Halt med nya däck?

Gammalågalen

Med lem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Sucka DR650 vinter-ök, Traja TT600 03
Pensla på ett rejält lager helsyntetolja (viktigt! ) när däcken är nya, så VET du att de är hala.

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
Och varför tror ni alla att det är ett vaxlager på däcken när dom är nya????
Finns nog ingen tillverkare av däck som skulle stryka på ett lager vax på däcken för att få dom att hålla längre i lagerhyllan.

för att däcken ska släppa från mönster maskinen kanske? en teori bara..

max 3

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Hm... :D
Ute och cyklar...?

Ett tips jag fått gällande nya däck på bilen, och funderar på om det eventuellt även kan gälla hoj är att vara lite försiktig med att vrida på i början för att inte riskera att däcken kan flytta/vrida sig något på fälgen innan de har fixerats ordentligt och på så sätt komma i obalans.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ett tips jag fått gällande nya däck på bilen, och funderar på om det eventuellt även kan gälla hoj är att vara lite försiktig med att vrida på i början för att inte riskera att däcken kan flytta/vrida sig något på fälgen innan de har fixerats ordentligt och på så sätt komma i obalans.

Men det är väl för att gegget dom penslar på kan göra så att däcket flyttar sig en aning och påverkar balanseringen av hjulet eller? Har nog inget med hala däck att göra eller.
Föresten nån som vet hur man kan få loss en poppnit?

Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Men det är väl för att gegget dom penslar på kan göra så att däcket flyttar sig en aning och påverkar balanseringen av hjulet eller?
Ja fast till mc däck används ofta "gegga" som torkar på några minuter så det ska inte vara någon risk att däcket halkar på fälgen

Föresten nån som vet hur man kan få loss en poppnit?
Antingen får man locka ut den med en sockerbit eller så borrar man ur den bara.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ställer mig till skaran och påstår mig veta; Har en kort men intensiv period varit med och tillverkat däck. Ja, man använder ett medel (som jag inte har en aaning om vad det innehåller..) när man skall få däcket att släppa från gjutformen. Detta lägger sig som en tunn hinna. Denna är lämplig att "slita bort" innan man belastar maximalt.). Nu var det bildäck men proceduren är densamma.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Bakdäcket är ju lätt fixat , böna ned den på nån grusplan så får man en fin slipning överallt.

Se bara till att det inte ligger ett armeringsjärn dolt , jag fixa en extra spår över hela däcket en gång.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Efter 2varv på sviestad så kan man luta så här mkt på nya däck, utan att ta bort streckkoden/etiketten...

:wiggle

Bifogat

• aaaaa.JPG
    aaaaa.JPG
    45.2 KB · Visningar: 68

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Tackar Jörgen så mkt för informationen om att man kan tvätta bort det med bensin.
Har funderat mkt på det där med nya hala däck då jag ska lägga på nya pilot power snart. Varit orolig just för att nöta bort den hala ytan på sidorna eftersom man just MÅSTE köra hårt, dvs lägga ner hojen för få bort den.

Men tackar så mkt, ska nog ta lite fint sandpapper och sen torka med bensin :D

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Pensla på ett rejält lager helsyntetolja (viktigt! ) när däcken är nya, så VET du att de är hala.

Men ser för helvete upp för BILTEMAS olja, för penslar du på den så får du ett
grep så bra så att det tar med sig asfalten upp.
Försvinner aldrig från däcket och du kan köra minst 10000mil utan ett oljedäcksbyte. :tummenupp

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ställer mig till skaran och påstår mig veta; Har en kort men intensiv period varit med och tillverkat däck. Ja, man använder ett medel (som jag inte har en aaning om vad det innehåller..) när man skall få däcket att släppa från gjutformen. Detta lägger sig som en tunn hinna. Denna är lämplig att "slita bort" innan man belastar maximalt.). Nu var det bildäck men proceduren är densamma.

Självgod:tungan Nya däck är hala inte länge men dock hala. Tycker tråden är befogad men man skall vara medveten om att det försvinner väldigt snabbt.

Elake

nöjd
Gick med
21 Dec 2007
Hoj
Honda CB1000R-09 Grön
Otäck film när killen på Suzukin ramlar. Gör han något "fel" eller var däcken i det fallet verkligen så kalla/hala? För mig (novis) så känns det som att killen verkligen inte kunde göra någonting över huvudtaget för att hindra hojjen från att kana undan.
Blir ju lite rädd nu när man förmodligen ska hämta ny hoj inom kort...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning