Har hojen men saknar alla papper på den - hur regga in den?

Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Jag använde biluppgifter.se för att leta upp några hojar med närliggande ramnummer och sökte på deras regnummer i Riksarkivets söktjänst. Där såg jag att dokumentnumren för första registrering låg intill varandra så jag beställde några stycken och fick träff efter två beställningar!

1611940901398.png
 
Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Jag fick hem en handling som visade vilket registreringsnummer den hade haft och kunde därmed få en godkänd ursprungskontroll. Efter registreringsbesiktningen så fick den ett nytt regnummer men vet man inte det gamla så kan man inte visa att den har varit inregistrerad i Sverige tidigare.
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Nu är det så att detta gäller en 71:a och när man försöker söka i Riksarkivet för fordon 1907 - 1972 så måste man ange det gamla registreringsnumret. Jag har lagt in registreringsnummer och ramnummer för en hoj som ligger tätt intill min i ramnummer, men får då detta svar: "Registreringsnummer måste inledas med länsbokstav och följas av siffror". Det registreringsnummer jag har tillgång till är BSO281med ramnummer AS2210867. Min ligger bara några nummer efter denna. Någon som vet hur man gör? :unsure:
 
Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Jag skulle skriva ihop en fråga till stadsarkivet@stockholm.se och beskriva ärendet - att regnumret saknas, historik osv. Uppge att AS2210859 numera har registreringsnummer AZR267, AS2210863 heter BPS446, AS2210867 heter BSO281 (är BD1981 det gamla numret?) och att AS2210868 heter LUU988. Då kan man hoppas att en intresserad arkivarie kollar efter ett samband? Med lite tur blev de införda i registret samma dag som din hoj.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
I tidningen Wheels nr2 2021 är det en artikel om nya regler, för bla att få tillbaka fordon i registret, som är på gång. Dessa regler kommer att hjälpa till med bla denna typ av problem som tydligen är rätt vanliga. Vilket betyder att om du inte lyckas lösa detta med hjälp av allt detektivarbete som läggs ned på detta så kommer det snart nya regler som tydligen kommer att hjälpa dig.
Det är bara att vänta lite. Lycka till med registreringen :tummenupp
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Här finns nog informationen men den är sorterad efter gamla registreringsnummer så hur man gör för att hitta din hoj med hjälp av chassinummer vet jag inte. Kanske det går att använda ett intilliggande regnummer, ta reda på dess gamla nummer och använda det?
Det kan ju funka om numren delades ut i följd vid registrering.

Sen tycks det som att det enda man kan göra är att beställa upp materialet till en läsesal där man kan söka manuellt, materialet är inte digitaliserat så det blir nog ett hästjobb!


Mvh,
Ingvar
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
katana83; Jag har varit i kontakt med MHRF som nämnt att man skall uppvakta politikerna med krav om förenklingar kring det här. Man ska troligen använda sig av mitt fall bland andra som typexempel på hur illa det fungerar. Men, vi vet ju alla hur snabba våra politiker är när man skall fatta nya beslut... (såvida det inte gäller skattehöjningar förstås...).

ingvar.olsson; problemet är att 1971 då de gamla registreringsnumren fortfarande fanns så delades ju de ut i olika län med länsbokstäver på skyltarna. Det var alltså inte så att de följde ramnumren på något sätt. Och när man 1972 började med de nya registreringsnumren så kom de inte heller i någon följd beroende på ramnummer. Fordon som är registrerade senare i det digitala systemet är det lättare med då de kan hamna i en serie efter att importören tar in och registrerar dom, även om det också kan ramla in andra nummerkombinationer.

Jag har som sagt varit i kontakt med såväl Riksarkivet och Stadsarkivet flera gånger förut och givit dom all information jag har, även tips på intilliggande ramnummer med nuvarande registreringsnummer, men de har inte lyckats få fram något. Nu har jag skrivit till Riksarkivet igen och bett dom söka, samt om inte annat ge mig information om vilken eventuell läsesal jag kan bege mig till för att söka själv.
Har även varit i kontakt med Larmtjänst som otroligt nog har kvar en del manuella register över bl.a. stulna fordon långt tillbaka i tiden. Har fått en känsla av att det kanske rör sig om en stulen motorcykel... Den tidigare ägarens dåvarande flickvän kände inte ens till att han ägde en motorcykel, vilket låter konstigt. Likaså trodde hans syster inte ens att han hade MC-körkort. Ja, jag vet inte, men värt att försöka kolla upp i alla fall.
Tack än en gång för alla tips och idéer! Jag grabbar varje halmstrå i detta läge :).
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Har fått en känsla av att det kanske rör sig om en stulen motorcykel... Den tidigare ägarens dåvarande flickvän kände inte ens till att han ägde en motorcykel, vilket låter konstigt. Likaså trodde hans syster inte ens att han hade MC-körkort. Ja, jag vet inte, men värt att försöka kolla upp i alla fall.
Tack än en gång för alla tips och idéer! Jag grabbar varje halmstrå i detta läge :).

Bara en tanke. Fanns det nycklar till tändning och eventuellt styrlås när du köpte den?
Om det fanns, så borde den inte vara stulen, med förbehållet att om den mot förmodan skulle varit stulen måste ha fått lås utbytta.
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Millihaff; bra tanke, jag kollade detta på direkten nu. Tändningsnycklarna finns (se bild), men även om det står Yamaha på dom så är det inte så dom såg ut 1971. Då hade dom en mer liggande rektangulär form med svart plast på själva greppet. Så sannolikt är låset bytt, eller nycklarna nytillverkade/efterbeställda. Styrlåset saknas helt... Hmmm....
 

Bifogat

  • Yamaha 125 AS2J -1 -16.jpg
    Yamaha 125 AS2J -1 -16.jpg
    3.7 MB · Visningar: 27

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Spännande upplösning!!! Eller....
För er som har följt denna tråd och för er som varit hjälpsamma med tips kan jag nu berätta lite nyheter :).
Som jag beskrivit tidigare har jag sökt identiteten på denna motorcykel genom kontakter med olika myndigheter och register i olika former. Sökt bland försäkringsbolag, Larmtjänst, polisen, MHRF m.fl. samt även idkat en del släktforskning kring den tidigare "ägaren". Dock har jag inget lyckats få fram några uppgifter alls som kan hjälpa mig. Var väldigt uppgiven och funderade ett tag på att sälja hojen som den är. Som tur var gjorde jag inte det.
Jag fick för ett tag sedan tips om att kontakta en herre i södra Sverige som ägnar mycket tid åt att söka i register och samla information om motorcyklar och deras tidigare registreringsnummer. Han har hjälpt många att få fram information så att de kunnat registrera in dem på nytt. Lät nästan för bra för att vara sant, men det var inget svårt beslut att ringa upp honom och se vad han kunde hjälpa till med.
Efter att ha pratat med honom och beskrivit min situation, samt överlämnat de uppgifter jag hade, så lovade han se vad han kunde göra av detta. Nu kunde jag bara sitta och hoppas på det bästa...
Så idag fick jag beskedet att han funnit den! :2cool. YES! Äntligen. Helt fantastiskt!
I de gamla registreringshandlingarna som jag fick en kopia på så stod det att den hade haft ett B-nummer. Den första ägaren var namngiven men redan samma år (1971) stod försäkringsbolaget Trafik-Bore som ägare, därefter var den avförd ur registret. Nu förstår jag varför... Den hade blivit stulen.
Den hade aldrig hunnit få de nya nummerplåtarna och var därför inte sökbar i dessa register.
Glad som fanken över att äntligen få fram identiteten på hojen så var jag också ivrig att få veta mer. Lyckades spåra rätta på den första ägaren som idag är 66 år gammal. Ringde upp honom och frågade om han haft en Yamaha 125:a 1971. Jodå, det stämde. Han hade varit på Solna MC och köpt denna, varpå han körde hem den och låste in den i ett cykelstall. Nästa morgon var den stulen! Han hann inte äga den ett dygn ens. Kan förstå hur hemskt det måste ha varit när man förverkligat sin dröm och just köpt sin första motorcykel och så händer detta.
Hur som helst så hade vi ett trevligt samtal. Det visade sig att både han och hans fru kör motorcykel idag. Han frågade om det var möjligt att komma förbi och återse sin gamla hoj vid tillfälle, vilket jag tyckte var helt okej. Det måste ju vara en himla nostalgikick att se sin gamla hoj i nyskick 50 år senare.
Vem som stulit motorcykeln lär man aldrig få veta, men den här bortgångne Blomdell var sannolikt ingen hederlig person. Han hade trots allt haft en stulen motorcykel i sitt förvar under många år, så någon riktig "ägare" var han aldrig.
Nu väntar jag in registreringshandlingarna för att sedan gå vidare med ursprungskontroll och därefter registreringsbesiktning. Hoppet har återvänt och med lite tur skall det väl kunna bli någon åktur innan säsongen är över.

Det här var en bra dag!
 
Last edited:

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Till er som hamnar i samma situation och saknar originalhandlingar till en motorcykel, samt inte lyckas spåra på egen väg, så kan jag rekommendera att ta kontakt med Jan-Olof på mejladress mcregnr (at) gmail.com En genomtrevlig herre som lägger ner mycket tid på sådant här. Han tar en liten slant i de fall han lyckas få fram uppgifter, annars inget. Väl värda pengar om jag får säga vad jag tycker (y).
Med all respekt för hans tid så ber jag er att inte överösa honom med frågor som inte rör just dessa spårningar av motorcyklar vars identitet saknas.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
En fantastisk historia, kul att du återkopplar.
Nu väntar vi på besked när den är reggad o klar... lycka till.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Wow, vilken historia. Tack för att du informerar oss. Jag har funderat mycket på hur det här skulle gå att lösa ?
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Har nu haft ännu en bra dag :). Som jag berättat tidigare så fick jag kontakt med den tidigare ägaren till den här motorcykeln och i förra veckan så träffades vi då han kom förbi en sväng för att få återse sin gamla drömhoj - 50 år senare!
Man kan nog inte föreställa sig i närheten av hur det måste ha känts att efter alla dessa år få återse den hoj som han inte ens hann äga ett dygn. Jag tror det blev ett glatt återseende i alla fall ☺️.
Det blev ett mycket trevligt möte som tillförde mycket i hela denna historia kring den här motorcykeln. Vem som stal den och vem som samlat ihop 500 mil på den lär vi nog dessvärre aldrig få reda på.
 

Bifogat

  • DSCF0032.JPG
    DSCF0032.JPG
    1.8 MB · Visningar: 99

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Nu ska hojen registreringsbesiktigas och då måste den vara körbar, så det måste ordnas först. Har aldrig haft igång den under alla de år den stått hos mig, så det blir en del att gå igenom. Nu är det dock sommar och jag åker hellre hoj än att stå i ett varmt garage och skruva, så det får dröja till sensommaren. Har lovat den tidigare ägaren att han ska få komma och provköra hojen en sväng när den väl är klar, så lite press har jag på mig ändå :). Samtidigt längtar jag själv efter att få komma ut på vägarna och köra den. Det var ju min drömhoj också på den tiden det begav sig.
 

Pedahl

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 -82, Yamaha FZR 1000 -89, Yamaha FZR 1000 -90, Suzuki GSX-R 1100 -89, Honda CB900F2 -82
Idag har jag gjort det!!!
Läste igenom denna tråd tidigare och det var en fantastisk historia. Vet inte om du reg.besiktat ännu Bike4fun men idag så fick jag två hojar godkända (registreringsbesiktning och kontrollbesiktning) utan att ha haft några papper på dem. Tänkte bara berätta hur det går till, eller gick till i mitt fall.

Steg 1: Köpet
Köpte en FZR 1000 och en GSX-R 1100 i våras, båda från 1989. Det stod klart från början att de var importerade men saknade alla papper och hade stått lagrade länge i Sverige. De såldes som ”reservdelar”. Givetvis var det Gixxern som var intressant men FZR’en fick åka med av bara farten.
Säkerställde att jag fick ordentligt kvitto vid köpet (från firma) där typ av hoj samt chassinummer framgick. Båda hojarna hade originalnycklar, vilket jag tyckte var bra, men det hade ingen betydelse vad gäller ärendets handläggning.
Enligt uppgift från säljaren så hade de troligen importerats från Tyskland. Själv var jag lite tveksam till Gixxern eftersom den hade mph-mätare.

Steg 2: Ursprungskontroll
Skickade in ansökan till transportstyrelsen med de uppgifter jag kände till. Skrev ”osäkert, troligen Tyskland” på ansökan ”osäkert, troligen Tyskland, ev UK” för Gixxern och årtal för import ”okänt” eftersom jag inte visste det. Efter några dagar blev jag uppringd av transportstyrelsen som påpekade att min ansökan inte var komplett och att jag måste uppge ett årtal för importen. Eftersom de enligt uppgift varit förvarade läääänge i Sverige så uppgav jag 2003 (+20 år) med tillägget att det var osäkert. (Ett tips är att kolla datumstämpel på däcken så kan man troligen säga att den varit i trafik då i alla fall). Det var ett mycket trevligt samtal med handläggaren på transportstyrelsen med en inställning att hjälpa till så mycket som möjligt.
Efter någon vecka fick jag en begäran om komplettering ”Ett ursprungsintyg från Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF), som är mindre än ett år gammalt”. Det var kort datum, 1 mån, tills kompletteringen skulle vara inne vilket jag påpekade med tanke på semestertider. Handläggaren sa att det löser vi ifall inte MHRF hinner med.

Steg 3: Ursprungsintyg
Gjorde omgående anmälan hos MHRF. Beskrev hur köpet gått till, bifogade kvitton, massor av foton laddades upp via deras hemsida. Funkade hur bra som helst.
Efter bara några dagar blev jag kontaktad av MHRF som ville göra hembesök och kolla igenom hojarna. Bokade upp tid så snabbt jag kunde. Mycket trevligt besök där chassi- och motornummer kollades samt att det togs några fler foton.
Efter några dagar så fick jag ursprungsintyg där det framgick att chassinumren stämde, FZR’en var ursprungligen levererad till Tyskland och GSX-R till UK.
Samtliga uppgifter och intyg från MHRF gick direkt till Transportstyrelsen och efter någon vecka så fick jag beslut angående godkänd ursprungskontroll för båda hojarna.

Steg 4: Registreringsbesiktningen
Fick tips av besikningskvinnan när jag besiktade en annan hoj att det gick att anmäla reg.besiktning på deras hemsida. Gjorde så och blev efter några dagar uppringd av en besiktningsingenjör. Väldigt hjälpsam och gav information om vad jag skulle tänka på inför registreringsbesiktningen. Vi hade diskussion kring vikt, effekt, mph-mätaren som jag turligt nog bytt till en km/h, vilket var ett krav. Väga kunde han göra på stationen. Han önskade också ett intyg där effekten på hojarna framgick. Det räckte inte med generella uppgifter från nätet.
Jag kanske kan förstå det för jag har två andra FZR där en sv-såld har 100 hk och en importerad har 145 hk. Fast det finns väl inte en enda en som har 100 hk…?
Något sådant intyg hade jag givetvis inte…
Var jag tvungen att köra dem i bromsbänk?
Tog kontakt med MHRF igen och frågade om de kunde hjälpa till och efter några dagar hade jag kompletterande intyg från dem på båda hojarna, 145 resp 143 hk.

Några saker som jag funderade på inför registreringsbesiktningen var E-märkta backspeglar och strålkastarna? Båda hade dubbla halvljus och på FZR’en var det tydligt att det var ”hempulat” så jag kopplade bort det ena fastän jag läst mig till att det numera är ok med dubbla om avståndet mellan lamporna är < 200 mm. Hur var det med Gixxern som hade sitt ursprung från UK även om den kanske varit i Tyskland. Där är det ju vänstertrafik - spegelvänd ljusbild??
Ingen av hojarna hade original backspeglar men FZR hade jag andra original med E-nummer som jag monterade och till Gixxern tog jag dem E-märkta från 4-hjulingen och satte dit.
På Gixxern hade jag monterat av kedjeskyddet i form av huggern men hade den med löst ifall det skulle vara något problem att besikta utan kedjeskydd.
Jag hade inte tankat hojarna fullt men hade med bensindunk och tratt ifall det hade behövts. Med hjälp av uppgifter på tankvolym och ungefär hur mycket soppa det var i så gick det snabbt att se att siffrorna stämde med generella uppgifter.
Totalt tog reg.besiktningen och kontrollbesiktningen ca 1,5 timme/hoj. Båda klarade sig UA men med en muntlig upplysning om att det fuktade lite på gixxerns ena gaffelben.
Dubbla halvljus var inget problem och inte heller ljusbilden på gixxern. E-märkning på backspeglarna var inget som kontrollerades och inget om kedjeskyddet.

Vad kostade då kalaset?
Ursprungskontroll 1240:-
Ursprungsintyg (inkl resa för besiktningsmannen) ca 2500:-
Registreringsbesiktningen: 2490:-
Vägning: 490:-
Kontrollbesiktning: 600:-
Summa: 7320:- per mc.

Känns väl ok att lägga på en GSX-R 1100 i bra original bruksskick men troligen inte värt på en ganska sliten FZR 1000.
Vill passa på att nämna att samtliga handläggare och andra som jag haft att göra med i detta ärende har varit mycket hjälpsamma vilket bidragit till att jag nu väntar på regskyltar till två gamla klassiker från 1989!
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Nu ska hojen registreringsbesiktigas och då måste den vara körbar, så det måste ordnas först. Har aldrig haft igång den under alla de år den stått hos mig, så det blir en del att gå igenom. Nu är det dock sommar och jag åker hellre hoj än att stå i ett varmt garage och skruva, så det får dröja till sensommaren. Har lovat den tidigare ägaren att han ska få komma och provköra hojen en sväng när den väl är klar, så lite press har jag på mig ändå :). Samtidigt längtar jag själv efter att få komma ut på vägarna och köra den. Det var ju min drömhoj också på den tiden det begav sig.
Länge sedan det uppdaterades något. Hur har det gått med hojen?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top