Har stora MC-verkstäder ingen koll på verkligheten?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
...jag tror att både handlarna och importörerna kommer att bli tvingade att sänka sina priser...

Du tror det..

Betyder det att du tror att de i dagsläget tjänar asbra med deg och miljonerna bara rasar in också? För hur ska de annars finansiera de här prissänkningarna?

Skalfördelar är en klar strategi, men eftersom kunderna (vi, du, ni) sviker så är ju det lite kört kan man säga.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du tror det..

Betyder det att du tror att de i dagsläget tjänar asbra med deg och miljonerna bara rasar in också? För hur ska de annars finansiera de här prissänkningarna?

Skalfördelar är en klar strategi, men eftersom kunderna (vi, du, ni) sviker så är ju det lite kört kan man säga.

Ja jag tror att handlarna reder ut det på ett eller annat sätt men några kommer att duka under på vägen!
 

moddlaren

Guest
Detta är rent o skärt fuuuck. Köpte ny styr dator till min automat växellåda på en av mina tyska bilar.. betalade xxxxxx pengar för en original del o när den var bytt så pillade jag isär original från fabrik som det stog BOSCH på.

innuti datorn stog det MADE IN KINA. Så även original delar tillverkas i kina.:arsele
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Försvinner distributionen, ökar leveranstider. (En sak som kunde varit ett mervärde?) Går jag in till lokala handlaren och ska ha nåt som finns hos distributören har jag det senast 2dagar senare.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Försvinner distributionen, ökar leveranstider. (En sak som kunde varit ett mervärde?) Går jag in till lokala handlaren och ska ha nåt som finns hos distributören har jag det senast 2dagar senare.

Problemet är väl att det finns hos G.A sådär 1/10 ggr man vill ha något. Fått beställa grejer från japan med 3-5 veckors levtid mer än en gång. Värst är att beställa när det finns på europalagret, tar 4-7 bankdagar att få hem det, när man kan beställa från samma ort själv och ha det på posten inom 2-3 dar.

Min uppfattning är att importörerna skapar omvägar för att fylla en funktion. För 20 år sen var det annorlunda, men varför handlarna in ska kunna beställa från tillverkarna själva 2014 är närmast befängt. Å andra sidan bygger jag det på argument om helt andra branscher så det finns ju förhoppningsvis nån bra anledning vi inte vet om...

Dryg situation är det iaf, jag vill liksom slippa beställa 7 par stövlar och skicka tillbaka 6 mot att stå för frakten i framtiden.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om vi enbart ser i Öst vs Väst-perspektiv:

Hörde nånstans att Kina redan kulminerat i tillväxt, att den kinesiske arbetaren nu börjat kräva betalt för sitt slit och att varorna de tillverkar därför börjar smyga uppåt i pris. M.a.o. måste kvalitén höjas i motsvarande grad för att närma sig Västs, annars förloras ju meningen med produktion i Öst.

Någon som kan utveckla?
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Försvinner distributionen, ökar leveranstider. (En sak som kunde varit ett mervärde?) Går jag in till lokala handlaren och ska ha nåt som finns hos distributören har jag det senast 2dagar senare.

Detta argument tillsammans med argumentet att allt som inte kommer i en kartong det står rätt tillverkare på, är en gammal sägen som handlare och försäljare effektivt bankar in i huvudet på konsumenter för att de inte ska våga göra något annat än snällt handla av dem. :tummenupp

ANNARS, kommer domedagen!! :fakta:D

Frakttider förbättras konstant över hela Europa/ världen och sedan E-handeln tog fart ordentligt har i princip alla fraktbolag satsat på ombudsbaserade fraktlösningar för konsumenter för att efterfrågan är enorm. Handlarna måste bara anpassa sig efter detta och släppa sargen, det var inte bättre förr!! :arsele:)
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Intressant ämne vi diskuterar. Oavsett vad man tycker om dom lokala svenska handlarna så kan väl inte en del mena på fullaste allvar att om inte verksamheten bär sig, då ska du som privatperson i princip ge bort dina surtförvärvade pengar och skicka in i ett stort svart hål ?

Det finns många exempel på liknande varianter i historien där regeringar ska stötta blödande verksamheter. I nuläget har du tex sas som blöder återigen.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Intressant ämne vi diskuterar. Oavsett vad man tycker om dom lokala svenska handlarna så kan väl inte en del mena på fullaste allvar att om inte verksamheten bär sig, då ska du som privatperson i princip ge bort dina surtförvärvade pengar och skicka in i ett stort svart hål ?

Det finns många exempel på liknande varianter i historien där regeringar ska stötta blödande verksamheter. I nuläget har du tex sas som blöder återigen.


Det är precis det en del här inne vill så att dom ska kunna fortsätta handla sina kåpskruvar på hemmaplan, handlarna får anpassa sig till verkligheten eller duka under! Jag själv är ganska trött på att bli rövknullad på hemmaplan, jag är ledsen men så är det!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har vi inte snarare haft en överetablering av handlare så att man har kunnat vara halvkass som handlare och ändå överleva genom att sälja ett hojmärke och lite tillbehör från duells? Hur många halvkassa handlare behöver vi? Jag tycker snarare vi behöver fler riktigt duktiga handlare för det är något jag saknar.

Ex: Superbikebutiken
Säljer bara 600/1000 cc sporthojar och kan inte ett dugg om fransar eller geggmoppar. Kan allt om sporthojar och har de kittprylar man behöver vid korvkiosken eller om man skall bli bandagswannabe.

Det är ingen jättemarknad men den borde räcka för en eller två handlare i södra Sverige. Folk vallfärdar ju ganska många mil för att få sin italienska älskarinna servad och kittad av rätt handlare. Motsvarande borde finnas för de som föredrar sake framför grappa...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har vi inte snarare haft en överetablering av handlare så att man har kunnat vara halvkass som handlare och ändå överleva genom att sälja ett hojmärke och lite tillbehör från duells? Hur många halvkassa handlare behöver vi? Jag tycker snarare vi behöver fler riktigt duktiga handlare för det är något jag saknar.

Ex: Superbikebutiken
Säljer bara 600/1000 cc sporthojar och kan inte ett dugg om fransar eller geggmoppar. Kan allt om sporthojar och har de kittprylar man behöver vid korvkiosken eller om man skall bli bandagswannabe.

Det är ingen jättemarknad men den borde räcka för en eller två handlare i södra Sverige. Folk vallfärdar ju ganska många mil för att få sin italienska älskarinna servad och kittad av rätt handlare. Motsvarande borde finnas för de som föredrar sake framför grappa...

Om vi nu ska prata geggmoppar! Bara gör en snabb googling, hur många mx-butiker på nätet har det inte ploppat upp de senaste 1-2 åren! Det kryllar av dem, alla säljer exakt samma till exakt samma priser. Kollade själv på ett par alpinstars tech3-stövlar i vintras, kikade runt på nätet och ALLA tog/tar exakt samma pris. Lelles körde fri frakt i vintras, de mindre webbutikerna hängde på, ingen som utmärker sig nått nämnvärt som gör att jag skulle vilja handla hos just dem och per automatik gav jag mig ut på ebay och kollade priserna på stövlarna där, föga oväntat var dom klart billigare på ebay.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Brainstormar helt vilt nu, men känns som det stora problemet är mellanhänderna som tar ut för mycket av handlarna.
Titta bara på samhället i övrigt med pressade priser och ökad utländsk konkurrens, det bekymret har inte generalagenten/importören haft i så stor utsträckning, men det börjar ju märkas nu, butikerna faller som furor en efter en, och jag gissar helt vilt att det är pga. att dom är bundna till en viss leverantör som har ett visst pris och i slutändan en viss avans för handlaren att hålla sig till.

Jag tycker det är importörerna och generalagenterna som är skyldiga till att det ser ut som det gör när dom inte anpassar sig till marknaden.
Undrar hur mycket stålar mellanhänderna gör på varje pryl ut till handlare?

Hur ser avtalen ut mellan handlare och leverantörer, någon som vet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om vi nu ska prata geggmoppar! Bara gör en snabb googling, hur många mx-butiker på nätet har det inte ploppat upp de senaste 1-2 åren! Det kryllar av dem, alla säljer exakt samma till exakt samma priser. Kollade själv på ett par alpinstars tech3-stövlar i vintras, kikade runt på nätet och ALLA tog/tar exakt samma pris. Lelles körde fri frakt i vintras, de mindre webbutikerna hängde på, ingen som utmärker sig nått nämnvärt som gör att jag skulle vilja handla hos just dem och per automatik gav jag mig ut på ebay och kollade priserna på stövlarna där, föga oväntat var dom klart billigare på ebay.

Ja den marknaden är verkligen överetablerad. Säkerligen många som har det som ett extrajobb för att finansiera sin egen åkning.

Till mina enduromoppar handlar jag faktiskt nästan allt över disk hos min handlare Keva Motor i Hässleholm. De har nästan allt man kan tänkas vurpa sönder eller slita ut i lager och kanonservice av Charlie som själv har tävlat i EM/VM. Med den servicen är det irrelevant huruvida delarna är dyrare än billigaste ebay-shopen.

Tyvärr verkar det inte finnas någon mchandlare för gatmoppar med samma servicegrad och kunnande utan där blir det ebay eller den webshop som har lägst pris.
 

moddlaren

Guest
Det stora problemet kallas mellanhänder eller generalimpotörer.

Duells startades av en person när denne person valde att sälja av en annledning så köpte ett riskbolag duells av firmans startare.

när dette skedde så steg duells priser mot handlarna rätt rejält pga att riskbolaget inte nöjer sig med 10% i avkastning. Mej veterligen så köpte duells ganska nyligen en rätt stor konkurent vid namn garage24.

Tror någon att priserna kommer att sjunka?

O har jag fel rätta mej gärna. Personligen fortsätter jag att lägga mina 30-40,000 om året på delar o dyligt på internett handlarna. Inte i käftarna på våra svenska gamar.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det stora problemet kallas mellanhänder eller generalimpotörer.

Duells startades av en person när denne person valde att sälja av en annledning så köpte ett riskbolag duells av firmans startare.

när dette skedde så steg duells priser mot handlarna rätt rejält pga att riskbolaget inte nöjer sig med 10% i avkastning. Mej veterligen så köpte duells ganska nyligen en rätt stor konkurent vid namn garage24.

Tror någon att priserna kommer att sjunka?

O har jag fel rätta mej gärna. Personligen fortsätter jag att lägga mina 30-40,000 om året på delar o dyligt på internett handlarna. Inte i käftarna på våra svenska gamar.

Nää, dbc sweden (duell i Finland som först startades i samarbete med duells men nu är en fristående firma) har köpt garage24.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Ja den marknaden är verkligen överetablerad. Säkerligen många som har det som ett extrajobb för att finansiera sin egen åkning.

Till mina enduromoppar handlar jag faktiskt nästan allt över disk hos min handlare Keva Motor i Hässleholm. De har nästan allt man kan tänkas vurpa sönder eller slita ut i lager och kanonservice av Charlie som själv har tävlat i EM/VM. Med den servicen är det irrelevant huruvida delarna är dyrare än billigaste ebay-shopen.

Tyvärr verkar det inte finnas någon mchandlare för gatmoppar med samma servicegrad och kunnande utan där blir det ebay eller den webshop som har lägst pris.

Där sa du ett sant ord..

har absolute inget emot priset på grejorna om jag vet att jag får service..
Jag personligen så Dj--a trött på dessa skitstroppar som jobbar på de flesta MC-butikererna runt STHLM som gång på gång bevisar sin okunskap när man frågar om delar eller specifikationer, för att inte tala om alla rekomendationer om /olja/soppa/elektronik/inställningar osv
näe hoppas verkligen att en del stollföretag slås ut, Tyvärr så är det väl dom värsta stollarna som överlever då de inte brukar jobba "vitt" = en avsevärd högre smärttröskel innan de ger upp.

I Stockholm kan jag bara rekommendera MCproffsen som vart omkring sen hedenös + Proservice som verkligen kan motorer och elektronik...

Men Nog kommer det bli mera strul när man MÅSTE lita på skitföretag som DHL ,Schenker å andra som lovar stort hur snabba och hur bra service de har ,,,
när det gäller t ex Schenker så lovar de 24 timmar service överhela Svergie ... Om Du Betalar givetvis, och inget ont i det. Men sen att i Norrtälje BARA kör ut skiten på fredagar, kan Du inte vänta, så får Du hämta det själv i Norrtälje, Även om 24 timmar leverans är betald....
Och de flesta stora reservdelshanterare har avtal med dessa stora skitspeditörer... och duger inte det kan du hämta det själv i ...Holland? ,Japan ?

Bara ett inlägg..:brinnerup
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Min uppfattning är att importörerna skapar omvägar för att fylla en funktion. För 20 år sen var det annorlunda, men varför handlarna in ska kunna beställa från tillverkarna själva 2014 är närmast befängt. Å andra sidan bygger jag det på argument om helt andra branscher så det finns ju förhoppningsvis nån bra anledning vi inte vet om...

Påminner lite om musikbranschen där man försökte hålla liv i en oerhört ineffektiv distributionskedja. Konkurrens kom inte från eBay den gången, men från en annan välkänd bukt. Sen kom någon stjärna på att folk faktiskt är villiga att betala för direkt tillgång till musik via nätet - fantastiskt.

Personligen gör jag min research på nätet och handlar till viss del där, mestadels för att slippa lyssna på folk som ändå inte vet något om det de säljer. Är det enkla grejer jag behöver så handlar jag gärna hos den lokala nasaren, mest för att hjälpa till att hålla liv i ladan. Då är iofs prisskillnaden inte så stor här i Japan som i Sverige...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
En liten episod om vikten av god service om man vill behålla sin kunder:

Ringer till mx24.se, då jag behöver en magnetisk oljeplugg till en XR125, då dom har en fysisk butik/utlämningsställe i Älvsjö.

Får då besked om att lagersaldot för just Älvsjö på min önskade produkt är 1 st, och att man inte kan garantera att saldot stämmer/produkten finns hemma. Ber då att dom går och kollar i hyllan om bulten finns, så kan jag komma förbi och hämta upp den omgående om den finns inne. Förvånande nog får jag besked om "att det går inte, jag sitter i huset bredvid". Det är också omöjligt att lyfta telefonen och kolla med personalen i själva butiken om bulten finns.

Budskapet är att jag måste åka dit, och att någon först då kan lyfta på röven och kolla om prylen finns i hyllan.

Har handlat på MX24 tidigare, men det blir inga mer köp därifrån när man visar så liten servicevilja. Blir en beställning från e-bay i stället...
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
En liten episod om vikten av god service om man vill behålla sin kunder:

Ringer till mx24.se, då jag behöver en magnetisk oljeplugg till en XR125, då dom har en fysisk butik/utlämningsställe i Älvsjö.

Får då besked om att lagersaldot för just Älvsjö på min önskade produkt är 1 st, och att man inte kan garantera att saldot stämmer/produkten finns hemma. Ber då att dom går och kollar i hyllan om bulten finns, så kan jag komma förbi och hämta upp den omgående om den finns inne. Förvånande nog får jag besked om "att det går inte, jag sitter i huset bredvid". Det är också omöjligt att lyfta telefonen och kolla med personalen i själva butiken om bulten finns.

Budskapet är att jag måste åka dit, och att någon först då kan lyfta på röven och kolla om prylen finns i hyllan.

Har handlat på MX24 tidigare, men det blir inga mer köp därifrån när man visar så liten servicevilja. Blir en beställning från e-bay i stället...

Precis samma sak hände mig fast med olja och filter. Frågade om jag kunde beställa dom så att dom garanterat kunde finnas dagen efter. Inga problem! Fast när jag kom och skulle hämta grejerna dagen efter så fanns dom inte och dom kunde omöjligt gå och hämta dom för killen som hade hand om att hämta grejerna hade gått för Dan.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top