Hata Posten !!

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Har jag förstått det rätt skall alla egna fordon fasas bort, framtida transporttjänster skall istället helt och hållet handlas upp utifrån.
Billigt, billigt, billigt.

Detta har redan börjat tyvärr, det läggs mer och mer turer på underleverantörer. Det kommer bara att bli sämre och sämre. Priserna kommer pressas mer och mer som i alla branscher och kvalitén sjunker lika snabbt:p

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
*Undantag: Touratech Niedereschach.
Dom har inte avtal med någon alls. Det är alldeles oommööjjlliiggtt för dem att skicka någonting någonstans, utan dom hänvisar till David i Lidköping och dennes 25% högre priser.
"Nej nej - ohhh nej: det handlar inte alls om leveransvägran, inte alls. Det är bara så att vi inte har några transportavtal. Med någon. Alls."

Du kan ju komma runt dom 25% högre priserna genom att handla från något företag i Tyskland som säljer Touratechs sortiment. Så gjorde jag till min KTM 1190 och sparade lite pengar.

Dom är ju kunniga och trevliga i Lidköping , men bra slöa leveranser.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det slog mig även att postlådorna flyttas i bägge ändorna. För några år sedan blev postlådorna flyttade från att vara en vid varje hus till små kluster här och där. I vintras fick jag besked av brevbäraren att vi måste flytta vårt lådkluster 100 meter bort till ett annat kluster. Så småningom får vi väl hämta posten i postboxar inne i stan. Även de gula postlådorna plockas bort här och var.
Samma där jag bodde förut, så flyttades alla hyreshusets postlådor från dörrarna ner till ett kluster alldeles utanför porten. Givetvis tog det inte lång tid innan någon tjuv en förmiddag hade brutit upp alla lådor.

I samma stil som när posten tog bort sina postkontor fortsätter de med att avveckla sig själva.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Var inte samma erfarenhet för mig.

Negativt var att PostNords lager där däcken hamnade ligger ute i industriområdena och jag har ingen bil (köra mc med 2 däck runt kroppen går väl iofs men vid tillfället kände jag inte för att göra det helst.

Ringde dem dock, varpå de bokade in en ny utkörningstid, men då jag jobbar så sa jag att det är svårt att vara hemma på dagen om de bara kan ge en tid som "nångång mellan 12 och 16". De fixade det då så att utkörargubben fick mitt mobilnummer så han kunde ringa en halvtimma innan han var hos mig, så kunde jag lätt dra hem från jobbet en snabbis och möta upp honom. Det gjorde han också, precis som lovat, så jag tycker de skötte sig utmärkt!

Det där med utkörning borde avskaffas enligt mitt tycke. För det första är det ett jäkla miljöslöseri och för det andra VEM FAN ÄR HEMMA OM DAGARNA!?!?!?

Postnord och Posten är samma skit.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
B
Det där med utkörning borde avskaffas enligt mitt tycke. För det första är det ett jäkla miljöslöseri och för det andra VEM FAN ÄR HEMMA OM DAGARNA!?!?!?

Exempel på dom jävlarna som är hemma om dagarna
De som jobbar natt
De som är föräldralediga
De som jobbar hemifrån
De som jobbar hemma
De som är sjukskrivna
De som är arbetslösa
De som har semester
De som behöver vara hemma för att ta emot en leverans/hantverkare/sotare/ventilationskillar
Sedan finns det nog några till som jag missat.
:)

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
B

Exempel på dom jävlarna som är hemma om dagarna
De som jobbar natt
De som är föräldralediga
De som jobbar hemifrån
De som jobbar hemma
De som är sjukskrivna
De som är arbetslösa
De som har semester
De som behöver vara hemma för att ta emot en leverans/hantverkare/sotare/ventilationskillar
Sedan finns det nog några till som jag missat.
:)

Vad är problemet med att åka till ombudet när paketet har kommit istället för att sitta som på nålar en hel dag?

Exempel på de som inte kan ta emot paket när Postnord plingar på:
De som jobbar dag
De som är på MC-semester
De som är i Grekland
De som går ett ärende
De som är på Ullared
De som kör spårvagn
De som knullar
De som är på krogen
De som står i garaget med vinkelslipen i högsta hugg
De som lyssnar på hög musik
De som är i duschen

Jag har missat mindre än halva befolkningen med det skiter jag i!!!

:va

Vem fan är hemma på semestern!? :3freak

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Så istället för att 1 lastbil kör en någorlunda optimerad runda om 5 mil ska 30 personbilar köras ett par mil istället? Låter helt fantastiskt miljöoptimerat.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Haha brevlådekluster vafan? Om dom gnäller att vi ska flytta våran låda så nog fan ska jag flytta den. På en planka 2 meter upp i luften! lata jävlar!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vad är problemet med att åka till ombudet när paketet har kommit istället för att sitta som på nålar en hel dag?

De som jobbar dag
De som är på MC-semester
De som är i Grekland
De som går ett ärende
De som är på Ullared
De som kör spårvagn
De som knullar
De som är på krogen
De som är i duschen

Ombuden får inte hantera paket på över 20KG, hade stora problem att få ut ett par feta högtalare jag beställt då som sagt postnord skiter i att köra ut, fick ringa och boka extra utkörning men då sket de i det igen så då åkte jag till distrubutionscentralen där de fanns, där de först vägrade lämna ut paketet till mig och fick tjafsa en hel del och innan jag tillslut fick ut det.

Fick även förklarat att de hade som policy att skita i att levera om det är en bostadsadress och kryssa att man inte är hemma, men hur jag då skulle lyckas få mitt paket kunde de inte förklara. Nej posten är bajs och kunder verkar de inte vilja ha alls.

PS. Jag jobbar 14-dagars skift och är hemma när jag ska få paket ;)

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Så istället för att 1 lastbil kör en någorlunda optimerad runda om 5 mil ska 30 personbilar köras ett par mil istället? Låter helt fantastiskt miljöoptimerat.

De behöver ju inte en lastbil, det räcker med en moppe, de kryssar ju ändå bara i att dörren var låst/ingen hemma/port låst med kod (trots att portkoden står på paketet) eller något annat, de behöver ju inte ha med sig ett enda paket.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gillar postNord
Idag kom ett mkt tjockt kuvert med en 50cc vevaxel och posten hade lagt en hämtas-hos-närmaste-ombud-lapp i lådan då kuvertet var för tjockt.
Posttjejen var på andra sidan gatan när jag kom ut på gatan, hon kände igen mig och gick och hämtade kuvertet från bilen och gav det till mig.. service det...:Bugar:tuttar

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Så, PostNord, nejtack. Fan vet om man inte skulle kunna be alla att skicka med annat företag än PostNord när man beställer, för det är fanimig fördjävligt.

Precis, klaga hos säljaren och begär att de ändrar transportör. Det är det enda som hjälper .
Money talks . Säljaren vill ju såklart sälja mer och lär väl strunta i vem som kör bara det funkar.

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Har förresten fått mitt däck nu :banana:banana:banana
Men det krävdes lite extra insats från mig. Kundtjänst ville bara lägga en anmälan och sade att en handläggare skulle ta ta i ärendet om någon dag (! ) eller åtminstone inom en vecka (!!)
Så istället stack jag ner till vår lokala företagspost och snackade in mig . De hade ett hemligt nummer till terminalen i Malmö dit jag nu kunde ringa. Killen där var väldigt hjälpsam och när han upptäckte att det var ett mc-däck insåg han att det var brådis och fixade utkörning samma kväll .
All heder till honom men ledningen som bestämt ordningen skulle man grilla långsamt :huvet

Smagatusk

Guest
Posten är för underbara ibland. Ringde själv igår för att boka leveranstid av en pall som jag fått sänd till mig. Men det visade sig endast gå att boka avlämningstid om man är ett företag. Som privatperson kunde dom inte ens säga om det skulle komma levereras hem förmiddag eller eftermiddag. Så jag får ta mig ut till ett företagscenter för att hämta pallen själv. För det ligger givetvis på samma ställe som företagsgods och körs ut av samma bil.

Så då har jag lärt mig att om jag har ett företag där det är bemannat hela dagen så kan jag få välja när jag vill ha leverans. Men som privatperson så är det bara att vara hemma en heldag om man vill ha paket...

Aha! Det var därför Tom på hojdäck.whatever sa att det var bättre om han fick skicka däcken till mitt jobb istället för hem till mig när det var lite brådskande.

Smagatusk

Guest

De som jobbar dag
De som är på MC-semester
De som är i Grekland
De som går ett ärende
De som är på Ullared
De som kör spårvagn
De som knullar
De som är på krogen
De som är i duschen

Ullared? :3freak

Man kan komma överens med speditören att de lämnar paketet utanför dörren också om man inte öppnar för att man till exempel står i duschen. Och förresten...

VEM FAN DUSCHAR MITT PÅ DAN? Och speciellt när man väntar på ett paket?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Hur tänkte du nu? En postbil levererar väl 20-50 paket om dagen och du tror det är mer miljövänligt om 20-50 personer ska åka och hämta sina paket på posten?

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Snarare 100-200 paketet,,, och närmare 100 stopp för en skåpbil.. Allt detta på cirka 4h körtid

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
VEM FAN DUSCHAR MITT PÅ DAN? Och speciellt när man väntar på ett paket?

Åja såja - processen med att först beställa grejer är redan den pulsdrivande och kan ge lite handsvett.
Därpå följer Paypal-fasen - inte sällan ångestfylld och kryddad av kallsvett när man inser hur mycket stålar man skickat iväg.
...ut i tomma intet?

Efter det kommer packningsplatån där inget egentligen händer, men nervspänningen stegras ändå omärkligt inför nästa nivå: trackingträsket.

Här börjar lökringarna under armarna bli påtagliga: vad fan håller dom på med?
Hur länge kan ett paket ha "Ankommit till terminal?" Vad gör dom med mina grejer?
Provmonterar på sina egna truckar? Ristar in baklängesmeddelanden? Ollar each and every bit...?

Leveransfönstret på "2-5 dagar" som du läste som "2 dagar" passerar förbi som en stroboskopblinkning och du flyter ut i ett svartvitt Tarkowski-land där "tid" blir relativt och din uppfattning stämmer med ingen annans. Dom har slutat ringa från jobbet för att fråga när du kan komma in igen, och det finns inget mer du kan förbereda i garaget. Verkligen iinnggeenttiinngg. Längre.
Ditt eget tidsfönster för ett gosemeck i lugn och ro är igensmällt sedan dagar tillbaka, det som återstår nu för att hinna klart till din egen deadline är stressmek, quickfixar och fusk som du lovat dig själv att inte göra igen.

Dina gardiner ut mot gatan är nedplockade sedan en vecka tillbaka för bättre siktlinje ifall ifall, och det är distinkta stigar upptrampade i mattorna där du vankat av och an som ett instängt vilddjur.
Hela huset stinker av svett, ångest och längtan av att skada någon - så, jo:

I e-handelsprocessen är det fullt möjligt att någon plötsligt når ytan igen och tar sin första dusch på en vecka - mitt på dagen. Ironiskt nog just när dom inte borde.

Last edited:

erier128

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
Daytona 675
Exakt samma för mig!

Mcdäckonline var snabb men när postnord fick ta över ballade det ur.
Däckhelvetet har legat på ett postkontor och jag får inte hämta ut skiten för på lappen står ett annat kontor.
Idag en vecka senare hoppas jag få hämta mitt däck 3 mil bort.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
En paketbil levererar betydligt mer än 50 paket om dagen och till ganska många ställen, annars hade det inte gått ihop. Företagspaket som är adresserade till privatpersoner körs inte ut, utan aviseras till ombud eller om de inte får hamna hos ombud (max 20 kg, vissa storlekskrav, absolut inte däck, mm), så aviseras de till Postnords eget utlämningsställe. Paket som är adresserade till företag ska köras ut och söka på plats även om adressen är ett bostadshus, självklart, om inte det görs så är det riktigt dåligt. Paket som är DPD från utlandet ska köras ut även till privatpersoner. Man ska stanna, ringa på/knacka på och om ingen öppnar så ska man skriva en avi. Paketet kan hämtas ut tidigast nästkommande vardag.

Telefonavisering är en tjänst som kostar extra och inget som chauffören måste göra om det inte är beställt, däremot är det ofta smidigt att ringa kunden innan. Det kan även skapa problem för chauffören i stil med "- Kan du vänta så är jag där AAAAAALLLLDELES STRAX!!1! ETT" 20 minuter senare har ingen dykt upp och fyra andra kunder hade kunnat få sina grejer. Fantisera ihop andra scenarier själva, grundtanken är ungefär blocket-annons-sms av typen "Dy få tusen spenn, snapp afer!" Betänk också att chauffören kan förstöra hela sin dag med att ta ut hela lunchrasten, eftersom så få chaufförer som möjligt är anställda.

Jag är också rätt säker på att engagemanget och kvalitén varierar beroende på många faktorer såsom vilka chefer en viss arbetsplats har, vilka chaufförer som jobbar där, vilket humör chaufförens fru/man var på i morse, vilken förolämpning i form av "löneförhöjning" chauffören just fick reda på osv osv.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...