Det är skillnad på att det är rimligt att en lokal handlare är dyrare (för det är det), och att någonting kostar mer än det dubbla.
Mycket bottnar ju i att Sverige och även Finland där jag bor. Har fruktansvärt höga sociala avgifter för företag, och även privatpersoner. Staten har fan fått sitt nu, och får ta & sluta leka bort andras pengar, så har vi löst en stor del av problemet.
Tro inte att internationella företag tillhandahåller mc delar som välgörenhet, utan de lever gott på det de gör de också.
Själv brukar jag räkna att runt 15-20% kan det vara värt att slippa besväret att ta hem sakerna själv om det inte är rysligt dyra saker, men efter det måste de tyvärr kunna svara på konkurransen lite grann iaf. Det håller inte för mig att betala två-tre gånger mer för någonting.
Visst är det dyrt generellt och höga skatter i Sverige och Finland, men är det så mycket högre här än i Tyskland så det rättfärdigar mer än dubbla priset på en motorolja? Jag jämför ju inte med något låglöneland i Asien precis.
Det är ju fortfarande människor i Tyskland som lägger upp annonserna på Ebay, tar emot beställning, packar och skickar (samt gör allt annat administrativt som man gör i ett företag, packar upp, beställer hem osv osv). Precis samma som webshopen mcweb.se (som ju är Johans MC, en stor aktör i Sverige), eller?
Beställer ofta reservdelar och tillbehör till Mercedes från tyska Mercedes-Benz. Samma stora faciliteter och personal som på Mercedes i Sverige, om inte större. Halva priset på mycket, på en del 20-25% billigare men verkligen aldrig dyrare. Snabbt går det också, och det blir ALDRIG fel.
Så vitt jag vet är inte personal i Tyskland så himla mycket billigare än i Sverige, inte lokaler eller andra kostnader heller?
Det verkar oftast glömmas bort att det även i en webhandel finns massa kostnader. Dessutom så är väldigt många av de säljare jag handlar från på Ebay just vanliga fysiska butiker som fattat att dom kan mata oss svenskar tex med prisvärda grejer pga ockerpriserna här hemma.
Till sist, det jag fetar i ditt inlägg, hur är det ett större besvär att ta hem själv kontra gå till eller ringa/maila en butik, beställa, vänta, åka och hämta? Tycker det är så mycket vinna med att beställa från nätet, det sparar dessutom massor med tid!
Edit - jag är ingen rabiat näthandlare, handlar massa i butik också, läste igenom mitt inlägg och såg att jag verkade lite för gnällig. Mest sur över att en olja kostar 212 kr/l i Sverige och 60 kr/l i Tyskland. Någon tjänar jävligt bra deg här, sen om det är Castrol, distributören eller handlaren eller alla det vete fan. Men jag vägrar vara förloraren iaf.
Last edited: