Hata Posten !!

mc4ever

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2009
Ort
Arjeplog
Hoj
Vira Blåtira :-) Suzuki DL 650 Honda 750K2 Husqvarna mod28
Har också bara dåliga erfarenheter här uppe i norr där posten varit det enda riktigt bra och fungerande företaget. Så är det inte längre! Beställde böcker från England 2 dagar tills paketet var överlämnat till PostNord i Sverige. Det tog exakt 5veckor att leverera från Arlanda terminalen och hit. Cykelbud??

Har också beställt däck från Däckonline som jag inte fått än men bara 3 veckor sen postnord började hantera min leverans. Verkar mest åka kors och tvärs i landet är inskannat 2 ggr i Malmö 1ggr i Göteborg 1gg i Sundsvall 1ggr i Umeå sen åkte det tillbaka till Malmö för att hamna 2 gången där. Sen stog det bara under leverans vid sökning. Och nu ett par telefonsamtal senare går det inte att söka efter det heller. Men blivit lovad att däcken ska levereras till mig.
 

Syra_BErit

Ny medlem
Gick med
21 May 2013
Ort
Solna
Hoj
2003 KTM ADV-S och bobbern
Ny update för min pall. Jag ringde igår och kollade när dom skulle ha öppet och det var till 18. Så jag lånade en stor bil och körde dit. Dock satt det en lapp vid dörren om att dom stängde klockan 16 för utlämning. Så det sket sig igen. Sen att hitta fram till receptionen på deras central i Veddesta var intressant. Skyltning är för mesar och nybörjare.

Det hade varit ju varit smidigt att ta det till jobbet direkt. Men då firman jag handlade av hade problem med kortbetalning den dagen så tog jag på faktura...och då var det endast till folkbokföringsadressen som gällde. Det är intressant att en leverans av en svensk firma som endast skickas inom riket ska vara så jävla bökig att få hem med tankte på att alla bulkiga saker jag shoppar på tyska ebay kommer hem till dörren utan problem....och dessutom snabbare
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
PostNord sena leveranser? Dom som har så många långtradare. Jag pendlar dagligen mellan Örebro och Ludvika. Kör om ca 12-15st tradare varje morgon. Hälften av dom är postens. Har skaffat vassare bil för att kunna köra om snabbare.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Hur mycket har ni betalat i frakt? Från exempelvis ebay och däckonline...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket har ni betalat i frakt? Från exempelvis ebay och däckonline...

Fraktpriserna är en rolig detalj. Jag har köpt prylar från Hongkong och betalat 1 USD totalt inklusive frakt från Hongkong och ska jag skicka samma detalj vidare med brev inom Sverige så kostar det två frimärken = 14 kr.

Ibland undrar man hur saker och ting funkar i Sverige.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De behöver ju inte en lastbil, det räcker med en moppe, de kryssar ju ändå bara i att dörren var låst/ingen hemma/port låst med kod (trots att portkoden står på paketet) eller något annat, de behöver ju inte ha med sig ett enda paket.

Det är ju sant iofs. :tummenupp
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Det där med utkörning borde avskaffas enligt mitt tycke. För det första är det ett jäkla miljöslöseri och för det andra VEM FAN ÄR HEMMA OM DAGARNA!?!?!?

Postnord och Posten är samma skit.

Nä håller med i allmänhet, men om de kan fixa utkörning till 17-snåret eller så, då vore det många som kunde vara hemma tror jag!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så då, tänkte jag skulle hämta mitt paket, däck är det ja så det var därför det inte gick att hämta hos mitt vanliga ombud då det är en livsmedelsbutik (att jag hämtat säkert 5-6 däck-paket där det sista året varav det senaste bara någon vecka innan detta skickades var inget som påverkade möjligheten att få just detta däcket dit, däck fick inte lämnas där nämligen....).

Visade sig såklart att det inte var på företagsutlämningen utan låg på deras sorteringsställe (där posten en gång låg....), det är ju självklart inget ställe som är bemannat utan där är dom bara när dom tittar på grejerna som ska ut, skrattar och lämnar dom för att sen åka och göra vad nu en posttjänsteman gör idag (tänkte skriva dela ut paket men....)

Så, nu får jag åka 2mil åt fel håll, ställa mig och vänta "vid en halv 4, halv 5 ungefär.....kanske det är någon där.." och hoppas på det bästa,..... Hata postnord, HATA! :mad:
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
En paketbil levererar betydligt mer än 50 paket om dagen och till ganska många ställen, annars hade det inte gått ihop. Företagspaket som är adresserade till privatpersoner körs inte ut, utan aviseras till ombud eller om de inte får hamna hos ombud (max 20 kg, vissa storlekskrav, absolut inte däck, mm), så aviseras de till Postnords eget utlämningsställe. Paket som är adresserade till företag ska köras ut och söka på plats även om adressen är ett bostadshus, självklart, om inte det görs så är det riktigt dåligt. Paket som är DPD från utlandet ska köras ut även till privatpersoner. Man ska stanna, ringa på/knacka på och om ingen öppnar så ska man skriva en avi. Paketet kan hämtas ut tidigast nästkommande vardag.

Telefonavisering är en tjänst som kostar extra och inget som chauffören måste göra om det inte är beställt, däremot är det ofta smidigt att ringa kunden innan. Det kan även skapa problem för chauffören i stil med "- Kan du vänta så är jag där AAAAAALLLLDELES STRAX!!1! ETT" 20 minuter senare har ingen dykt upp och fyra andra kunder hade kunnat få sina grejer. Fantisera ihop andra scenarier själva, grundtanken är ungefär blocket-annons-sms av typen "Dy få tusen spenn, snapp afer!" Betänk också att chauffören kan förstöra hela sin dag med att ta ut hela lunchrasten, eftersom så få chaufförer som möjligt är anställda.

Jag är också rätt säker på att engagemanget och kvalitén varierar beroende på många faktorer såsom vilka chefer en viss arbetsplats har, vilka chaufförer som jobbar där, vilket humör chaufförens fru/man var på i morse, vilken förolämpning i form av "löneförhöjning" chauffören just fick reda på osv osv.

Nu var det väl ingen som pekade ut chaffisarna direkt, det är företaget postnord vi alla avskyr. Företaget som borde anställa fler chaffisar om de nu har det för stressigt för att kunna utföra sitt jobb korrekt, eftersom företaget faktiskt har sålt en tjänst som helt uppenbart inte fungerar. Eller ja, jag har kritiserat chaffisarna, men det tycker jag att jag har rätt till. När en chaffis tar sig in i porten, och lägger en avi i min låda där det står att han inte kunde leverara paketet då han inte hade någon portkod, då är han bara ett jävla grottmongo helt enkelt. Detta när jag var hemma. Och nej, han ringde inte på min dörr heller.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Lösningen på problemet är enkel: Avla fram Belgian Blue Pidgeons (som orkar att flyga med paket) och lär dem kinesiska. :D

Men i verkligheten så får man väl börja jaga de företag som man handlar från mer eller mindre regelbundet och börja begära valmöjlighet med avseende på frakten, så kanske marknaden kan få säga sitt...
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Fraktpriserna är en rolig detalj. Jag har köpt prylar från Hongkong och betalat 1 USD totalt inklusive frakt från Hongkong och ska jag skicka samma detalj vidare med brev inom Sverige så kostar det två frimärken = 14 kr.

Ibland undrar man hur saker och ting funkar i Sverige.

Hur menar du?
Att det är det dyrt i Sverige eller billigt i Hongkong?...
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Har mailat med mcdäckonline och fick detta svaret :

Basta Kund.

Tack för Ditt mail,
Vi samarbetar med DPD, Posten samt med några
andra kurirer , betalar för

den tjänsten och det är deras plikt att ringa
kunden och leverera

däcken hem till kunden.

Vi vet inte varför den svenska posten envist
beter sig så istället för att
avisera leveransen och meddela kunden om
exakta leveranstiden.

Vi ber om ursäkt i alla fall för alla
problem, besvär och olägenheter.


Så det var ju bra men man kan ju undra varför de inte väljer någon av sina andra speditörer om de nu har den här erfarenheten (
Vi vet inte varför den svenska posten envist
beter sig så istället för att
avisera leveransen och meddela kunden om
exakta leveranstiden.
)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur menar du?
Att det är det dyrt i Sverige eller billigt i Hongkong?...

Hur kan summan av frakt inom sverige(som jag betalar 14kr för) plus frakten från Hongkong till Stockholm plus en vara som i Sverige kostar ca 100 kr bli lägre än 14 kr?

Även om vi antar att varan är gratis så borde det kosta mer än dessa 14 kr att skicka en vara från Hongkong till mig.

Eller rent matematiskt
X = frakten från Hongkong till Stockholm
Y = priset på vara och emballage.

14 kr + X kr + Y kr = 8,13 kr = 1 USD som jag betalat.

Tar vi bort momsen på 14 kr så är vi fortfarande uppe på 11,2 kr.

Jag antar att vårt kära postverk luggar oss infödingar ganska rejält när vi betalar vår frakt och utländska fraktbolag måste ha fruktansvärt stora rabatter hos posten.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
När en chaffis tar sig in i porten, och lägger en avi i min låda där det står att han inte kunde leverara paketet då han inte hade någon portkod, då är han bara ett jävla grottmongo helt enkelt. Detta när jag var hemma. Och nej, han ringde inte på min dörr heller.
Det var inte så att han var utanför din port dagen innan, inte hade nå'n portkod och därför skickade en avi med brevbäraren dagen efter? Chaufförerna ska egentligen inte ha portkodslistor, även om många har det just av den anledningen.

Angående DPD, såvitt jag vet ingår inte telefonavisering, däremot måste de köras ut och aviseras om ingen öppnar.

Jag försvarar inte Postnord som så, men det finns villkor om vad som ingår och inte ingår i tjänsterna. Att köra till privatpersoner på dagtid är inte direkt lönsamt, därför har Postnord egentligen bara en pakettjänst som körs ut till privatpersoner; Hempaket. Dessa ska levereras kvällstid och telefonaviseras. Se'n har posten en gång i tiden tagit på sig att leverera DPD, FedEx och TNT och dessa måste köras ut till privatpersoner enligt avtalen mellan företagen. Hade jag varit tvungen att telefonavisera alla paket till privatpersoner så hade jag antingen sagt upp mig på stört eller kört med postbilen över närmsta kaj.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Har mailat med mcdäckonline och fick detta svaret :

Basta Kund.

Tack för Ditt mail,
Vi samarbetar med DPD, Posten samt med några
andra kurirer , betalar för

den tjänsten och det är deras plikt att ringa
kunden och leverera

däcken hem till kunden.

Vi vet inte varför den svenska posten envist
beter sig så istället för att
avisera leveransen och meddela kunden om
exakta leveranstiden.

Vi ber om ursäkt i alla fall för alla
problem, besvär och olägenheter.


Så det var ju bra men man kan ju undra varför de inte väljer någon av sina andra speditörer om de nu har den här erfarenheten (
Vi vet inte varför den svenska posten envist
beter sig så istället för att
avisera leveransen och meddela kunden om
exakta leveranstiden.
)

De kanske har sitt lager placerat så att det begränsar valmöjligheterna.
Alla fraktbolag kör inte överallt.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Köpte mikrofoner till Nintendo Wii när det var på tapaten. Den var så billigt att jag köpte 4:a. Två till oss och två i present till syrrans ungar. Nu kom inte dessa dagen innan julafton utan dom sket i att skicka ut avin utan den kom efter jul istället så jag fick gå ner till Coop och hämta ut paketet, ta ut halva innehållet, tejpa igen och skicka vidare resterade till syrrans ungar. Frakten inom Sverige var dyrare än totalen (varor + frakt) från Hongkong. Hade inte leveranstiden varit ett par veckor hade det varit billigare att köpa nya och skicka till rätt adress från Hongkong. :huvet

Köpte 5 displayskydd till iphone på ebay för det 57öre inkl frakt. Nu var detta några år sen och iphonen var av modell 3 men ändå. 4-5 veckor senare trillar paketet ner vilket jag betvivlade skulle ske och där ligger som utlovat 5st displayskydd av samma modell som den svenska elektronikhandlen tog 299:-/st för...

Tejp måste vara gratis i Kina/Hongkong. Det snålas då aldrig på detta när paket dyker upp. Har hänt att tejp är enda emballaget.
 

moddlaren

Guest
Måste hålla med er.. Beställde en cylinder från england med biggbore stålfoder. När cylindern levererades till mej var cylinder foten avslagen..
Hur hårt måste man kasta en cyl med stålfoder för att slå av foten??

Nåväl detta ersätter väll posten?? Näääääää det måste personen/företaget som skickade göra o sedan får företaget bejära ersättning från posten.. Men när då paketen är sänd med rojalmail i england till sverige där posten tar över..

Det blev ingen ersättning kan jag nämna.. Köpte då ett nytt foder o kolv från usa o tro på fan att detta foder o kolv lyckades posten slarva bort också..

Som tur fick jag pengarna tillbaka av paypal så då blev det ett nytt foder med kolv 105,5mm till min tt600 735cc. O detta foder med je kolv kom fram tillslut..

Posten suger purjo :arsele:arsele:arsele:huvet
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det var inte så att han var utanför din port dagen innan, inte hade nå'n portkod och därför skickade en avi med brevbäraren dagen efter? Chaufförerna ska egentligen inte ha portkodslistor, även om många har det just av den anledningen.

Angående DPD, såvitt jag vet ingår inte telefonavisering, däremot måste de köras ut och aviseras om ingen öppnar.

Jag försvarar inte Postnord som så, men det finns villkor om vad som ingår och inte ingår i tjänsterna. Att köra till privatpersoner på dagtid är inte direkt lönsamt, därför har Postnord egentligen bara en pakettjänst som körs ut till privatpersoner; Hempaket. Dessa ska levereras kvällstid och telefonaviseras. Se'n har posten en gång i tiden tagit på sig att leverera DPD, FedEx och TNT och dessa måste köras ut till privatpersoner enligt avtalen mellan företagen. Hade jag varit tvungen att telefonavisera alla paket till privatpersoner så hade jag antingen sagt upp mig på stört eller kört med postbilen över närmsta kaj.

Nä det stod på lappen att han sökt mig under dagens datum, och att jag kunde hämta paketet dagen därpå hos mitt ombud.

Hur som, jag, precis som jag tror många andra känner, har inget emot de som jobbar för postnord, just av denna anledning är jag i princip alltid väldigt korrekt och trevlig mot de som sitter i kundservice och liknande, de har ju inte gjort något fel. Det är någonstans längre upp på kontoret som något står riktigt illa till när man verkar ha glömt bort vad man pysslar med. Leveranserna av småpaket/större brev funkar dock utmärkt förutom att just vår brevbärare verkar ha lite dyslexi ibland, men det är ju inget direkt jätteproblem.

Det störiga för mig är när man lyckats skicka ett paket fram och tillbaka mellan stockholm o malmö 3 gånger för att sedan slarva bort det, så att jag blir av med fälgar för ett par tusen, eller att när jag beställt ett par däck, så kontaktar jag posten och ber dem att inte köra ut, för jag kommer ändå inte vara hemma, så de kan likagärna ligga kvar i segeltorp så kan jag hämta dem direkt, får höra att det inte går, så däcken åker till segeltorp, blir lastade på en lastbil dagen därpå, som åker till mig, vänder, lämpar av däcket på lokala utlämningsstället, som inte vill ha det, så en lastbil kommer dagen därpå och hämtar det och kör det till segeltorp, och sedan dagen därpå, så kan jag komma och hämta det, om jag fått avin. Den kan nämligen likagärna komma dagen efter. Så jag får däcket 3 dagar senare efter en hel del merjobb från postens anställda, till absolut ingen som helst nytta alls. Då tycker jag att det är dags att se över sina rutiner.

Jag menar inte att någon ska åka runt o få skavsår i öronen av galna kunder som vill ha sina grejer utkörda på pricken någon tidpunkt, dock tycker jag att man borde kunna hitta lösningar som inte gör att chaufförer ska åka runt o rycka i låsta dörrar och kunder ska behöva vänta längre än nödvändigt på sina paket. Förtidsavisera t.ex som UPS och DHL har gjort till mig några gånger - jag får ett sms. "Vi kommer att levera ett paket till dig imorgon, kommer du inte att vara hemma så kan du skriva en fullmakt, fota den och skicka den som svar på detta sms, du kan även ringa xxxxxxxxx eller maila till xxxx@xxx.se för att få paketet levererat till annan adress eller hämta det på ett utlämningsställe". Hur smidigt som helst!
 
Last edited:

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Måste hålla med er.. Beställde en cylinder från england med biggbore stålfoder. När cylindern levererades till mej var cylinder foten avslagen..
Hur hårt måste man kasta en cyl med stålfoder för att slå av foten??

Nåväl detta ersätter väll posten?? Näääääää det måste personen/företaget som skickade göra o sedan får företaget bejära ersättning från posten.. Men när då paketen är sänd med rojalmail i england till sverige där posten tar över..

Det blev ingen ersättning kan jag nämna.. Köpte då ett nytt foder o kolv från usa o tro på fan att detta foder o kolv lyckades posten slarva bort också..

Som tur fick jag pengarna tillbaka av paypal så då blev det ett nytt foder med kolv 105,5mm till min tt600 735cc. O detta foder med je kolv kom fram tillslut..

Posten suger purjo :arsele:arsele:arsele:huvet

När jag klotade senast, var det Postens fel?

Posten hade ju faktiskt levererat däcken till hojen... Då måste det ju vara deras fel, det kan ju inte bero på andra faktorer..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det var inte så att han var utanför din port dagen innan, inte hade nå'n portkod och därför skickade en avi med brevbäraren dagen efter? Chaufförerna ska egentligen inte ha portkodslistor, även om många har det just av den anledningen.

Angående DPD, såvitt jag vet ingår inte telefonavisering, däremot måste de köras ut och aviseras om ingen öppnar.

Jag försvarar inte Postnord som så, men det finns villkor om vad som ingår och inte ingår i tjänsterna. Att köra till privatpersoner på dagtid är inte direkt lönsamt, därför har Postnord egentligen bara en pakettjänst som körs ut till privatpersoner; Hempaket. Dessa ska levereras kvällstid och telefonaviseras. Se'n har posten en gång i tiden tagit på sig att leverera DPD, FedEx och TNT och dessa måste köras ut till privatpersoner enligt avtalen mellan företagen. Hade jag varit tvungen att telefonavisera alla paket till privatpersoner så hade jag antingen sagt upp mig på stört eller kört med postbilen över närmsta kaj.

Om det är ens arbetsuppgift att köra ut paket så kanske det är det man ska göra?

Om man inte hinner så kanske man ska ta upp detta med arbetsledningen istället?

Om man trots det får mer jobb än man hinner så utför man det jobbet ändå, samlar övertid och antingen kompar ut den tiden eller samlar kulorna på hög, kunden ska väl inte lida för att chaufförerna går med på orimliga leveranstider och därför skiter i allt som inte går att göra i sömnen.......

Det blir ta mig fan bara färre och färre som sätter en ära i att göra ett bra jobb idag, många verkar till och med tycka att det är deras rättighet att göra lite som dom vill bara dom kommer till jobbet för att få sin lön.....
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top