Har stora MC-verkstäder ingen koll på verkligheten?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur vet jag/ni som konsumenter när ni handlar av nån firma på nätet utomlands att det ni köper, är det ni söker? Alpinestars handskar har ju florerat i ett antal trådar om kopierad produkt.
Slå in varan ni funderar på, eller varumärke och lägg till counterfeit..

Typ counterfeit motor oil.

Allt kopieras, med varierande ursprungliga beståndsdelar och resultat.
Bosch reservdelar, framförallt dieselsidan, är en vanlig produkt. Kika in på alibaba och se vad ni hittar först.. lägg sen ihop om det kan råka vara så att det är sådan produkt som säljs hos näthandel/eBay.
Jag tror det är mycket som inte hade klarat en granskning, men det är vad jag tror.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
...

Till alla handlare: VAKNA, The InternetZ kommer tyvärr vara här ett tag till :fakta

Nu kan man tycka att jag säger emot mitt förra inlägg men...
I mångt och mycket så är det Sverige som måste vakna. En stor del av diffen på priserna består av storleken på marknaden(i sverige) samt skatter. Om vi nu vill ha kvar de slöa, otrevliga handlarna och att de ska gå runt så måste något förändras.

Ett trevligare alternativ är att entreprenörer tänker till lite och hittar på ett sätt att tjäna pengar utan att slaviskt lägga på 300 % på inköpspriset. Att sälja reservdelar skulle kunna vara ren marknadsföring där man ej plockar in pengar, gud förbjöd man kanske skulle GÅ MINUS på dessa delar, lite så som siba, elgiganten etc gör och sedan tjänar man pengar på andra saker.

:gnissla
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag förstår din poäng, dock har jag personligen klarat mig med internet handel sedan sent 90-tal.

Hur har du gjort när du köpt skinnställ, hjälmar, handskar, stövlar etc utan att prova först? Personligen brukar det ta mig minst en heldag och en herrans massa ombyten för att hitta det jag faktiskt söker efter.. Så lite nyfiken på bättre sätt.

Och, när du köpt ny hoj. Hur valde du den utan att provsitta, klämma/känna och provköra?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hur vet jag/ni som konsumenter när ni handlar av nån firma på nätet utomlands att det ni köper, är det ni söker? Alpinestars handskar har ju florerat i ett antal trådar om kopierad produkt.
Slå in varan ni funderar på, eller varumärke och lägg till counterfeit..

Typ counterfeit motor oil.

Allt kopieras, med varierande ursprungliga beståndsdelar och resultat.
Bosch reservdelar, framförallt dieselsidan, är en vanlig produkt. Kika in på alibaba och se vad ni hittar först.. lägg sen ihop om det kan råka vara så att det är sådan produkt som säljs hos näthandel/eBay.
Jag tror det är mycket som inte hade klarat en granskning, men det är vad jag tror.

Hur vet jag att det är äkta vara i butik i Sverige? Jo man handlar inte av skumma affären där allt är mycket billigare än konkurrenterna på samma gata. Precis som man gör på ebay. Jämför pris, titta på omdömen en säljare med 99% positiva omdömen på 50000 sälj litar jag på iaf.
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Hur har du gjort när du köpt skinnställ, hjälmar, handskar, stövlar etc utan att prova först? Personligen brukar det ta mig minst en heldag och en herrans massa ombyten för att hitta det jag faktiskt söker efter.. Så lite nyfiken på bättre sätt.

Och, när du köpt ny hoj. Hur valde du den utan att provsitta, klämma/känna och provköra?

Hoj har jag inte köpt ny utan begagnad och då åker jag klart och tittar på den, det var delar/tillbehör vi pratade om ...väl?

Hjälm, byxor, jacka och stövlar har jag köpt över nätet och alltid passat bra om man följt deras mått tabeller, bara XL-moto som har storlekar anpassade för pygmeèr.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag var inne på Bike i Göteborg förra veckan efter att ha kikat runt på eBay UK först.
Det fanns absolut ingen prismässig anledning att handla på postorder vid det tillfället och servicen var kalas.

Det enda jag kan önska som pendlande bonnläpp i trängselskattskiten är att det hade varit FINT ifall butikerna kunde ha öppet till ca 20:00. Åtminstone jag har jäkligt att komma åt dem på vardagarna och helgerna är ett flimmer av aktiviteter.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hoj har jag inte köpt ny utan begagnad och då åker jag klart och tittar på den, det var delar/tillbehör vi pratade om ...väl?

Hjälm, byxor, jacka och stövlar har jag köpt över nätet och alltid passat bra om man följt deras mått tabeller, bara XL-moto som har storlekar anpassade för pygmeèr.

Nej, det vi pratar om är konsekvensen av att konkurrera bort våra handlare från den svenska marknaden, vilket är konsekvensen av att sluta handla där.

Har du inte köpt ny hoj så är du inte en "riktig" kund, någon måste liksom göra det också för att du ska ha något beggat att köpa åren efter. Frågan därmed obesvarad.

Har du lyckats med det på nätet utan att testa så har du antingen haft oerhörd tur, eller så är du inte särskilt kräsen/noga med vad du har på dig. Jag testade 12-13 hjälmar innan jag hittade en jag verkligen var nöjd med, 6-7 skinnställ innan ett faktiskt satt som det skulle och 3-5 olika stövlar innan det blev rätt.

Men grattis då.
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Nej, det vi pratar om är konsekvensen av att konkurrera bort våra handlare från den svenska marknaden, vilket är konsekvensen av att sluta handla där.

Har du inte köpt ny hoj så är du inte en "riktig" kund, någon måste liksom göra det också för att du ska ha något beggat att köpa åren efter. Frågan därmed obesvarad.

Har du lyckats med det på nätet utan att testa så har du antingen haft oerhörd tur, eller så är du inte särskilt kräsen/noga med vad du har på dig. Jag testade 12-13 hjälmar innan jag hittade en jag verkligen var nöjd med, 6-7 skinnställ innan ett faktiskt satt som det skulle och 3-5 olika stövlar innan det blev rätt.

Men grattis då.

Som sagt, det är ett fritt land och det står dig fritt att handla var du vill, precis som jag handlar var jag vill. Så marknaden fungerar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur vet jag att det är äkta vara i butik i Sverige? Jo man handlar inte av skumma affären där allt är mycket billigare än konkurrenterna på samma gata. Precis som man gör på ebay. Jämför pris, titta på omdömen en säljare med 99% positiva omdömen på 50000 sälj litar jag på iaf.
Sant så, alla har väl handlat hästkött.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som sagt, det är ett fritt land och det står dig fritt att handla var du vill, precis som jag handlar var jag vill. Så marknaden fungerar.

Jag ifrågasätter ingens rätt att handla var han/hon vill. Däremot oförmågan att se sambandet mellan att handla på nätet och alltfler handlare i konkurs.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Detta är ju ett återkommande ämne och framtiden får väl visa vilken sida som vinner :tungan

Tyvärr har jag råkat ut för en variant där den lokale handlaren inte ens fick ta hem skinnställ, stövlar och handskar i den färg jag ville ha. Anledningen var att den svenske importören bara gör en enda beställning per år på kläder som förväntas sälja under året.

Valet att köpa från Tyskland och på samma gång spara 7000:- var då ganska enkelt. Dock så fick jag byta storlek på stället och åkte på 400:- på returfrakt men jag överlevde faktiskt den smällen.

Jag vill också ha kvar min handlare och jag vill gynna dem här hemma men det får inte kosta hur mycket som helst och absolut inte hindra mig från att fritt få välja färg eller variant på mina grejer.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Jag blandar inte ihop med påslag.

Tycker att vinstmarginalen känns väldigt låg. På en investerad miljon har man 10-20,000 tillbaka.
Vilken investerare gpr med på det?

Du tänker lite fel, som Two Stroke var inne på. Men 1-2 % årlig avkastning på en investering är alldeles för lite, i a f om an investerar i något annat än i tyska statsobligationer. Så långt har du en poäng.

Vinstmarginalen är vinst/omsättning. Inget annat.

När handlaren skickar in en miljon i bolaget, kan denna miljon omsättas många gånger på ett år. Så från en miljon i insatt kapital kanske handlaren omsätter 10 miljoner, vilket med handlarens vinstmarginal på 1-2 % ger 100-200 000 i vinst, d v s 10-20 procent i avkastning på miljonen. Lånar handlaren ytterligare en miljon från banken till 7% ränta kan han omsätta 20 miljoner, betala räntor på 70 000, få en vinst på 130-330 000, d v s en avkastning på den insatta miljonen som är 13-33% och det låter ju ganska bra...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag ifrågasätter ingens rätt att handla var han/hon vill. Däremot oförmågan att se sambandet mellan att handla på nätet och alltfler handlare i konkurs.

Återigen, är det konsumenternas ansvar att en handlare skall överleva:va jag sliter hårt för mina pengar och kan jag spara ett par tusen eller mer på att köpa samma vara utanför sveriges gränser så gör jag det, och nej, jag anser inte att det är mitt ansvar att hålla handlarna flytande! Har dom för höga lokalkostnader, byt lokal, det har ju även blivit billigare att anställa men löneklyschan åker fram i debatten hela tiden, hur billigt måste det bli att anställa innan en företagare är nöjd? Folk idag tror jag har en annan förmåga att hålla hårt i sina surt förvärvade slantar och jag tror att de flesta strävar efter att hitta samma varor som säljs i sverige fast på weben utomlands, det är tyvärr så verkligheten ser ut idag och jag får inte dåligt samvete för att jag handlar på ebay lite då och då när samma vara finns där men till betydligt lägre pris. Handlarna får helt enkelt anpassa sin verksamhet till verkligheten eller duka under även om det drabbar mig i långa loppet.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har du lyckats med det på nätet utan att testa så har du antingen haft oerhörd tur, eller så är du inte särskilt kräsen/noga med vad du har på dig. Jag testade 12-13 hjälmar innan jag hittade en jag verkligen var nöjd med, 6-7 skinnställ innan ett faktiskt satt som det skulle och 3-5 olika stövlar innan det blev rätt.

Men grattis då.

Har själv köpt helställ, boots och handskar från düskland som efter tabeller visade sig passa perfa.
Hjälm blev rea i Svea, men har hitintills inte provat en XL-hjälm som inte passat.

Alla har inte behovet att spegla sig i en kvart i butiken till varje plagg :hihi
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Återigen, är det konsumenternas ansvar...


Handlarna får helt enkelt anpassa sin verksamhet till verkligheten eller duka under även om det drabbar mig i långa loppet.

Ja, och jag har ingenstans sagt att det är fel. Det enda jag belyser är att OM vi handlar utomlands pga pris så kommer vi inom några år inte ha några fysiska butiker kvar. Frågan är då, är det värt det? Tycker DU att det är värt att prova kläder och hjälmar via formulär, köpa hojar du inte kan provsitta/-köra osv.. Så shoot, kör hårt.

Men det går inte att gnälla (men så vet vi ju alla att det kommer va om 10 år iaf) på nån annan sen när det blivit verklighet.

------------------------------------

Verkligheten är att inga handlare täljer guld, de åker inte Porsche på att peta sig i naveln och de försöker inte "blåsa" sina kunder.

Däremot består handlarna kanske snarare av fd. förare och entusiaster än ekonomer och entreprenörer och är i många fall kanske inte de mest lämpade att driva företag öht. Den där drömmen om att få jobba med sitt intresse byts nog snart till en mardröm av missnöjda kunder och tung administration. Att ha ett system för uppföljning av kunder etc är inte supersvårt, men har man aldrig stått inför problematiken förut så är det nog uppförsbacke så det räcker när man har tusen andra saker som också brinner.. Så visst, jämfört med många andra branscher är säkert nivån rätt låg just här.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja, och jag har ingenstans sagt att det är fel. Det enda jag belyser är att OM vi handlar utomlands pga pris så kommer vi inom några år inte ha några fysiska butiker kvar. Frågan är då, är det värt det? Tycker DU att det är värt att prova kläder och hjälmar via formulär, köpa hojar du inte kan provsitta/-köra osv.. Så shoot, kör hårt.

Men det går inte att gnälla (men så vet vi ju alla att det kommer va om 10 år iaf) på nån annan sen när det blivit verklighet.

------------------------------------

Verkligheten är att inga handlare täljer guld, de åker inte Porsche på att peta sig i naveln och de försöker inte "blåsa" sina kunder.

Däremot består handlarna kanske snarare av fd. förare och entusiaster än ekonomer och entreprenörer och är i många fall kanske inte de mest lämpade att driva företag öht. Den där drömmen om att få jobba med sitt intresse byts nog snart till en mardröm av missnöjda kunder och tung administration. Att ha ett system för uppföljning av kunder etc är inte supersvårt, men har man aldrig stått inför problematiken förut så är det nog uppförsbacke så det räcker när man har tusen andra saker som också brinner.. Så visst, jämfört med många andra branscher är säkert nivån rätt låg just här.

Jag tror att du kan vara lugn, handeln i sverige kommer inte att dö ut, jag tror att både handlarna och importörerna kommer att bli tvingade att sänka sina priser, främst importörerna även om sverige är en liten och obetydlig marknad så tror jag nog att dom vill ha en verksamhet här:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror att du kan vara lugn, handeln i sverige kommer inte att dö ut, jag tror att både handlarna och importörerna kommer att bli tvingade att sänka sina priser, främst importörerna även om sverige är en liten och obetydlig marknad så tror jag nog att dom vill ha en verksamhet här:tummenupp

Personligen fattar jag inte riktigt att importörerna ens existerar.

Sjukaste är ju Öhlins där det är billigare att köpa grejer från USA inkl. frakt än att hämta dem själv från produktionslagret i Väsby (fast det får man ju inte vilket i princip är förståeligt).
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Personligen fattar jag inte riktigt att importörerna ens existerar.

Sjukaste är ju Öhlins där det är billigare att köpa grejer från USA inkl. frakt än att hämta dem själv från produktionslagret i Väsby (fast det får man ju inte vilket i princip är förståeligt).

Va? Har du köpt delar över nätet? Fyyyy :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Va? Har du köpt delar över nätet? Fyyyy :)

jag har aldrig sagt att det inte är ok. Jag säger bara att man ska vara medveten om att det dödar den service "vi" så ofta gnäller om i nästa tråd, folk verkar liksom inte förstå korrelationen.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top