Hayabusa-tråden

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jaaa... okej då, och du sa det.

Men jag kan leva med det efterom du inte ens orkade få loss några små muttrar...:blah

HALLÅ! NÄ NU JEFLAR! :mad: små muttrar?? 15mm eller nåt...
Jag satte skiten i ett skruvstäd och 1 meter hävarm på hylsan...
Vägrade släppa... :huvet
Men jag vann med vinkelslipen... :hihi

Men jo.. lite svag kanske.. :(



:D:D:D:D:D
 

busaroffe

busaroffe
Gick med
11 May 2007
Ort
tyresö
Hoj
Aprilia rsv factory 06+Hayabusa 09
Mantorp!
Hej alla busapiloter som funderat på att pröva köra bana ihop med likasinnade har nu chansen den 13aug.1300kr kostar det.Kom o träffa ett glatt gäng:banana entusiaster o gasa loss....För mer information gå in på www.hayabusa.nu eller ring mej på 0736636298(Roffe)

Obs.Inga krav på medlemskap eller så,bara kom ha kul......mvh
 
Last edited:

ShawnXIII

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Södermalm
Hoj
03,Hayabusa LE,
Gå med i hayabusaklubben så finns det folk där som fixar för en mindre summa..Kostar 200 spänn men det tjänar du igen snuskigt fort..



Nu vill jag ju inte vara sån men mina satt så inihelvete att jag vart tvungen att kapa av bultarna och sätta dit nya...
Men ja... i övrigt så var det bara att smälla dit dom... :D
Domkraft under stötdämparen eller skruva fast en planka i plåtbiten som håller "skärmen" framför bakhjulet och ställ hojen på två pallbockar..
Lite stadigare men mer omständigt..

Sen heter det väl dog bones och inte legs.... :hihi :tungan
:messerschmidt

Sådär nu är delen på g!
är det något annat än man bör justera efter höjningen? förutom lyset...
har för mig att någon snackade om gaffeln? kan det stämma?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Sådär nu är delen på g!
är det något annat än man bör justera efter höjningen? förutom lyset...
har för mig att någon snackade om gaffeln? kan det stämma?

Jag ställde om förspänningen till tre ringar samt ställde om dämp och retur 2 klick hårdare för att slippa att den slog igenom..
Skulle dock behöva hjälp av nån som kan det här med fjädring för det
är mer en chansning än beroende på mitt kunnande..
 

ShawnXIII

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Södermalm
Hoj
03,Hayabusa LE,
Jag ställde om förspänningen till tre ringar samt ställde om dämp och retur 2 klick hårdare för att slippa att den slog igenom..
Skulle dock behöva hjälp av nån som kan det här med fjädring för det
är mer en chansning än beroende på mitt kunnande..

Men det fungerar tillsvidare för dig?
tills men får hjälp med en mer exakt inställning...

Ps. jag är tydligen inte den enda som har för lite att göra på jobbet :banana
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Men det fungerar tillsvidare för dig?
tills men får hjälp med en mer exakt inställning...

Ps. jag är tydligen inte den enda som har för lite att göra på jobbet :banana

Absolut...
För mig funkar den inställningen alldeles utmärkt, bra kontakta med backen
samtidigt som den inte slår igenom eller känns för stum...
Har prövat den på vanliga vägar så hårt att däcken krullar sig på kanterna
så jag tror inte jag är alltför långt från "sanningen" s.a.s.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Apropå insugstrattarna, finns dom att köpa lösa och ger det någon märkbar vridökning att byta ut de två kortare trattarna till långa? Jag läste en annons på en busa där detta var gjort och blev lite intresserad. Ommappning behövs såklart.

Det vore kul med mer pulver mellan 5-8krpm eftersom det är ofta där jag ligger vid finåkning, blir lättare att gasa upp hojen på bakhjulet också.:)
 

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Ort
Luleå
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Halloj!

Jag letar en vettig allt-i-allo-maskin som funkar för både touring och lite mer sportliga aktiviteter och det känns som att busan passar in i profilen ganska bra. I dagsläget står det mitt val mellan busan och VFR 800, och jag försöker väga lite för- och nackdelar. Någon som kan hjälpa mig? Kanske någon som kört både hayabusa och vfr 800 (då tänker jag främst på den i nya chassit som kom där kring '02)?

Hur tycker ni det fungerar att köra längre sträckor med en busa?
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Går nu i tankar på att byta hoj då tjejen inte står ut mer än 20 min på kawan!
Hur är Busan att röja bulten med/skjutsa tösen i lungt tempo?
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Här tyx det vara inaktift värre!!??!!??!!
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Halloj!

Jag letar en vettig allt-i-allo-maskin som funkar för både touring och lite mer sportliga aktiviteter och det känns som att busan passar in i profilen ganska bra. I dagsläget står det mitt val mellan busan och VFR 800, och jag försöker väga lite för- och nackdelar. Någon som kan hjälpa mig? Kanske någon som kört både hayabusa och vfr 800 (då tänker jag främst på den i nya chassit som kom där kring '02)?

Hur tycker ni det fungerar att köra längre sträckor med en busa?

Det är väl det busorna är till för??
Åka lång jefligt fort... :D
Har själv inte kört VFR men jag får känslan av att det är ännu mer touring
än busan... Går dock alldeles utmärkt att köra båda riktigt aktivt..
Fördelen med hayabusan är väl i såna fall mer vrid och att den är duktigt
vanlig i USA vilket ger väldigt mycket reservdelar till fördelaktiga priser...

Går nu i tankar på att byta hoj då tjejen inte står ut mer än 20 min på kawan!
Hur är Busan att röja bulten med/skjutsa tösen i lungt tempo?

Jajamensan på båda... Det är det jag har min till... Även om min tös inte vill ha lugnt tempo utan ett sjulhelvetes tempo men det går bra det också..
Att tänka på dock är att det är skillnad mot en supersportis..
Den är tyngre och har mer massa att flytta så den kräver mer styrka
och bestämt handlag än en gixxer/ninja osv..
Man får helt klart en kurvgladare hoj om man höjer den bak 2-2.5cm
och mer ännu mer varvvillig om man byter från 40->43 drev bak...

Här tyx det vara inaktift värre!!??!!??!!

Äh... Det är ju midsommar vafaen... :tungan
 
Last edited:

Nynäsbusan

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Ducati MTS 1200s T
Halloj!

Jag letar en vettig allt-i-allo-maskin som funkar för både touring och lite mer sportliga aktiviteter och det känns som att busan passar in i profilen ganska bra. I dagsläget står det mitt val mellan busan och VFR 800, och jag försöker väga lite för- och nackdelar. Någon som kan hjälpa mig? Kanske någon som kört både hayabusa och vfr 800 (då tänker jag främst på den i nya chassit som kom där kring '02)?

Hur tycker ni det fungerar att köra längre sträckor med en busa?

Jag kör min busa som pendlarhoj och det funkar utmärkt, kanske lite tung att kasta fram och tillbaka mellan bilarna när trafiken står still utanför globen men man är väll ingen vekling.....
Sen har jag Givis stora väskpaket till den så med en lastvolym på 165L utan frun inräknad så är det en riktig laståsna, det är helt underbart att kunna ligga och cruisa fram på autobahn med full last i 200+, och hojen känns inte ens stressad.
Nu ingår jag inte i gruppen vettvillingar som ääääälskar att köra bana eller bultar men nog bjuder busan in till lite "inspirerad" körning när man tar en tur ut på landsbygden.


Nynäs
Member of Hayabusa Club Sweden
 

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Superduke -08
Sant, jag e lite lost i djungeln, finns ju så jävla mkt att välja på- Därför jag börjat kolla på Hayabusa, "ace of spades" - king of hojjs :p hehe

Dock är jag bara 24 år gammal och vill inte köra ihjäl mig det första jag gör i vuxenlivet.. Men visst, det går ju att köra fort med en 600 också..

"It's not the fart that kills- it's the smell"


Tjena! även jag passar på att lägga in ett ord:yoparty min första haya (en 2003 svart limited edition) köpte jag utan igentligen veta exakt vad det var för hoj, när jag var 21, den stod i garaget i 1år innan jag tog mitt hoj kort:huvet men det var det värt att vänta på:banana har sedan dess aldrig velat åka något annat än hayabusa.

jag köpte mig en K8 för bara ett par veckor sedan mycket trevlig. har sett nu att den k3 som jag ägde ligger på blocket nu, en mycket riktigt bra hoj, mycke för pengarna KÖP DEN!!!:tummenupp

hoppas du tar ett bra beslut och köper en!:banana
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Bara som en liten påminnelse... Vi har flera platser kvar!!

busahappening.png
 

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
Baksving

5000rpm är 150kmh med orginaldrevning ,,,,,,, å en annan jättelik fördel med busan är att efter man kört å kört å kört å kört den, å blivit van med orginal effekten så finns det mängder med godis att handla till den, det går å hissa effekten nästan hur mycket som helst med väldigt pålitliga turbosatser idag.
Har själv ett kit som jag köpte av Marklund, trots att det e turbo på ca:400hk så känns det som en väldigt stark sugmotor, lättkörd med hur mycket kraft som helst, beror helt på hur mycket man vrider på gasen, det e iaf så mycket effekt att wheelies på 6:an i 280km/h är inga problem :tuttar

"tack för ordet"

Hejs :tummenupp
Vet du någon som kan tänkas ha en sving liggande för 2000-mod ?
 

akni

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Hemma
Hoj
Såld
Vibrationer

Har lite allmänna funderingar kring min -99 Hayabusa
Jag hittar ibland frilägen vid växling 4-5 samt 5-6 an
lite irriterande är detta något som andra upplever också?

sedan har jag ett fenomen vid inbromsning att gaffeln vibrerar vid vissa hastigheter känns som en bromsskiva eller kanske styrlager ? någon som smakat på något liknande..

Lite blurrig gång på låga varv och jämn gas men detta har jag sett flera nämna.

Faan detta börja se negativt ut... men det positva väger ju tungt över alla små irritationsmoment:tuttar
Annars är det ju den hoj som passat mig absolut bäst av de jag hittills provat det enda som kan vara bättre skulle väl vara den nya busan...:tummenupp

Vibrationerna i gaffeln kan vara att bromsskivan inte är rak utan kastar, kolla sidan på skivan när du snurrar hjulet(ex håll penna från ram till skiva)

*asg* Jo det hjälper säkert till med mycket mögel.. Har inte hunnit samla såå mycket på 33 år själv.. Vilket avspeglar sig i premien om man inte köper hoj med förstånd..

Ont verkar inte dessa hojer lida så mycket av, normal service, ventiljustering
i vanligt intervall osv. så håller dom riktigt bra verkar det som.
Eftersom du har en 99:a så ska du kolla så det går en slang på höger sida av motorn från trakten av oljekylaren och upp till höger om throttlarna. Då har den fått kamkedjesträckaruppgraderingen som är livsviktig för 99-00 modellerna. De problem jag har haft med min är en spräckt sving och nu en liten olje läcka från nämnda kamkedjesträckare.. Annars har det varit rätt lugnt. En "lite" ond sak kan väl vara att dina bromsslangar börjar bli lite gamla
efter 10 år, mina är iaf lite svampaktiga.. Men det är bara att byta till stålomspunnet så blir det bra grepp i dom igen.

Det goda är väl att det finns precis hur mycket delar till hojarna som helst
och då framförallt i USA.. Ebay är en bra kompis om man behöver något som inte måste vara flong nytt.. Min kompletta sving kostade $60 om jag inte missminner mig.. Vill man sen slänga på trim så verkar det inte finns hejd på
det... Vare sig man vill ha sugtrim eller stressfläkt.. Personligen så tycker jag
det räcker som det är... :D

Angav du ramnummer för att få rätt sving eller hur gjorde du ?:D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vibrationerna i gaffeln kan vara att bromsskivan inte är rak utan kastar, kolla sidan på skivan när du snurrar hjulet(ex håll penna från ram till skiva)

Jag har precis hittat anledningen till att frambromsen hugger på min hoj, förmodligen har någon tidigare ägare glömt skivlåset i för det är ett tydligt hack i navet som håller bromsskivan och det är en inbuktning på ca 1mm vid det stället. Nya skivor ligger hemma och väntar på att bli monterade, 3600:- med frakt från Hojbiten.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top