Halt med nya däck?

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Husaberg fs650
har ett par nya michelin pp 2ct ligganders på köksbordet som skall krängas på nu i dagarna. har hört att man skall ta det väldigt försiktigt med nya däck i början. min fråga är (varför). är det någon skyddsbeläggning som läggs på för att bevara däcken innan de tas i bruk eller? sedan undrar jag hur länge bör man ta det lungt gäller det i 5 mil eller 50mil.

måste tillägga att jag redan sökt en del på forumet utan tillfredställande resultat

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Det är nog mer myt än verklighet. Ja, teoretiskt sett så skulle ytskicktet kunna skilja sig lite. Men det är förmodligen lika bra fästa från start som senare.

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
Det är nog mer myt än verklighet. Ja, teoretiskt sett så skulle ytskicktet kunna skilja sig lite. Men det är förmodligen lika bra fästa från start som senare.

NEJ!!!!! Däcken har en halare yta som ligger som ett tunt,tunt skinn. Troligen för att däck är en färskvara som skall tålas att lagras hos återförsäljare och för att hålla sig fräscha när köparen behöver "bettet".

Prova att ta ett finare sandpapper o rugga ytan u jämför med den oruggade!!!! då får du oxå troligen svaret på dina frågor..

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Hej;

Alldelels korrekt!
Det sitter ett lager av skyddande materail (vax) på nya däck som håller däcken färska. Man ska ta det försiktigt med gasen och nedlägg av hojen när man precis bytt däck. Öka scsessivt farten och nedläggningsvilken för att minimera riskerna.
Hur långt man bör köra tills detta skyddslager är borta? Det kommer du att se på däcken.. Tippar på att de räcker med 10 mil. Sen kan man "sanda" bort det lagret, då slipper man inkörningen av däcken.

Good luck :tummenupp

mvh

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7

[YOUTUBE-ID]-UEg1-6iEeo[/YOUTUBE-ID]

Ta ett sandpapper o rugga upp det lite innan du sätter på de:tummenupp

Fifan, ja tar det bara lugnt i början tills beläggningen är borta. Onödiga mil man slipar bort jue :mad:

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Det rör sig om enstaka kilometer snarare än mil innan vaxskitet är borta.
Snarhalt är dessutom en överdrift - men visst, ta det lite lugnt första biten på nya däck!

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

Ja tycker du ofta lägger dig i såna här typer av trådar och alltid lyckas komma me svar som absolut inte stämmer o som kan få folk som tror på dig att göra väldigt dumma saker.

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
så länge man kör i torrt väglag, på blöt asfalt behövde jag en heldag på gotlandring för att slita bort vaxlagret och man fick vara jävligt lugn på gashanden.

Precis! Sen måste man komma ihåg att detta skyddande lager sitter över HELA slitbanan och inte bara i mitten! Man måste långsamt och metodiskt "guga" hojen från sida till sida tills all vax är borta..

Mvh

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Hur hala däcken är skiljer sig nog en del. Att de är hala är det dock ingen tvekan om. Jag körde omkull i somras på grund av nya hala däck. Jag trodde inte att det skulle släppa så lätt på torr och fin asfalt.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Ja tycker du ofta lägger dig i såna här typer av trådar och alltid lyckas komma me svar som absolut inte stämmer o som kan få folk som tror på dig att göra väldigt dumma saker.

Som inte stämmer med vad kan man ju då fråga sig?

Jag drar mina erfarenheter utifrån att jag jobbat väldigt mycket med material. Jag har lite grundläggande kunskaper om stål, plaster, tillverkningsteknik mm. Jag jobbar som maskinkonstruktör och har även jobbat med FoU. Jag har 4 USA patent som behandlar tillverkning av precisionsstegmotorer. Jag är inte nån superbegåvning men jag har lite mer på fötterna än vad nån som flippar burgare på McDonalds har.

Det man fort lägger märke till om man är någolunda insatt i ett ämne är att det florerar så sjukt mycket tyckande och ryckten på denna site. Jag brukar slänga in lite vägledning då jag kan.

Sen stämmer mina inlägg sällan överens med SH-genomsnittet.

Sen kan det ju vara som folk skriver ovan: Att däcken är belagda. Då kommer man till nästa fråga. Hur hala är dom då? Ja, det är ju ingen som vet utan här gissar man vilt.

Min gissning är att: Förmodligen är skillnaden försumbar. Men det är ju min gissning.

Last edited:

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Kräng på däcken på hojen och ge dig ut på motorvägen (försiktigt), sen kör du försiktigt sick-sack succesivt mer och mer tills du slitit bort det yttersta skiktet. Hoppas du förstod vad jag menade och lycka till! :tummenupp

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Hoj
KTM 640
Beror lite på hur vama dina däck blir. varma däck får de lättare att bli av me skiktet. Kör grusväg ett bra tips jag fick. men kul?? svar nej

grahm

fruktansvärt roligt
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Husaberg fs650
Kräng på däcken på hojen och ge dig ut på motorvägen (försiktigt), sen kör du försiktigt sick-sack succesivt mer och mer tills du slitit bort det yttersta skiktet. Hoppas du förstod vad jag menade och lycka till! :tummenupp

jo visst motorvägen låter ju som det bästa stället:gnissla bland räcken och skit.

men tack till alla. bra med svar blir nog att sanda till dem lite. borde bli perfekt med depåstöd i med en växel sedan ett fint sandpapper och lite försiktighet. måste köra en sväng osandat med för att känna på hur halt det egentligen är.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Jag drar mina erfarenheter utifrån att jag jobbat väldigt mycket med material. Jag har lite grundläggande kunskaper om stål, plaster, tillverkningsteknik mm. Jag jobbar som maskinkonstruktör och har även jobbat med FoU. Jag har 4 USA patent som behandlar tillverkning av precisionsstegmotorer. Jag är inte nån superbegåvning men jag har lite mer på fötterna än vad nån som flippar burgare på McDonalds har.

Det man fort lägger märke till om man är någolunda insatt i ett ämne är att det florerar så sjukt mycket tyckande och ryckten på denna site. Jag brukar slänga in lite vägledning då jag kan.

Sen kan det ju vara som folk skriver ovan: Att däcken är belagda. Då kommer man till nästa fråga. Hur hala är dom då? Ja, det är ju ingen som vet utan här gissar man vilt.

Min gissning är att: Förmodligen är skillnaden försumbar. Men det är ju min gissning.
Nu är det ju såhär att nya däck faktiskt ÄR hala. Det kan man inte bestrida om man så innehar 9999 patent i Ukraina.

Det är rejält halt.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

Som inte stämmer med verkligheten.
Fakta är ju att åtskilliga personer kört omkull på nya däck.
Då är det bara dumt att komma med ett inlägg där man säger att skillnaden är minimal.
Varför inte hålla sig till den "myten" om att det är mkt halare så fler tar det lugnt de första kilometrarna.
Det skadar ju knappast.
Visst, den riktiga faktan är möjligen den att däcket inte alls har en yta som gör däcken halare i början utan att det istället beror på att däcken är kalla eller nånting annat, men vad spelar det egentligen för roll.
Huvudsaken är väl att man uppmuntrar folk till att köra lugnt den första biten på nya däck, oavsett ytskikt eller ej, för som sagt så skadar det knappast.

Men men, tycker bara du kommer med lite onödiga inlägg lite då o då.
"Onödigt med stålomspunnet..."
"Spela roll vilken lack man har bara man får den färg man vill.."
osv..

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
jo visst motorvägen låter ju som det bästa stället:gnissla bland räcken och skit.

men tack till alla. bra med svar blir nog att sanda till dem lite. borde bli perfekt med depåstöd i med en växel sedan ett fint sandpapper och lite försiktighet. måste köra en sväng osandat med för att känna på hur halt det egentligen är.

Det lät kanske knäppt men det har funkat kalas för mig i alla år iaf.. Nåja, good luck chuck!

Som inte stämmer med verkligheten.
Fakta är ju att åtskilliga personer kört omkull på nya däck.
Då är det bara dumt att komma med ett inlägg där man säger att skillnaden är minimal.
Varför inte hålla sig till den "myten" om att det är mkt halare så fler tar det lugnt de första kilometrarna.
Det skadar ju knappast.
Visst, den riktiga faktan är möjligen den att däcket inte alls har en yta som gör däcken halare i början utan att det istället beror på att däcken är kalla eller nånting annat, men vad spelar det egentligen för roll.
Huvudsaken är väl att man uppmuntrar folk till att köra lugnt den första biten på nya däck, oavsett ytskikt eller ej, för som sagt så skadar det knappast.

Men men, tycker bara du kommer med lite onödiga inlägg lite då o då.
"Onödigt med stålomspunnet..."
"Spela roll vilken lack man har bara man får den färg man vill.."
osv..

:klappar

Last edited:

Rignell

Guest
Nya däck e hala!
Talar av egen erfarenhet och andras.
Jag brukar räkna 20mil för landsväg...
10varv på gokartbana med minimotard ;)

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675

Du kan sluta gissa nu :pannkyss
Nya däck är hala och det baserar jag på egen erfarenhet och inte någon gissning. Jag har läst i flera andra trådar på andra forum att det är fler som har erfarenhet av det, så det är inga gissningar.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning