Jag har övningskört med två flickvänner, en i bil för många år sen och nu med tjejen på hoj, och jag har övningskört med 3 killpolare, och det skiljer så otroligt mycket i mentaliteten! Nu är visserligen inte det statistiska underlaget speciellt bra med 2 + 3 personer, men ändå.
Tjejerna har hela tiden sagt att dom inte kan, att det inte går och att allt är obehagligt. Sen har dom gjort ändå, i panik utan att reflektera över vad dom gör. Det är inte helt ovanligt att det går lite sämre än planerat då, och då börjar man om med mantrat att det är svårt och inte går. Dessutom kommer det alltid förklaringar på varför det är så svårt för just dom och så enkelt för alla andra, och dom är normala, det är dom andra det är fel på
Killarna däremot har varit mer öppna, och mest bara gjort istället för att stressa upp sig, och har det skitit sig så har man istället för att beklaga sig över hur svårt och jobbigt allt är knutit näven, muttrat och bestämt sig för att det SKA gå, alla andra kan ju!
Så ja, nog finns det skillnader i mentalitet mellan könen, det säger iaf min erfarenhet, även om det finns individuella skillnader också. Men att göra om proven, som idag är helt identiska för alla, så att dom ska utgå från dom som har svårast för dom känns väldigt motsägelsefullt när man samtidigt vrålar sig hes om nollvisioner och säkrare trafik.