Halt med nya däck?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har kört många uppsättningar MP 2CT på hojarna och aldrig märkt att de är hala när de är helt nya. Det första man märker är att friktionen är så hög att framdäcket skriker i protest när man vrider på styret på ett garagegolv.

De går hur bra som helst att wheela med på en gång utan märkbart hjulspinn och det går fint att lägga ner kant-till-kant på en gång under pådrag.

Greppet blir kanske troligen något bättre efter ett tag, men att de (2CT) skulle vara farligt hala som nya stämmer inte alls.

Varningar om att man bör köra många mil med nya däck beror sannolikt mer på att nya däck, och speciellt om man byter fabrikat, tar ett tag att vänja sig vid. Hojen kan t.ex. reagera mycket snabbare på styrkommandon och det tar ett tag innan hjärnan anpassar sig till detta så att det går att köra för fullt.

36 inlägg på tråden

34 - 2 halkigt med nya däck leder stort:) :)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
36 inlägg på tråden

34 - 2 halkigt med nya däck leder stort:) :)

Oppositionen leder över regeringen med 19% i senaste SIFO-undersökningen.

Jag tror snarare att ämnet är känsligt för folk som gärna vill förklara sin krasch med "vaxbeläggningen på de nya däcken" snarare än alldeles för många bakhjulshästar och en alldeles för okänslig gashand - eller bromshand för den delen.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Håller inte med, men vi kan väl alla säga: Kör lugnt tills du känner att den glatta ytan på däcket är borta - För säkerhets skull.

Själv har jag hala erfarenheter av nya däcken, även pp 2ct :)

Ja nog vill man att däcket ska vara använt över hela ytan innan det utsätts för max belasting på t.ex bana, men man ska köra väldigt (för) hårt på väg för att uppleva sådana bekymmer med nya 2CT.

Det kanske kan skilja mellan leveransbatchar också, men man känner ju direkt om det släpper lite bak och kan då hålla igen lite. Det gäller förstås att inte shockbelasta framdäcket men det vill man inte heller göra med inkörda däck. Bättre ett kontrollerat släpp bak än ett toksläpp fram och det styrs till största delen av körstilen.

Jag har åkt några helger nu, på väl inkörda däck, och märker att det driver iväg rätt som det är bak p g a den kalla vägbanan och låg temp i däcken.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Oppositionen leder över regeringen med 19% i senaste SIFO-undersökningen.

Jag tror snarare att ämnet är känsligt för folk som gärna vill förklara sin krasch med "vaxbeläggningen på de nya däcken" snarare än alldeles för många bakhjulshästar och en alldeles för okänslig gashand - eller bromshand för den delen.
På min 650 märktes det tydligt första svängarna. Och den är inget under av effekt.

Hade jag gasat på som vanligt hade jag garanterat trillat.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nya däck är hala men inte speciellt många km. Min helt egna åsikt är släppmedlet i vulkformen. kan ha fel men troligen inte:)
La på nytt bakdäck igår och det var grishalt i ca 1km

Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
:hihi :rofl :hihi :rofl kul

Du får gissa 1 gång,,,,,,,, så vitt jag vet så är vissa gummin halkiga:tuttar :D

Äter du godis med papper på också?:D

Till Trådskaparen. Ta det lugnt de första 50 milen för din egna själs ro.
Att däcken är snorhala är rena skitsnacket. Menar att efter du vaxat/tvättat hojen eller kör i regn så blir det ju inte direkt livsfarligt att köra hoj. Vissa här tror ju att minsta lilla regn/vax/kedjesmörja blablabla gör däcket helt värdelöst. Lycka till.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Äter du godis med papper på också?:D

Till Trådskaparen. Ta det lugnt de första 50 milen för din egna själs ro.
Att däcken är snorhala är rena skitsnacket. Menar att efter du vaxat/tvättat hojen eller kör i regn så blir det ju inte direkt livsfarligt att köra hoj. Vissa här tror ju att minsta lilla regn/vax/kedjesmörja blablabla gör däcket helt värdelöst. Lycka till.

ja har kunde du ana det,,, utom när det är dax att svälja:hihi

Robz

Guest
Nya däck är hala men inte speciellt många km. Min helt egna åsikt är släppmedlet i vulkformen. kan ha fel men troligen inte:)
La på nytt bakdäck igår och det var grishalt i ca 1km

Alla rätt :tummenupp (Vet dock ej om det är "släppmedel" eller faktiskt en vax för att konservera gummit)
Börja med lite accellerationer och motorbromsar rakt fram några hundra meter.
Fortsätt sedan med försiktig "slalom" några hundra meter... öka tills det släpper - klart.:D

Vad en del som köper begagnade race-däck missar, är att ytan har "härdat". Gummiytan blir hård och hal. Detta tas om hand på liknande sätt, men brukar sitta i längre än "det hala" i nya däck.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
När däck är nya ska man inte stå på fullt. När däck är kalla ska man inte stå på fullt. När de är varma är de inte nya längre. Go figure.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Men det är ju min gissning.
Du måste sakna ett gäng kanoter i indianen asså!

Varför svara på en fråga du själv är osäker på?
Det skapar ju bara förvirring för den som kanske är grön och inte är så värst säker!

Ok, vi hörs sen. Jag ska gå å sandpappra mina nya däck.
Ska du inte hamra lite också? ;)

Slipa heter det förhelvete!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Du måste sakna ett gäng kanoter i indianen asså!

Varför svara på en fråga du själv är osäker på?
Det skapar ju bara förvirring för den som kanske är grön och inte är så värst säker!

Ska du inte hamra lite också? ;)

Slipa heter det förhelvete!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag håller helt med dej, spekultioner är bara av ondo om man inte tar de som en frågeställning ,,,,,,,,

men var det inte indianer i kanoten :va

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Jag tror jag löst gåtan till den mytomspunna filmen!!

[YOUTUBE-ID]-1BMTHmqi00[/YOUTUBE-ID]

Han ska bara burna bort vaxlagret på nya däcket:tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj