Hayabusa-tråden

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Håller precis på med detta kit , Inte helt plug and play om man säger

En hel del strul men visst verkar det intresant men BARA för dom fasta parametrarna så som varvstopp , tändläge kompensering för stora spridare mm


Att man inte kan mappa i REALTID gör detta system till en ICKE konkurent till

PC3an

Att tro att detta ersätter Pc3an är inte korrekt

Återkommer i ärendet när jag utvärderat i bänken


Peter

Vilken funktion finns i PC III som inte kan åstakommas med ECU Flash?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vilken funktion finns i PC III som inte kan åstakommas med ECU Flash?


Att kunna jaga olika lastlägen i och göra omedelbara ändringar i realtid

Nödvändigt för att kunna göra korrekta justeringar

Att stanna motor och behöva skicka info som tar kanske 30 - 40 sekunder
är förkastligt
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Att kunna jaga olika lastlägen i och göra omedelbara ändringar i realtid

Nödvändigt för att kunna göra korrekta justeringar

Att stanna motor och behöva skicka info som tar kanske 30 - 40 sekunder
är förkastligt

Intressant, visste inte att det går att ändra PC III i realtid utan trodde att det bara kan görs m h a en filöverföring från dator till PC III. Kanske dags att boka en PC III-bänkning hos dig medans det fortfarande är körbart väglag :)
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Att kunna jaga olika lastlägen i och göra omedelbara ändringar i realtid

Nödvändigt för att kunna göra korrekta justeringar

Att stanna motor och behöva skicka info som tar kanske 30 - 40 sekunder
är förkastligt

Det är ju så att många som har PC III har inte lämnat in sin hoj för mappning
utan kör med de nerladdade filerna från Power commanders hemsida.
Skall man bara göra en nedladdning av en standard mapp till ECU:n
kan man ju använda interfacet.

Alla har ju inte en sådan avancerad hoj som du.

Självklart är det så att det bästa är att justera sin hoj i en bänk men många gör inte det ändå.

En duktig trimmare med bänk borde kunna fixa till ett bättre resultat genom
flashning än med en PC III med den reservationen att det kanske tar 4-5 gånger längre tid. Alltså 4-5 gånger dyrare.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Skall man bara göra en nedladdning av en standard mapp till ECU:n
kan man ju använda interfacet....

Kan man det? Jag trodde att PC III och ECU har olika layout på mapparna, så att en PC III mapp inte direkt kan laddas i ECU. Har du funnit någon metod att ladda PC III mapp i ECU som gör att den blir transparent med PC III ?
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Kan man det? Jag trodde att PC III och ECU har olika layout på mapparna, så att en PC III mapp inte direkt kan laddas i ECU. Har du funnit någon metod att ladda PC III mapp i ECU som gör att den blir transparent med PC III ?

Vad jag egentligen menade var att man kan ju få ECU mappar från
någon vänlig annan själ.
Men det finns Konverteringsprogram för PC III till ECU.
PCV mappar och Bazzaz mappar skall fungera direkt vad jag har läst.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Vad jag egentligen menade var att man kan ju få ECU mappar från
någon vänlig annan själ.
Men det finns Konverteringsprogram för PC III till ECU.
PCV mappar och Bazzaz mappar skall fungera direkt vad jag har läst.



Vart finns konverteringsprogram PC III till ECU att få tag på ?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Vad jag egentligen menade var att man kan ju få ECU mappar från
någon vänlig annan själ.
Men det finns Konverteringsprogram för PC III till ECU.
PCV mappar och Bazzaz mappar skall fungera direkt vad jag har läst.



Har svårt att tro att detta skulle funka nått vidare då en sån enkel grej som

trottel kalibrering ( TPS ) helt förändrar en mapp
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Vart finns konverteringsprogram PC III till ECU att få tag på ?

Här finns grabbar med ett macro för excel för konvertering. Klicka på länken och ta kontakt med dem.

http://www.activeboard.com/forum.spark?aBID=99460&p=3&topicID=29687048


Här finns mer info också om PV V mappar

http://www.activeboard.com/forum.spark?aBID=99460&p=3&topicID=29221481

Och här för Bazzaz mappar

http://www.activeboard.com/forum.spark?aBID=99460&p=3&topicID=29824022
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det finns alldeles för få referenser från lyckad konvertering av PC III mappar till ECU, om ens några. Andersson Turbo får ta sig ann min hoj i bänken så får ECU-flash användas för att ta bort 300-spärren och kanske för att justera tändkurvan om det visar sig ge något . 300-spärren är redan borttagen på min hoj m h a en egen lösning men lite skit kan jag i alla fall få bort genom att det ordnas i mjukvara istället.

Återkommer längre fram med effektkurva före/efter bänktuning och framförallt hur hojen känns, allt syns inte i effektkurvor...
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
I dagsläget finns det alldeles för mycket frågetecken angående ECU editorn

Bland annat så går det EJ att läsa ut vad som ligger i boxen som standard

När man flaschar boxen så lär man vara EXTRA SÄKER på att man har RÄTT map att lägga i

så hur vet man att det verkligen är standardmapen man får efter att ha tagit bort hastighetsspärren

Nåja om man ända mapar den efteråt eller med PC3 korrigerar bränslemängden
så blir det väl sak samma

Men om kunden redan spenderat X antal tusen på mappning så kan man inte bara gå in och ändra parametrar utan att det påverkar


Om någon har annan info så vill jag gärna lära mig mer om detta

Jag vet bara att många pratar om detta men ingen har presterat nått:gnissla
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
I dagsläget finns det alldeles för mycket frågetecken angående ECU editorn

Bland annat så går det EJ att läsa ut vad som ligger i boxen som standard

När man flaschar boxen så lär man vara EXTRA SÄKER på att man har RÄTT map att lägga i

så hur vet man att det verkligen är standardmapen man får efter att ha tagit bort hastighetsspärren

Nåja om man ända mapar den efteråt eller med PC3 korrigerar bränslemängden
så blir det väl sak samma

Men om kunden redan spenderat X antal tusen på mappning så kan man inte bara gå in och ändra parametrar utan att det påverkar


Om någon har annan info så vill jag gärna lära mig mer om detta

Jag vet bara att många pratar om detta men ingen har presterat nått:gnissla

Man skall kunna läsa vad som finns i ECU:n från början.

Jag kommer ifall jag mappar en Hayabusa använda en bredbandslambda och justera efter A/F.

Kanske inte lika bra som en dyno men helt ok.

I bilvärlden har man ju använt ECU flashning länge så att utvecklingen går ditåt i motorcykel världen borde ju vara troligt.

Man kan väl teoretiskt sett ställa till ganska mycket med en Power commander om man inte vet vad man gör och drar ner bränslemängden
så att den går för snålt.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Hitta denna artikel där k1300s vinner över Hayabusan med 90.9 emot 85.6... :va

Länk: http://www.sportrider.com/bikes/146_0909_2009_bmw_k1300_suzuki_hayabusa_comparison_test/index.html

Finns det någon här som kan ge sin syn på om k1300s skulle kunna vara ett substitut för Hayabusa?

Absolut... Men det är lite som att jämföra äpplen och päron tycker jag...
Iaf om man kollar på priset.. Hade jag betalt 4200 dollar mer så hade jag definitivt krävt att den skulle vara bättre.. Och i Sverige lär ju skillnaden
vara ännu större med tanke på att vår moms är 25% och USA har snitt på 6%... HP2:an med samma utrustning kostar 220-240k om jag inte missminner mig. Den här är väl då lite billigare.. Busan ca 120k..
Är det värt gissningsvis närmare 100k??
Jag är ju inte Joakim von Anka så jag tycker inte det...
Däremot tycker jag det är dåligt av sukka att inte ha ABS som standard, eller inte ens valbart i busans fall.. :mad:
Bmw bygger grymma cyklar som har högre kvalitet och säkerligen hållbarhet som överstiger busan.. Men jag har svårt att tycka det är en bra jämförelse... Som att köpa en nissan/toyota och förvänta sig en bmw..

Men har man pengarna och anser sig vara redo för PRO (nu blir jag hatat av alla BMW ägare:hihi) så absolut!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jo visst, men du om nån borde ju veta att den är så tung att det krävs 2 personer för att lägga ner den.:7peta
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jo visst, men du om nån borde ju veta att den är så tung att det krävs 2 personer för att lägga ner den.:7peta

Va?? Näe... Jätteenkelt.. Knappt svettig efter en bultenkörning...
:storabamsemuskler
Men jo, visst faen krävs det muskler för att få den att gå dit man vill, hjälpte dock att höja den två cm bak... Samt 43 drev... Då blev det en ny hoj... :D
Men fortfarande så krävs det mycket jobb för att bryta ner den...
 

Mawerick

nu även turboladdad version
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Åhus
Hoj
Hayabusa
måste nog säga i helt opartiskt :) tänkande:rolleyes:...det e ju för fan en bumse :huvet som thygod säger...Äppel o päron:D
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
BMW touringhojar är inte ifatt Hayabusa än på långa vägar, men får de jobba på några år till så ...

Var och bänkade Busan hos Peter idag, hyfsat med effekt för en standardhoj och ett köttigt och fint mellanregister. Ca 180 hp på slangen.
 

Bifogat

  • FILE0046_800.jpg
    FILE0046_800.jpg
    42.8 KB · Visningar: 153
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top