Halt med nya däck?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Du måste sakna ett gäng kanoter i indianen asså!

Varför svara på en fråga du själv är osäker på?
Det skapar ju bara förvirring för den som kanske är grön och inte är så värst säker!

Jag kan ju göra som ett flertal andra gjort ovan. Jag kan ju påstå att jag helt säkert vet.

Ovan kan du ju läsa först ett påstående....Däcken är hala när dom är nya.
Sedan "bevisar" man sin tes med att....jag körde ikull pga detta. Altså är det så.

I mitt inlägg däremot framför jag att det finns en osäkerhet i det hela. Jag vidhåller dock att Ja. Däcken kan vara halare när dom är nya. Men att det är försumbart.

Jag skulle kunna dra samma vals som ovan fast med motsatt resultat. Köpte ett nytt slicks. Metzler K2. Och eftersom jag hört att dom ska vara hala så höll jag igen dom första 2 varven för att vara på säkra sidan. Sen körde jag så gott jag kunde och inte märkte då jag att dom var hala....altså är inte nya däck hala.
Där är beviset för att jag har rätt. <---- Fast det är ju rätt flummigt att argumentera på det sättet.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
För de som inte känner till mig sen förut så har jag kört SM tre år och div race utomlands. Det skriver jag för att styrka att jag har provat köra hoj nån gång... Jag kör slut på ett bakdäck varje träning så jag har både kört på helt nya och helt färdiga däck mååånga gånger.

Nya däck är hala typ tre hjul-varv. Det är superviktigt att man får upp temperaturen i däcken innan man belastar dem för det kommer att skjutsa lite på den del som inte har varit belastad förut. Gör man kombinationen att sätta på nya däck och inte få någon värme i dem innan man belastar dem så kommer man gå ikull, för att när det släpper från att de är nya så har man inte värmen som ger grepp att "rädda" det.

Någon som har värme i däcken och ger sig ut på nya däck och inte är "proffs" kommer troligtvis inte märka att det kanar lite, för så mycket skjutsar det inte.

Kör man på gata så tar det lång tid innan man har värme i däcken och det är potentiellt farligare där, men det är farligt att ligga på innan man fått värme i däcken i vilket fall. Kanske vore det en idé att åka ut på en grusväg först?

*Edit, jag får för mig att Bridgestone kan vara lite bättre här eftersom iaf race-däcken kommer inplastade
 
Last edited:

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Och varför tror ni alla att det är ett vaxlager på däcken när dom är nya????
Finns nog ingen tillverkare av däck som skulle stryka på ett lager vax på däcken för att få dom att hålla längre i lagerhyllan.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Och varför tror ni alla att det är ett vaxlager på däcken när dom är nya????
Finns nog ingen tillverkare av däck som skulle stryka på ett lager vax på däcken för att få dom att hålla längre i lagerhyllan.

Jag vet inte men jag TROR att ytan blir förhårdnad eller på annat sätt påverkad av att komma ut ur maskinen och sedan lagras.

Men ta det inte som nån fakta
 

Dark_Messenger

Guest
Upp på depåstödet. Sandpappra lite över hela baksulan. Klart.:tummenupp
 

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
Som inte stämmer med vad kan man ju då fråga sig?

Jag drar mina erfarenheter utifrån att jag jobbat väldigt mycket med material. Jag har lite grundläggande kunskaper om stål, plaster, tillverkningsteknik mm. Jag jobbar som maskinkonstruktör och har även jobbat med FoU. Jag har 4 USA patent som behandlar tillverkning av precisionsstegmotorer. Jag är inte nån superbegåvning men jag har lite mer på fötterna än vad nån som flippar burgare på McDonalds har.

Det man fort lägger märke till om man är någolunda insatt i ett ämne är att det florerar så sjukt mycket tyckande och ryckten på denna site. Jag brukar slänga in lite vägledning då jag kan.

Sen stämmer mina inlägg sällan överens med SH-genomsnittet.

Sen kan det ju vara som folk skriver ovan: Att däcken är belagda. Då kommer man till nästa fråga. Hur hala är dom då? Ja, det är ju ingen som vet utan här gissar man vilt.

Min gissning är att: Förmodligen är skillnaden försumbar. Men det är ju min gissning.

Nä superbegåvning ser man att du inte är. du kan ju för f** inte ens stava till McDonald's:)
Men det e precis folk som du som har fått mig att sluta läsa eller posta i detta forum. Ni med era gissningar. Vet man inte bör man hålla käft!
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Jag vet inte men jag TROR att ytan blir förhårdnad eller på annat sätt påverkad av att komma ut ur maskinen och sedan lagras.

Men ta det inte som nån fakta

Rätt svar! Ytan som är någon tusendels millimeter har åldrats och därav halkan. Du har samma fenomen med en hoj som stått hela vintern och tas fram på vårkanten, lika halt dom första kilometrarna.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Men det e precis folk som du som har fått mig att sluta läsa eller posta i detta forum. Ni med era gissningar. Vet man inte bör man hålla käft!

Det finns en förklaring till det i inlägg #62.

Klart att jag också skulle kunna skriva att jag vet helt säkert fast än jag inte gör det.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
från Michelins hemsida

http://two-wheels.michelin.com/2w/f...codePage=8092004155045_16092004175457&lang=EN

Break-in: Avoid rapid acceleration or hard cornering for the first 50 kilometers after mounting new tyres. Increase lean angle progressively until the tyre’s mold release compound is completely worn off the tread area.

Är däcken hala då? Ja går man på gasen för hårt kan det släppa men kör man mjuk och försiktigt så är det ingen fara... dock skulle jag inte vilja påstå att det är försumbart. Har själv sett en kille lägga omkull sin sprillans nya SV650 när han körde ut från mc-handlaren, en gissning är att han knappast tycker att de var försumbart halare än inkörda däck.
 
Last edited:

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag har aldrig slipat/ruggat upp nya däck, och har heller aldrig gått omkull.
Skriver det bara för att hålla med om att det inte är LIVSVIKTIGT att göra det.. Precis som efter vintervilan så tar jag bara det lite lungare första biten.

Mina senaste MP Road 2ct kändes mer som att det var klister på när de var nya!


Men känner du dig osäker och vill slipa ner däcken lite så är det ju bara göra det, så slipper du fundera på om det behövs eller inte! :)


Edit; Ja facit fick vi i inlägget ovan mitt. Kör lugnt i 5 mil:tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Usch vilken tråd.

Det är möjligt att många racedäck saknar den hala hinnan som jag har upplevt. Men jag kan intyga att de flesta nya däck jag monterat på tex mina och brorens hojar har varit rejält hala de första milen. Man spinner annars inte en 320-kilos superglide med 100 hk på trean på torr asfalt. Ej heller är det normalt att jag kan låsa framhjulet med en dutt med frambromsen på min cykel, vilket med lätthet gick när jag sist testade med nya däck (Metzeler) i somras vid rödljusen vid Norrtull och Frescati dit jag åkt från Wheeler dealar på Söder (som liksom många andra däckshandlare varnat mig för det hala ytskiktet)

Jag brukar tvätta av den hala hinnan med en bensinindränkt bomullstrasa numer. Man ser mycket väl när den glansiga hinnan försvinner och den vita trasan slutasr att svärtas. Sidorna går ju nämligen inte att rugga vid körning utan att belasta däcket.

Även om nu de mer extrema sporthojsdäcken typ, Pilot power och allt vad de heter, skulle avsakna begynnelsehalkan och vara normala från början (?), så tycker jag ändå att man ska varna för nya däck eftersom man inte vet vad läsaren på ett sånt här forum har stoppat på för däck!

Att racedäck, (slicks mm) sannolikt saknar det hala ytskiktet ter sig ju inte alls orimligt. Här väjer nog inte tillverkarna för lite extra efterarbete för att få en fördel i den hårda konkurrensen. Men på vanliga sport/touring- samt custom-däck vet jag efter många år att det definitivt inte är någon myt att man ska passa sig med nya puppor.

Tycker jag.

/J
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
För de som inte känner till mig sen förut så har jag kört SM tre år och div race utomlands. Det skriver jag för att styrka att jag har provat köra hoj nån gång... Jag kör slut på ett bakdäck varje träning så jag har både kört på helt nya och helt färdiga däck mååånga gånger.

Nya däck är hala typ tre hjul-varv. Det är superviktigt att man får upp temperaturen i däcken innan man belastar dem för det kommer att skjutsa lite på den del som inte har varit belastad förut. Gör man kombinationen att sätta på nya däck och inte få någon värme i dem innan man belastar dem så kommer man gå ikull, för att när det släpper från att de är nya så har man inte värmen som ger grepp att "rädda" det.

Någon som har värme i däcken och ger sig ut på nya däck och inte är "proffs" kommer troligtvis inte märka att det kanar lite, för så mycket skjutsar det inte.

Kör man på gata så tar det lång tid innan man har värme i däcken och det är potentiellt farligare där, men det är farligt att ligga på innan man fått värme i däcken i vilket fall. Kanske vore det en idé att åka ut på en grusväg först?

*Edit, jag får för mig att Bridgestone kan vara lite bättre här eftersom iaf race-däcken kommer inplastade

Köper helt det du säger men för oss vanliga döda så kan det gå illa om bara centrum av däckbanan har grepp och man kommer in i tex en rondell. när det släpper med ett nytt däck så släpper det snabbt.
Har varken kört SM eller utomlands men har kört en helvetes massa hoj ändå:)
 
Last edited:

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Jag brukar tvätta av den hala hinnan med en bensinindränkt bomullstrasa numer. Man ser mycket väl när den glansiga hinnan försvinner och den vita trasan slutasr att svärtas. Sidorna går ju nämligen inte att rugga vid körning utan att belasta däcket.

Smart! Det ska jag ta och göra på nästa uppsättning.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
från Michelins hemsida

http://two-wheels.michelin.com/2w/f...codePage=8092004155045_16092004175457&lang=EN

Break-in: Avoid rapid acceleration or hard cornering for the first 50 kilometers after mounting new tyres. Increase lean angle progressively until the tyre’s mold release compound is completely worn off the tread area.

Är däcken hala då? Ja går man på gasen för hårt kan det släppa men kör man mjuk och försiktigt så är det ingen fara... dock skulle jag inte vilja påstå att det är försumbart. Har själv sett en kille lägga omkull sin sprillans nya SV650 när han körde ut från mc-handlaren, en gissning är att han knappast tycker att de var försumbart halare än inkörda däck.

Ja, då var det ju bevisat med riktig fakta. Jag får revidera från försumbart till att tas i betänkande. Dessutom styrks det ju av Jörgen K som jag verkar kunna lite mer än vanligt om MC.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top