Hata Posten !!

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Hur kan summan av frakt inom sverige(som jag betalar 14kr för) plus frakten från Hongkong till Stockholm plus en vara som i Sverige kostar ca 100 kr bli lägre än 14 kr?

Även om vi antar att varan är gratis så borde det kosta mer än dessa 14 kr att skicka en vara från Hongkong till mig.

Eller rent matematiskt
X = frakten från Hongkong till Stockholm
Y = priset på vara och emballage.

14 kr + X kr + Y kr = 8,13 kr = 1 USD som jag betalat.

Tar vi bort momsen på 14 kr så är vi fortfarande uppe på 11,2 kr.

Jag antar att vårt kära postverk luggar oss infödingar ganska rejält när vi betalar vår frakt och utländska fraktbolag måste ha fruktansvärt stora rabatter hos posten.

Den frakten som ni får betala när ni skickar inom Sverige är troligtvis reglerad enligt gällande avtal och lönebildning, dvs. vi tillåter inte barnarbete och så kallade sweatshops inom Sverige. Postnord får låg ersättning för det paketet som skickas till Sverige, det handlar om dåliga avtal, troligtvis beroende på att Postnord har ett statligt uppdrag som regleras av post och telestyrelsen.

Men tur för er så håller Postnord att skala ner verksamheten som ett resultat av bla. kunder som inte vill betala skäligt samtidigt som de förväntar sig god service, så som televisering och leverans på obekväma arbetstider.

Snart har ni Rumänska chaufförer som kommer och knackar på er dörr och vill ha er legitimation osv. vid leverans…. Marknadsekonomins baksida är att man ofta får vad man betalar för.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Den frakten som ni får betala när ni skickar inom Sverige är troligtvis reglerad enligt gällande avtal och lönebildning, dvs. vi tillåter inte barnarbete och så kallade sweatshops inom Sverige. Postnord får låg ersättning för det paketet som skickas till Sverige, det handlar om dåliga avtal, troligtvis beroende på att Postnord har ett statligt uppdrag som regleras av post och telestyrelsen.

Men tur för er så håller Postnord att skala ner verksamheten som ett resultat av bla. kunder som inte vill betala skäligt samtidigt som de förväntar sig god service, så som televisering och leverans på obekväma arbetstider.

Snart har ni Rumänska chaufförer som kommer och knackar på er dörr och vill ha er legitimation osv. vid leverans…. Marknadsekonomins baksida är att man ofta får vad man betalar för.

Men nu är det ju så att vi kunder oftast Vill betala skäligt för en Bra tjänst, däremot håller postnord på att skala ner kostnader på just servicen för att få en större vinst.

Den vinsten är kortsiktig då det just är servicen som gjort att dom tidigare behållit kunderna.......

moddlaren

Guest
När jag klotade senast, var det Postens fel?

Posten hade ju faktiskt levererat däcken till hojen... Då måste det ju vara deras fel, det kan ju inte bero på andra faktorer..

Vet ej om posten har gjort så du vurpar det finns ju olika senarior som gör att det kan vara postens fel..

Dom kan ha spillt diesel som du vurpat i.

Dom kan ha gjort en vänster sväng så du vurpat.

Dom kan ha kört om dej vårdslöst så du vurpat.

Osv osv

Men i mitt fall så pajade posten cylindern o slarvade bort wiseco foder o kolv.. Det har dom erkänt men ersättning utgår ej enligt policy..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ok, jag fattar.
När ett paket kommer till Sverige från Hongkong så använder sig svenska postverket av barnarbetare utan kollektivavtal.

Men när jag skickar motsvarande paket inrikes med postverket så sköts det av lata LO-muppar.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Stor skillnad mot (ofta) svenska som knackar på dörren och vill ha legitimation osv..:va

Sillgrissla

El presidente
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Ingen
Har en kreativ lösning:

1. Sluta vara så jävla snål.
2. Beställ däcket från din lokala mc-handlare.

Förmodligen har du däcket inom två arbetsdagar, dessutom ingår oftast montering i priset. :tummenupp

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Stor skillnad mot (ofta) svenska som knackar på dörren och vill ha legitimation osv..:va

Är ju en enorm skillnad, chafförerna de har nu knackar ALDRIG på dörren. Hade ju blivit en klar förbättring, om det är för svårt för chafförer de har nu att leverera paket så vore det ju kanon om det finns rumäner som faktiskt klarar av jobbet :tummenupp

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Är ju en enorm skillnad, chafförerna de har nu knackar ALDRIG på dörren. Hade ju blivit en klar förbättring, om det är för svårt för chafförer de har nu att leverera paket så vore det ju kanon om det finns rumäner som faktiskt klarar av jobbet :tummenupp
Hmm klagar intew många på att dom kommer och knackar och sedan lämnar hos postombud då ingen är hemma? Vette fan:D aldrig hemma.. nästan..

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
Har en kreativ lösning:

1. Sluta vara så jävla snål.
2. Beställ däcket från din lokala mc-handlare.

Förmodligen har du däcket inom två arbetsdagar, dessutom ingår oftast montering i priset. :tummenupp
Då har du en bra lokal handlare:tummenupp , Tyskland brukar halvera Svenska leveranstider enligt min erfarenhet.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Då har du en bra lokal handlare:tummenupp , Tyskland brukar halvera Svenska leveranstider enligt min erfarenhet.

Jag köpte pilot power 3 för 100-200kr dyrare än i Tyskland, däcken fanns på hyllan och i priset ingick montering.
Jag fick köra 4 mil, men det var det värt. Det lönar sig att titta runt ibland :tummenupp

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Ok, jag fattar.
När ett paket kommer till Sverige från Hongkong så använder sig svenska postverket av barnarbetare utan kollektivavtal.

Men när jag skickar motsvarande paket inrikes med postverket så sköts det av lata LO-muppar.

Nästan :tummenupp

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj

Det är upp till var och en vad man prioriterar. Lite som närodlat osv. Många gnäller över att det går dåligt för svenska företag men i butiken väljer de det billigare alternativet med lite reflektion över vart och hur produkten/tjänsten är producerad. (Marknadsekonomi)

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Vet ej om posten har gjort så du vurpar det finns ju olika senarior som gör att det kan vara postens fel..

Dom kan ha spillt diesel som du vurpat i.

Dom kan ha gjort en vänster sväng så du vurpat.

Dom kan ha kört om dej vårdslöst så du vurpat.

Osv osv

Men i mitt fall så pajade posten cylindern o slarvade bort wiseco foder o kolv.. Det har dom erkänt men ersättning utgår ej enligt policy..

Tanken är att alla paket ska emballeras väl för att klara normalgodshantering. Kan tänka mig att det är där skon klämmer och det är just därför avsändaren blir motpart för posten. Det är avsändaren som har emballerat och skickat paketet.

Tyvärr har inte Postnord någon särskild pakethantering för paket som är ömtåliga exempelvis paket med klistermärken som varnar för glas och ömtåligt gods... Det är säkerligen en kostnadsfråga.

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Men nu är det ju så att vi kunder oftast Vill betala skäligt för en Bra tjänst, däremot håller postnord på att skala ner kostnader på just servicen för att få en större vinst.

Den vinsten är kortsiktig då det just är servicen som gjort att dom tidigare behållit kunderna.......

Precis min åsikt.. Postnord lider antagligen samma öde som flygbolaget SAS.. För dyrt för lågpriskunderna och för dålig service för affärsresenärerna.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...