Har stora MC-verkstäder ingen koll på verkligheten?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är skillnad på att det är rimligt att en lokal handlare är dyrare (för det är det), och att någonting kostar mer än det dubbla.
Mycket bottnar ju i att Sverige och även Finland där jag bor. Har fruktansvärt höga sociala avgifter för företag, och även privatpersoner. Staten har fan fått sitt nu, och får ta & sluta leka bort andras pengar, så har vi löst en stor del av problemet.
Tro inte att internationella företag tillhandahåller mc delar som välgörenhet, utan de lever gott på det de gör de också.
Själv brukar jag räkna att runt 15-20% kan det vara värt att slippa besväret att ta hem sakerna själv om det inte är rysligt dyra saker, men efter det måste de tyvärr kunna svara på konkurransen lite grann iaf. Det håller inte för mig att betala två-tre gånger mer för någonting.

Visst är det dyrt generellt och höga skatter i Sverige och Finland, men är det så mycket högre här än i Tyskland så det rättfärdigar mer än dubbla priset på en motorolja? Jag jämför ju inte med något låglöneland i Asien precis.

Det är ju fortfarande människor i Tyskland som lägger upp annonserna på Ebay, tar emot beställning, packar och skickar (samt gör allt annat administrativt som man gör i ett företag, packar upp, beställer hem osv osv). Precis samma som webshopen mcweb.se (som ju är Johans MC, en stor aktör i Sverige), eller?

Beställer ofta reservdelar och tillbehör till Mercedes från tyska Mercedes-Benz. Samma stora faciliteter och personal som på Mercedes i Sverige, om inte större. Halva priset på mycket, på en del 20-25% billigare men verkligen aldrig dyrare. Snabbt går det också, och det blir ALDRIG fel.

Så vitt jag vet är inte personal i Tyskland så himla mycket billigare än i Sverige, inte lokaler eller andra kostnader heller?

Det verkar oftast glömmas bort att det även i en webhandel finns massa kostnader. Dessutom så är väldigt många av de säljare jag handlar från på Ebay just vanliga fysiska butiker som fattat att dom kan mata oss svenskar tex med prisvärda grejer pga ockerpriserna här hemma.

Till sist, det jag fetar i ditt inlägg, hur är det ett större besvär att ta hem själv kontra gå till eller ringa/maila en butik, beställa, vänta, åka och hämta? Tycker det är så mycket vinna med att beställa från nätet, det sparar dessutom massor med tid!

Edit - jag är ingen rabiat näthandlare, handlar massa i butik också, läste igenom mitt inlägg och såg att jag verkade lite för gnällig. Mest sur över att en olja kostar 212 kr/l i Sverige och 60 kr/l i Tyskland. Någon tjänar jävligt bra deg här, sen om det är Castrol, distributören eller handlaren eller alla det vete fan. Men jag vägrar vara förloraren iaf.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Visst är det dyrt generellt och höga skatter i Sverige och Finland, men är det så mycket högre här än i Tyskland så det rättfärdigar mer än dubbla priset på en motorolja?
Till sist, det jag fetar i ditt inlägg, hur är det ett större besvär att ta hem själv kontra gå till eller ringa/maila en butik, beställa, vänta, åka och hämta? Tycker det är så mycket vinna med att beställa från nätet, det sparar dessutom massor med tid!

Är ju det jag säger, prisskillnad är en sak, men 100% är helt jävla oförsvarbart.

Nu bor ju jag i ett u-land. Får dubbelmomsa på allt jag beställer hem, får tampas med transportbolag som inte kan hålla reda på paket, leveranser kommer till åbo på två dar & sedan tar det 5 dagar till att komma till åland. Pluss en dag (komunalar-arbetsdag) för att jag måste in via tullen och ruinera mig samt klara upp en massa pappersexcercis för att jag faktiskt skall få ut något paket.

Det får vara värt något att slippa det.

Edit: Sen är det ju roligt att förskottsbetala nått med kortet, som man aldrig vet om tänker komma fram, eller om det skall slarvas bort på vägen också.
Butiken får aldrig några pengar innan jag har delen och kan bekräfta att jag fått just det jag beställt.
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Eller så berodde det på att SEAT:s egna försäkringsbolag hade försäkringen på bilen så hon va tvungen att välja en SEAT verkstad. Hon hade fått betala 5000 i självrisk.
Hon har nu bytt försäkringsbolag så händer det något igen kommer inte självrisken vara hutlös och hon kan välja valfri verkstad.

Hon hade kunnat köpa en backspegel för de pengarna, med kåpa på, och nytt glas, och fortfarande haft pengar över om hon lackat den.

Når man inte upp till självrisken så säger man "jag vill ha detta gjort och jag betalar det själv, utan att blanda in FB."
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Ebay är kung.
Hade en plastbit till fönsterhissen på bilen som gick sönder. Plastbiten fanns givetvis inte att köpa som reservdel på märkesverkstaden utan hela fönsterhissen skulle bytas för typ 4-5000kr + arbete. Efter lite letande på ebay kunde man beställa just den trasiga plastbiten för typ 25kr inklusive frakt.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Förståeligt iofs.
Annars förlorar de pengar på beställda delar som aldrig hämtas. Ifall folk hade hyfs nog att köpa ut sina beställda delar så hade företagen aldrig behöva utöva dessa nya regler

Inte att man ska behöva komma in och betala in person kan jag tycka. Det finns ändå teknik för betalning på distans idag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du har speciella kunder ofta entusiaster som du träffar på olika arrangemang. Dom har naturligtvis inget intresse att ''blåsa'' dig för att sedan träffa dej på tävlingen xx.

Jag vet att många mc-handlare inte är så pigga på att ta hem grejor utan att någon har beställt dom. Det är ju inte roligt med en rosa x-spirit hjälm storlek xl med utpris 8000 kr i lager. Den hjälmen tvingas handlaren sälja med 75 procent rabbatt ett år senare.
Det är ju en sak om det är specialgrejer, då förstår jag att dom vill ha en handpenning. Men när man köper standard förbrukningsartiklar så vill många iaf ha en handpenning, även om det är prylar för nån hundring. Jag skulle tex ha ena halvan till instrumentpanelen till min R6'a, och ringde MC-varuhuset och frågade om dom kunde ta hem den, självklart, men jag var tvungen att komma in och betala 10%, dvs 24kr först, sen vänta en vecka och komma och hämta den. Då jobbade jag i Södertälje, så jag hade fått sticka tidigare från jobbet 2 gånger, 4 trängselskatter och några mils extra körning i köerna. Dom sålde inte den till mig :fakta Förra veckan frågade jag dom om en kåpskruv, men det hade dom inte hemma, och jag skulle få lägga handpenning på den också, 3kr eller nått :huvet
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Tändstift till min mc vill tex. XL-moto ha 249 kr/st för, fyra st behövs. 1000 kr bara för stiften plus ev. frakt. Köpte på Ebay för 325 kr inkl. frakt för fyra styck av exakt samma stift. Då är jag alltså olojal mot de svenska handlarna bara för att jag valde att betala ca 70% mindre?:va
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
En kund är HELT OINTRESSERAD vad de sociala avgifterna ligger på. Man jämför produkt och pris och gör därefter ett val. Om den lokala firman inte kan erbjuda något mervärde än internetshoppen så skall de heller inte finnas, så fungerar marknaden. PUNGGT
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Gick det inte att beställa och betala via deras webshop?

Möjligt, men tror inte ens att jag visste att de hade en webshop, och det var inget som nämndes när jag var i kontakt med dem. Har beställt smågrejer av dem tidigare, för ett gäng år sedan, och då tillförde det faktiskt nåt jämfört med nätshopping, alltså snabb leverans och minimalt med krångel. Nu är det tydligen slut med det. :gnissla
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Möjligt, men tror inte ens att jag visste att de hade en webshop, och det var inget som nämndes när jag var i kontakt med dem. Har beställt smågrejer av dem tidigare, för ett gäng år sedan, och då tillförde det faktiskt nåt jämfört med nätshopping, alltså snabb leverans och minimalt med krångel. Nu är det tydligen slut med det. :gnissla


Jag har använt mig av deras webshop ett par gånger, behövde ett par delar till min dåvarande trajja, det gick allt annat än snabbt att få hem delen/delarna, fick ringa dem efter ett par veckor för att dubbelkolla att min beställning verkligen gått igenom deras system typ. Annat än lelles, där har man i stort sett delarna hemma dagen efter:tummenupp ivf delar jag har beställt till grabbens ktm50sx.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Många kloka synpunkter här nu.

Bara ni alla inser att det är samma bransch och marknad som håller med hojar och kläder som det är som håller med vattenpumpar, kåpskruv och olja.. Dödar konkurrensen den ena delen så förvinner även den andra.

Så länge alla näthandelsivrare är införstådda med konsekvenserna av det och är nöjda med att beställa hojar och hjälmar från Tyskland i framtiden så är ju det också en väg att gå, inget fel i det. Men klandra ingen annan när det är vardag sen.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hon hade kunnat köpa en backspegel för de pengarna, med kåpa på, och nytt glas, och fortfarande haft pengar över om hon lackat den.

Når man inte upp till självrisken så säger man "jag vill ha detta gjort och jag betalar det själv, utan att blanda in FB."

Jo och som du förstår om du läser hela inlägget så betalade hon endast 800 i slutändan.
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Många kloka synpunkter här nu.

Bara ni alla inser att det är samma bransch och marknad som håller med hojar och kläder som det är som håller med vattenpumpar, kåpskruv och olja.. Dödar konkurrensen den ena delen så förvinner även den andra.

Så länge alla näthandelsivrare är införstådda med konsekvenserna av det och är nöjda med att beställa hojar och hjälmar från Tyskland i framtiden så är ju det också en väg att gå, inget fel i det. Men klandra ingen annan när det är vardag sen.

Kan inte minnas senast jag köpte något av en lokal handlare......har uppenbarligen gått lika bra att köpa över nätet och till oerhört mycket bättre priser. Ta bara Louis som exempel.....MC-Depån som tar hem deras sortiment har enligt min mening tramsigt höga påslag. Dels så betalar Mc-Depån inte samma priser som konsumenter gör då de rimligtvis borde ha avtalsenliga inköpspriser samt frakten är inte så hög att den ska skjuta upp priserna till den nivån de håller. Alltså som vanligt ska handlarna suga ut överdrivet.:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan inte minnas senast jag köpte något av en lokal handlare......har uppenbarligen gått lika bra att köpa över nätet och till oerhört mycket bättre priser. Ta bara Louis som exempel.....MC-Depån som tar hem deras sortiment har enligt min mening tramsigt höga påslag. Dels så betalar Mc-Depån inte samma priser som konsumenter gör då de rimligtvis borde ha avtalsenliga inköpspriser samt frakten är inte så hög att den ska skjuta upp priserna till den nivån de håller. Alltså som vanligt ska handlarna suga ut överdrivet.:)

Att handlarna skulle "suga ut överdrivet" syns inte på prislistan, utan i resultaträkningen (sanning med modifikation). Poängen är att få verkar förstå vad en verksamhet faktiskt kostar i drift. De tyska konkurrenterna har en betydligt större marknad och stordriftsfördelar som våra svenska handlare verkar ha svårt att nå till. Samtiidgt kan man visst klandra dem då de för 10 år sen hade chansen att ta samma grepp om den tyska marknaden som de nu har om oss.

Ditt inlägg besvarar ändå inte frågan. Min poäng är att du bör inse att handlarna snart är borta om ingen handlar där, vilket blir jobbigt när du vill beställa nytt skinnställ, nya handskar/stövlar eller ny hjälm. Och att möjligheten att provköra eller ens provsitta en hoj vid nyköp kommer att om inte försvinna så bli extremt begränsad.
Är det värt det?
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Att handlarna skulle "suga ut överdrivet" syns inte på prislistan, utan i resultaträkningen (sanning med modifikation). Poängen är att få verkar förstå vad en verksamhet faktiskt kostar i drift. De tyska konkurrenterna har en betydligt större marknad och stordriftsfördelar som våra svenska handlare verkar ha svårt att nå till. Samtiidgt kan man visst klandra dem då de för 10 år sen hade chansen att ta samma grepp om den tyska marknaden som de nu har om oss.

Ditt inlägg besvarar ändå inte frågan. Min poäng är att du bör inse att handlarna snart är borta om ingen handlar där, vilket blir jobbigt när du vill beställa nytt skinnställ, nya handskar/stövlar eller ny hjälm. Och att möjligheten att provköra eller ens provsitta en hoj vid nyköp kommer att om inte försvinna så bli extremt begränsad.
Är det värt det?

Bra synpunkter Agile!:tummenupp

Som vanligt har jag en åsikt rörande detta marknadsekonomiska ämne och en lite annan syn. Jag ser det som att marknaden (Sverige) får välja. On demand service till ett högre pris eller acceptera väntetid till ett lägre pris. :tummenupp

Vad innebär då detta? Jo, att precis som många skriver måste man tjäna pengar för att överleva. Uppenbarligen tillåter inte agenturer/ inköpspriser de svenska handlarna att han tillräckligt konkurrenskraftiga priser för att avvärja "Europa-hotet".
Enligt min mening finns det 2 saker att göra:
Höja servicenivån så de svenska handlarna har ett övertag i form av ett unikum som näthandlarna inte kommer åt. Något som motiverar de högre priserna. (Försäkringar, garantier, service osv osv)
Eller:
Skära ner sina kostnader så konsumentpriserna kan vara lägre (för att matcha Europa).
Tex: För skinnställ, enbart ha ett av varje storlek hemma i ett showroom som sedan beställs hem när man som konsument bestämt sig.
Går lite efter: Full attack eller full reträtt, inget skyttegravskrig som vi har idag där man mest sitter och surar i hop om att allt ska bli bättre. :fakta
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Att handlarna skulle "suga ut överdrivet" syns inte på prislistan, utan i resultaträkningen (sanning med modifikation). Poängen är att få verkar förstå vad en verksamhet faktiskt kostar i drift. De tyska konkurrenterna har en betydligt större marknad och stordriftsfördelar som våra svenska handlare verkar ha svårt att nå till. Samtiidgt kan man visst klandra dem då de för 10 år sen hade chansen att ta samma grepp om den tyska marknaden som de nu har om oss.

Ditt inlägg besvarar ändå inte frågan. Min poäng är att du bör inse att handlarna snart är borta om ingen handlar där, vilket blir jobbigt när du vill beställa nytt skinnställ, nya handskar/stövlar eller ny hjälm. Och att möjligheten att provköra eller ens provsitta en hoj vid nyköp kommer att om inte försvinna så bli extremt begränsad.
Är det värt det?

Jag förstår din poäng, dock har jag personligen klarat mig med internet handel sedan sent 90-tal.
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Bra synpunkter Agile!:tummenupp

Som vanligt har jag en åsikt rörande detta marknadsekonomiska ämne och en lite annan syn. Jag ser det som att marknaden (Sverige) får välja. On demand service till ett högre pris eller acceptera väntetid till ett lägre pris. :tummenupp

Vad innebär då detta? Jo, att precis som många skriver måste man tjäna pengar för att överleva. Uppenbarligen tillåter inte agenturer/ inköpspriser de svenska handlarna att han tillräckligt konkurrenskraftiga priser för att avvärja "Europa-hotet".
Enligt min mening finns det 2 saker att göra:
Höja servicenivån så de svenska handlarna har ett övertag i form av ett unikum som näthandlarna inte kommer åt. Något som motiverar de högre priserna. (Försäkringar, garantier, service osv osv)
Eller:
Skära ner sina kostnader så konsumentpriserna kan vara lägre (för att matcha Europa).
Tex: För skinnställ, enbart ha ett av varje storlek hemma i ett showroom som sedan beställs hem när man som konsument bestämt sig.
Går lite efter: Full attack eller full reträtt, inget skyttegravskrig som vi har idag där man mest sitter och surar i hop om att allt ska bli bättre. :fakta

Berätta vad som motiverar som i mitt fall en kostnad för lösa tändstift med över 70% i merpris hos svenska handlare. Oljor som någon nämnde, 6-800kr för 4L när samma olja kostar avsevärt mindre 200 km söder om Sverige. Det kan inte motiveras, om handlar enbart tjänar sin pengar på servicedelar som oljor, stift och luftfilter är det nog trots allt dags att slå igen. En kompis har bilverkstad och han säger sig inte tjäna pengarna på delar utan på själva jobbet/utförandet. Och då krävs det ödmjukhet och rätt serviceinställning gentemot kund. Inte överlägsenhet som stora hojhandlare a`la MC-Huset hade.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Berätta vad som motiverar som i mitt fall en kostnad för lösa tändstift med över 70% i merpris hos svenska handlare. Oljor som någon nämnde, 6-800kr för 4L när samma olja kostar avsevärt mindre 200 km söder om Sverige. Det kan inte motiveras, om handlar enbart tjänar sin pengar på servicedelar som oljor, stift och luftfilter är det nog trots allt dags att slå igen. En kompis har bilverkstad och han säger sig inte tjäna pengarna på delar utan på själva jobbet/utförandet. Och då krävs det ödmjukhet och rätt serviceinställning gentemot kund. Inte överlägsenhet som stora hojhandlare a`la MC-Huset hade.

Den höjda servicenivån åsyftade primärt personlig utrustning (vilket självfallet borde förtydligats).

MEN, jag håller med dig helt när det kommer till reservdelar. Ingen som blir gladare av att Tändstiften kommer i en rosa fluffig förpackning med en röd rosett runt utan det är resultatet man betalar för när det kommer till reservdelar:D

Det behövs en omstöpning av mentaliteten i hela branschen, Marknadsaktörerna kan inte sitta och säga "det är internets fel att vi måste ta höga priser".

Till alla handlare: VAKNA, The InternetZ kommer tyvärr vara här ett tag till :fakta
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top