Hata Posten !!

Har också bara dåliga erfarenheter här uppe i norr där posten varit det enda riktigt bra och fungerande företaget. Så är det inte längre! Beställde böcker från England 2 dagar tills paketet var överlämnat till PostNord i Sverige. Det tog exakt 5veckor att leverera från Arlanda terminalen och hit. Cykelbud??

Har också beställt däck från Däckonline som jag inte fått än men bara 3 veckor sen postnord började hantera min leverans. Verkar mest åka kors och tvärs i landet är inskannat 2 ggr i Malmö 1ggr i Göteborg 1gg i Sundsvall 1ggr i Umeå sen åkte det tillbaka till Malmö för att hamna 2 gången där. Sen stog det bara under leverans vid sökning. Och nu ett par telefonsamtal senare går det inte att söka efter det heller. Men blivit lovad att däcken ska levereras till mig.
 
Ny update för min pall. Jag ringde igår och kollade när dom skulle ha öppet och det var till 18. Så jag lånade en stor bil och körde dit. Dock satt det en lapp vid dörren om att dom stängde klockan 16 för utlämning. Så det sket sig igen. Sen att hitta fram till receptionen på deras central i Veddesta var intressant. Skyltning är för mesar och nybörjare.

Det hade varit ju varit smidigt att ta det till jobbet direkt. Men då firman jag handlade av hade problem med kortbetalning den dagen så tog jag på faktura...och då var det endast till folkbokföringsadressen som gällde. Det är intressant att en leverans av en svensk firma som endast skickas inom riket ska vara så jävla bökig att få hem med tankte på att alla bulkiga saker jag shoppar på tyska ebay kommer hem till dörren utan problem....och dessutom snabbare
 
PostNord sena leveranser? Dom som har så många långtradare. Jag pendlar dagligen mellan Örebro och Ludvika. Kör om ca 12-15st tradare varje morgon. Hälften av dom är postens. Har skaffat vassare bil för att kunna köra om snabbare.
 
Hur mycket har ni betalat i frakt? Från exempelvis ebay och däckonline...

Fraktpriserna är en rolig detalj. Jag har köpt prylar från Hongkong och betalat 1 USD totalt inklusive frakt från Hongkong och ska jag skicka samma detalj vidare med brev inom Sverige så kostar det två frimärken = 14 kr.

Ibland undrar man hur saker och ting funkar i Sverige.
 
Det där med utkörning borde avskaffas enligt mitt tycke. För det första är det ett jäkla miljöslöseri och för det andra VEM FAN ÄR HEMMA OM DAGARNA!?!?!?

Postnord och Posten är samma skit.

Nä håller med i allmänhet, men om de kan fixa utkörning till 17-snåret eller så, då vore det många som kunde vara hemma tror jag!
 
Så då, tänkte jag skulle hämta mitt paket, däck är det ja så det var därför det inte gick att hämta hos mitt vanliga ombud då det är en livsmedelsbutik (att jag hämtat säkert 5-6 däck-paket där det sista året varav det senaste bara någon vecka innan detta skickades var inget som påverkade möjligheten att få just detta däcket dit, däck fick inte lämnas där nämligen....).

Visade sig såklart att det inte var på företagsutlämningen utan låg på deras sorteringsställe (där posten en gång låg....), det är ju självklart inget ställe som är bemannat utan där är dom bara när dom tittar på grejerna som ska ut, skrattar och lämnar dom för att sen åka och göra vad nu en posttjänsteman gör idag (tänkte skriva dela ut paket men....)

Så, nu får jag åka 2mil åt fel håll, ställa mig och vänta "vid en halv 4, halv 5 ungefär.....kanske det är någon där.." och hoppas på det bästa,..... Hata postnord, HATA! :mad:
 
En paketbil levererar betydligt mer än 50 paket om dagen och till ganska många ställen, annars hade det inte gått ihop. Företagspaket som är adresserade till privatpersoner körs inte ut, utan aviseras till ombud eller om de inte får hamna hos ombud (max 20 kg, vissa storlekskrav, absolut inte däck, mm), så aviseras de till Postnords eget utlämningsställe. Paket som är adresserade till företag ska köras ut och söka på plats även om adressen är ett bostadshus, självklart, om inte det görs så är det riktigt dåligt. Paket som är DPD från utlandet ska köras ut även till privatpersoner. Man ska stanna, ringa på/knacka på och om ingen öppnar så ska man skriva en avi. Paketet kan hämtas ut tidigast nästkommande vardag.

Telefonavisering är en tjänst som kostar extra och inget som chauffören måste göra om det inte är beställt, däremot är det ofta smidigt att ringa kunden innan. Det kan även skapa problem för chauffören i stil med "- Kan du vänta så är jag där AAAAAALLLLDELES STRAX!!1! ETT" 20 minuter senare har ingen dykt upp och fyra andra kunder hade kunnat få sina grejer. Fantisera ihop andra scenarier själva, grundtanken är ungefär blocket-annons-sms av typen "Dy få tusen spenn, snapp afer!" Betänk också att chauffören kan förstöra hela sin dag med att ta ut hela lunchrasten, eftersom så få chaufförer som möjligt är anställda.

Jag är också rätt säker på att engagemanget och kvalitén varierar beroende på många faktorer såsom vilka chefer en viss arbetsplats har, vilka chaufförer som jobbar där, vilket humör chaufförens fru/man var på i morse, vilken förolämpning i form av "löneförhöjning" chauffören just fick reda på osv osv.

Nu var det väl ingen som pekade ut chaffisarna direkt, det är företaget postnord vi alla avskyr. Företaget som borde anställa fler chaffisar om de nu har det för stressigt för att kunna utföra sitt jobb korrekt, eftersom företaget faktiskt har sålt en tjänst som helt uppenbart inte fungerar. Eller ja, jag har kritiserat chaffisarna, men det tycker jag att jag har rätt till. När en chaffis tar sig in i porten, och lägger en avi i min låda där det står att han inte kunde leverara paketet då han inte hade någon portkod, då är han bara ett jävla grottmongo helt enkelt. Detta när jag var hemma. Och nej, han ringde inte på min dörr heller.
 
Lösningen på problemet är enkel: Avla fram Belgian Blue Pidgeons (som orkar att flyga med paket) och lär dem kinesiska. :D

Men i verkligheten så får man väl börja jaga de företag som man handlar från mer eller mindre regelbundet och börja begära valmöjlighet med avseende på frakten, så kanske marknaden kan få säga sitt...
 
Fraktpriserna är en rolig detalj. Jag har köpt prylar från Hongkong och betalat 1 USD totalt inklusive frakt från Hongkong och ska jag skicka samma detalj vidare med brev inom Sverige så kostar det två frimärken = 14 kr.

Ibland undrar man hur saker och ting funkar i Sverige.

Hur menar du?
Att det är det dyrt i Sverige eller billigt i Hongkong?...
 
Har mailat med mcdäckonline och fick detta svaret :

Basta Kund.

Tack för Ditt mail,
Vi samarbetar med DPD, Posten samt med några
andra kurirer , betalar för

den tjänsten och det är deras plikt att ringa
kunden och leverera

däcken hem till kunden.

Vi vet inte varför den svenska posten envist
beter sig så istället för att
avisera leveransen och meddela kunden om
exakta leveranstiden.

Vi ber om ursäkt i alla fall för alla
problem, besvär och olägenheter.


Så det var ju bra men man kan ju undra varför de inte väljer någon av sina andra speditörer om de nu har den här erfarenheten (
Vi vet inte varför den svenska posten envist
beter sig så istället för att
avisera leveransen och meddela kunden om
exakta leveranstiden.
)
 
Hur menar du?
Att det är det dyrt i Sverige eller billigt i Hongkong?...

Hur kan summan av frakt inom sverige(som jag betalar 14kr för) plus frakten från Hongkong till Stockholm plus en vara som i Sverige kostar ca 100 kr bli lägre än 14 kr?

Även om vi antar att varan är gratis så borde det kosta mer än dessa 14 kr att skicka en vara från Hongkong till mig.

Eller rent matematiskt
X = frakten från Hongkong till Stockholm
Y = priset på vara och emballage.

14 kr + X kr + Y kr = 8,13 kr = 1 USD som jag betalat.

Tar vi bort momsen på 14 kr så är vi fortfarande uppe på 11,2 kr.

Jag antar att vårt kära postverk luggar oss infödingar ganska rejält när vi betalar vår frakt och utländska fraktbolag måste ha fruktansvärt stora rabatter hos posten.
 
När en chaffis tar sig in i porten, och lägger en avi i min låda där det står att han inte kunde leverara paketet då han inte hade någon portkod, då är han bara ett jävla grottmongo helt enkelt. Detta när jag var hemma. Och nej, han ringde inte på min dörr heller.
Det var inte så att han var utanför din port dagen innan, inte hade nå'n portkod och därför skickade en avi med brevbäraren dagen efter? Chaufförerna ska egentligen inte ha portkodslistor, även om många har det just av den anledningen.

Angående DPD, såvitt jag vet ingår inte telefonavisering, däremot måste de köras ut och aviseras om ingen öppnar.

Jag försvarar inte Postnord som så, men det finns villkor om vad som ingår och inte ingår i tjänsterna. Att köra till privatpersoner på dagtid är inte direkt lönsamt, därför har Postnord egentligen bara en pakettjänst som körs ut till privatpersoner; Hempaket. Dessa ska levereras kvällstid och telefonaviseras. Se'n har posten en gång i tiden tagit på sig att leverera DPD, FedEx och TNT och dessa måste köras ut till privatpersoner enligt avtalen mellan företagen. Hade jag varit tvungen att telefonavisera alla paket till privatpersoner så hade jag antingen sagt upp mig på stört eller kört med postbilen över närmsta kaj.
 
Har mailat med mcdäckonline och fick detta svaret :

Basta Kund.

Tack för Ditt mail,
Vi samarbetar med DPD, Posten samt med några
andra kurirer , betalar för

den tjänsten och det är deras plikt att ringa
kunden och leverera

däcken hem till kunden.

Vi vet inte varför den svenska posten envist
beter sig så istället för att
avisera leveransen och meddela kunden om
exakta leveranstiden.

Vi ber om ursäkt i alla fall för alla
problem, besvär och olägenheter.


Så det var ju bra men man kan ju undra varför de inte väljer någon av sina andra speditörer om de nu har den här erfarenheten (
Vi vet inte varför den svenska posten envist
beter sig så istället för att
avisera leveransen och meddela kunden om
exakta leveranstiden.
)

De kanske har sitt lager placerat så att det begränsar valmöjligheterna.
Alla fraktbolag kör inte överallt.
 
Köpte mikrofoner till Nintendo Wii när det var på tapaten. Den var så billigt att jag köpte 4:a. Två till oss och två i present till syrrans ungar. Nu kom inte dessa dagen innan julafton utan dom sket i att skicka ut avin utan den kom efter jul istället så jag fick gå ner till Coop och hämta ut paketet, ta ut halva innehållet, tejpa igen och skicka vidare resterade till syrrans ungar. Frakten inom Sverige var dyrare än totalen (varor + frakt) från Hongkong. Hade inte leveranstiden varit ett par veckor hade det varit billigare att köpa nya och skicka till rätt adress från Hongkong. :huvet

Köpte 5 displayskydd till iphone på ebay för det 57öre inkl frakt. Nu var detta några år sen och iphonen var av modell 3 men ändå. 4-5 veckor senare trillar paketet ner vilket jag betvivlade skulle ske och där ligger som utlovat 5st displayskydd av samma modell som den svenska elektronikhandlen tog 299:-/st för...

Tejp måste vara gratis i Kina/Hongkong. Det snålas då aldrig på detta när paket dyker upp. Har hänt att tejp är enda emballaget.
 
Måste hålla med er.. Beställde en cylinder från england med biggbore stålfoder. När cylindern levererades till mej var cylinder foten avslagen..
Hur hårt måste man kasta en cyl med stålfoder för att slå av foten??

Nåväl detta ersätter väll posten?? Näääääää det måste personen/företaget som skickade göra o sedan får företaget bejära ersättning från posten.. Men när då paketen är sänd med rojalmail i england till sverige där posten tar över..

Det blev ingen ersättning kan jag nämna.. Köpte då ett nytt foder o kolv från usa o tro på fan att detta foder o kolv lyckades posten slarva bort också..

Som tur fick jag pengarna tillbaka av paypal så då blev det ett nytt foder med kolv 105,5mm till min tt600 735cc. O detta foder med je kolv kom fram tillslut..

Posten suger purjo :arsele:arsele:arsele:huvet
 
Det var inte så att han var utanför din port dagen innan, inte hade nå'n portkod och därför skickade en avi med brevbäraren dagen efter? Chaufförerna ska egentligen inte ha portkodslistor, även om många har det just av den anledningen.

Angående DPD, såvitt jag vet ingår inte telefonavisering, däremot måste de köras ut och aviseras om ingen öppnar.

Jag försvarar inte Postnord som så, men det finns villkor om vad som ingår och inte ingår i tjänsterna. Att köra till privatpersoner på dagtid är inte direkt lönsamt, därför har Postnord egentligen bara en pakettjänst som körs ut till privatpersoner; Hempaket. Dessa ska levereras kvällstid och telefonaviseras. Se'n har posten en gång i tiden tagit på sig att leverera DPD, FedEx och TNT och dessa måste köras ut till privatpersoner enligt avtalen mellan företagen. Hade jag varit tvungen att telefonavisera alla paket till privatpersoner så hade jag antingen sagt upp mig på stört eller kört med postbilen över närmsta kaj.

Nä det stod på lappen att han sökt mig under dagens datum, och att jag kunde hämta paketet dagen därpå hos mitt ombud.

Hur som, jag, precis som jag tror många andra känner, har inget emot de som jobbar för postnord, just av denna anledning är jag i princip alltid väldigt korrekt och trevlig mot de som sitter i kundservice och liknande, de har ju inte gjort något fel. Det är någonstans längre upp på kontoret som något står riktigt illa till när man verkar ha glömt bort vad man pysslar med. Leveranserna av småpaket/större brev funkar dock utmärkt förutom att just vår brevbärare verkar ha lite dyslexi ibland, men det är ju inget direkt jätteproblem.

Det störiga för mig är när man lyckats skicka ett paket fram och tillbaka mellan stockholm o malmö 3 gånger för att sedan slarva bort det, så att jag blir av med fälgar för ett par tusen, eller att när jag beställt ett par däck, så kontaktar jag posten och ber dem att inte köra ut, för jag kommer ändå inte vara hemma, så de kan likagärna ligga kvar i segeltorp så kan jag hämta dem direkt, får höra att det inte går, så däcken åker till segeltorp, blir lastade på en lastbil dagen därpå, som åker till mig, vänder, lämpar av däcket på lokala utlämningsstället, som inte vill ha det, så en lastbil kommer dagen därpå och hämtar det och kör det till segeltorp, och sedan dagen därpå, så kan jag komma och hämta det, om jag fått avin. Den kan nämligen likagärna komma dagen efter. Så jag får däcket 3 dagar senare efter en hel del merjobb från postens anställda, till absolut ingen som helst nytta alls. Då tycker jag att det är dags att se över sina rutiner.

Jag menar inte att någon ska åka runt o få skavsår i öronen av galna kunder som vill ha sina grejer utkörda på pricken någon tidpunkt, dock tycker jag att man borde kunna hitta lösningar som inte gör att chaufförer ska åka runt o rycka i låsta dörrar och kunder ska behöva vänta längre än nödvändigt på sina paket. Förtidsavisera t.ex som UPS och DHL har gjort till mig några gånger - jag får ett sms. "Vi kommer att levera ett paket till dig imorgon, kommer du inte att vara hemma så kan du skriva en fullmakt, fota den och skicka den som svar på detta sms, du kan även ringa xxxxxxxxx eller maila till xxxx@xxx.se för att få paketet levererat till annan adress eller hämta det på ett utlämningsställe". Hur smidigt som helst!
 
Last edited:
Måste hålla med er.. Beställde en cylinder från england med biggbore stålfoder. När cylindern levererades till mej var cylinder foten avslagen..
Hur hårt måste man kasta en cyl med stålfoder för att slå av foten??

Nåväl detta ersätter väll posten?? Näääääää det måste personen/företaget som skickade göra o sedan får företaget bejära ersättning från posten.. Men när då paketen är sänd med rojalmail i england till sverige där posten tar över..

Det blev ingen ersättning kan jag nämna.. Köpte då ett nytt foder o kolv från usa o tro på fan att detta foder o kolv lyckades posten slarva bort också..

Som tur fick jag pengarna tillbaka av paypal så då blev det ett nytt foder med kolv 105,5mm till min tt600 735cc. O detta foder med je kolv kom fram tillslut..

Posten suger purjo :arsele:arsele:arsele:huvet

När jag klotade senast, var det Postens fel?

Posten hade ju faktiskt levererat däcken till hojen... Då måste det ju vara deras fel, det kan ju inte bero på andra faktorer..
 
Det var inte så att han var utanför din port dagen innan, inte hade nå'n portkod och därför skickade en avi med brevbäraren dagen efter? Chaufförerna ska egentligen inte ha portkodslistor, även om många har det just av den anledningen.

Angående DPD, såvitt jag vet ingår inte telefonavisering, däremot måste de köras ut och aviseras om ingen öppnar.

Jag försvarar inte Postnord som så, men det finns villkor om vad som ingår och inte ingår i tjänsterna. Att köra till privatpersoner på dagtid är inte direkt lönsamt, därför har Postnord egentligen bara en pakettjänst som körs ut till privatpersoner; Hempaket. Dessa ska levereras kvällstid och telefonaviseras. Se'n har posten en gång i tiden tagit på sig att leverera DPD, FedEx och TNT och dessa måste köras ut till privatpersoner enligt avtalen mellan företagen. Hade jag varit tvungen att telefonavisera alla paket till privatpersoner så hade jag antingen sagt upp mig på stört eller kört med postbilen över närmsta kaj.

Om det är ens arbetsuppgift att köra ut paket så kanske det är det man ska göra?

Om man inte hinner så kanske man ska ta upp detta med arbetsledningen istället?

Om man trots det får mer jobb än man hinner så utför man det jobbet ändå, samlar övertid och antingen kompar ut den tiden eller samlar kulorna på hög, kunden ska väl inte lida för att chaufförerna går med på orimliga leveranstider och därför skiter i allt som inte går att göra i sömnen.......

Det blir ta mig fan bara färre och färre som sätter en ära i att göra ett bra jobb idag, många verkar till och med tycka att det är deras rättighet att göra lite som dom vill bara dom kommer till jobbet för att få sin lön.....
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top