och hästarna fick panik eftersom vagnen låg på sidan. Sprang in bland de parkerade bilarna och kvaddade en hel del bilar innan det tog stopp på taket till en av dom. Vad jag minns så var det bilens försäkring som gick in och betalade skadorna på bilen. Hästägaren behövde inte betala något inte ens självrisken. Räknades precis på samma sätt som om det hade varit ett vilt djur som hade orsakat skadorna.
Nu kan man ju skratta åt det. Men jag vet en som skulle ut och kolla på ngt evenemang på landet ( sm i plöjning? :va )
Han parkerade sin nya fina bil precis intill en hästhage.
När han kommer tillbaka så är det ngn av kusarna som hade smak för billack. Hela kanten på taket hade kusen gnagt mer eller mindre plåtren. :D
Hur försäkring osv tog detta vet jag inte.

Men som sak tycker jag det är rent förjävligt att hästägaren inte är ansvarig för vad hästen ställer till med. Dom stackarna som hade enbart trafik på sina bilar fick ju stå för hela kalaset själva. Inte alls ngt bra system...
//Tobbe

Marcus_72 skrev:
2354568 Exakt, betalar de som rider vägskatt? Nej, så va fan gör de där?:mad:
Du slutade att gå och cykla när du fick körkort eller?
//Tobbe
 
Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
tobbeviking skrev:
Det kan jag förstå, men är det då säkert att ge sig ut med hästen på vägen egentligen? Om man ska se det rent krasst menar jag. Jag skulle inte sätta mig i sadeln på hojen och köra en väg om jag visste att det per garanti skulle komma upp rådjur och älgar slumpmässigt VARJE runda. Då skulle jag bokstavligen vara livrädd och krypa fram. Risken finns ju alltid, men om vi ponerar att man VET att det ALLTID kommer att hoppa fram ex antal vilt framför knarren. Skulle man inte tänka ett antal gånger då innan man gav sig iväg? Eller skulle man ta en annan väg?
Jag tycker det är aptrist med folk som inte har vett att visa hänsyn, men samtidigt så kan jag bli riktigt irriterad på ryttare som gör sakta ner tecken osv när man kommer i 50-60 på en 90väg och ska möta en häst.
Då är man ute och cyklar på nordsjön tycker jag.
Lite som att sätta upp skyltar med "sakta ner för katten brukar springa över här".
Men när allt kommer kring så har vi ju som sagt på gott och ont rätt att vara på vägen, hästryttare som hojryttare. Ingen har mer eller mindre rätt att bruka vägen.
//Tobbe

Visst man kan undra hur säkert det är men om man visar hänsyn så funkar det :)

Tyvärr är det ju så att en trafiksäker häst kan bli skrämd och reagera på ett sätt som man inte var beredd på. Ingen som rider vill vara på vägarna mer än nödvändigt och tyvärr så finns det inte ridstigar runt alla större vägar.

Och jag retar mig själv på de som vill att man ska sakta ner bara för sakens skull. Speciellt om man märker att hästen inte reagerar utan går och "sover".
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
tobbeviking skrev:
2354573 Nu kan man ju skratta åt det. Men jag vet en som skulle ut och kolla på ngt evenemang på landet ( sm i plöjning? :va )
Han parkerade sin nya fina bil precis intill en hästhage.
När han kommer tillbaka så är det ngn av kusarna som hade smak för billack. Hela kanten på taket hade kusen gnagt mer eller mindre plåtren. :D
Hur försäkring osv tog detta vet jag inte.

Men som sak tycker jag det är rent förjävligt att hästägaren inte är ansvarig för vad hästen ställer till med. Dom stackarna som hade enbart trafik på sina bilar fick ju stå för hela kalaset själva. Inte alls ngt bra system...
//Tobbe

Det är ju tyvärr samma sak för de som har bara har trafikförsäkring om de kör på ett vilt djur.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
du skulle fan ha varvat upp hojen och tutat samtidigt så häst jäveln hade löpt amok :yoparty eller stannat och frågat va fan hade för problem de skulle jag ha gjort:yoparty
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Nu har jag inte läst alla inläggen men här kommer in liten historia.
Förra vintern svängde jag förbi morsan och farsan en eftermiddag och när jag svänger in på vägen så står grannarna ute på uppfarten och pratar lite, jag kliver ur och hejar lite. Iaf så har dottern i grannhuset blivit akastad av hästen för att den blivit skrämd av en skoter, och lynch stämmning rådde mot skoteråkarna som var ena riktiga idioter. Jaha tänkte jag och frågade var det hade hänt någonstans. Då visar det sig att jäntan har vart på skoterleden och ridit :va. Jag kunde givetvis inte hålla käften så jag frågade hur fan hon kan vara och rida på skoterleden om hästen är rädd för skotrar.
jamen man får faktiskt rida på skoterleden, den är till för alla, fick jag till svar. Då insåg jag att det var lönlöst att säga något mer och fortsatte in till farsan och drack kaffe


Edit: angående föräkringen när en häst gör skador på en bil så är det av någon märklig anledning bilens föräkring det går på. Hästen blir alltid fri vållande. och vill man ha pengar till självrisk får man kräva det av hästägaren själv. Har haft ett par kunder med häst skadade bilar på jobbet som inte vart allt för imponerade av gällande regler för detta
 
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mitra skrev:
2354604 Det är ju tyvärr samma sak för de som har bara har trafikförsäkring om de kör på ett vilt djur.
Åh andra sidan så är inte en häst med ryttare ett vilt djur.
Men jag tror vi förstår hur vi båda menar.

Bara för att retas lite så kan jag säga att det var läääääänge sedan jag såg en älg med vagn passera E4:n :tungan :D
//Tobbe
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
tobbeviking skrev:
2354658
Bara för att retas lite så kan jag säga att det var läääääänge sedan jag såg en älg med vagn passera E4:n :tungan :D
//Tobbe

:skrämd vad :ätapiller går du på om du har sett en älg med vagn :va :tungan :hihi

Ps är det dom där små med rosa elefanter?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Mitra skrev:
2354691 :skrämd vad :ätapiller går du på om du har sett en älg med vagn :va :tungan :hihi

Ps är det dom där små med rosa elefanter?
Japp, dom är dubbla om man tittar på dom, sen blir dom roliga och rätt var det är så har dom fyra gula prickar i blått på sig. Precis dom är det.
Älgafräna :ätapiller :jäs
//Tobbe
 

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Area noll-51-fem
Hoj
CB1000R -09
Åter på brottsplatsen

Härligt vilken fantasi ni har pojkar & flickor! Era S&M-anspelningar kan jag däremot avfärda direkt - jag åker i GoreTex-ställ.
Så här i efterhand ångrar jag att jag inte vände och frågade vad tusan hon viftade efter, men jag blev så jäkla paff. Kanske hade det gått att snacka lite sans med henne, men jag tvivlar...

Hur som helst, jag återvände till brottsplatsen ikväll, denna gång utan några som helst incidenter. Jag gjorde där ett fullskaletest för att försöka uppskatta min hastighet. Det var inte alls så mycket nedför som jag hade för mig vilket visade att min hastighet sjönk med ca 20km/h från krönet och fram till ryttarna, vilket är en god uppskattning på när jag frikopplade. Min ingångshastighet över krönet kan inte varit mer än 90km/h för jag är säker på att jag låg på 4:an och över 90 så är jag uppe på 6000rpm, och då vrålar hojjen plus att den vibbrerar vilket gör det hela till en inte så trevlig resa när man som jag cruisar i terränglådan. Vägen var skyltad 70, och jag hade lite tidigare varit väldigt nära att göra ett oväntat gästspel på Väla Jaktvårdsgård vilken ligger i en helt oskyltad och MYCKET skarp 90°-kurva. Detta gjorde att jag fick en tankeställare och tog det lugnt eftersom jag var obekant med vägen. Vägen, som lokalbefolkningen nu har insett, inte ligger mellan Fristad och Rångedala utan mellan Fristad och Tärby. Alltså susade jag i det närmaste ljudlöst (nåja) förbi hästarna på mer än armlängd + piskas avstånd i ca 70km/h.

Jag tycker att ryttare, och nu drar jag alla över en kam, som vet med sig att deras ekipage inte kommer överens med annan trafik på vägen, skall tänka sig för innan man ger sig iväg. Självklart skall vi hjälpas åt och visa hänsyn men det finns även där en gräns för hur långt var och en vill sträcka sig. Jag tänker fortsättningsvis underlätta för hästar på så sett som jag gjorde igår, men att exempelvis stanna vid kanten för att låta pållarna trava förbi skulle inte falla mig in, och har ryttaren föresatt sig att hennes medtrafikanter skall uppföra sig så kommer hon strax att bli varse om motsatsen.

Några hundra meter från mötesplatsen såg jag en mycket vacker postlåda. Troligtvis var detta hemvisten och målet för de tvenne ryttare jag stötte ihop med.

Conclusion: Nästa gång någon försöker ge mig stryk i trafiken helt utan min inverkan stannar jag och tar ett snack med höge vederbörande.
 

Bifogat

  • Motesplats.jpg
    Motesplats.jpg
    103 KB · Visningar: 131
  • postlåda.jpg
    postlåda.jpg
    131.9 KB · Visningar: 139

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag ser inte längre problemet.... hon måste haft mens.
Eller så blev hon förbannad för att du INTE hade skinnställ :D
Ser ut som att både havremopedförarna och du haft en stund på er att fundera ut hur mötet borde gått till.
Så är det ngn som borde piskas så är det ryttarinnan i detta fallet.
//Tobbe
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Keyser Soze skrev:
2355424 Härligt vilken fantasi ni har pojkar & flickor! Era S&M-anspelningar kan jag däremot avfärda direkt - jag åker i GoreTex-ställ....
Häng inte upp dig på det, jag är helt säker på att det var din kropp hon ville åt (på ett eller annat sätt...):tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top