Har MC-tidningarna någon framtid?

Läser du MC-tidningar?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Boris borde starta en egen tidning med tanke på att han dels verkar veta exakt hur en motorcykel fungerar men också vet vad alla tidningsköpare vill ha, baserat på sina egna preferenser som givetvis är den bästa måttstocken på vad som gäller. I kombination med en överlägsen teknisk kompetens och vass samt journalistiskt oberoende penna blir det nog en tidning som kommer att slå undan fötterna på samtliga svenska mc-tidningar.
Jag lovar ett prenumerera på din tidning när den blir verklighet!:Bugar

Varför så ömma tår?

Kom med ett bidrag till debatten istället för personangrepp. Personligen så anser jag att man måste kunna kritisera en produkt utan att kunna göra det bättre själv. Annars så skulle ingen svensk få lov att klaga på Zlatan när han har en dålig dag för även en dålig dag för honom lirar han bättre boll än svenska läktarexperter. Du skulle aldrig kunna klaga hos frisören för du hade inte klarat av att klippa dig bättre själv...

Men åter till debatten. Vad kan göras bättre i dagens mcpress?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att de stora mc-tidningarna som Mc-Nytt, Bike, Allt om Mc osv, nog vill ha entusiastvansinnigheterna i sina tidninger. Det finns en stor andel byggen som jag inte tror intresserar tex MCM eller Classic Bike. Jag kan tex se tillbaks på två av mina hojar, när det har skrivits reportage om dem så är det i samtliga fall jag som blivit tillfrågad av tidningar, och det har då varit stora "breda" Mc-tidningar som frågat mig och sedan gjort reportage.
Kawasaki H1/H2 hybriden (Bike, Björn Renvall 1989) (Björn Renvall sprang ut och stoppade mig på gatan 1988, som ung slyngel trodde jag det var en sur gubbe som skulle skälla ut mig för buller)
Sportstern (Bike Custom, Olle Rahm, 2006)
Sportstern (MCnytt, Magnus Johansson, 2006)

Med båtarna är det annorlunda, där är det Nostalgia och Veteranbåten som gjort tidningsreportage hittills, dvs inte "vanliga" breda båttidningar.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Sen är jag av åsikten att 70% av artiklarna i Bike inte är ett vettigt hantverk och det är tyvärr genomgående hos flera tidningar. Jag får Bike och Motorrad på jobb och läser dem men med tanke på den genomsnittliga artikelkvaliteten skulle jag betala ungefär samma som för en bilaga till Aftonbladet.

http://www.bike.se/test/comparative_test/ducati-multistrada1200s
Denna artikel kom fram först när man gick in på bikes hemsida och jag tycker den är ganska representativ för majoriteten av innehållet. Artikeln är indelad i 4 stycken:
1/4 Miljöbeskrivning som hämtad från wikipedia.
2-3/4 Genomgång av den nya tekniken aka ordbajsat direkt ur Ducatis pressmaterial. Texten visar uppenbart att skribenten inte är särskilt tekniskt skolad och inte förstår vad han skriver.
4/4 Så hur är nya Multistrada att köra? Den springande punkten för ett test. Värt att notera är att detta är det kortaste stycket. Och texten blir ett enda jaha, har skribenten ens kört förra multistradan? Vad har chassit för styrkor och svagheter? Hur är bromsarna? Hur beter den sig vid olika typer av körning? Frågorna är många....

Huvudet på spiken när det gäller dessa "vara först med att skryta med provkörning av senaste modellen". Inte specifikt för Bike eller senaste Multistradan utan ett genomgående fel i alla MC-tidninger.
Nerbjuden till varm plats, genomgång/hjärntvättning av märkets PR-trupp, kort provkörning och sedan flygbiljett hem för att stressa ut "provkörningen" i nya numret. Helst innan någon annan hinner skriva om exakt samma resa.
Det ger ju absolut ingenting att läsa om denna ringrostige/vinterdeprimerade svenske motorjournalist som ska skaffa sig en åsikt på 5 röda. Förstår att en sådan artikel blir väldigt krystad och innehållsfattig.

---

MC-pressen har ju ett rejält besvärligt jobb. De ska agera reklampelare åt branchen samtidigt som det är förbannat ledsamt att läsa samma skit år ut och år in. Hur roligt är det att läsa om V-Strom 650 varje år då det enda som hänt på 10 år är nya fulare plastkåpor t ex?

Priset tar ju Motorrad med sitt förbannade Alpen Masters som har som enda mål att komma fram till att BMW 1200GS är bäst på att frakta lönnfeta tyskar i Alperna. Vi VET det nu! Det testet är ju lika bisarrt som att plocka ut hela högen med hojar på banan och konstatera att BMW S1000R är bäst där. Det gör ju iofs den tidningen också, men då kör de ju för ändamålet bara vettiga hojar, dvs sporthojar.
Dock kan ovan nämnda tidning glänsa när de gör sina däcktester (otroligt bra sport/sporttouringtest senast), men det mesta är blaha blaha och 5000-milatestet fick sig en trovärdighetstörn när den rasade BMW:n fick slutföra testet med ny motor som bara gått halva teststräckan...

Av de svenska tidningarna tycker jag faktiskt Bike står sig bäst. Många andra, som någon vitsigt skrev, handlar lite mycket om Intruderklubbar i dalarna och kanelbullar och räkmackor. Säkert trevliga jeppar i Intruderklubben och räkmackan är säkert god med vem fan vill läsa om det!?

Det jag gillar att läsa om är prylar, däck, utrustning, verktyg etc. Sånt man ofta köper och använder.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Priset tar ju Motorrad med sitt förbannade Alpen Masters som har som enda mål att komma fram till att BMW 1200GS är bäst på att frakta lönnfeta tyskar i Alperna. Vi VET det nu! Det testet är ju lika bisarrt som att plocka ut hela högen med hojar på banan och konstatera att BMW S1000R är bäst där. Det gör ju iofs den tidningen också, men då kör de ju för ändamålet bara vettiga hojar, dvs sporthojar.

:rofl :rofl :rofl

Min åsikt med om denna blaska...de får inte en sekin till av mig. BMWrad...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett exempel på en bra artikel så kommer jag ihåg en engelsk tidning:
De skulle testa nya GSX-R750. Istället för att göra ett vanligt flyga ned söderut till hojen test så införskaffar sig en GSX-R750 av första generationen och åker hoj ned till testet. Väl där passar de på att jämnföra första generationen med den allra senate.
Rolig läsning då man får en uppfattning om hur utveckligen gått framåt. Små inputs, teknik och allt därtill.
Hade de bara flugit ned och kört senaste årsmodellen så hade det varit en ganska tråkig artikel.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Sen är jag av åsikten att 70% av artiklarna i Bike inte är ett vettigt hantverk och det är tyvärr genomgående hos flera tidningar. Jag får Bike och Motorrad på jobb och läser dem men med tanke på den genomsnittliga artikelkvaliteten skulle jag betala ungefär samma som för en bilaga till Aftonbladet.

Jag är relativt ny inom MC-åkande och jag uppskattar Bike (högg på deras erbjudande om 9 nummer för 299:- vilket känns riktigt lagom lagomt för en blaska). Nu har jag inte läst mer än 3-4 nummer tidigare, men jag tycker tidningen är bra.

Du låter precis som jag när det gäller datortidningar (mitt arbete)... Jag tycks inte kunna hitta en enda tidning som innehåller något läsbart, ännu mer sällan - en artikel som verkligen lär mig något nytt.

Om man är kunnig/proffs inom ett ämne så är det nog inte lätt att hitta en bra tidning, oavsett vad tidningen handlar om.

Som MC-nybörjare kommer jag att njuta av Bike i ett år till bra pris :tummenupp, sen får vi se..

EDIT: glömde nämna att det är grymt bra att jag from. nästa nummer av Bike även kan läsa den på Androidpaddan. Det gillas skarpt eftersom papperstidningen kommer att återvinnas efter läsning men jag har (förhoppningsvis) tillgång till gamla nummer elektroniskt.
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Ofta är tidningarna så gubbiga, inte minst de engelska som ofta ska ha någon avklädd dam, det gillar jag inte.

Roligt att du skrev så för jag tänkte precis tvärtom. Jag slutade läsa min gamla favorittidning Superbike Magazine när dom tog bort sina lättklädda centerfolds, inte för att jag är gubbsjuk eller inte får se nog med riktiga bröst, utan för att det var det slutgiltiga steget i en attitydförändring.
Förr var det en mycket underhållande tidning, full av kreativitet och galenskap, nu är den bara tråkig, politiskt-korrekt och just gubbig.

Den enda tidning som jag ser det värt att betala för just nu är Performance Bike, lite annan vinkling än de flesta tidningar, mycket om att modifiera sin beg. hoj och sen gillar jag att läsa vad Guy Martin skriver.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Roligt att du skrev så för jag tänkte precis tvärtom. Jag slutade läsa min gamla favorittidning Superbike Magazine när dom tog bort sina lättklädda centerfolds, inte för att jag är gubbsjuk eller inte får se nog med riktiga bröst, utan för att det var det slutgiltiga steget i en attitydförändring.
Förr var det en mycket underhållande tidning, full av kreativitet och galenskap, nu är den bara tråkig, politiskt-korrekt och just gubbig.
Även med din motivering så tycker jag inte att nakna kvinnor har något i mc-tidningar att göra. Nakenhet för exponeringens skull är så 1900-tal liksom.
Dessutom känns det som att de satt dit damerna för att bilderna eller reportagen är så tråkiga i sig. Skriv hellre bättre artiklar eller ta bättre bilder.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Även om man betalar 60 kronor eller mera är tidningarna fyllda till bredden med reklam, och ofta känns det som artiklarna bara är en dålig översättning från någon annans artikel, med faktafel, stavfel etc.

Prenumerar inte på någon mc tidning längre.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har Classic Bike och Mc-Folket.
CB är väl ok om man slapp läsa om Ducati i varje nummer:huvet
Ett märke som gör fina hojar att se på men som ingen åkte på och då menar jag 70-80tal.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...Classic Bike gör ett bra jobb vill jag även läsa om hojar från det århundradet vi lever i nu...

Practical Sportbikes magazine är inriktade på dom hojar som de flesta av oss faktiskt kör. Några år gamla hojar. Och eftersom dom är inriktade på beghojar verkar dom inte vara lika beroende av att hela tiden skriva gott om varje hoj.

Har bara läst ett nummer och gillade den tidningen skarpt. Någon svensk tidning har jag inte prenumererat på sedan ett antal år då allt som står i de tidningarna finns att hitta på nätet.

En lång lista av rabblade siffror om hjulbas, vikter och gaffelvinklar är eg ganska tråkig information även för mig som tekniknörd.

EDIT: Fanns ett gratisnr online
http://issuu.com/motorcyclenews/docs/practicalsportsbikes?viewMode=magazine
 
Last edited:

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Sluta pladdra en massa strunt. Tidningen du nämner har avklädda damer i vartenda nummer. Galna upptåg har dom gått om. Tex när bröderna Northover åkte & körde en fransk enduranceserie för några nummer sedan. Senast numret följde det med en cool almanacka dessutom.

Roligt att du skrev så för jag tänkte precis tvärtom. Jag slutade läsa min gamla favorittidning Superbike Magazine när dom tog bort sina lättklädda centerfolds, inte för att jag är gubbsjuk eller inte får se nog med riktiga bröst, utan för att det var det slutgiltiga steget i en attitydförändring.
Förr var det en mycket underhållande tidning, full av kreativitet och galenskap, nu är den bara tråkig, politiskt-korrekt och just gubbig.

Den enda tidning som jag ser det värt att betala för just nu är Performance Bike, lite annan vinkling än de flesta tidningar, mycket om att modifiera sin beg. hoj och sen gillar jag att läsa vad Guy Martin skriver.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Har själv för länge sedan ruttnat på de flesta svenska hoj-blaskor och inte läst dem i någon riktigt stor utsträckning på länge.
Prenumererar dock på ClassicBike sedan nummer ett och uppskattar den mycket.

Läste Bike - från första nummret 1979 ( var det väl ? ) fram till strax efter att Nordström och gänget lämnade över till en ny generation - förekommer inte längre något i den tidningen som faller mig i smaken . Den är helt enkelt skriven för andra människor.
Mc-Nytt och Allt om Mc är bara tråkiga och skriver om saker som jag inte är säker på hör hemma i den typen av tidningar - som ni konstaterat tidigare i tråden....

Spenderade före Jul några veckor på sjukhus med svårt sjuk son och fick av snälla släktingar en näve tidningar, däribland Bike - Allt om Mc och McNytt, för att ha något att försöka få tiden att gå med under sonens behandlingar- operationer.
De var ännu sämre än vad jag kunde minnas att de någonsin varit tidigare - åkte i sopen omgående.

Motorrad är ju seriös och bra som konsumentupplysning. En och annan artikel som är "kul" att läsa men överlag för mycket som Trafikmagasinet en gång i tiden. Tyskt tråkig och saklig informationskälla.

Jag vill ha artiklar skrivna av kunniga journalister med relevant kunskap om det de skriver om - som kan utvärdera tex en mc på ett hyffsat bra sätt och beskriva detta med ett bra språk och ändå inte tappa bort mc-hjärtats stora entusiasm och passion.

Det är bara ClassicBike kvar att välja på för oss som börjar bli gubbar......
 
Last edited:
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
En intressant diskussion med bra inlägg! Frågan om digitala tidningar är något som hela tidningsbranschen funderar över mycket. Vi på Motorrad kommer att ge våra ordinarie helårsprenumeranter full tillgång till vårt digitala arkiv, som fungerar på alla typer av datorer och läsplattor, också bakåt i tiden. Vi är i stutfasen med att ordna det tekniska och räknar med att det är klart innan månadens slut. Ett sakfel om AlpenMasters-testet som är värt att påpeka. Testlaget och framför allt juryn är internationell. Det är testförare från flera länder som Sverige, Italien, Frankrike, Spanien, Holland, Kroatien och Tyskland m fl som utser vinnarna. Det framgår också tydligt i testet. Tror faktiskt också att ingen av dem är "lönnfet" utan i bra form. :) Trådsmale Freddy Papunen var vår testförare i senaste AlpenMasters.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Läser helst brittiska, amerikanska blaskor om sporthojar samt cross/motard. Mest för att jag finner tester och reportage mer genomlysande och grundliga. Ofta, (inte alltid) roliga och välskrivna. Dessutom läggs det stor vikt vid begagnat, tillbehör, roliga byggen, etc. På det hela taget så tar nätet över förkovrandet på området.

Jag kan inte komma på en enda svennebanantidning som ger mig detta. Här är det brett, grått och slätstruket. McFolket kan man lätt tortera ihjäl folk med.....
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En intressant diskussion med bra inlägg! Frågan om digitala tidningar är något som hela tidningsbranschen funderar över mycket. Vi på Motorrad kommer att ge våra ordinarie helårsprenumeranter full tillgång till vårt digitala arkiv, som fungerar på alla typer av datorer och läsplattor, också bakåt i tiden. Vi är i stutfasen med att ordna det tekniska och räknar med att det är klart innan månadens slut. Ett sakfel om AlpenMasters-testet som är värt att påpeka. Testlaget och framför allt juryn är internationell. Det är testförare från flera länder som Sverige, Italien, Frankrike, Spanien, Holland, Kroatien och Tyskland m fl som utser vinnarna. Det framgår också tydligt i testet. Tror faktiskt också att ingen av dem är "lönnfet" utan i bra form. :) Trådsmale Freddy Papunen var vår testförare i senaste AlpenMasters.
Ok, Vem är då Freddy? Jo en räserputte!
Sätt en vanlig gentleman med tillhörande spätta och packning och kör era tester. För det mesta kan ni inte ens publicera en bild på hojar med passagerare.
Ja jag är en gubbe:)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag fick en prenumeration på MCM av sambon i julklapp, det stod mellan den och Classic Bike så det var hugget som stucket. Tänker antagligen skaffa en prenumeration av Classic Bike också vart hän det lider.
Har läst Classic bike sedan 2007 någon gång och måste säga att det är den obestridda segraren bland svenska MC-tidningar. MCM kommer därefter på en stadig andra plats.

Tycker kombinationen av de två är utmärkt, dessutom kommer de ut med ett visst mellanrum så man inte får två stycken samtidigt.
Från Classic Bike får jag en massa intressanta artiklar, kuriosa, roliga kåserier (vila i frid Bosse Rindar) och från MCM blir det byggreportage, en del vettigt och en hel del trams. (lite mycket dunka-rygg-på-polaren ibland dock).
Tyvärr går det inte att få fatt på de australienska MC-tidningarna jag läste när jag bodde där, annars hade det blitt ett par av dem med.

Så nej, jag tror inte att det är en svansång. Jag är ju trots allt 24 år gammal och har haft ett stort intresse för gammelhojar och hojbyggen länge, något jag vet att jag inte är ensam om.
Bike och andra som bara fokuserar på det aldra senaste kan jag vara utan, känns bara som en stor reklamtidning med medioker journalistik, taffligt översatta artiklar och helt menlösa reseskildringar till något vindistrikt dit de åker varje år.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Framtiden är svår att sia. Bra innehåll ger många läsare och
säljare använder antal sålda nummer som försäljningsargument
för sina annonser. Ingen vill annonsera i en tidning ingen läser.
Men den stora frågan tror jag är om vi vill läsa tidningar i dess
nuvarande form eller på annat sätt. Det kan mycket väl bli så att
tidningarna får överge papperet så småningom.

Sen jag började i tidningsbranschen på sent 90-tal så har det
diskuterats om tidningarnas vara eller inte vara.
Redan då så var det nedåtgående tendenser. Branschen följer
konjunkturen ganska nära då de är beroende av annonsintäkterna
som är största inkomstkällan. Den har ju varit både upp och
ner några gånger sen dess men tendensen är fortfarande nedåt.
Nu jobbar jag mestadels med dagstidningar men jag tror detta
mer eller mindre stämmer in på alla typer av tidningar.
2 orsaker skapar den nedåtgående tendensen, annonsören och/eller
läsaren.

Själv har jag fastnat för en engelsk blaska, Practical Sportbikes
som jag dessutom nu är prenumerant på. De kör precis med det jag
är intresserad av och bara med 70, 80 och 90 tals hojar.
 

axelsson_vpg

Guest
Jag vill se att mc blaskorna skriver mer om stunt, specialbygen och annat skoj innan jag börjar prenumerera. (köper ibland lösnummer bara för att...) Gillar inte att läsa om tester på vanliga körningar.. Och speciellt inte om touringhojar där enl, mitt tycker är likadana.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top