Slappa
Rage closed inside!
Intressant tråd!
Att köpa på ebay;
4. Om möjligt så kan man ställa frågan om säljaren vill skriva ned värdet på varan (custom item declaration) till under 500sek och signa det som "gift", har du tur så kan tullen vara givmild = tycka att detta paket verkar inte vara från kommersiell aktör o låta dig slippa tull o moms (tull o moms = ung. +30% på varans+fraktens deklarerade värde + 100sek som är postens avgift). Det kan alltså vara värt att skriva ned varans värde ändå då tull o moms är på det deklarerade värdet (även om du inte skulle få igenom det helt tull o momsfritt).
Och det är svinkul då tullen tappar bort ens vara och det står att motorn till Rettan man just köpt kostar 150 SEK....
/Kaj
Sedan finns det naturligtvis hjälpmedel för dig så att du får större/bättre chans att vinna auktioner...............men detta kan vi komma tilll vid ett senare tillfälle
Kör i medvind.
Hmm.. låter intressant. Vad är det för hjälpmedel och hur skulle dem kunna hjälpa till att vinna en auktion. Det är väl alltid högsta budet som vinner? Är det något som lägger ett bud så sent (per automatik) att ingen hinner med att bjuda över?
//KaliZ
Att köpa på ebay;
1. Starta konto ebay
2. Starta konto PayPal - koppla till ditt svenska bankkonto (100% säker betalsajt som ägs/samägt av ebay).
3. Ha is i magen o kolla under en lite längre tid på det du är intresserad av, lägg inga bud på den första saken som du är intresserad av, kolla på ett par auktioner o vad dessa slutar på, när du sedan vet vad det kostar ungefär så skickar du ALLTID en fråga om vad säljaren tar för shipping o handling till Sverige med USPS (priority international, absolut billigast o bästa alternativet = USA's motsvarighet till Svenska Posten = under halva priset mot ups eller fedex), därefter du fått svar på fraktfrågan (även de som inte specar på sina sidor skickar ofta utomlands ändå) lägger du ett bud baserat på de tidigare auktionerna, höj inte priset - det kommer alltid nya/likadana produkter ut till försäljning om du inte vinner den första. KÖP ALLTID AV DEM SOM HAR +50 ANTALET FEEDBACK OCH 99-100% POSITIVE, SOM SÄLJARE.
4. Om möjligt så kan man ställa frågan om säljaren vill skriva ned värdet på varan (custom item declaration) till under 500sek och signa det som "gift", har du tur så kan tullen vara givmild = tycka att detta paket verkar inte vara från kommersiell aktör o låta dig slippa tull o moms (tull o moms = ung. +30% på varans+fraktens deklarerade värde + 100sek som är postens avgift). Det kan alltså vara värt att skriva ned varans värde ändå då tull o moms är på det deklarerade värdet (även om du inte skulle få igenom det helt tull o momsfritt).
5. Din feedback (även säljarnas feedback) skapar förtroende för kommande affärer.
6. Njut av de hemkomna produkterna som du antagligen fått till mindre än halva priset mot hemma.
Har sedan jag börjat köpa gjort mer än 150-200 köp på ebay och aldrig blivit lurad (två saker har dock aldrig kommit fram men fick full ersättning från säljaren i ena fallet och paypal i andra)
Sedan finns det naturligtvis hjälpmedel för dig så att du får större/bättre chans att vinna auktioner...............men detta kan vi komma tilll vid ett senare tillfälle
Kör i medvind.
Skrivs ju en del både här och andra ställen att man inte får rätt ersättning om varans värde är satt till en lägre nivå.
Min fundering är då, finns det någon som känner till ETT enda fall där paket klart och tydligt försvunnit under frakten, alternativt blivit skadat.
Kan bara bidra med lite personliga erfarenheter från eBay.ÄR DU OSÄKER AVSTÅ KÖP NU!
BJUD ALDRIG MER ÄN DET DU TROR ÄR ETT BRA PRIS.
GLÖM EJ FRAKTKOSTNADEN.
UTANFÖR EU TILLKOMMER CA 30%, RÄKNA ALLTID MED DETTA.
Ibland är habegäret större än förnuftet,
Tvekar du, är du osäker, avstå att deltaga i E-bay handeln.
Så tänk till innan du ingår handel.
Hmm.. låter intressant. Vad är det för hjälpmedel och hur skulle dem kunna hjälpa till att vinna en auktion. Det är väl alltid högsta budet som vinner? Är det något som lägger ett bud så sent (per automatik) att ingen hinner med att bjuda över?
//KaliZ
Aj aj, det du minst kommer att få i alla fall, är minus i omdöme vilket gör dig mindre populär.
Skrivs ju en del både här och andra ställen att man inte får rätt ersättning om varans värde är satt till en lägre nivå.
Min fundering är då, finns det någon som känner till ETT enda fall där paket klart och tydligt försvunnit under frakten, alternativt blivit skadat.
Men om man snipar eller stjäl en auktion - kan man då sätta 150.000kr som maxbud för ett par fotpinnar som utgångspriset är 10kr för och sen bara kolla på när man vinner auktionen?
Om nån jävel bjuder 100.000kr då? Vinner man fotpinnarna för 101.000kr då och har därmed ingått ett köp för så mycket?
Hur fungerar det?
Signa upp o prova Auctionstealer........det är 3 gratis "snipers" per vecka.........du kommer att gilla det......ja lovar.
Tackar.
Jag tecknade faktiskt upp mig på auktionsniper och har satt upp för en auktion som slutar inatt.
MEN!
Det med att sätta 150tusen kan man ju göra väl? Budet hamnar väl bara nån dollar över befintligt bud? Eller hur var det?
Asniper budar väl bara en dollar över den andre men jag är ju kanske villig att lägga 150tusen och bjuder "sista" killen 7tusen så får jag den för 7001 dollar?
Jag är väl inte tvingad till att pröjsa 150tusen bara för att jag satte det som absoluta totala gräns?
Behöver jag bjuda ALLS på auktionen eller fixar Asniper ALLT åt mig så jag vinner?
Sen förresten det med att det alltid kommer en ny likadan pryl senare - njaaa, det FINNS saker som tex. bara tillverkats i begränsad upplaga eller signerade grejjer.
De lär aldrig komma tebax, och har heller aldrig gjort
Men d e ju specialgrejjer.
Jag söker tex grön/vit/blåa mc-handskar. Finns inte. Inte nånstans. Får väl be nån handskmakare att tillverka några eller nåt. Skulle det mot förmodan komma upp på eBay lär jag ju bara ha den chansen, om det nu ens är i min storlek dessutom...
Jag beställde diverse grejer ifrån England till min bil ifjol, det kom till Göteborgs hamn, sen försvann det för då tog POSTEN över och dom kunde inte lokalisera det någonstans, så efter 2 veckor skickade försäljaren ett nytt paket.Skrivs ju en del både här och andra ställen att man inte får rätt ersättning om varans värde är satt till en lägre nivå.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|