Har stora MC-verkstäder ingen koll på verkligheten?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kan du skruva själv, med ALLT, så fine, gört själv då, kan du inte det/har inte tid/ingen lust etc så får du betala för det.

Folk bölar över priser men gråter ut här när deras lokala verkstad konkar pga folk som köper allt över nätet, när det är nåt de inte kan göra själva, typ en motorrenovering eller nåt annat i den stilen, då är det mest synd om dem i hela världen och de har bara sig själva att skylla.

Jag är däremot bara en dum Svensk som köper mina delar här hemma i landet men monterar dem själv, lite får man stödja iaf...

Så du menar att det bara är kundernas fel att verkstäderna kursar eller hur tänkte du nu:va har man dålig lönsamhet bör man sätta sig ned och fundera på varför och göra ngt åt det om man vill överleva. Varför har jag inga kunder? Det räcker liksom inte att fixa trogna roffes motor en gång om året fast han gladeligen betalar 10000:- varje gång.

Men visst är det tråkigt att handlarna/verkstäderna går omkull och det kommer att fortsätta så tills dom börjar inse att konkurrensen från internet/ebay faktiskt måste tas på allvar. Förmodligen kommer det även att drabba mig i långa loppet men jag är inte sugen på att betala skjortan bara för att en verkstad ska överleva, jag anser att det är verkstädernas ansvar att anpassa sig till verkligheten inte mitt.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Största problemet med svenska säljställen är att de oftast har betydligt längre leveranstid än om man köper från england eller tyskland. Jag handlar mycket mc-delar, jeep prylar mm på ebay och på engelska/tyska hemsidor och frakterna brukar vara löjligt snabba och dessutom billigt.

På senare tid tycker jag att priserna på kända märken tenderar att bli väldigt internationella, kollade alternativt inköpsställe till min sadelväska för ett tag sedan. -Jämförde priset hos den svenska återförsäljaren och dammsög ebay, engelska och tyska återförsäljare.
I slutändan skiljde det inget i pris (med frakten) så det var ingen ide att köpa på nätet. Lustigt nog brukar just denna svenska importör/återförsäljare bli anklagad för att ha ockerpriser bland mc-kollektivet men jag antar att de jämnat ut sina priser.
Tycker det blivit så med många produkter av kända stora märken på senare tid.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Visst, men dom skulle ju kunna sänka marginalerna ännu mer, så att ingen får ut mer än minimilön och 0 i vinst, och sova gott åt den välgörenhet dom bedriver. Självklart ska alla mataffärer ligga i billiga, avlägsna områden också, så priserna kan vara minimala :tummenupp

Jag handlar aldrig på supermarkets etc. och betalar några % mer, men hade en mjölk kostat 20kr och pyttipanna 80kr så hade de inte fått mig som kund.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Visst, men dom skulle ju kunna sänka marginalerna ännu mer, så att ingen får ut mer än minimilön och 0 i vinst, och sova gott åt den välgörenhet dom bedriver. Självklart ska alla mataffärer ligga i billiga, avlägsna områden också, så priserna kan vara minimala :tummenupp

http://www.ica-handlarna.se/Om-oss/Handelskraft-2011/Lonsam/

[h=3]Hur lönsam är ICA-butiken?[/h]Vanligast är en marginal på mellan 1 och 2 procent. Knappt 300 butiker ligger i det intervallet. Och som synes har de flesta en marginal mellan 0 och 4 procent. Men cirka 15 procent av butikerna – nästan 200 stycken – går med förlust, medan ungefär lika många (18 procent) har en rörelsemarginal som överstiger 4 procent.
 

JoPPe

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Usala
Hoj
Flertalet
Häpp vilken diskussion det blev.

Det jag förvånades av var inte att firman har påslag (givetvis kan de ha det) utan snarare att påslagen varierar så mycket. Jag har även fått prisuppgifter som ligger under vad man kan köpa grejerna för på nätet, så det var mest av nyfikenhet hur er erfarenhet är då det (för min del) har varit väldigt spridda skurar.


I övrigt vet jag inte hur jag ska ställa mig till en firma som erbjuder sämre leveransvillkor, sämre priser (påtagligt sämre) och mer bök att beställa dem (besöka firman - beställa - vänta- besöka firman igen och hämta grejerna). Då är det nog inte kundens fel att den affärsidén inte går ihop oavsett om firman har en dyr lokal eller ej?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
I övrigt vet jag inte hur jag ska ställa mig till en firma som erbjuder sämre leveransvillkor, sämre priser (påtagligt sämre) och mer bök att beställa dem (besöka firman - beställa - vänta- besöka firman igen och hämta grejerna). Då är det nog inte kundens fel att den affärsidén inte går ihop oavsett om firman har en dyr lokal eller ej?

Precis så. Senaste, och kanske sista gången jag hade kontakt med Johans MC i Göteborg för att beställa en KTM-del var jag tvungen att komma till butiken fysiskt och betala i förskott, och sedan en gång till för att hämta delen då. Känns som ett dåligt skämt 2014. :gnissla
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Var ute till Carlbarks för några år sedan och kollade på ett Alpinestars sp1 helställ för 11999:- som dessutom var nedsatt 2000:- för det var rea. Tyckte ändå det kändes lite dyrt så lugnade mig lite. Kom hem och kollade en tysk mchandlare som har butik, verkstad och webshop. 5999:- kostade samma helställ där.

Tror ni kan gissa var jag köpte mitt fina helställ...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Råkade ut för ett riktigt extremt exempel förra veckan. Styrningar till en Kayaba skoter-stötdämpare skulle den lokala handlaren ha 495 kr för. Jag googlade snabbt fram en handlare i usa som säljer samma styrning för mer rimliga 7 dollar.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Precis så. Senaste, och kanske sista gången jag hade kontakt med Johans MC i Göteborg för att beställa en KTM-del var jag tvungen att komma till butiken fysiskt och betala i förskott, och sedan en gång till för att hämta delen då. Känns som ett dåligt skämt 2014. :gnissla

Förståeligt iofs.
Annars förlorar de pengar på beställda delar som aldrig hämtas. Ifall folk hade hyfs nog att köpa ut sina beställda delar så hade företagen aldrig behöva utöva dessa nya regler
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Precis så. Senaste, och kanske sista gången jag hade kontakt med Johans MC i Göteborg för att beställa en KTM-del var jag tvungen att komma till butiken fysiskt och betala i förskott, och sedan en gång till för att hämta delen då. Känns som ett dåligt skämt 2014. :gnissla

Har inte johans mc en webshop eller pratar vi innan internet var uppfunnet?
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Förståeligt iofs.
Annars förlorar de pengar på beställda delar som aldrig hämtas. Ifall folk hade hyfs nog att köpa ut sina beställda delar så hade företagen aldrig behöva utöva dessa nya regler

Att utgå från att folk är ohederliga är väl knappast ett sätt att bedriva verksamhet på, och hur många fall av låt säga 100 blir delen inte hämtad.......1 kanske? Och det skulle då i förlängningen orsaka att firman kursar....jo visst. På tiden som sagt att handlarna får smaka på sin egen prispolitik. Och det står ju de fritt som står på handlarnas sida att fortsätta betala 50-300% högre priser.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag funderar på varför inte fler handlare ger sig in på ebay själva. En anledning till att jag handlar det mesta på bukten är att det så fruktansvärt smidigt. Jag hittar det jag behöver enkelt och snabbt, jag vet vad det kommer att kosta att skicka, och ungefär när jag får det (från tyskland brukar jag få reda på exakt vilken dag det kommer tom).
Ringer jag till en svensk handlare ska det kollas upp, återkommas osv. Osmidigt helt enkelt.
Att lägga ut sina prylar där och öka sin omsättning kan int vara så jävla svårt...Och man måste inte ens ha grejerna hemma, End el grejer jag köpt har gått från fabriken direkt hem till mig, med ebay-säljaren som mellanhand.
Jag kanske har missat det, men jag har aldrig sett nånting från en svensk handlare på ebay.

Kanske låter som man är lite lat, men jag letar hellre delar på datorn och beställer hem, än åker 6 mil till handlaren, som i vilket fall inte har något hemma till mitt gamla as, förutom olja & filter, det brukar jag köpa av dom. Och jag skruvar själv, vägrar låta nån annan pilla på min hoj! Det kanske är osoidariskt mot mc-meckarskrået, men det är trots allt jag som ska fara fram på maskinen, och då vill jag veta att allt är rätt gjort och utan stress från en chef som kräver minsta möjliga tid för att skruva ihop objektet.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Det här blev en tjötig tråd. Varför gnälla? Släpp sargen och höj blicken.

Vi bor i ett land som har en begränsad säsong. Givetvis påverkar det förutsättningarna för handlare som satsar på att driva verksamhet här hemma. Hur skulle det kännas att äga en MC-firma och under höst och vinter trampa runt i ödsliga lokaler utan några kunder? Vakna! Många av dem lever på att sälja 4-hjulingar, (det jag svär åt ute i MTB-spåren). Priserna på sajter som säljer delar visar vad det kostar att driva verksamhet. Skit sedan i om de kör en gammal Porsche. De har en verksamhet som de driver. Respektera det. Många skulle aldrig försätta i den exponerade situationen man är som egenföretagande. Låt oss vara tacksamma över att det finns människor som vill driva MC-handel, det behövber vi andra.

Jag minns ett uttryck en gammal kompis sa till mig 1989 när vi hade jobbat arslet av oss och levde singelliv med låga kostnader. Vi hade skaffat varsin en fräck bil. Han en BMW M3 med personlig skylt JN och jag en BMW 635 CSI med PW på skylten. Vi sitter på en uteservering och väntar på två tjejer för en weekend-trip när det kommer några killar i vår egen ålder förbi. De tittar imponerat på bilarna och kommenterar vilken man helst skulle ha. När de ser oss och fattar att det är våra bilar kommer det bara sura kommentarer. Vi ber dem sluta gagga och kämpa så det får råd själva. Svaret var att de inte fått några chanser. Min undran var, vem fan delar ut chanser? Kompisens kommentar som jag ofta tänker på än idag anas lite i kommentarerna ovan: - De är avundsjuka när det går bra och skrattar när det går dåligt och de har inte en aning om hur mycket vi jobbar på dagarna och grubblar över att det skall gå bra på nätterna.

Att en bilverkstad får hem delar till dagen efter är att de har klart större volymer än våra handlare och verkstäder. Handlar vi mer lokalt får de bättre villkor och vi kan få hem delarna snabbare och kanske till lite bättre priser.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
70-100% påslag är nog rätt lågt räknat i förhållande till vad de flesta jämförabara branscher tar. För att kunna leva med ett påslag på sådär 30% som vissa gör så krävs som mångna redan påpekat rätt enorma volymer och en extremt slimmad organisation.

Så välj, supporta våra handlare med "överpriser", eller lev fortsättningsvis i en värld där vi inte kommer ha några fysiska butiker att besöka.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
http://www.ica-handlarna.se/Om-oss/Handelskraft-2011/Lonsam/

[h=3]Hur lönsam är ICA-butiken?[/h]Vanligast är en marginal på mellan 1 och 2 procent. Knappt 300 butiker ligger i det intervallet. Och som synes har de flesta en marginal mellan 0 och 4 procent. Men cirka 15 procent av butikerna – nästan 200 stycken – går med förlust, medan ungefär lika många (18 procent) har en rörelsemarginal som överstiger 4 procent.

1-2 %???

Är inte det väldigt lågt?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Att utgå från att folk är ohederliga är väl knappast ett sätt att bedriva verksamhet på, och hur många fall av låt säga 100 blir delen inte hämtad.......1 kanske? Och det skulle då i förlängningen orsaka att firman kursar....jo visst. På tiden som sagt att handlarna får smaka på sin egen prispolitik. Och det står ju de fritt som står på handlarnas sida att fortsätta betala 50-300% högre priser.

Tvivlar på att de valt det sättet att sköta beställningar bara för att de är oroliga för att några inte kommer o hämtar ut sina prylar.
Tidigare kunde man som oftast beställa delar utan att betala först men eftersom det inte är så längre visar det att att tillräckligt många tydligen inte hämtar ut sina delar. Men om du vill kan jag oxå sitta o plocka en siffra ur luften hur många jag tror som inte kommer o hämtar ut sina delar
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Säker på att pengarna kommer från MC-firman? Entreprenörer har ofta väldigt många järn i elden, och det är säkert samma sak inom MC-branschen. Det är ett evigt trixande och pysslande för att det skall bli något.

Har jobbat i den numera nerlagda moppe/cykel-butiken i Helsingborg.. där fanns en sk: "dansk-kassa" som satt under den vanliga kassan, utan kvitton & inga inslagningar i dagligkassan, allt som såldes togs dock från den vanliga hyllorna....
danskarna köper väldigt mkt moppetrim & fyrverkerier då båda dessa produkterna är totalförbjudna i DK, så en bra del cash gjordes där iaf.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Har jobbat i den numera nerlagda moppe/cykel-butiken i Helsingborg.. där fanns en sk: "dansk-kassa" som satt under den vanliga kassan, utan kvitton & inga inslagningar i dagligkassan, allt som såldes togs dock från den vanliga hyllorna....
danskarna köper väldigt mkt moppetrim & fyrverkerier då båda dessa produkterna är totalförbjudna i DK, så en bra del cash gjordes där iaf.

Nej punkt
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top