Har MC-tidningarna någon framtid?

Läser du MC-tidningar?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
För några år sedan prenumererade jag på flera tidningar, det var rena julafton när dom kom, slängde mig i soffan och sträckläste dom rakt av. Läste rubbet, varje artikel, varenda annons, ner till minsta notis. Tills en dag, det bara dog. Kändes plötsligt som jag hade läst allt innan.

Sade upp samtliga prenumerationer och höll mig ifrån allt vad MC-tidningar heter i typ 3 år. Som dom flesta av er fick jag några gratisex vid nyår. Kul tänkte jag, suget måste vara tillbaka. Kom på mig själv efter ett par minuter att jag bara satt och skummade i texten, hoppade över det mesta. En känsla av hopplöshet kom över mig. Jag fattar det inte, jag kan ju sitta i timmar och lusläsa här på SH om någon tråd som handlar om nåt blinkersrelä som jag egentligen skiter fullständigt i och tycka det är toppen. Är det så enkelt att man tycker det är roligare på nätet när man när som helst kan lägga sig i?

Vad tycker du? Läser du MC-tidningar?

Hörde jag någon säga Poll:lol Kommer strax upp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jodå, men de måste anpassa sig.
Jag vill ha en tidning där jag som prenumerant får följande:
-Papperstidning (jag gillar känslan att bläddra)
-e-tidning (android/mac) jag gillar att läsa tidningen på tabletten.
-Nyhetsflöde (facebook/twitter)

Jag vill att allt detta skall ingå i en prenumeration. Inte betala separat för varje.
Papperstidningen/e-tidningen kan vara mera ingående än t.ex. nyhetsflödet.
Det skall vara skrivet av människor som brinner för motorcyklar och som inte är rädda för att profilera sig. Det skall vara roligt att läsa, inte bara informativt och översatt från någon annan utländsk tidning.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Tidningar som erbjuder ordentligt genomarbetade artiklar kommer nog alltid ha ett existensberättigande.
Classic bike är ett exempel på det enligt min mening.

Men Bike mfl verkar mer vara en lekstuga för de anställda även om de kan vara lite småunderhållande att läsa...

Motorrad har ju ordentliga tester med framförallt 5000 mila testen som är intressant men tidningen är lika underhållande att läsa som titta på färg som torkar...
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Läser jag någon mc tidning så blir det bara skumläsning och då är det inte värt pengarna ändå. Vet inte om det beror på att allt redan finns på intranätet eller om jag bara är lat.:fyllisar

Sen börjar många mc tidningar bli mer allt likt gym tidningar i mitt tyckes dvs massa jävla reklam.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Prenumrerar inte på någon av mainstreamtidningarna då de är för usla. Jag är inte intresserad av att läsa när de åker och testar årets nya sporthojar och skriver "den svänger som en 600" eller "bromsarna är fantastiska det räcker med ett finger" varje år. Dessutom är det för mycket pseudojournalistik där de mer eller mindre skriver av pressmaterialet och hyllar Honda.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Prenumererar för närvarande på Motorrad, det är allvar och bra tester samt reportage. Jan Leek är kul ibland! Sen får man ju snusförnuftiga MC-Folket iom SMC-medlemskapet, tidningen överraskar ibland även om "Klysens heta vax" där Klysen (who is?) delar ut 4 av fem möjliga varje gång. :krama

Ja, jag tror att papperstidningen kommer att stå sig, om dom anpassar sig till verkligheten och skapar sin nisch!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det gäller alla tidningar, får en facktidning via jobbet men det som står där har de ju publicerat själva på webben flera dar i förväg.

Ja har sett ett mönster: på nätet läser jag helst "heta" nyheter medans de mer eftertänksamma passar kalas på papper. Får nog hålla med om Classic Bike här ovan, klart intressantaste som kom i lådan över nyår trots jag inte direkt ingår i målgruppen.

Men tror ni det bara beror på tidningarna?
Jag börjar undra ifall det inte beror på barnvaktssamhället som jag börjar störa mig på allt mer.
Helfordonsgodkännande gör att alla crazy byggen inte finns att skriva om t.ex.
Alla är arga på allt. Inget får låta. Allt är farligt. Lobbyorganisationerna vill göra eftermarknadsgrejor olagliga.

Lite mer Tor Heyerdahl skulle behövas, åka över havet på en halmflotte. Vad tror ni han hade för försäkringsbolag? Var satte han den blå skylten? Nä fan, ett par immodium i fickan och dra bara.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
köper nån då och då , måste ju ha nått å läsa när man går på muggen :)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Sen får man ju snusförnuftiga MC-Folket iom SMC-medlemskapet, tidningen överraskar ibland även om "Klysens heta vax" där Klysen (who is?) delar ut 4 av fem möjliga varje gång. :krama

:D För att inte tala om Birger Tomas (heter han så?) utflykter med frugan och fotografier på alla kyrkor i Västra Götaland. Det är hans fel att jag valde att stiga ur SMC :gnissla
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men Bike mfl verkar mer vara en lekstuga för de anställda även om de kan vara lite småunderhållande att läsa...
En annan syn på det hela:

Har faktiskt tyckt att Bike skärpt till sig lite från svackan de hade för ca. 5 år sen. Då var hela tidningen astråkig.
Nu är det lite mera lekfullt och de vågar ta ut lite svängar.
Jag vill läsa om när någon får för att bränna upp med hoj till Murmansk (sen att han banga ut på vägen får stå osagt).

Galenskaperna gör det hela underhållande.
Men...det hela skall blandas ut med korrekt och ibland djupdykande delar.
Teknik, byggen, gör-det-själv, osv.

Det som är synd i svensk motorpress är att allt det roliga skall förbjudas och inte nämnas.
Som t.ex. det här med bakhjulskörning eller burnouter. Det får inte visas i svensk motorpress.
Visar vi bilder på det så kan någon få för sig att göra en burnout....*oohh...* :skrämd

Engelsk motorpress är bra mycket bättre på den punkten.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Premmade på Classic Bike tidigare. Fortsatte inte p.g.a att inte varje nummer var intressant. Av de svenska tidningarna läser jag helst MCM och CB. De andra enstaka gånger vid specialupplagor. BikeX tror jag en hette. Den var bra med tester på utanförasfaltsmaskiner och roliga resereportage.
Motorrad, Schwedische zweige är ok men det blir fånigt när man tar en tysk originalartikel och avslutar den själv för att den ska passa Sverige. Pallar inte med sånt utan att bli illamående.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag vill läsa mc-tidningarna, men går sällan och köper. Dels för ekonomin, dels för det där med blinkersrelä, som du skriver. Jag älskar att nörda ner mig. Plötsligt måste jag ta reda på allt om design av däckmönster. Så då googlar jag "sporthoj däckmönster" och två timmar går åt att lusläsa alla diskussionsresultaten. Även om det inte alltid är lätt att hitta kvalitetsskriverier på nätet så kan jag sakna den där fördjupningen i tidningarna jag hittills köpt. Känns ofta som småartiklar bara.

Har börjat köpa böcker. Just nu har jag "The ultimate history of fast bikes" av Roland Brown. Den är lite kul. Nästa får bli en bok jag hittat som enbart handlar om gsxr750, typ 150 sidor.

Jag tycker att internet aldrig kommer kunna ersätta känslan av att bläddra bland sidorna i en tidning eller bok, eller förmågan att kunna samla en expertis, men det tryckta tycker jag har en svår utmaning i just mängden information man hittar på nätet.

Till sista, boken jag nämnde ovan är på 320 sidor och går igenom tidernas "värstingar" från år 1906 till år 2002. Att ha det samlat mellan två pärmar är något internet inte klarar av, och en evig källa till glädje!:) Mer böcker ska det bli...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
köper nån då och då , måste ju ha nått å läsa när man går på muggen :)

Sant. Har provat med datorn ibland, men det är fan bara mest krångel o nätkabel o fans moster. Ett bra lösnummer räcker för en-två veckors toabesök!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Läser ingen av mainstreamtidningarna då de är för usla. Jag är inte intresserad av att läsa när de åker och testar årets nya sporthojar och skriver "den svänger som en 600" eller "bromsarna är fantastiska det räcker med ett finger" varje år. Dessutom är det för mycket pseudojournalistik där de mer eller mindre skriver av pressmaterialet och hyllar Honda.

Vilka tidningar "borde" vi läsa då?
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Köpar båda classicbike, gazoline och mcn. Gillar det mer än internet.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Mer motiveringar varför/varför inte man läser tidningarna tack!
Intressant för mig men kanske också för de som gör tidningar. Egmont t.ex.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top