Halt med nya däck?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det är nog mer myt än verklighet. Ja, teoretiskt sett så skulle ytskicktet kunna skilja sig lite. Men det är förmodligen lika bra fästa från start som senare.

Där har du inte helt rätt,, :7peta ,, rugga däcken skulle jag vilja säga, sen kanske man inte behöver göra det för hand utan kör däck varma sen får du pressa lite mer och mer,
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Som inte stämmer med verkligheten.
Fakta är ju att åtskilliga personer kört omkull på nya däck.
Då är det bara dumt att komma med ett inlägg där man säger att skillnaden är minimal.
Varför inte hålla sig till den "myten" om att det är mkt halare så fler tar det lugnt de första kilometrarna.
Det skadar ju knappast.
Visst, den riktiga faktan är möjligen den att däcket inte alls har en yta som gör däcken halare i början utan att det istället beror på att däcken är kalla eller nånting annat, men vad spelar det egentligen för roll.
Huvudsaken är väl att man uppmuntrar folk till att köra lugnt den första biten på nya däck, oavsett ytskikt eller ej, för som sagt så skadar det knappast.

Men men, tycker bara du kommer med lite onödiga inlägg lite då o då.
"Onödigt med stålomspunnet..."
"Spela roll vilken lack man har bara man får den färg man vill.."
osv..

Jag säjer inte att det är så här..men jag tror att det är så här: ----->

1. Fakta är ju att åtskilliga personer TROR ATT DOM (pga alla rykten) kört omkull på nya däck.

2. Då är det bara dumt att komma med ett inlägg där man säger att skillnaden är minimal......Jag håller inte med

3. Onödigt med stålomspunnet? Det är åter igen min åsikt. Jag anser att det är klart onödigt för gatbruk och jag gissar på att killen som ställer frågan har fått för sig att han behöver det för att alla skriver att det är så väldigt nödvändigt.

4. Nej, inge av mina inlägg är nödvändiga. Men enl mig så innehåller dom en aning eftertanke och är en motvikt till mycket av allt som är taget ur luften här på SH.

Du kan sluta gissa nu :pannkyss
Nya däck är hala och det baserar jag på egen erfarenhet och inte någon gissning. Jag har läst i flera andra trådar på andra forum att det är fler som har erfarenhet av det, så det är inga gissningar.

Jag tror det när jag läser det i racingforumet. Dock kan det ju mycket väl vara så. Och om det är så tror jag dock inte skillnaden är så stor att man ändå behöver ha det i åtanke.
 
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Nu är det ju såhär att nya däck faktiskt ÄR hala. Det kan man inte bestrida om man så innehar 9999 patent i Ukraina.


Det är rejält halt.

:klappar :klappar :klappar

Om jag så vore astronaut så skulle jag ju inte ge ett råd till en bilmekaniker som totalt strider mot både myter OCH konstaterade händelser.....
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Då kommer man till nästa fråga. Hur hala är dom då? Ja, det är ju ingen som vet utan här gissar man vilt.

Min gissning är att: Förmodligen är skillnaden försumbar. Men det är ju min gissning.

Du får nog vika dig i den här frågan , det är inte försumbart,,, jag har halkat på nya däck och Tuggis på bilprovningen klotade med nya däck när han besiktade en hoj.
Me du det är bara och bita ihop och komma igen på nästa tråda
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
OK, nya däck är hala.

Stor varning utfärdas.

Dom måste behandlas eller köras in.

Allt annat är idiotiskt.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag säjer inte att det är så här..men jag tror att det är så här: ----->

1. Fakta är ju att åtskilliga personer TROR ATT DOM (pga alla rykten) kört omkull på nya däck.

2. Då är det bara dumt att komma med ett inlägg där man säger att skillnaden är minimal......Jag håller inte med

3. Onödigt med stålomspunnet? Det är åter igen min åsikt. Jag anser att det är klart onödigt för gatbruk och jag gissar på att killen som ställer frågan har fått för sig att han behöver det för att alla skriver att det är så väldigt nödvändigt.

4. Nej, inge av mina inlägg är nödvändiga. Men enl mig så innehåller dom en aning eftertanke och är en motvikt till mycket av allt som är taget ur luften här på SH.

Eftertanke?
Är det eftertanke att "gissa på att det förmodligen kanske vad jag tror möjligen är en försumbar skillnad"?
Vet inte hur mkt eftertanke det direkt är o hur nödvändigt det är för att få folk att tänka i fler än ett perspektiv på saker o ting, du kanske ska ge mer eftertanke på hur du skriver dina inlägg så du får fram din åsikt på ett lite bättre sätt istället för att bara skriva att stålomspunnet är onödigt o nya däck är inte hala.

Skitsamma, skriv vad du vill o gör som du vill o fortsätt me ditt superduperjobb som tydligen gör dig lite bättre än genomsnittet :tummenupp
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Var på Knutstorp i somras o kikade lite i depån under en motardtävling... Tydligen väldigt vanligt att motardmekarna tar fram stora fotogenblåslampan o "bränner" bort vaxlagret på nya däck. Värmer upp ytskiktet med öppen låga samtidigt som de "ruggar upp" ytan med en svetshandske.... Lär väl knappast vara för skojs skull ?...:)
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
[YOUTUBE-ID]-UEg1-6iEeo[/YOUTUBE-ID]



Fifan, ja tar det bara lugnt i början tills beläggningen är borta. Onödiga mil man slipar bort jue :mad:

åfyfan det svider ända in i bröstet när han lägger nya hojen. :näsblod :huvet
Precis hämtat ut en splitt ny och så lägger man den tredje sekunden man kör den:gnissla
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kräng på däcken på hojen och ge dig ut på motorvägen (försiktigt), sen kör du försiktigt sick-sack succesivt mer och mer tills du slitit bort det yttersta skiktet. Hoppas du förstod vad jag menade och lycka till! :tummenupp

Ja eller hur :va ,,,,,,,, du kan ju också köra runt-runt i en rondell så har du vänster sida ruggad, och sen kan du ju vända,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,:gnissla nja:va
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag säjer inte att det är så här..men jag tror att det är så här: ----->

1. Fakta är ju att åtskilliga personer TROR ATT DOM (pga alla rykten) kört omkull på nya däck.

Det där stämmer nog bättre än du tror... :hihi

Nya däck hala? Tja, de kan vara men tokhala? Knappast. Senast jag bytte däck kände jag av att bakdäcket var lite halare än det gamla - genom de första två kurvorna. De tidigare däckbytena har jag inte märkt nånting - och kör man 200 mil / bakdäck så byter man ett par gånger på en 1200 milssäsong - you do the math.

Jag tror snarare de hala däcken handlar om att de inte har blivit uppvärmda första gången - t.ex. så ska ju nya racedäck värmas upp till arbetstemperatur och sen svalna en gång för att de ska hålla länge nog - en kompis som kör rally kallade det för att heatsäkra däcken.

De vaxskikt jag sett på nya däck har varit så pass tunna att kontakt med asfalten borde sända dem flygande och på t.ex. Metzelers däck har jag inte sett nåt sånt - det gäller de jag har använt, Sportec M1, Rennsport och Racetec - ej heller på Dunlops, Pirellis/Metzelers eller Michelins slicks.

Men ja, jag kan ju ha lyckats få tag på undantagen också - det utesluter jag inte - men än så länge så ser jag det som en myt att nya däck skulle vara hala pga vax.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Eftertanke?
Är det eftertanke att "gissa på att det förmodligen kanske vad jag tror möjligen är en försumbar skillnad"?
Vet inte hur mkt eftertanke det direkt är o hur nödvändigt det är för att få folk att tänka i fler än ett perspektiv på saker o ting, du kanske ska ge mer eftertanke på hur du skriver dina inlägg så du får fram din åsikt på ett lite bättre sätt istället för att bara skriva att stålomspunnet är onödigt o nya däck är inte hala.

Skitsamma, skriv vad du vill o gör som du vill o fortsätt me ditt superduperjobb som tydligen gör dig lite bättre än genomsnittet :tummenupp

Det går inte att förklara för någon som inte vill förstå.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Jag har inte lyckats få patent på några av mina precisionsstegmotorer, men kan ändå konstatera att på nya däck finns det någon beläggning på ytan som inte känns helt optimal för fäste.

/N
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har kört många uppsättningar MP 2CT på hojarna och aldrig märkt att de är hala när de är helt nya. Det första man märker är att friktionen är så hög att framdäcket skriker i protest när man vrider på styret på ett garagegolv.

De går hur bra som helst att wheela med på en gång utan märkbart hjulspinn och det går fint att lägga ner kant-till-kant på en gång under pådrag.

Greppet blir kanske troligen något bättre efter ett tag, men att de (2CT) skulle vara farligt hala som nya stämmer inte alls.

Varningar om att man bör köra många mil med nya däck beror sannolikt mer på att nya däck, och speciellt om man byter fabrikat, tar ett tag att vänja sig vid. Hojen kan t.ex. reagera mycket snabbare på styrkommandon och det tar ett tag innan hjärnan anpassar sig till detta så att det går att köra för fullt.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Var på Knutstorp i somras o kikade lite i depån under en motardtävling... Tydligen väldigt vanligt att motardmekarna tar fram stora fotogenblåslampan o "bränner" bort vaxlagret på nya däck. Värmer upp ytskiktet med öppen låga samtidigt som de "ruggar upp" ytan med en svetshandske.... Lär väl knappast vara för skojs skull ?...:)

Man ska väl inte jämföra gatåkning med banåkning.

Jag drar 2 tänkbara scenarion.

1. Man är osäker på om det är skillnad och vill inte ta några risker.

2. Det är en LITEN skillnad. Men eftersom man kör på gränsen så kan det betyda mycket.

Sen kan du nog vara 100% säker på att om det hade varit stor skillnad så hade det varit en STOR varningstext på däcken när du köpte dom. För Tillverkarna vill nog knappast bli indragen i någon rättslig tvist.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Jag har kört många uppsättningar MP 2CT på hojarna och aldrig märkt att de är hala när de är helt nya. Det första man märker är att friktionen är så hög att framdäcket skriker i protest när man vrider på styret på ett garagegolv.

De går hur bra som helst att wheela med på en gång utan märkbart hjulspinn och det går fint att lägga ner kant-till-kant på en gång under pådrag.

Greppet blir kanske troligen något bättre efter ett tag, men att de (2CT) skulle vara farligt hala som nya stämmer inte alls.

Varningar om att man bör köra många mil med nya däck beror sannolikt mer på att nya däck, och speciellt om man byter fabrikat, tar ett tag att vänja sig vid. Hojen kan t.ex. reagera mycket snabbare på styrkommandon och det tar ett tag innan hjärnan anpassar sig till detta så att det går att köra för fullt.

Håller inte med, men vi kan väl alla säga: Kör lugnt tills du känner att den glatta ytan på däcket är borta - För säkerhets skull.

Själv har jag hala erfarenheter av nya däcken, även pp 2ct :)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top