Lonsdale
Yamaha Racing
- Gick med
- 14 Mar 2006
- Hoj
- Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Hur kan summan av frakt inom sverige(som jag betalar 14kr för) plus frakten från Hongkong till Stockholm plus en vara som i Sverige kostar ca 100 kr bli lägre än 14 kr?
Även om vi antar att varan är gratis så borde det kosta mer än dessa 14 kr att skicka en vara från Hongkong till mig.
Eller rent matematiskt
X = frakten från Hongkong till Stockholm
Y = priset på vara och emballage.
14 kr + X kr + Y kr = 8,13 kr = 1 USD som jag betalat.
Tar vi bort momsen på 14 kr så är vi fortfarande uppe på 11,2 kr.
Jag antar att vårt kära postverk luggar oss infödingar ganska rejält när vi betalar vår frakt och utländska fraktbolag måste ha fruktansvärt stora rabatter hos posten.
Den frakten som ni får betala när ni skickar inom Sverige är troligtvis reglerad enligt gällande avtal och lönebildning, dvs. vi tillåter inte barnarbete och så kallade sweatshops inom Sverige. Postnord får låg ersättning för det paketet som skickas till Sverige, det handlar om dåliga avtal, troligtvis beroende på att Postnord har ett statligt uppdrag som regleras av post och telestyrelsen.
Men tur för er så håller Postnord att skala ner verksamheten som ett resultat av bla. kunder som inte vill betala skäligt samtidigt som de förväntar sig god service, så som televisering och leverans på obekväma arbetstider.
Snart har ni Rumänska chaufförer som kommer och knackar på er dörr och vill ha er legitimation osv. vid leverans…. Marknadsekonomins baksida är att man ofta får vad man betalar för.