Hayabusa-tråden

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Vibrationerna i gaffeln kan vara att bromsskivan inte är rak utan kastar, kolla sidan på skivan när du snurrar hjulet(ex håll penna från ram till skiva)



Angav du ramnummer för att få rätt sving eller hur gjorde du ?:D

Rätt sving?? Jag köpte från en 01:a bara... Det är väl samma sving på alla 99-07?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Kollade artikelnummer och
99-02 61000-24F00
03-06 61000-24F30
07 61000-24F20-YAP

Är det nån som helst skillnad???
Tvivlar starkt.. Finns ingen som helst anledning att ändra vidden på svingen t.ex.
Och det är ju egentligen det enda som spelar någon större roll..
Stog dessvärre inte i mailet från ebay vad det var för årsmodell på den och
eftersom det var så länge sen jag köpte den så finns inte annonsen kvar...

EDIT:
Kollar du på ebay efter extended swingarm så hittar du ett helt gäng som säger 99-07 så jag tror inte det är någon skillnad även om artikelnumrena är olika... Det kan ju faktiskt bara bero på olika färger.
 
Last edited:

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Vibrationerna i gaffeln kan vara att bromsskivan inte är rak utan kastar, kolla sidan på skivan när du snurrar hjulet(ex håll penna från ram till skiva)

Problemet med att mäta upp skevande bromsskivor är att skivorna på de flesta moderna hojar är "flytande" dvs de sitter inte mekaniskt fast på skivnavet utan sitter nitade på ett slags rullar och kan röra sig i sidled osv.
att mäta med en penna kräver sin man......jag mätte med indikatorklocka på mina och hade svårt att lokalisera fel det kan röra sig om någon tiondels millimeter. Problemet är olika vid olika skivtemeratur men bra är inte mina skivor så de kommer att bytas ut.
 

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
Kollade artikelnummer och
99-02 61000-24F00
03-06 61000-24F30
07 61000-24F20-YAP

Är det nån som helst skillnad???
Tvivlar starkt.. Finns ingen som helst anledning att ändra vidden på svingen t.ex.
Och det är ju egentligen det enda som spelar någon större roll..
Stog dessvärre inte i mailet från ebay vad det var för årsmodell på den och
eftersom det var så länge sen jag köpte den så finns inte annonsen kvar...

EDIT:
Kollar du på ebay efter extended swingarm så hittar du ett helt gäng som säger 99-07 så jag tror inte det är någon skillnad även om artikelnumrena är olika... Det kan ju faktiskt bara bero på olika färger.

Finns svingen i både aluminium och stål ?
 

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Går nu i tankar på att byta hoj då tjejen inte står ut mer än 20 min på kawan!
Hur är Busan att röja bulten med/skjutsa tösen i lungt tempo?

Jag körde busa i fyra år med allt från tankväska och top-box på hojen med damen där bak till hård bankörning. Kort och gott en hoj som funkar till allt så länge det är asfalt.

Till er som ska köra bana med busan bör montera tailriser för att undvika sidokåp skrap vid kraftigt nerlägg.
 

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
Hayabusaklubben

Mantorp!
Hej alla busapiloter som funderat på att pröva köra bana ihop med likasinnade har nu chansen den 13aug.1300kr kostar det.Kom o träffa ett glatt gäng:banana entusiaster o gasa loss....För mer information gå in på www.hayabusa.nu eller ring mej på 0736636298(Roffe)

Obs.Inga krav på medlemskap eller så,bara kom ha kul......mvh

Har betalat in 200 spänn till klubben:D.
Hur får jag kontakt ?
Något telnr jag kan ringa ?:va
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Har betalat in 200 spänn till klubben:D.
Hur får jag kontakt ?
Något telnr jag kan ringa ?:va

Eeeeeeh tjaaaaaa... rent hypokondriskt kan du ju ringa numret du precis
quoutade... men vad vet jag... :hihi :tungan
 

kenogixxer

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2008
Ort
Ulricehamn
Hoj
2007, Suzuki, gsxr 1000
Busabakdel

Hallå på er.
Jag undrar om det är någon som vet vart man kan köpa en helt ny bakdel till busa? Tycker att den är så ful och vill få till det lite snyggare.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Sprillans orginal skulle jag rekommendera www.cycle-parts.com pratar vi aftermarket så är det Ebay... Alt. Gixxer konvertera den, d.v.s. ta bakram och bakdel samt lysen och blinkers från en gixxer och sätta dit.. Inte enkelt om man inte kan svetsa nya infästningar och så men det går.. Dock kan cykeln se aningens framtung ut då..

Finns en kille som säljer en orginalbakdel på busaklubben...
http://hayabusa.nu/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?10021
 
Last edited:

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Busa Freaks, kolla in den customiserade gula Busan på http://www.bossejensen.com/projects.php

Jag tycker att de har lyckats mycket bra, snyggt gjort och unikt utan att se grotesk ut (som t.ex. många US-byggen).

Mycket snajdigt...tycker ändå att hårdknuten under går i mästarklass åtminstone när det gäller devisen : varför göra något enkelt som går att krångla sönder och samman:D
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Är det någon här som testat att flasha om ECU´n? Det verkar som de hackat och fixat en rätt användbar programvara?
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Måste ganska omg få tag på orginal kopplingsfjädrar till Hayabusan. Min TLR har börjat slira på kopplingen som den sanna gris den är.

Vet ej passande årsmod men är ganska övertygad om att 99-03 ska kunna passa. Eller har någon modifiering av kopplingen gjorts efter första årsmod?

Någon i denna tråd som har ett gäng (6 fjädrar) liggandes efter att ha förstärkt sin hayakoppling?
 

Myke

Busa Myke
Gick med
3 Feb 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Hayabusa-00, CB750-71
Halloj!

Jag letar en vettig allt-i-allo-maskin som funkar för både touring och lite mer sportliga aktiviteter och det känns som att busan passar in i profilen ganska bra. I dagsläget står det mitt val mellan busan och VFR 800, och jag försöker väga lite för- och nackdelar. Någon som kan hjälpa mig? Kanske någon som kört både hayabusa och vfr 800 (då tänker jag främst på den i nya chassit som kom där kring '02)?

Hur tycker ni det fungerar att köra längre sträckor med en busa?

Åkte VFR750 i många år, enkelsving givetvis, men saknade pulver, känndes alltid lite i underkant. Funderade länge på turbokonvertering men det blev uppgradering av modell istället. Körde både VFR och Busa första året innan Hondan såldes. Kan summera att de båda har riktigt gött bottendrag runt 3000 rpm men sedan händer inte så jättemycket mer på Hondan men med busan kommer bara mer, och mer, och mer och.... j-l vad det går undan på slutet. Den har ju nästan dubbla effekten och dubbla vriden men samma vikt. Måste upplevas. <endast en extrem överlevnadsinstinkt skulle kunna få mej att gå tillbaka! :yoparty
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Gänga på oljetrycks switchen? Borde vara samma på alla årsmodeller?

Skall montera en oljetrycks sensor på motorn, funderar på att sätta en slang och sen en t-koppling med en tryck sensor i ena ändan och switchen i andra.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag sänkte min busa idag för att den ska hålla ner framhjulet bättre på strippen, sen gör det inte saken sämre att låga busor ser så enormt feta ut.:tuttar

Tidigare satt det 3mm kortare dogbones än original på den för att få upp bakdelen och göra den lite mer lättsvängd, jag svarvade 23mm distanser till styrkronan och gjorde nya dogbones 5mm längre än std vilket ska motsvara 20mm sänkning bak.

Efter en 20milasväng så tycker jag att den ligger mycket bättre på vägen utan att ha blivit märkvärt klumpigare när det svänger, jag är inte direkt någon knäskrapsfantast så det stör mig inte att jag fått lite sämre markfrigång. En DB-ruta är på ingående för att få bort lite fartvind, det blev ju lite svårare att komma ner under rutan nu.

Edit: Bilder upplagda.
 

Bifogat

  • IMG_1758.JPG
    IMG_1758.JPG
    168.8 KB · Visningar: 118
  • IMG_1759.JPG
    IMG_1759.JPG
    159.6 KB · Visningar: 130
  • IMG_1760.JPG
    IMG_1760.JPG
    173.1 KB · Visningar: 119
  • IMG_1761.JPG
    IMG_1761.JPG
    170.5 KB · Visningar: 131
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så där ja:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top