Har MC-tidningarna någon framtid?

Läser du MC-tidningar?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
En annan syn på det hela:

Har faktiskt tyckt att Bike skärpt till sig lite från svackan de hade för ca. 5 år sen. Då var hela tidningen astråkig.
Nu är det lite mera lekfullt och de vågar ta ut lite svängar.
Jag vill läsa om när någon får för att bränna upp med hoj till Murmansk (sen att han banga ut på vägen får stå osagt).

Galenskaperna gör det hela underhållande.
Men...det hela skall blandas ut med korrekt och ibland djupdykande delar.
Teknik, byggen, gör-det-själv, osv.

Det som är synd i svensk motorpress är att allt det roliga skall förbjudas och inte nämnas.
Som t.ex. det här med bakhjulskörning eller burnouter. Det får inte visas i svensk motorpress.
Visar vi bilder på det så kan någon få för sig att göra en burnout....*oohh...* :skrämd

Engelsk motorpress är bra mycket bättre på den punkten.

Håller fullständigt med dig, det är galenskaperna som gör tidningen rolig att läsa. Såsom deras 24 timmar race med mopeder eller när de prestanda testade gamla muskelhojar från 80 talet.

Men därför jag föredrar att läsa mc tidningar är just för att det är en tidning, en dator eller platta kommer aldrig för min del ersätta böcker eller tidningar. Jag tycker att svenska tidningar ska skippa de korta provkörningarna av diverse hojar, de artiklarna upplever jag bara som copy paste... Fram för galenskaper, ordentliga tester, djuplodande artiklar som verkligen vill lära läsaren nåt.. Bort med det "senaste" från motorsporten, den informationen passar internet bättre för.

Biltidningen Automobil hade en nystart för ett par år sedan, det konceptet var lysande ett par år, dessvärre så fick de mindre resurser för att sedan läggas ned.. Motsvarande koncept i en mc tidning tror jag bli en hit!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den enda svenska tidning jag tycker är läsvärd är Classic Bike och det förutsätter ju ett visst intresse för annat än årets sporthojar.

Vad skönt, då läser jag en "riktig" tidning iallafall.

Blev lite orolig ett tag att jag både var "mainstream" och gick på "pseudojournalistik". Men även om grabbarna på Classic Bike gör ett bra jobb vill jag även läsa om hojar från det århundradet vi lever i nu.

För övrigt skulle jag vilja läsa mer utländska tidningar, men tycker det blir jobbigt att tillgodogöra mig stora textmassor på engelska. Jag förstår, men det tar sån tid, mycket enklare med svenska tyvärr. Är väl för lat...

Richardo

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
ingen
Synes det står det samme år etter år. Nesten som reprise. "Den HÄÄÄR hojen rykker mindre på andre växel enn fjorårets, när man åker med solen i ryggen o ser kurviga vägen".... Hvem bryr seg.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Jag läser en handfull hojtidningar & motorsportblaskor. Svenska & internationella. På både papper & padda. Tyvärr är svenska motorjournalister från rent ut sagt usla till ibland okej. Utländska tidningar har mer resurser men framför allt bättre skribenter. Bäst av dom allihop i en klass för sig är James Allen, om man gillar F1.

Little lady

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Street Triple R
Jodå, men de måste anpassa sig.
Jag vill ha en tidning där jag som prenumerant får följande:
-Papperstidning (jag gillar känslan att bläddra)
-e-tidning (android/mac) jag gillar att läsa tidningen på tabletten.
-Nyhetsflöde (facebook/twitter)

Jag vill att allt detta skall ingå i en prenumeration. Inte betala separat för varje.
Papperstidningen/e-tidningen kan vara mera ingående än t.ex. nyhetsflödet.
Det skall vara skrivet av människor som brinner för motorcyklar och som inte är rädda för att profilera sig. Det skall vara roligt att läsa, inte bara informativt och översatt från någon annan utländsk tidning.

Fick ett nummer av Bike i brevlådan, tydligen helt ny/omgjord tidning som såg bra ut, och där får man som prenumerant både tidningen i papper men också till läsplatta. Hemsidan finns ju som sagt och jag tror att det twittrar också. Borde väl passa dig.

Ofta är tidningarna så gubbiga, inte minst de engelska som ofta ska ha någon avklädd dam, det gillar jag inte.

ClassicBike känns som antikrundan och Motorrad, fick båda (satt ihop) i lådan också, är bara BMW BMW BMW och sedan bryr jag mig ganska lite i vad en fet tysk gubbe tycker om hur en BMW (igen) känns i Alperna.

Mcfolket borde kunna bli bra men den är också gubbig och präktig. Fast Elving är rätt skön på något vis, fast han är gubbe.

Min pappa läser MCNytt, där är det bara hojar för grus, inget street alls. Trist.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Den enda svenska tidning jag tycker är läsvärd är Classic Bike och det förutsätter ju ett visst intresse för annat än årets sporthojar.

Det där är ett problem!
Classic Bike och en hel radda nostalgitidningar på bilsidan går som hejsan sedan några år tillbaka - och det är a bad moon risin'.

Vem är det i första hand som köper nostalgitidningar och Classic Bike...?
Just det - gamlingarna som redan gjort sitt! Vi gillar att läsa om det som var, om hojar vi haft, om hojar vi drömt om. Jag skiter väl i de nya hojarna som står i butiken nu!
Många av dessa tidningsköpare har köpt sin sista nya hoj - en del utan att vara medvetna om det själva ännu.
Helt okay - om det fanns 10 nya unga intresserade bakom det gamla gardet som kunde hålla igång branschen. Och förlagshusen...

Jag unnar verkligen gänget bakom Classic Bike deras framgångar, och tidningen är sannerligen välgjord.
..men jag kan inte skaka av mig känslan att deras exempellösa peak just nu är ett stort fett järtecken i skyn vi helst inte vill se.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Det där är ett problem!
Classic Bike och en hel radda nostalgitidningar på bilsidan går som hejsan sedan några år tillbaka - och det är a bad moon risin'.

Vem är det i första hand som köper nostalgitidningar och Classic Bike...?
Just det - gamlingarna som redan gjort sitt! Vi gillar att läsa om det som var, om hojar vi haft, om hojar vi drömt om. Jag skiter väl i de nya hojarna som står i butiken nu!
Många av dessa tidningsköpare har köpt sin sista nya hoj - en del utan att vara medvetna om det själva ännu.
Helt okay - om det fanns 10 nya unga intresserade bakom det gamla gardet som kunde hålla igång branschen. Och förlagshusen...

Jag unnar verkligen gänget bakom Classic Bike deras framgångar, och tidningen är sannerligen välgjord.
..men jag kan inte skaka av mig känslan att deras exempellösa peak just nu är ett stort fett järtecken i skyn vi helst inte vill se.

Du har en poäng, men tror snarare att den generationen som köper Classic bike har vett att betala för ett vettigt hantverk, folk födda på 80-90 talet vill ha det gratis...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tidningar som Classic Bike och MCM tror jag appelllerer till en helt annan publik, ej till vanliga hojkonsumenter som främst vill läsa fakta och intryck om nästa nya hojmodell de funderar på att köpa.

Själv har jag ett brinnande bil, båt och motorcykelintresse, jag lägger oförsvarligt stor andel av min tid och inkomst på dessa farkoster, men båten är 63 bast, bilen 33 och hojen 20. Och jag är 45, akademiker med ingenjörslön och har aldrig köpt en fabriksny båt, bil eller båge. Jag är inte säker på att det ens kommer att hända.

Vill jag läsa farkostrelaterade tidningar så blir det ju då de som beskriver andra människor som ägnar liknande möda åt sina farkoster. Dessa tidningar får förstås även gärna skriva historiska eller tekniska artiklar om olika topics eller märken. Tex "TIG-svetsen historia" osv.

Jag tror inte man ska se dessa entusiasttidningars ev framgångar som en svanesång över framtida nyhojförsäljning eller tillströmingen av unga till hojcommunityt.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du har en poäng, men tror snarare att den generationen som köper Classic bike har vett att betala för ett vettigt hantverk, folk födda på 80-90 talet vill ha det gratis...

Sen är jag av åsikten att 70% av artiklarna i Bike inte är ett vettigt hantverk och det är tyvärr genomgående hos flera tidningar. Jag får Bike och Motorrad på jobb och läser dem men med tanke på den genomsnittliga artikelkvaliteten skulle jag betala ungefär samma som för en bilaga till Aftonbladet.

http://www.bike.se/test/comparative_test/ducati-multistrada1200s
Denna artikel kom fram först när man gick in på bikes hemsida och jag tycker den är ganska representativ för majoriteten av innehållet. Artikeln är indelad i 4 stycken:
1/4 Miljöbeskrivning som hämtad från wikipedia.
2-3/4 Genomgång av den nya tekniken aka ordbajsat direkt ur Ducatis pressmaterial. Texten visar uppenbart att skribenten inte är särskilt tekniskt skolad och inte förstår vad han skriver.
4/4 Så hur är nya Multistrada att köra? Den springande punkten för ett test. Värt att notera är att detta är det kortaste stycket. Och texten blir ett enda jaha, har skribenten ens kört förra multistradan? Vad har chassit för styrkor och svagheter? Hur är bromsarna? Hur beter den sig vid olika typer av körning? Frågorna är många....

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Mer motiveringar varför/varför inte man läser tidningarna tack!

JAG ÄLSKAR MOTORCYKLAR
JAG GILLAR ATT LÄSA OM MOTORCYKLAR
JAG VILL LÄSA MC-TIDNINGAR

För det första retar jag mig nåt oerhört när en tidning går ut och berättar hur mycket dom har gjort om i tidningen, hur mycket dom har ändrat, hur bra dom har varit och plötsligt blivit mycket bättre och har finare färgtryck. Vi som läsare behöver inte den informationen, bryr vi oss så ser vi det.

Jag skall inte ta upp specifika tidningar men skall dra en parallell med MC-folket, att gå ut med att man är Sveriges största MC-tidning. Jaha, och vad beror det på:va Sånt får mig att gå i taket.

Att vara chefredaktör på en MC-tidning (hej Gerry:hej) kan nog vara ett litet helvete men jag tror det är dags att tänka om. Ta ut svängarna, stick ut, chansa, chocka, knäck oss, outside the box på riktigt och ta debatten sen.

Jag är så otroligt trött på att läsa om en ny motorcykel som jag hatar och aldrig kommer ens att överväga att titta på i verkligheten. Jag hamnar nästan i koma när jag läser om en customklubb i Dalarna, jättefina killar men allvarligt talat? Sen när det kommer till ett utfyllnadsreportage om någon stackare som är på resa i Skåne för att kolla in MC-vänliga fik. Va i helvete är det? Bedömma kanelbullar?

Nog med gnäll nu, mycket är bra oxå. Hitta en artikel om sin egen mc med rätt årsmodell är ju himmelriket, det tycker ju alla. Tekniksidan gillar nog alla, finns inget mer njutbart att läsa, antingen har man gjort det, skall göra det eller är överlycklig att man slipper. Superudda resor måste locka alla. Personliga insändare kan vara en höjdare. Personliga annonser tror jag man kan omforma och ta tillbaka, alla gillar och kolla vad som finns ute. Till sist, som är oerhört viktigt, har jag delat in i två: Först, ledarsidan, fingertoppskänsla, den sätter humöret för resten av tidningen, har man inte förstått det skall man inte jobba på en tidning. Nr 2. Krönikörer!
Ett enda inlägg kan rädda ett helt nummer. Erfarenhet får kosta.

Till slut, en enda favorit: Foton, att sitta med ett dåligt nummer och se ett, eller några riktigt schyssta foton räddar inte bara inte en dålig tidning, det kan göra din dag, tom din vecka.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tills för några år sedan köpte jag många mc-tidningar. Och jag föredrar papperstidningar framför att läsa på nätet när det gäller artiklar om motorcyklar. Nu mera blir det i stort sett bara MCM och emellanåt Classic Bike.

Det beror inte på någon osund fascination för vare sig choppers eller Honda CB750 anno 1979. Det beror istället på ett allmänt intresse för motoriserade tvåhjulingar och att de tidningarna skriver om det på ett sätt som faller mig i smaken. De skriver med känsla, och kan ibland göra en djupdykning i någon obskyr gaffelkonstruktion som inte använts sedan 20-talet eller något.

Samtidigt så har jag en viss förståelse för att tidningarna sitter i något av en rävsax eftersom det gäller att hålla annonsörerna nöjda. Eller i alla fall inte allt för sura. Även om jag inte vill tro att någon tidning går så långt som att manipulera testresultat till förmån för någon viss annonsör finns kanske risken att de håller tillbaka lite på kritiken om t.ex. hur in i förbannelse könlös en viss tillverkares hojar ofta är av rädsla för att den tillverkaren ska sluta köpa två helsidesannonser i varje nummer. Eller sluta låna ut hojar för tester och provkörningar. Det är något som Classic Bike och MCM sällan behöver oroa sig för.

Det som saknas i de flesta mc-tidningar idag är för mig passion, lekfullhet och engagerande texter.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
klippt lite.
men båten är 63 bast, bilen 33 och hojen 20. Jag är 45 akademiker med ingenjörslön och har aldrig köpt en fabriksny båt, bil eller båge. Jag är inte säker på att det ens kommer att hända.

Jag tror inte man ska se dessa entusiasttidningars ev framgångar som en svanesång över framtida nyhojförsäljning eller tillströmingen av unga till hojcommunityt.

Jag tycker det du säger ligger i linje med mitt barnvaktsinlägg ovan: en icke-helfordonsgodkänd maskin idag är hela 14 år gammal vilket gör att t.ex upplägget "Sveriges snabbaste gathoj" hör hemma i Classic Bike och inte så mycket i Motorrad/Bike. Bullergnället gör att helsystem/slip-on är ointressant. Som exempel bara, jag kan rapa upp indicier hela dagen som går ut på att man ska köpa den hoj man tycker är läckrast, aldrig röra en skruv för det får bara märkesverkstaden göra för att sedan skrota den när något händer eftersom reglerna gör det omöjligt att ersätta en ram från -09 med en från -10 trots att de är identiska.

Går något parti till val på att regelböckerna ska halveras tänker jag noggrant bevaka deras övriga idéer.

Little lady

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Street Triple R
Boris borde starta en egen tidning med tanke på att han dels verkar veta exakt hur en motorcykel fungerar men också vet vad alla tidningsköpare vill ha, baserat på sina egna preferenser som givetvis är den bästa måttstocken på vad som gäller. I kombination med en överlägsen teknisk kompetens och vass samt journalistiskt oberoende penna blir det nog en tidning som kommer att slå undan fötterna på samtliga svenska mc-tidningar.
Jag lovar ett prenumerera på din tidning när den blir verklighet!:Bugar

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Tror inte ett ögönblick på att tidningar i pappersformat kommer överleva. Dess tid är över.

Jag kan själv iofs gilla en tidning. Men skulle mina barn göra det (18 o 20år)? Inte en chans. Finns det inte på nätet så finns det inte.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Boris borde starta en egen tidning med tanke på att han dels verkar veta exakt hur en motorcykel fungerar men också vet vad alla tidningsköpare vill ha, baserat på sina egna preferenser som givetvis är den bästa måttstocken på vad som gäller. I kombination med en överlägsen teknisk kompetens och vass samt journalistiskt oberoende penna blir det nog en tidning som kommer att slå undan fötterna på samtliga svenska mc-tidningar.
Jag lovar ett prenumerera på din tidning när den blir verklighet!:Bugar

Den här var jag inte riktigt med på måste jag säga, att tycka något är kass är väl inte samma som att göra det bättre själv?
Jag t.ex är asbesviken på min V70 och har konstaterat jag inte haft otur, de är inte bättre.
Inte tusan bygger jag bättre själv, däremot kommer troligen ett japanskt eller koreanskt märke få mina pengar nästa gång.
Så tolkar iaf jag det hela.

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Intressant tråd och frågeställning.
Konstruktiva förslag och kritik, både allmän och specifik, är alltid välkomna. Jag lyssnar gärna på vad ni vill ha från en motorcykeltidning - mejla till magnus snabel-a bike punkt se och berätta.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har ett kalasexempel på hur en tidning bör vara för att fånga min uppmärksamhet. Jag hittade Classic Bike no.4 från 2011. Upplaga med fokus på Ducati Pantah och vad den betytt för Ducati då och nu.
Ingående reportage med mycket fokus på teknik men också på det politiska/ekonomiska läget i världen.
I numret skriver man även om Norrtälje TT på 50-talet där många välkända motorprofiler syntes, om Bosse Jensens Z1:a "less than zero", även det skrivet med en blick mot omvärlden.
Kul på grus med gamla offroadhojar.

Just det sistnämnda kan ju vara en bra grej att ha mtp hur frågorna går här på forumet:
Hur kan man ha kul på en äldre hoj, vilka svaga punkter kan man åtgärda om man har en slimmad budget och/eller begränsade kunskaper.
Jag förstår att man måste recensera det senaste men hur många har egentligen råd med de hojarna?
Mer teknik, mer bus (som stuntskolan med Niklas Carle tidigare i Bike, den var ju lysande) mer recensera praktiska grejer såsom packrullar, depåstöd, verktygssatser etc. Då skulle jag köpa fler blaskor än bara MCM och CB.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år