Det var inte så att han var utanför din port dagen innan, inte hade nå'n portkod och därför skickade en avi med brevbäraren dagen efter? Chaufförerna ska egentligen inte ha portkodslistor, även om många har det just av den anledningen.
Angående DPD, såvitt jag vet ingår inte telefonavisering, däremot måste de köras ut och aviseras om ingen öppnar.
Jag försvarar inte Postnord som så, men det finns villkor om vad som ingår och inte ingår i tjänsterna. Att köra till privatpersoner på dagtid är inte direkt lönsamt, därför har Postnord egentligen bara en pakettjänst som körs ut till privatpersoner; Hempaket. Dessa ska levereras kvällstid och telefonaviseras. Se'n har posten en gång i tiden tagit på sig att leverera DPD, FedEx och TNT och dessa måste köras ut till privatpersoner enligt avtalen mellan företagen. Hade jag varit tvungen att telefonavisera alla paket till privatpersoner så hade jag antingen sagt upp mig på stört eller kört med postbilen över närmsta kaj.
Nä det stod på lappen att han sökt mig under dagens datum, och att jag kunde hämta paketet dagen därpå hos mitt ombud.
Hur som, jag, precis som jag tror många andra känner, har inget emot de som jobbar för postnord, just av denna anledning är jag i princip alltid väldigt korrekt och trevlig mot de som sitter i kundservice och liknande, de har ju inte gjort något fel. Det är någonstans längre upp på kontoret som något står riktigt illa till när man verkar ha glömt bort vad man pysslar med. Leveranserna av småpaket/större brev funkar dock utmärkt förutom att just vår brevbärare verkar ha lite dyslexi ibland, men det är ju inget direkt jätteproblem.
Det störiga för mig är när man lyckats skicka ett paket fram och tillbaka mellan stockholm o malmö 3 gånger för att sedan slarva bort det, så att jag blir av med fälgar för ett par tusen, eller att när jag beställt ett par däck, så kontaktar jag posten och ber dem att inte köra ut, för jag kommer ändå inte vara hemma, så de kan likagärna ligga kvar i segeltorp så kan jag hämta dem direkt, får höra att det inte går, så däcken åker till segeltorp, blir lastade på en lastbil dagen därpå, som åker till mig, vänder, lämpar av däcket på lokala utlämningsstället, som inte vill ha det, så en lastbil kommer dagen därpå och hämtar det och kör det till segeltorp, och sedan dagen därpå, så kan jag komma och hämta det, om jag fått avin. Den kan nämligen likagärna komma dagen efter. Så jag får däcket 3 dagar senare efter en hel del merjobb från postens anställda, till absolut ingen som helst nytta alls. Då tycker jag att det är dags att se över sina rutiner.
Jag menar inte att någon ska åka runt o få skavsår i öronen av galna kunder som vill ha sina grejer utkörda på pricken någon tidpunkt, dock tycker jag att man borde kunna hitta lösningar som inte gör att chaufförer ska åka runt o rycka i låsta dörrar och kunder ska behöva vänta längre än nödvändigt på sina paket. Förtidsavisera t.ex som UPS och DHL har gjort till mig några gånger - jag får ett sms. "Vi kommer att levera ett paket till dig imorgon, kommer du inte att vara hemma så kan du skriva en fullmakt, fota den och skicka den som svar på detta sms, du kan även ringa xxxxxxxxx eller maila till
xxxx@xxx.se för att få paketet levererat till annan adress eller hämta det på ett utlämningsställe". Hur smidigt som helst!