Har du koll på din mc?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det finns ju några grundläggande grejer som man måste känna till om sin hoj.
1. Hur stavas fabrikatet. Jodå
Modellbeteckningen Japp
Sen kommer en radda av uppgifter;
Vikt, inte jättetung
Effekt och max vridmoment. Resp varvtal. Ingen aning alls
Cylindervolym, gärna borrning och slag, Ungefär som en moped
Hjulbas, Nån meter drygt
Gaffelvinkel Lite grann
Tankvolym . Soppaförbrukning, Tankar när jag tror det behövs. Får plats mindre än i bilarna.
Gaffelbensdiameter, Några centimeter
Däckdimension fram och bak, svarta och runda
Fjädringsväg fram och bak, I klass med gaffelbensdiametern
Oljevolym, det är olja i
Toppfart och 0-100 samt 0-402, Mer än tillräcklig toppfart och acca från stillastående med mc är larvigt.

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Jag tillhör dem som har noll koll :(
Givetvis vet jag att det är Honda jag kör och hur många kubik den är på.
Men där tar typ min kunskap slut. Kan smörja kedjan, resten lämnar jag in den för.

Varför? Jo jag har aldrig kört moppe som ung, har aldrig haft någon farsa som meckar eller kompisar som sysslat med sånt heller. Maken är (förlåt) helt okunnig på sånt här.

Hade mer än gärna gått en kurs för att lära mig men dom växer inte på träd. Inser att man behöver kunna mer ifall man blir ståendes mitt i skogen nån gång. Men tack och lov så ingår bärgning i försäkringen :D

Det är inte helt lätt att skaffa sig kunskap om man inte vet var man skall söka den, har försökt knyta kontakter när tillfälle ges, men det känns trögt att få nån att lära mig att klara det enklaste själv.

/B

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tillhör dem som har noll koll :(
Givetvis vet jag att det är Honda jag kör och hur många kubik den är på.
Men där tar typ min kunskap slut. Kan smörja kedjan, resten lämnar jag in den för.

Varför? Jo jag har aldrig kört moppe som ung, har aldrig haft någon farsa som meckar eller kompisar som sysslat med sånt heller. Maken är (förlåt) helt okunnig på sånt här.

Hade mer än gärna gått en kurs för att lära mig men dom växer inte på träd. Inser att man behöver kunna mer ifall man blir ståendes mitt i skogen nån gång. Men tack och lov så ingår bärgning i försäkringen :D

Det är inte helt lätt att skaffa sig kunskap om man inte vet var man skall söka den, har försökt knyta kontakter när tillfälle ges, men det känns trögt att få nån att lära mig att klara det enklaste själv.

/B

Det bästa sättet att lära sig är att ha ett rymligt garage, köpa ett gammalt as som har en frisk motor och ram, och sedan börja skruva isär och fixa allt. Fråga om saker innan du skruvar isär, och dokumentera varje steg så det blir lättare att få ihop igen sedan.
Var beredd på att det kommer kosta en slant i verktyg till att börja med.
Det är bättre att göra sina misstag på ett billigt as än ögonstenen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det bästa sättet att lära sig är att ha ett rymligt garage, köpa ett gammalt as som har en frisk motor och ram, och sedan börja skruva isär och fixa allt. Fråga om saker innan du skruvar isär, och dokumentera varje steg så det blir lättare att få ihop igen sedan.
Var beredd på att det kommer kosta en slant i verktyg till att börja med.
Det är bättre att göra sina misstag på ett billigt as än ögonstenen.

Eller en gammal moped så blir misstagen både billigare och mindre riskabla.

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Har faktiskt funderat på att köpa mig en bus hoj. Något som jag inte behöver vara så rädd om. Får nog börjat titta efter något lämpligt. Moppe känns inte aktuellt, men kanske en cross eller enduro, då måste jag ju lära mig att byta olja och filter iallafall.

/B

Str3 R

Guest
Eller gör som jag: köp en gammal cross (Husqvarna 256 -68), billig i försäkring (350 kr/år), en mogen 50-åring som vet vad den vill men foglig på samma gång. Plus en hingst (Mr Grey: Street Triple R, alltid redo för att grenslas) och en mittemellan (Triumph Scrambler) vid lata dagar. :)

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Eller gör som jag: köp en gammal cross (Husqvarna 256 -68), billig i försäkring (350 kr/år), en mogen 50-åring som vet vad den vill men foglig på samma gång. Plus en hingst (Mr Grey: Street Triple R, alltid redo för att grenslas) och en mittemellan (Triumph Scrambler) vid lata dagar. :)

För reservdelar till 256an växer verkligen på träd:rolleyes:
Man kanske ska köpa något där alla reservdelar går att få tag i.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
När jag tänker vidare på mitt förra inlägg så är folk rätt dåliga även på det de är intresserade av. På jobbet är väl fördelningen mellan kompetenta / utfyllnad nånstans 70 / 30, snällt räknat.

Många människor verkar ha stora problem med logik, och allt som kräver nån form av tankearbete innan man gör något konkret kastas gärna åt sidan.

Överlag verkar många tro att utförande är mer värt än planerande/strukturerande, när sanningen är att båda är lika viktiga men måste ske i sekvens. Annars blir det som på alla arbetsplatser jag är på, och hör om - folk gör, sen försöker man lista ut hur man borde gjort.

Str3 R

Guest
För reservdelar till 256an växer verkligen på träd :rolleyes:

Oh javisst, glömde att det är svårt att hitta delar. Men, jag besökte en veteranmarknad nyligen och det låg många bakljus där i en låda, sprillans nya med mörkerbelysning. Helt otroligt.
Samlade på mig ett par så nu ligger de på hyllan i fall jag skulle behöva montera dit en ny baklampa. Nån gång... :)

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Oh javisst, glömde att det är svårt att hitta delar. Men, jag besökte en veteranmarknad nyligen och det låg många bakljus där i en låda, sprillans nya med mörkerbelysning. Helt otroligt.
Samlade på mig ett par så nu ligger de på hyllan i fall jag skulle behöva montera dit en ny baklampa. Nån gång... :)

Det gäller juh att prioritera viktiga delar :tummenupp:brynad

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...