Har MC-tidningarna någon framtid?

Läser du MC-tidningar?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det tråkiga med främst Bike tycker jag är den låga journalistiska nivån.
Ofta läser jag ett reportage med bra potential att vara läsvärt, men när jag läst klart vrider och vänder jag på tidningen för inte har väl reportaget börjat än? Hojtesterna lämnar ofta frågor kvar när de är lästa, och det känns som de fått order att skriva "busigt", men känslan och skrivglädjen saknas så det blir bara halvdant.
Motorrad tycker jag ofta faller på känslan i texterna. Många som testat och farbror barbro som sätter ihop texten.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag tyckte helt klart att mc tidningar var bättre förr i tiden. Jag minns ett speciellt nummer av tidningen Superbike (bike) från 1992. Då en viss mr X i en flira sidor långa artikel beskrevs tävla mot sjs då Nya supermoderna snabbtåg X2000. Underhållande galet och fick mig som grabb att fängslat stirra på bilderna i timmar!.

Tidningarna kommer dö ut. tyvärr.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Roligt att du skrev så för jag tänkte precis tvärtom. Jag slutade läsa min gamla favorittidning Superbike Magazine när dom tog bort sina lättklädda centerfolds, inte för att jag är gubbsjuk eller inte får se nog med riktiga bröst, utan för att det var det slutgiltiga steget i en attitydförändring.
Förr var det en mycket underhållande tidning, full av kreativitet och galenskap, nu är den bara tråkig, politiskt-korrekt och just gubbig.

Den enda tidning som jag ser det värt att betala för just nu är Performance Bike, lite annan vinkling än de flesta tidningar, mycket om att modifiera sin beg. hoj och sen gillar jag att läsa vad Guy Martin skriver.

Att bara plocka bort nakentjejerna ur en mc-tidning är inte PK. PK är att också ha med nakna karlar. Jämställt liksom... :rolleyes:
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att bara plocka bort nakentjejerna ur en mc-tidning är inte PK. PK är att också ha med nakna karlar med. Jämställt liksom... :rolleyes:
Faktiskt.
De (engelska) tidningar som skulle ha modet att ha en inoljad kille liggandes på hojen skulle få pluspoäng av mig. Inte därför att jag är intresserad at nakna killar (jag skulle nog bli lite stött) men av den anledningen att de vågar gå mot strömmen. Samt att man som kille skulle få smaka på samma medicin som vi levererat själv mot kvinnorna i branshen.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För att se till att tråden får någon verkan tycker jag vi räknar upp lite reportage vi vill se i någon mc-tidning framöver.
Ideér som publiceras här är fria att användas för inspiration i valfri mc-tidning.

Vad vill ni läsa om för reportage?

Jag skulle vilja se följande reportage:

-Utvecklingsjämförelser av olika hojar (exemplet jag använde tidigare).
Ta t.ex en R1 -98 och en R1 2013 och åk upp till banan Mo i Rana och jämför dem. Jobbigt med touring, klart det är men skriv om det. Grotta ned er i detaljer, inte bara googlade saker om modellerna. Jämför t.ex vikter på däck/fälg mellan modellerna genom att mäta, osv.

-Touring på motard. Hitta någon frivillig (jag ställer alltid upp :rolleyes:) och skicka iväg denne på en touringtur på en motard.
Vill ni göra det riktigt svårt så be denne köra IronButt med helt fel hoj.

-Grusväg norska gränsen. Börja söderifrån och hitta grusvägar hela vägen upp till Treriksröset. Inget fusk med asfalt, det skall vara grus hela vägen. Gärna blandat med tältande längs med vägen.

-Vilket är snabbast runt en bana, sporthoj eller stor motard? Ta en bra, en mellan och en oduglig förare. Låt dem köra hojarna på bana och visa resultaten.
Denna grej går ju att göra med vad som helst egentligen. T.ex. går det att köra glidare/touring/offroad på bana? Dags att testa och jämföra.

-Bil vs mc tester. Underhållande även om man oftast vet resultatet. Varvtider, bromspunkter och kurvhastigheter.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vad skönt, då läser jag en "riktig" tidning iallafall.

Blev lite orolig ett tag att jag både var "mainstream" och gick på "pseudojournalistik". Men även om grabbarna på Classic Bike gör ett bra jobb vill jag även läsa om hojar från det århundradet vi lever i nu.

För övrigt skulle jag vilja läsa mer utländska tidningar, men tycker det blir jobbigt att tillgodogöra mig stora textmassor på engelska. Jag förstår, men det tar sån tid, mycket enklare med svenska tyvärr. Är väl för lat...

Om du maximerar det du konsumerar i mediaväg till engelska så går det fort att vänja sig, t.ex. att du kollar filmer utan textning, att du engelska tidningar, att du läser böcker på engelska osv osv. :tummenupp

/En som hellre läser en bok på engelska än svenska och avskyr textning på filmer. ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Själv så har jag testat både Bike och sen Motorrad, gick till Motorrad för jag tyckte att Bike blev för svensson... sen tyckte jag att Motorrad blev för mycket BMW och tyskt, kändes som att var och varannan artikel var kopierad från deras tyska tidning.

Nu i årsskiftet fick jag hem en gratis bike med ett erbjudande som gjorde att jag får 9 nummer (7 + 2 extra) för 295:- eller vad det blev... klart intressant, för typ 30:-/tidning så kan jag bläddra lite och om inte annat ge tidningarna till mina smågrabbar som blir till sig bara de ser en bild av en hoj, men jag skulle nog dra mig för att betala kioskpris för tidningen, den är fortfarande ganska svensson (kan va som någon nämner, våra regler i Sverige gör det tråkigt).

Att bara plocka bort nakentjejerna ur en mc-tidning är inte PK. PK är att också ha med nakna karlar. Jämställt liksom... :rolleyes:

Blanda inte ihop PK med Feminism (eller i det här fallet, militant feminism).
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Feministiskt (militant) med nakna karlar?? :va

Att bara för att det funnits nakna kvinnor i tidningen skall man ställa det till rätta genom att ha nakna män... "two wrongs don't make a right".
Mycket av den snea feminismen går ut just på det viset, att bara för att kvinnor haft det dåligt med ditten och datten så skall det ställas till rätta genom att männen skall ha det dåligt på samma vis... det är inte så man når jämställdhet. :fakta
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag skyller återigen på helfordonsgodkännande.
Får man bara byta saker som rör "den personliga förarmiljön" blir det fort inte mycket att skriva om.

Jag tror jag är något på spåren här.

Du menar att de stundtals katastrofalt dåliga MC-tidningarna är det för att vi har helfordonsgodkännande i Sverige?:va
Jag är inte intresserad av att läsa om någon som köpt en ny ZRB1000R och öst ner 70 stora fiskar på eloxerade tillbehör och kolfiberpaneler. Det är ungefär lika intressant att läsa om som svarta H-Ds med 16 tum förlängd gaffel och flames, gärna "byggd" av en medelålders fet man som vill vara hård trots att han suttit på kontor hela sitt liv och därför kunnat lägga en kvarts miljon på att låta någon bygga hojen åt han.
Jag är intresserad av att läsa om folk som bygger spännande saker, med knasiga idéer och jävla anamma. Bara att kolla in några av trådarna i hojbyggen här så finner du snabbt byggen i min smak.

Det är 1000 gånger roligare att läsa om Elwood hybrider än om den senaste pendlarhojen som är PERFEKT för Stockholms innerstad.:D
Jag har sagt att jag någon gång i mitt liv ska köpa en helt ny hoj, helst en specialutgåva typ Ducatis R modeller för 250K eller något liknande. Den dagen kanske jag intresserar mig mer för helt nya hojar än de som är lite äldre.
Fast om ingen gör tidningar om helt nya hojar så kommer det heller inte finns några jämförelser med dem när de blir äldre, så det är en knepigt situation. Dock vet jag att det finns mängder med människor som tycker precis tvärt emot vad jag gör.:D
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nog med nakna människor, detta finns ju inte och lär ju som tur var inte komma till Sverige.

Ingen som har bra och seriösa tips på artiklar som vi vill se tidningarna skriva?
Med hänvisning till mitt inlägg en bit ovanför.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nog med nakna människor, detta finns ju inte och lär ju som tur var inte komma till Sverige.

Ingen som har bra och seriösa tips på artiklar som vi vill se tidningarna skriva?
Med hänvisning till mitt inlägg en bit ovanför.

Egentligen struntar jag i vad de skriver om utan det handlar mer om hur de skriver, en bra skribent med personlighet i texten kan få knyppling att verka intressant.
Personligen vill jag ha någon som faktiskt säger vad de tycker, att de här bromsarna var skit och kändes som att de lika gärna kunde satt cykelbromsar från ungens BMX där istället för vad de nu lyckats harva till... eller att den här hojen är så galen så den får mig att vilja bjuda ut den på middag för att förföra den och sen åka hem och gosa i tv-soffan.
Första stycket i MC-folket på recensionen av Ducati Panigalen är sån, det fick mig att vilja läsa resten också.
Det här är bara inledningen har jag för mig...
-Svetten rinner ner längs pannan och jag stirrar med tom blick ut mot bandepån. Har precis avverkat det sista körpasset på Ducati 1199 Panigale. Tusen tankar far genom huvudet och kroppen bubblar av känslor. Vad var det som nyss hände? Läser du tidningen får du veta vad ”Kotte” Granqvist tyckte om nya Ducatin.

Dvs, jag efterlyser lite mer kritisk granskning, lite mer personlighet och lite mer stake i texterna. Just nu känns det mesta ganska så slätstruket och jag själv läser in det lite som att de inte vågar göra sig ovän med en tillverkare.
På samma gång skall de också hylla en tillverkare om det finns fog för det, så det handlar inte bara om negativ granskning.
 
Last edited:

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Idag kom Performance Bikes hem i brevlådan. Seriösa tester, roliga vinklar, sköna krönikörer. Och dessutom skrivet av folk som skriver personligt och roligt. Svårare än så är det inte att göra en hojtidning man gärna pröjsar för, hör ni det alla svenska skribenter som får åka till Spanien och provköra och sen kör copy paste på pressreleasen som tack.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du menar att de stundtals katastrofalt dåliga MC-tidningarna är det för att vi har helfordonsgodkännande i Sverige?:va
Jag är inte intresserad av att läsa om någon som köpt en ny ZRB1000R och öst ner 70 stora fiskar på eloxerade tillbehör och kolfiberpaneler. Det är ungefär lika intressant att läsa om som svarta H-Ds med 16 tum förlängd gaffel och flames, gärna "byggd" av en medelålders fet man som vill vara hård trots att han suttit på kontor hela sitt liv och därför kunnat lägga en kvarts miljon på att låta någon bygga hojen åt han.
Jag är intresserad av att läsa om folk som bygger spännande saker, med knasiga idéer och jävla anamma. Bara att kolla in några av trådarna i hojbyggen här så finner du snabbt byggen i min smak.

Det är 1000 gånger roligare att läsa om Elwood hybrider än om den senaste pendlarhojen som är PERFEKT för Stockholms innerstad.:D

Ja, jag menar ungefär det: de byggen man ser här är byggda på årsmodell 1999 eller äldre, dvs gammal skit.
Bygger man om en -00 är den mycket svårare att registreringsbesiktiga och jag gissar därför att nästan ingen gör något med nyare cyklar.

-99:eek:r passar snart bara i Classic Bike.

Så återigen: ja, jag tror det är en del av det hela.
Eloxerade tillbehör och kolfiberpaneler är troligen tillåtet några år till och precis som du skriver ganska ointressant att skriva om.

Ska Sveriges snabbaste gathoj koras lär det väl bli en Gixxer 1100 från -89 eller något, inte en turbobusa från 2007?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det var jag. Jag har fått lära mig att de svenska reglerna ändå är ganska generösa.
Om inte annat så finns ju möjligheten att i Sverige regga in amatörbyggda eller ombyggda fordon genom SFRO. Så snack om att det inte går att bygga hoj på grund av helfordonsgodkännandet är lite goja. Vill man bygga om så går det och eventuellt kanske man får lägga några tusen extra på någon SFRO-besiktning. Men har man kollat upp det och vilka regler som gäller i förhand så kan det ju inte komma som någon överraskning.

När det gäller en lite "busigare" infallsvinkel på vissa reportage är det tyvärr så att de flesta som kör mc i Sverige (trots vad man kanske får intrycket av om man mest hänger på denna sida) är gubbar på glidare, touringhojar eller klassiker. Och de är inte särskilt intresserade av att läsa om bakhjulskörningar eller bombrepor. Snarare så finns det vissa av de som inte drar sig för att skriva klagobrev så fort någon testförare syns på bild iförd jeans eller med öppen hjälm. Samtidigt som det kanske inte är lika många som skriver och klagar för att den senaste Suzuki Marauder 1800 inte fick bekänna färg på en gocartbana.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om inte annat så finns ju möjligheten att i Sverige regga in amatörbyggda eller ombyggda fordon genom SFRO. Så snack om att det inte går att bygga hoj på grund av helfordonsgodkännandet är lite goja. Vill man bygga om så går det och eventuellt kanske man får lägga några tusen extra på någon SFRO-besiktning. Men har man kollat upp det och vilka regler som gäller i förhand så kan det ju inte komma som någon överraskning.

När det gäller en lite "busigare" infallsvinkel på vissa reportage är det tyvärr så att de flesta som kör mc i Sverige (trots vad man kanske får intrycket av om man mest hänger på denna sida) är gubbar på glidare, touringhojar eller klassiker. Och de är inte särskilt intresserade av att läsa om bakhjulskörningar eller bombrepor. Snarare så finns det vissa av de som inte drar sig för att skriva klagobrev så fort någon testförare syns på bild iförd jeans eller med öppen hjälm. Samtidigt som det kanske inte är lika många som skriver och klagar för att den senaste Suzuki Marauder 1800 inte fick bekänna färg på en gocartbana.

Vill minnas att Turbo-Andersson sa att de är "i princip omöjligt att registreringsbesiktiga något nyare än en -99" i samband med turbokonvertering (artikel i Bike). Måste inte ramen vara "i allt väsentligt ombyggd" t.ex?
Mina källor säger att det är mycket besvärligt idag, själv vet jag inte för jag vill bara läsa om dem. Inte bygga själv.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top