Slappa
Rage closed inside!
När en svensk stor firma kan ta hutlösa 18000 för ett skinnställ man sedan köper från Tyskland för 5000 då känner iaf jag mig lurad lokalhyra och löner till trots
Så välj, supporta våra handlare med "överpriser", eller lev fortsättningsvis i en värld där vi inte kommer ha några fysiska butiker att besöka.
1-2 %???
Är inte det väldigt lågt?
Tvivlar på att de valt det sättet att sköta beställningar bara för att de är oroliga för att några inte kommer o hämtar ut sina prylar.
Tidigare kunde man som oftast beställa delar utan att betala först men eftersom det inte är så längre visar det att att tillräckligt många tydligen inte hämtar ut sina delar. Men om du vill kan jag oxå sitta o plocka en siffra ur luften hur många jag tror som inte kommer o hämtar ut sina delar
Du har speciella kunder ofta entusiaster som du träffar på olika arrangemang. Dom har naturligtvis inget intresse att ''blåsa'' dig för att sedan träffa dej på tävlingen xx.Har ingen MC-butik men har sålt ganska mycket beggade delar på bla blocket och jag har inte fått ett ända paket tillbaka i retur. Konstigt nog faktiskt. Verkar väldigt underligt om de lokala MC-butikerna har så mycket problem med varor som inte hämtas ut. Kanske har de långa leveranstider? I kombination med höga priser så att kunderna söker upp sina varor hos andra leverantörer? Reservdelar handlar ju oftast en direkt behov och sällan impulsköp.
Månag ställen där jag handlar så tar dom mitt mobilnummer och skickar ett SMS nära varan inkommit. Det är nog en lite detalj som kan minska antalet "glömda" varor. Det är dessutom en ganska bra service för mig som kund.
Jag blandar inte ihop med påslag.Den siffran är ju vinstmarginalen efter att alla kostnader tagits så som löner, lokalhyra mm. Ska inte blandas ihop med de påslag på enskild vara som man oftast diskuterar.
Har ingen MC-butik men har sålt ganska mycket beggade delar på bla blocket och jag har inte fått ett ända paket tillbaka i retur. Konstigt nog faktiskt. Verkar väldigt underligt om de lokala MC-butikerna har så mycket problem med varor som inte hämtas ut. Kanske har de långa leveranstider? I kombination med höga priser så att kunderna söker upp sina varor hos andra leverantörer? Reservdelar handlar ju oftast en direkt behov och sällan impulsköp.
Månag ställen där jag handlar så tar dom mitt mobilnummer och skickar ett SMS nära varan inkommit. Det är nog en lite detalj som kan minska antalet "glömda" varor. Det är dessutom en ganska bra service för mig som kund.
Jag blandar inte ihop med påslag.
Tycker att vinstmarginalen känns väldigt låg. På en investerad miljon har man 10-20,000 tillbaka.
Vilken investerare gpr med på det?
Jag gissar att de redan har betalat? Varför skulle de inte hämta ut sina delar då Eller skickar du ut sakerna o låter dem betala efter att ha fått hem delen via posten o gått igenom den?
Okej, vi tar en annan branch som jämförelse då?
Hur många här skulle åka ner till "Lundqvists radio och TV" och köpa en 42" Samsung TV och betala 7.995:- för den, vänta på den en vecka för att TV-handlaren ska få hem den, och sedan åka tillbaka och hämta den och konka hem den, och hur många skulle i stället beställa den på Netonnet (el dyl) för 2.995:- och få den hem hemskickad?
Nej punkt
Jämförelsen är väl alldeles ypperlig.
Frågan gäller dock två olika produktgrupper, så:
1. Är det ok att köpa en TV på formulärfakta och skärmbilder utan att få klämma och känna?
Om ja, köp på Netonnet
Om nej, stöd lokal handlare
2. Är det ok att köpa MC /MC-tillbehör på formulärfakta och skärmbilder utan att få klämma och känna?
Om ja, köp på valfri nätshop
Jämförelsen är väl alldeles ypperlig.
Frågan gäller dock två olika produktgrupper, så:
1. Är det ok att köpa en TV på formulärfakta och skärmbilder utan att få klämma och känna?
Om ja, köp på Netonnet
Jag kan mycket väl förstå om de måste lägga på pengar för att de ska tjäna något, det gör alla försäljare. Affärer, bensinstationer och dylikt lägger på 100-1000% beroende vara. Ja jag har jobbat inom bägge då det är fakta.
Däremot blev jag minst sagt förvånad när tjejkompisen fick sin backspegel på bilen pajad så att den så att säga hoppade ur led. Inga skador alltså utan hoppade ut fästet lite så att det inte gick att dra den tillrätta med våld.
Jag kontaktade mekonomen, SEATverkstad och en privat verkstad.
Först kollade jag upp vad en ny backspegel kostade, 1100:-
Mekonomen skulle ha 5000:- inklusive bytt backspegel.
Den privata verkstaden tog 800:- för att fixa jobbet vilket självklart gjorde att vi valde dom. Då polerade de backspegeln och fixade ett par gamla stenskott också.
SEAT skulle ha 15 000:-, nej jag skämtar inte. 15000SEK!!!
Jag frågade om de tänk byta hela dörren på bilen och la på i örat på dem.
"Vi vill inte ta i din bil så därför får du ett hutlöst pris av oss."
Touche,
Frågan blir dock hur mycket man vill klämma och känna på en original startmotor, 4 st tändstift, ett drivpaket och en original packningssats till en förgasare innan köp?
Jaja, jag ser båda lägers vinklar och tackar för alla kloka funderingar.
// Jonas
Jag blandar inte ihop med påslag.
Tycker att vinstmarginalen känns väldigt låg. På en investerad miljon har man 10-20,000 tillbaka.
Vilken investerare gpr med på det?
Självklart, men att som privatperson ha snabbare leveranstider är inte försvarbart öht.Att en bilverkstad får hem delar till dagen efter är att de har klart större volymer än våra handlare och verkstäder. Handlar vi mer lokalt får de bättre villkor och vi kan få hem delarna snabbare och kanske till lite bättre priser.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|