Hayabusa-tråden

Dr.Bike

Guest
BMW touringhojar är inte ifatt Hayabusa än på långa vägar, men får de jobba på några år till så ...

Var och bänkade Busan hos Peter idag, hyfsat med effekt för en standardhoj och ett köttigt och fint mellanregister. Ca 180 hp på slangen.

Lite portning på det där så... ;)

Ser brutalt ut annars! Svårt att förbättra den vridkurvan. Verkligen.
Det skulle vara en ren fyrkantspuls då! :D
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Lite portning på det där så... ;)

Ser brutalt ut annars! Svårt att förbättra den vridkurvan. Verkligen.
Det skulle vara en ren fyrkantspuls då! :D

:skrattaåt

Jaaaaaaaaaaaa... fyrkantspuls!!! Hmmm servo på gasvajern med on/off knapp??? Kan ju bli....... intressant... :D

lite tydligare bild

Oh jeesuuus!
Jag kommer med min så fort jag fått fart i lite stålars till PC3:an...
Går dock sådär bra när frugan parkerar bilen i en stolpe... :(
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Hitta denna artikel där k1300s vinner över Hayabusan med 90.9 emot 85.6... :va

Länk: http://www.sportrider.com/bikes/146_0909_2009_bmw_k1300_suzuki_hayabusa_comparison_test/index.html

Finns det någon här som kan ge sin syn på om k1300s skulle kunna vara ett substitut för Hayabusa?

Undrar om den var nedtyngd = 264 kg enligt deras datablad - hur får man det :confused:? 220kg + 24 liter soppa, 5 liter olja och 5 liter glykol - då har jag skarvat rejält = 254 kg. Byter man helsystemet från 22 - 23 (exakt?) kg till ett RS-77 på ca 6 -7 kg så har man besparat minst 15 kg osv - tester går inte att lita på men åk gärna och prova dom två så får vi se om skillnaden är fortfarande så stor eller om det ens faller till fördel för den som vann :).//R

BMW touringhojar är inte ifatt Hayabusa än på långa vägar, men får de jobba på några år till så ...

Var och bänkade Busan hos Peter idag, hyfsat med effekt för en standardhoj och ett köttigt och fint mellanregister. Ca 180 hp på slangen.

Grattis - ser bra ut - fina siffror:tummenupp.//R
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag mindes dina fina värden sedan tidigare och de har legat och gnagt i skallen :mad: :D



Vridmomentet håller sig oftast runt motorvolymen

Det vill säga 1340cc = 134 nm i vrid

Med lite mer trim så några % över

Att en 1340 ger 153nm i vrid är därför inte speciellt troligt men ger en fingervisning om hur mycket bänken är fel


Jag vet själv vilket elände det blev när vi fick trimma ner då jag jobbade på Honda

Inte minst eftersom vi körde alla referenshojar åt Mc pressen
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Vridmomentet håller sig oftast runt motorvolymen

Det vill säga 1340cc = 134 nm i vrid

Med lite mer trim så några % över

Att en 1340 ger 153nm i vrid är därför inte speciellt troligt men ger en fingervisning om hur mycket bänken är fel


Jag vet själv vilket elände det blev när vi fick trimma ner då jag jobbade på Honda

Inte minst eftersom vi körde alla referenshojar åt Mc pressen

Hade varit kul att se vad en helt original ger i din bänk? Har du testat ngn? Min mappades på Effektbolaget och tvivlar att det är alltför mycket glädjesiffror? Kan man titta på vilka värden som petats in på infon som följer med papperet? Alltså är de värdena de som syns eller finns det en massa ytterligare/underliggande och hur mycket påverkar det? Minns också när jag hade 02:an hos dig och den lämnade bara 164 rwhp med allt det vanliga som helrör, pc3, filter men tyckte att den var sjukt stark och gick bättre än den innan som var en 99:a med 173 rwhp från ytterligare en annan bänk.//R
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vad har dom för årsmodell på dynojetbänk?

Är den omkalibrerad?

Lek lite med siffrorna + - 6-8 % och du hamnar väldigt lika
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Busa 08 ger ca 170 på slangen original och de brukar hamna på ca 180 när de bänkas med helsystem hos de seriösa tunarna i USA. Jag upplever att värdena i Anderssons bänk är mycket rimliga och är väldigt nöjd med hur tuningen som sådan genomfördes. Någonting helt annat än hur det kan gå till på andra ställen. Metoden att köra svep, ligga och mala med broms på fasta varvtal, kontroll med av/påslag i kombination med stor kunskap om bänknings- och motorteknik samt mappning i realtid borgar för ett mycket bra resultat.
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
Vad har dom för årsmodell på dynojetbänk?

Är den omkalibrerad?

Lek lite med siffrorna + - 6-8 % och du hamnar väldigt lika

Sorry - ingen aning om årsmodell men jag kan säga att den var upp i samma bänk, samma ställe, samma tunare osv och resultatet är här:

1/9-08 = 178,11 rwhp inkl original skorstenar, filter, ingen pc3 osv - original.
1/9-08 = 142,92 Nm

15/9-08 = 192,95 rwhp med RS-77, Pipercross filter och pc3.
15/9-08 = 153,46 Nm

Även om den nu inte har sista skrikets bänk eller vad man nu vill säga så har detta gjorts i samma bänk, ställe etc vilket är en ökning strax under 15 rwhp och en ökning av vridet på ca 10,5 Nm, eller hur. Kan förstå att det blir riktigt förvirrande om man hoppar mellan olika bänkar osv men här var det samma :). Klart att ex väder förhållanden har betydelse också. Optimalast vore att bänka original och sedan moddad samma dag och upp i bänken igen men men.//R
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Min "lille" 1999 Hayabusa:
visabild.php

1471 kubikk ( 83 Wiseco kolvar, 68mm strokad vev )
Extended ECU ( 11300 rpm max ).
Portet topp av Lennart Trydvall Piteå.
Megacycle 385 kammer.
TiForce avgassystem.
MOTTY AFR Tuner
Big Airbox mod
08 Transmission
4,4 Bar bensintrykk, OBS den får ennå for lite bensin slik at jeg nå har gått opp til 5,1 Bar men har ikke testet den på dyno etter det. Regner med litt over 225 hk nå.
GSXR1000 K4 Gaffel
Marvic Penta 2 Felgar
20Ah Batteri
visabild.php
 
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Fina värden på den "lille", gratinerar :)

Den "Store" ( 1585 ) har jeg ennå ikke montert sammen etter å ha ligget i pappesker i mange år.
Den er opprinnelig en 1999 modell
Den blir som følger:
84 borr ( Wossner kolvar )
71,5mm slag ( Billet vev )
CNC portet 08 mod topp ( modifisert av Lennart Trydvall )med Titanium ventiler
Hårde ventilfjærer
Megacycle 415 Kammer
Arrow vevstakar
08 innsprøyting och kabelharva
MTC innerhub
TTS overdrive 5 and 6th gear
Carbon fiber luftfilterbox
20AH batteri


Chassis:
Ohlins gaffel
Ohlins støtdemper
Nico Bakker sving( 100mm justeringsmulighet = 50mm lengre enn orginal )
Robby Moto Styrekrone och forpinnar

Vekt tørr ca 210 kg ( orginalt 240 )
ca 235 bakhjulshestar
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg holder nå på med en Hayabusa 1397, portet topp, +1mm ventiler
CP kolvar med 13,5-1 i komp, Yoshuimura steg 1 kammer, MOTTY AFR tuner, Akrapovic Racing avgassystem.
Dette blir en bra "budget" motor med rundt 205 RWHP.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har läst på nätet att det är diskussioner om oljekylarens nytta på busan, vissa verkar plocka bort den och plugga in- och utgången. T.ex. www.bigccracing.com som säljer ett bolt-on turbokit där oljekylaren är bortplockad, hur funkar det egentligen?

Citat från hemsidan: The Bike will perform perfectly without its oil cooler including long distance touring & racing. We do offer an alternative option of a Mocal oil cooler kit which fits into the r/h coolant hose as an oil/water exchanger for which you would not carry out the above mod. But be aware hundreds of these bikes run fine without oil coolers.
 

Bifogat

  • blockade oljeportar.JPG
    blockade oljeportar.JPG
    33.1 KB · Visningar: 113
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har läst på nätet att det är diskussioner om oljekylarens nytta på busan, vissa verkar plocka bort den och plugga in- och utgången. T.ex. www.bigccracing.com som säljer ett bolt-on turbokit där oljekylaren är bortplockad, hur funkar det egentligen?

Citat från hemsidan: The Bike will perform perfectly without its oil cooler including long distance touring & racing. We do offer an alternative option of a Mocal oil cooler kit which fits into the r/h coolant hose as an oil/water exchanger for which you would not carry out the above mod. But be aware hundreds of these bikes run fine without oil coolers.



Hur MYCKET gasar den genomsnitliga busaturboägaren???????
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top