Har ni snikna eller generösa arbetsgivare?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

När jag läser detta så är det någ bra att du får göra lite militärtjänst så du får lite stake i dig.

En annan hade på ren jävulskap bara lämnat jobbet då det varit som mest körigast och sagt tack o adjö.

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
När jag läser detta så är det någ bra att du får göra lite militärtjänst så du får lite stake i dig.

En annan hade på ren jävulskap bara lämnat jobbet då det varit som mest körigast och sagt tack o adjö.

Han har ju redan blivit rövknullad?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Min förra chef, höjden av snålhet säger jag bara... KRÄVDE bland annat att vi skulle jobba en kvart obetalt varje dag för att utföra arbetsuppgifter på vägen till arbetet, dvs styrde med järnhand vilken väg vi tog och vad vi gjorde på väg till arbetet utan ersättning för vare sig tiden eller körningen. "passar det inte hittar jag någon annan" hette det visst...

Gav oss 10 minuter att stänga en butik som tog 30 minuter att göra redo inför nästa dag och krävde att allt detta skulle göras (annars blev man väckt och utskälld efter noter/hotad med sparken alt sparkad 06.45 dagen efter när butiken öppnade på nytt) utan övertidsbetalning.

30 min obetald lunch (trots att stället serverade mat ingick ingen sådan, man fick ha med sig eller köpa vad man ville ha till 10% rabatt) under vilken man förutsattes rycka in och jobba igen ifall det blev körigt vilket det otroligt nog alltid blev under mina pass vilket ledde till att man i praktiken fick sisådär 10 minuter att trycka i sig något på och sen jobba 20 obetalt... Om man ens fick lunch alls vill säga, ibland "hanns det inte med" varpå man fick jobba hungrig och en halvtimme obetalt.

I övrigt den största jävla häxa till chef ni kan tänka er, sur, otrevlig rent ut sagt elak i vissa fall, omöjlig att diskutera med, falsk och svart ända in i själen, favoriserande mot vissa...

Gratis julbord? Hah! Personalfest hade vi en gång om året, men någon ska ju jobba även under dessa kvällar... Vem blev det tror ni? Hon, hennes bror samt hennes två favoriter (plus hennes man) käkade och drack för företagskassan medan en annan fick jobba.

Nyårsnatten skulle butiken hålla öppet till ordinarie tid 23.10, tog egentligen till åtminstone 23.30 med icke existerande övertid som ovan nämnts och sammanlagda ob-tillägg som inte ens uppgick till 30% av grundlönen...

Finns så mycket skit jag kan nämna om det stället men jag blir sur bara jag tänker på det så jag stannar här. Aldrig känt mig så rövknullad av en arbetsgivare och då har ja ändå jobbat på ytterligare ett par skitställen... Där blev jag inte långvarig, men tyvärr stannade jag alldeles för länge ändå...

Fan, du kan inte ha varit ute i arbetslivet länge?
Jobba 20 min extra på nyår, fnuttinutt, stackars dig.
Betald lunchtid, vem fan har det?
Betald lunch, vem fan har det? Och om man nu får det så är det en förmån och då ska man skatta för det.
Gratis julbord, är det någon obligatorisk sak eller vadå?

Passar det inte så byt jobb på direkten, enkelt.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Betald lunch, vem fan har det? Och om man nu får det så är det en förmån och då ska man skatta för det.

Jobbar man 20 min extra så ska man även ha 20 min extra betalt + övertidstillägg på det.
Så är det bara.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Du menar på fullt allvar att du inte tycker att man ska ha betalt för övertid och att det är helt ok att man får jobba på en rast som man inte får betalt för.

Jag har varit i arbetslivet en bra stund och håller nog inte med dig.
Övertid ska man få betalt för. Får man gå in och jobba på en rast ska man ha betalt även då.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Precis fått beviljat nya laptops med dubbla externa skärmar till vårt team, till en rund summa av 1 miljon Filipinska Pesos. Typ 159K SEK :) (11 anställda)

Sen så ska det bli team building till nån resort nu i framtiden.

Bra med Norsk arbetsgivare. :p

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag har inget emot att jobba mycket, hoppa över luncher m.m. (Har gjort det en hel del)
MEN, då ska det betalas för nöjet från arbetsgivarens sida. Håller de dessutom på att aktivt jävlas med mig blir jag definitvt inte långvarig.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Jag har inget emot att jobba mycket, hoppa över luncher m.m. (Har gjort det en hel del)
MEN, då ska det betalas för nöjet från arbetsgivarens sida. Håller de dessutom på att aktivt jävlas med mig blir jag definitvt inte långvarig.

Absolut, men det är inte det enda han gnäller om.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Fått en fin HP Elitebook på nya jobbet, betalt privat bredband upp till 500 SEK/mån, man kan få gå olika kurser om man vill, gratis frukt och kaffe samt fika på fredagar. Billig sportanläggning, stugor till uthyrning billigt, diverse rabatter på olika företag.

Jag är nöjd faktiskt, väldigt nice.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nöjda arbetare jobbar bättre .Så det är väl upp till arbetsgivaren och bestämma hur hans företag går

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Precis fått beviljat nya laptops med dubbla externa skärmar till vårt team, till en rund summa av 1 miljon Filipinska Pesos. Typ 159K SEK :) (11 anställda)

Sen så ska det bli team building till nån resort nu i framtiden.

Bra med Norsk arbetsgivare. :p

Du berätta lite om Manilla. Jag har varit där några rundor och tycker det är ett riktigt rövhål förutom några fina områden.

Hur är det att bo där?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Hah, det här var ju faktiskt ganska roligt. Vilken del av obetald arbetstid förstod du inte? Obetald lunch är helt OK, men då ska det också vara min egen tid att göra vad jag vill med. Inte en obetald halvtimme av arbetsdagen som jag lika gärna kan få jobba på:fakta

Angående betald lunch så har jag hört av vänner och bekanta inom samma företag att det visst förekommer dylika förmåner, men vår chef hävdade envetet att det är totalt förmånsstopp inom hela moderföretaget. Så ja, det känns lite surt att ha suttit på just den del av företaget som haft en av de snålaste platscheferna :)

Kanske inte obligatoriskt, men en trevlig gest hade det varit! Och när det nu frågades om vilka förmåner och "presenter" man får av sin arbetsgivare så tyckte jag att det var ganska relevant att påpeka att "Nej, det fick vi inte. Som om".

Kan även passa på att nämna att samma chef nyttjade macken som bas för sitt personliga lilla extraknäck som gick ut på att sälja frusen hundmat i 20kg-förpackningar. Kunderna kunde då ringa till macken, boka mängd och avhämtningsdag och sen dyka upp när fan som helst under en helt vanlig arbetsdag med butiken full av folk varpå vi var tvungna att släppa allt och ge oss ut på lagret för att hämta hundmat och sen ta betalt kontant av kunden. Extremt mycket "In the back"-business över det hela, och vi anställda såg såklart inte röken av några extraknäckspengar. Och som sagt, listan kan göras ännu längre... Tycker du fortfarande att det är jag som är gnällig eller chefen som är/var en subba? :)

Som sagt, långvarig blev jag inte men tillräckligt länge för att surna på skiten. Men vad ska man egentligen göra? Jag behövde pengar, jag behövde ett jobb. Sökte kontinuerligt nytt för att vid försa bästa tillfälle kunna tacka för mig och dra ifrån stället, men nya jobb var inte helt lätta att hitta. Till slut drog jag innan jag ens hade något nytt att gå till bara för att jag inte kunde vara kvar där.

Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Fan jag är snuskigt bortskämd av min arbetsgivare.
Bil, rikskuponger, 35sem dagar, bet övertid, träniningskort (som får nyttjas på arbetstid), kiropraktor, fri sjukvård, fria mediciner, flextid, fri frukost, sommartid (kortare dgr på sommarern). Fri mobiltelefoni, mobilt bredband, resor på bet arbetstid. Känner mig bortskämd när man toppar det hela med en riktigt bra chef.
:banana

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Bil, rikskuponger, 35sem dagar, bet övertid, träniningskort (som får nyttjas på arbetstid), kiropraktor, fri sjukvård, fria mediciner, flextid, fri frukost, sommartid (kortare dgr på sommarern). Fri mobiltelefoni, mobilt bredband, resor på bet arbetstid. Känner mig bortskämd när man toppar det hela med en riktigt bra chef.

Vart jobba du sa du? Ni behöver ingen mer ? :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Förmodligen är du en bra anställd. Det är lättare att vara generös mot en anställd som gör det han/hon ska med bravur och inte ställer till med massa trubbel.

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
Harley custom 110"
dem sätter in 8k/mån i en privat pensionsförs,reser alltid i businessclass och får personliga flygmil vilket gör att jag och tanten får några usa-resor gratis under året, generöst

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Helikopterplatta. Alla som kör helikopter får landa!

Last edited:

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...

Ja just det... som du beskriver det så låter det ju inte så dåligt faktiskt :yoparty

Och om chefen är kass får man byta :D

Last edited:

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Du berätta lite om Manilla. Jag har varit där några rundor och tycker det är ett riktigt rövhål förutom några fina områden.

Hur är det att bo där?
Beror helt på var du bor. Manila är manila. Sen så har du olika stadsdelar. Makati, Malate, Taguig ocg Pasig för att nämna några.

Så fort du kommer utanför höghusområden och globaliseringen (typ 10 minuter från mitt jobb) så finns det slum. Så jovisst kan en del ställen vara slum. Det är ett land i ständig utveckling med hög korruption, trots allt.

Flickvännen bor i ett område som kanske, i Svenska ögon, skulle ses som slum. Men här lägger man inte energi på utsidan av husen så mycket.

Jag stortrivs. På Torsdag ska vi iväg på roadtrip i 2 dagar och dyka med tuber och grejer :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping