Höll på att få spö ikväll, bokstavligen...

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
Blip skrev:
2353965 Därför att de har samma rätt som alla andra att vistas på vägen.


Självklart:Bugar , men då får man räkna med att det kommer personer som inte saktar ned. För deras egen skull borde dom hålla sig en bit från vägen
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
om deras jävla fyrfotingar blir rädda av att man lugnt och stilla kör förbi dem så ska dom hålla sig ifrån vägen och utnytja sina fina ridhagar, skogsvägar, stigar, mm. vafan ska dom ut på en trafikerad väg å göra?

:mad:
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag visar alltid så mycket hänsyn det är möjligt att göra för hästar på vägen, givetvis även för andra trafikanter.
Vad jag anser är att hästar som inte klarar av att bli omkörda/mötta av motorfordon på en väg har inget att göra på vägen. Att sedan inte ha en åldersgräns eller ngt som helst slags ansvar på ryttaren om ngt händer är helt hysteriskt. Se bara vad som hände när den helt galna zebralagen infördes, helt vanliga dödliga gångtrafikanter förvandlades till odödliga, oberäkneliga kreatur som när som helst kan hitta på vad som helst.
Frihet under ansvar är ett begrepp som är väldigt främmande för många, inte bara hästägare utan alla i samhället. Det blir vanligare med mentaliteten "Har jag rätt så ska jag fan ta mig ha rätt om det så ska kosta mig livet".
Att bete sig som ryttarinnan i detta fallet visar ju bara på att det är så.
Det har på senare år, säg dom senaste 5-10åren blivit bra mycket vanligare att man ska "sätta åt" någon som gjort fel ist för att hjälpa den som felat att rätta till sitt misstag på smidigaste sättet.
Hjälp varandra i trafiken ist för att försöka visa hur jävla fel ngn gör.
Hästbruttan gjorde helt galet fel i detta fallet givetvis... men jag tror det framgår hur jag menar. Jo det händer att jag med blir fullkommligt vansinnig när folk beter sig som rena idioter. Men jag försöker svära i min tysthet och ta fem djupa och vända andra kinden till. Det borde hästbruttan gjort i detta fallet... Eller var det så att hon raggade skinnklädd saddo-date till kvällen? :D
//Tobbe
 

Micke_RS

KingeN
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Till salu!
Alltså man ska väl kunna glida förbi i rimlig växel i laglig fart på vägen(som den är GJORD FÖR), sen är det ryttarens val om hon vill rida i trafik :va
Om man dessutom är snäll, visar hänsyn och kopplar ur så ska hon ju itne bete sig sådär. skulle stannat som de flästa verkar ha gjort och om hon inte haft nån rimlig förklaring till det, Dragit en lakrits på varvstoppet :arsele
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
tobbeviking skrev:
2354046 Se bara vad som hände när den helt galna
zebralagen infördes, helt vanliga dödliga gångtrafikanter förvandlades till
odödliga, oberäkneliga kreatur som när som helst kan hitta på vad som helst.

//Tobbe

Lagtexten är iofs inte helt galen, däremot "glömde" nollvisionstänkande
vägverket att informera gångarna om deras SKYLDIGHETER enligt lagtexten:

Trafikförordingen 7 Kap 4 § : Gående som skall gå ut på ett övergångsställe
skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de
fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående
korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för
trafiken.
 

jojon80

grussprut is da shit!!!
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
ja 4 stycken!!!
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller. BLA BLA BLA BLA

Vad i helvete är det för fel på hästfolk?

Förbannade hästägare! Har man så pass dålig pli på sina hästar ska man fan inte va ute på allmänna vägar. När du dessutom visade respekt och saktade ner och frikopplade.

Du skulle ha gjort så här efter hon viftade med piskan efter dej. stannat hojen. Full gas på ettan, låst framhjulet och BUUUUUUUURNAT!!!

hästjävlarna hade skenat all världens väg, och dom hade troligen hållt sej från allmänna vägar ett tag.
 

NOFEAR25

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Dalsjöfors
Hoj
såld.kollar blocket som besatt:-)
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?

HE HE jag har råkat ut för dom också några gånger då jag kör den vägen till fristad ibland dom är ju sålda på hästskit rida får dom för fan göra i skogen eller på grusvägarna dom tror ju att dom äger vägen där.kör den en gång till men dra på utav helvete :tummenupp reta upp dom lite det brukar jag göra :D
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Sist jag körde där så va det någon jävel som kastade en Öl burk på mej när jag gled förbi ett Hus va säkert samma familja
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Det är ju inte lätt att veta varför tjejen reagerade som hon gjorde eftersom du inte stannade och pratade med henne, men du skriver själv att du inte vet vad det var för hastighetsbegränsning på vägen, där du körde 80-100 km/t. Du "tror" att det var en 70-väg.

Då körde du eventuellt 30km/t för fort, på en mindre landsväg med mötande hästtrafik - och du bromsade inte utan bara frikopplade.

Det kanske förklarar varför tjejen slog till... ;)

Om du sedan rullade förbi hästarna i låt säga 100 km/t, och det var en 50 väg... tja, då kanske du ska vara glad att hon bara vevade med ett ridspö och inte fick hästen att sparka bakut. :D

Själv använder jag bromsen (och inte bara kopplingen) när jag får möte av hästar eller kor på landsväg, oavsett om jag har hastighetsgränsen på min sida eller inte. Hellre puttra förbi i 50 är att få en skenande häst eller ko på tanken...
 

Bikerbitch25

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Utanför Ulricehamn
Hoj
Ducati Monster
Alltså, visst var det fel av henne, men troligtvis vet hon inte nått om mc, precis som många på detta forumet inte vet nått om hästar.
Hon blev väl rädd skulle jag tro, även om du tog det lugnt. Eller så var hon kanske inte så van.
Måste även säga till dessa som säger att hästar inte har nåt på vägen att göra, att det har väldigt många mc-åkare inte heller. Kan man inte visa hänsyn, stanna hemma! Gäller även ryttare!
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?

Fel? Vaffaaaan stannade du inte för. Hon har varit ute och ridit, så kommer du där iklädd ett tight skinnställ och hon har en liten piska i handen.... Hon ville ju bjuda in dig på en herdestund fattaruväl. Equus, läder o piskor. Kan det bli tydligare? Åt var och en sin egen fetisch :D
 

Dropdead

Guest
Laban skrev:
2354110 Det är ju inte lätt att veta varför tjejen reagerade som hon gjorde eftersom du inte stannade och pratade med henne, men du skriver själv att du inte vet vad det var för hastighetsbegränsning på vägen, där du körde 80-100 km/t. Du "tror" att det var en 70-väg.

Då körde du eventuellt 30km/t för fort, på en mindre landsväg med mötande hästtrafik - och du bromsade inte utan bara frikopplade.

Det kanske förklarar varför tjejen slog till... ;)

Om du sedan rullade förbi hästarna i låt säga 100 km/t, och det var en 50 väg... tja, då kanske du ska vara glad att hon bara vevade med ett ridspö och inte fick hästen att sparka bakut. :D

Själv använder jag bromsen (och inte bara kopplingen) när jag får möte av hästar eller kor på landsväg, oavsett om jag har hastighetsgränsen på min sida eller inte. Hellre puttra förbi i 50 är att få en skenande häst eller ko på tanken...

Vilket bra inlägg! :tummenupp

om deras jävla fyrfotingar blir rädda av att man lugnt och stilla kör förbi dem så ska dom hålla sig ifrån vägen och utnytja sina fina ridhagar, skogsvägar, stigar, mm. vafan ska dom ut på en trafikerad väg å göra?

Jag vill betona EN GÅNG TILL att det inte alltid är så lätt att välja en annan väg än vägbanan. Hästekipage får inte alltid rida i skogen, hur gärna vi än skulle vilja. Fram för fler kommunalt anlagda ridstigar och problemet skulle vara ur världen. :)

Vad jag anser är att hästar som inte klarar av att bli omkörda/mötta av motorfordon på en väg har inget att göra på vägen.

Jag håller med till viss del, men även den stabilaste häst kan bli rädd för något som känns trängande eller plötsligt. Därmed ska man inte ta för givet att det alltid är 100%-igt trafiksäkra hästar man möter, det finns inget som heter 100% trafiksäker...

Ta min förra häst som exempel; hon hade vart med i gemet länge, då hon var över 20 år och var därmed van att gå på vägen och det spelade ingen roll vad det var för fordon som körde förbi, hon var hur cool som helst. När plötsligt det en dag kommer en stor buss i en kurva. Bussen får möte med en annan stor bil och tränger därmed ut mig och min häst i diket, samtidigt som busschauffören växlar och det kommer ett otäckt pysljud från det stora blåa monstret. Efter denna händelse var hon betydligt mer skeptisk till stora fordon än förut.

Det kanske också kan vara på sin plats att förklara att hästar har en invecklad syn. Vi kan först nämna att hästen har inget skarpt seende och ser därför mindre tydligt än vad vi gör. Sedan är inte hästens ögon framåtriktade så som de är på människor utan varje öga ser ett fält på 215 grader och varje öga ser olika sak - de kopplar alltså inte ihop seendet så som vi gör. Med det kan vi ta som exemel att en ryttare kan rida förbi en brevlåda på vänster sida flera gånger om utan att hästen bryr sig, men när hon sedan rider åt andra hållet kan hästen plötsligt reagera eftersom den inte har sett brevlådan med höger öga ännu. Förklarar jag förståeligt?
Eftersom hästen har ett såpass stort synfält kan den lätt upptäcka faror, men har svårare med att bedöma avstånd - det kan vi väl alla tänka på när vi möter djur i trafiken.

Jag försvarar inte på något sätt ryttarinnan som trådskaparen mötte - det är beklagligt att hon betedde sig på detta sätt. Men jag hoppas att ni fortsätter att visa hänsyn och jag hoppas att hästfolk gör det med.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Är väl ungefär som att de flesta sporthojsförarna hatar polisen. Alla poliser. För är en dum i huvudet, då är alla dumma i huvudet...

Förstår att hästfolket blir upprörda när en del inte respekterar och kör lungt förbi. Men man skall inte göra sådär mot en enskild person som nu inte ens gjort något, förutom att sitta på en motorcykel.
Nu kanske det inte finns andra vägar att gå, men jag skulle aldrig släpa ut en häst som inte är van för trafiken ut på en väg.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Keyser Soze skrev:
2353630 Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.

Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?


Gör en "garagevändning" åk tillbaka å varva till varvstoppet i en liten stund så ska du se när hon får annat å tänka på.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag brukar ofta köra utenför en hage med ett par hästar. Dom brukar då stå ungefär 1 meter från vägbanan. Trots otaliga försök har jag knappt lyckats få dom att resa på huvudet när jag har kört förbi. Varför blir dom inte rädda då? Eller känner hästen av att ryttaren blir nervis och därför blir en farlig dödssparkande biff?
 
Last edited:

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
Loy skrev:
2354227 Jag brukar ofta köra utenför en hage med ett par hästar. Dom brukar då stå ungefär 1 meter från vägbanan. Trots otaliga försök har jag knappt lyckats få dom att resa på huvudet när jag har kört förbi.


Ja precis. Jag har oxå testat detta(omoget jag vet,men man vill ju testa), och dom bryr sig ju inte nämnvärt. Måste ju vara förar relaterat:fattartil
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top