Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Gustav1 skrev:
2353704 Märkligt, men skulle man ta sig tid att "åtgärda" alla märkliga betéenden i trafiken så skulle det ju inte bli någon tid över till hojåkat.

Märkligt beteende:rolleyes: . Jo det skulle man väl kunna kalla en person som piskar en när man kör hoj, känns inte som det händer varje dag direkt.
Själv hade jag blivit skogstokig.
 

Dropdead

Guest
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?

Hon har handlat helt fel, men har förmodligen något hon kallar anledning. Kan vara som andra redan skrivit i tråden att hon råkat ut för något jävelskap tidigare och ville ge igen med samma mynt (på dig, fastän du var oskyldig).
Jag vill dock ge dig beröm för att du visade respekt, det är strongt gjort! :tummenupp
Som ryttarinna själv har jag vart med om många idioter i trafiken...

Jonte76 skrev:
2353673 Fattar inte vad dom ska ut på vägen och göra,dom har ju hela skogen att röra sig i!!!

Om det ändå vore så väl... Det är inte alla markägare som vill ha hästar i skogen och därmed är det ridförbud på många ställen.
Jag tror inte jag är ensam om att hellre rida på skogsvägar än i trafiken, men ibland har man dessvärre inget val.

Respekt åt båda håll vore väl fint? :)
 
Last edited:

jimmö

tokigare än tokigast
Gick med
11 Jan 2006
Ort
boden
Hoj
en som rullar
haha samma sak hände mig men då körde jag bil å har en ramjus (tror den heter så) dämpare på bilen jag var jävligt nära på att hoppa ut ur bilen å bränna på kärringen en smäll men kom på mig själv då man inte slår fruntimmer!!!
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
antagligen var du inte den enda hojåkaren efter den vägen, men kanske den enda som saktade in och körde "tyst".
inte rätt av henne att dra alla över en kam, men jag förstår henne på sätt och vis..
har bekanta som blivit avkastade av hästar p.g.a. just mcåkande galningar som inte saktar in det minsta..
inte för att dom går omkring och piskar alla med skinnställ direkt. :tungan
men just den dagen blev du droppen som fick det att rinna över. :rolleyes:
ÄVEN fast du tog det lugnt, precis som man ska. :tummenupp
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Jag stannar alltid när det blir så och sedan får de kräka av sig att folk kör som idioter där och sedan frågar du om du körde om en idiot nu?. vilket de förmodligen svarar nej på.
och sedan bara fråga om du skall polis anmäla tjejen

och sedan kan man ta diskutionen om alla andra. du är inte alla andra.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
För sådant skulle jag för skojs skull kunna stanna och höra vad hon har att säga... för skojs skull. Hon är säkerligen trött på allt busåkande, men hon måste kunna skilja på verkligt busåkande och normalåka, samt hur du (precis som jag oxå brukar göra)...drar in kopplingen och rullar förbi.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?


DU gjorde helt rätt och jag hoppas att du fortsätter med det när du passerar hästar :tummenupp :Bugar

Men jag tror precis som många andra att hon var trött på alla Rossi Wannabe som har passerat henne tidigare. Och tänkte att nu så ska jag ge dom en läxa.

Har själv varit med om att bli passerad med 50 cm till godo. Men den mest galna var nog den som körde om mig när jag var ute och tänade travaren samtidigt som vi mötte en lastbil på en rätt smal väg :näsblod

Men jag hade nog stannat och frågat henne vad hon sysslade med.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng......
När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram.......
Vad i helvete är det för fel på hästfolk?

Troligen ännu en människa som råkat ut för förmycket busåkare och därför tycker att alla som kör hoj är idioter som borde förbjudas omedelbums.

Körde en ganska liten och slingrig väg i går, inte speciellt fort eller forcerat, vi möter en kvinna på cykel, när polaren passerar henne ruskar hon menande på huvet, samma sak när jag passerar och då behandlar jag oftast gångare och cyklister lika som hästar, dvs släpper av ganska markerat.

I hennes ögon var vi uppenbarligen ytterligare två idioter på Mc, oavsett, just ingen idé att ödsla tid på att stanna och diskutera med en sån :rolleyes:

I ditt fall är dock skillnaden att du kunde förolyckats pga hennes idiotiska beteénde.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Eureka skrev:
2353816 Vilka idioter :kulspruta
Blir McDonalds idag bara för det..

Du vet att det inte är hästkött i hamburgarna på McDonalds? Eller förresten, med tanke på att de har större delen av faunan i de där burgarna så är det säkert någon stackars hästkrake med i bilden också om de fick den till lågt kilopris.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om du hade 6:an i när du rullade förbi så tyckte hon nog du hade obehagligt hög hastighet, trots att du visade hänsyn genom att hålla ljudnivån nere.

Har man en nervig häst så känner man sig väldigt utsatt när man vet att passerande fordon håller en så hög hastighet att dom inte har en chans att stanna/väja när hästen får för sig att vända ut röven i vägbanan.

Jag hade nog passerat i en sådan hastighet att jag utan minsta problem hade ryckt spöt ur handen på henne om hon viftade med det mot mig :) Ridspön kan man inte ha för många av...
 

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
Keyser Soze skrev:
2353630 Vad i helvete är det för fel på hästfolk?

Dom får skylla sig själva. Varför ska dom ut på vanliga vägar och rida, kan väl för fan rida i skogen.
Hästen har väl inte nya METZELER under hovarna:mad:
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
valium skrev:
2353957 Dom får skylla sig själva. Varför ska dom ut på vanliga vägar och rida, kan väl för fan rida i skogen.
Hästen har väl inte nya METZELER under hovarna:mad:

Därför att de har samma rätt som alla andra att vistas på vägen.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jonte76 skrev:
2353673 !Fattar inte vad dom ska ut på vägen och göra,dom har ju hela skogen att röra sig i!!!

Rida på asfalt är inte bra för hovarna :fakta

Finns en gamal lag ifrån 20 talet om att ryttaren aldrig kan vara ansvarig vid en eve olycka så ta det lugnt när det är hästar i närheten, de kan som sagt "skjuta i luften" för ingenting :hihi.

Finns väl en hel del :tuttar här från det där hästforumet, vart är de nu
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Blip skrev:
2353965 Därför att de har samma rätt som alla andra att vistas på vägen.

Ja, men dom borde väl inse att det finns annat än hästar på vägarna. För deras egen skull menar jag.
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Blip skrev:
2353965 Därför att de har samma rätt som alla andra att vistas på vägen.

Men också samma skyldigheter som oss andra.
Tycker att det är konstigt att det inte är någon form av ålersgräns/körkort för häst då den ska framföras i trafik.
Som det är nu kan sju-åringar rida omkring på stan om de skulle vilja. Nä, knappast troligt, men teoretiskt möjligt.
Inför hästkörkort nu!
 

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Jag frikopplar alltid när jag ens körförbi en stor hage med mycket djur i. Tycker det är onödigt att få en flock med hästar/kossor att börja skena när man endån inte har någon direkt tidspress på sig när man kör... (även om det är kul att gasa ;))

Så Strongt gjort att du frikopplade och gick förbi i ganska laglig fart!
Tycker dock att du skulle stannat och visat henne på moppo :whip
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Brukar alltid stanna eller sakta ner ordentligt och försöka få kontakt med hästföraren på nåt sätt,det brukar uppskattas att man visar hänsyn.

I din situation skulle man nog låtit hon smaka lite på salva.Synd du inte drog in kopplingen och tokvarva hojen,får man sånt bemötande när man visar hänsyn så hade man skitit i vilket.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top