Hayabusa-tråden

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Orginalskick?? betyder det att den är helt standard

Eller sitter där ett eftermarknads avgasrör , Kanske utan Powercommander??

ställer frågan bara

Sådant kan få motortempen att rusa om det går magert

Hej
Jag - med originalskick menar jag som Du kallar "helt standard". Fel på termostaten tror jag inte på för den öppnar upp till kylaren vid rätt temperatur samt att överhettningen hävs efter att jag kört säg 70km/h i 5 minuter dvs kylningen - kylaren/temostaten funkar så länge jag möter fartvind/kylning.
Problemet kvarstår fastnar jag i en kö vilket är oundvikligt i stockholm kokar motorn.
Jag noterade förslaget om läckande lock till kylaren vilket jag ska undersöka.
Fråga - kan det vara vattenpumpen som spökar?
Kuriosa - Läste på en Hayabysa site i USA att de monterar en extra fläkt på andra sidan av kylaren för att hantera överhettning, så problemet verkar inte vara helt unikt även om det givetvis är en viss klimatskillnad mellan stockholm & Kalifornien samt att det i just detta fall handlade om en mappad busa med raka rör & stor luftburk med KN filter.:confused:
Ja - Jag fortsätter med Motul 7100.:tummenupp

Last edited:

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Det får nog anses normalt, min gör liknande saker så. Det blir ju rätt mycket mer luft som passerar än vanligt. :)

Hmmm.... har aldrig haft problemet med att jag tappar värmen i min, dock så har jag noterat att den har stigit lite nån enstaka ggn som jag stod i bilkö i somras när det var 35grader varmt ute.

Tror inte att den ska tappa värme, det låter som termostatfel. Att den kan stiga ngt i kökörning en varm sommardag får man nog räkna med, men inte koka, då är det ngt som är fel.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Hmmm.... har aldrig haft problemet med att jag tappar värmen i min, dock så har jag noterat att den har stigit lite nån enstaka ggn som jag stod i bilkö i somras när det var 35grader varmt ute.

Tror inte att den ska tappa värme, det låter som termostatfel. Att den kan stiga ngt i kökörning en varm sommardag får man nog räkna med, men inte koka, då är det ngt som är fel.

Jag förutsatte bara att det blir så eftersom både busan och gixxern har gått ner i temp när man gasar satan och jag har bytt termostat på båda.. :va

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Hej,
Någon som kan länka mig köpråd för Hayabusa vore jag glad.
Årsmodeller att sikta på eller defekter att kolla är intressant.

Vill ha ett komplement till min XRV750 och har länge sneglat på R1, fireblade och Hayabusa - inbillar mig att av dessa är busan mest lämpad som present till en 120kilos 45årig entusiast utan större supersportvana..
har letat på forumet efter Hayabusa köpråd men inte lyckats hitta nåt bra.

Hallå där, jag fick intresset för en busa nu i våras och började forska lite.
En bra sida för vanliga fel hittar du på:
http://www.hyp4r.com/hayabusa/other_problems.htm

Personligen så köpte jag mig en Busa -00, med ca 1000 mil på mätaren.
I mitt fall hade den stått still i 6-7 år. Iom att den stått länge hade tanken börjat rosta, vilket var en plåga att fixa.
http://www.biker.ie/forum/showthread.php?t=123439 (fixade det själv)

Startmotorn rasade med. Tydligen skitvanligt. Med tanke på att min hoj hade gått ca 1000 mil när detta hände så...
948389905_JbTbx-M.jpg

Sen ska man kanske hålla sig borta från de första modellerna, iom äldre ECU och en ganska opålitlig bränslepump (enligt många).

Efter att jag hade rost i tanken fick jag ta den till verkstad för rengöring av hela systemet. Låg ett fint brunt pulver överallt.

Sen precis när jag fått ordning på hojen tyckte jag det var klyftigt att köra av vägen.. Köpte ny framfälg, skivorna fram, framgafflar och "bottom yoke", vad det nu kallas på svenska.. Som tur var voltade bara hojen, jag flög över och gled tillsammans med hojen på en tät mängd ormbunkar. Mer eller mindre inga övriga skador. Kunde köra hem hojen, även att allt var snett. :]

Nu efter allt så:
1012951648_5yBSv-M.jpg

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Faaan, Länsförsäkringar har höjt självrisken från 6000 till 25000 kr på Busor som är yngre än 4 år :huvet

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Faaan, Länsförsäkringar har höjt självrisken från 6000 till 25000 kr på Busor som är yngre än 4 år :huvet

Avbetalning i förväg eller betala efterhand? Tänker på trafik eller helförsäkring. Trafik och du får betala skadorna på mc:n själv om du voltar.

Helförsäkring och du betalar även om du inte voltar... tål ju att räknas på menar jag.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Avbetalning i förväg eller betala efterhand? Tänker på trafik eller helförsäkring. Trafik och du får betala skadorna på mc:n själv om du voltar.

Helförsäkring och du betalar även om du inte voltar... tål ju att räknas på menar jag.

Jag ska kolla vad det kostar att bara ha trafik resp. halvförsäkring. Med en premie på 8000 per år och 25000 kr i självrisk tar det inte många år förrän man har betalat en eventuell skada själv i förskott.

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout

mmmm jag vet,men det är inte självrisken på 25000 vid klotning som stör mig utan det är 25000 om någon själ hojen för mig.........

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
har ni kollat med Gensidige

min kostar 5800 helår helförsäkrat

5000 självrisk , Visserligen gammal och motorsvag men ändå

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
har ni kollat med Gensidige

min kostar 5800 helår helförsäkrat

5000 självrisk , Visserligen gammal och motorsvag men ändå

Motorsvag var ordet ja... :hihi

Har samma försäkring och dem är helt klart billigast just nu verkar det som.. :tummenupp

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Kollade min premie precis.

Betalade 3700kr för helår helförsäkring....:D

Men du är ju för faen felig!:mad:
Visst att du är äldre än mig och bor längre ut på landet men WTF!
Men det finns ju fler i busaklubben som har liknande priser på sina försäkringar.. Jag är väl fortfarande att räkna som pojkspoling eller nåt..
Men nästa år blir man ju 35 så då borde det väl sjunka lite... :va

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Men du är ju för faen felig!:mad:
Visst att du är äldre än mig och bor längre ut på landet men WTF!
Men det finns ju fler i busaklubben som har liknande priser på sina försäkringar.. Jag är väl fortfarande att räkna som pojkspoling eller nåt..
Men nästa år blir man ju 35 så då borde det väl sjunka lite... :va

Hahahahaha.....
Tror det finns flera faktorer som spelar in.
Första året låg jag på 28000 för samma försäkring.
Sedan har det succesivt sjunkit.
Har ju haft samma hoj sedan -03 och aldrig haft en skada på den.
Det lönade sig den här gången, (men å andra sidan har jag ju betalt hojen 2ggr om redan)

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Bromsskivorna fram slut på Hayabusan

Hej

Nya original skivor går på över 10.000 kr + klossar - helt sanslöst. Fråga vad har Ni med samma hoj & problem bytt till ? Blev Ni nöjda/kan ni rekomendera några alternativ till original ? vad blev det gjutjärn alt de sk sega gjutjärnsskivorna som påstås ej spricker/rostfritt/wave/?
Det enda kravet är att de inte rostar & har hyfsad livs längd. Jag åker bara landsväg & i stan. :confused:
Om det blev sk pirat skivor var köpte ni dem Jag vill ha råd om seriösa webb butiker utan allt för stort fraktpåslag. Då kronan är stark i nuläget mot US-$ & Euron så borde USA & EU vara intressant/billigt.
Men passar delar för USA marknaden min hoj.
Obs! jag vill inte dra igång en diskussion om om det ena märket är bättre än det andra utan bara få erfarenheter från folk som köpt/bytt få deras erfarenheter samt undvika att upprepa andras misstag - d.v.s. få goda råd.
MVH MW

Last edited:

Thyg0d

Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Fick jag välja så skulle jag åka till Acke på ISR.. Fast då skulle det nog bli dyrare för jag skulle plocka med broms- och kopplingspump också.. :D

Kollade cycle-parts.com men jag tror inte det kommer bli så mycket billigare..
Dom tog $368 stycket för orginal..

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Angående bromsskivor så kolla med Micke

"lotusomega" här på forumet , Jag kör med hans importskivor och dom är inte sämre än några andra

Priset därimot mycket bättre

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Hej! jag har en dum fråga...har köpt vita mätartavlor från Immortal Graphix
Hela baksidan på dessa är full med klíster när man lyfter på skyddstejpen.

Är det viktigt att ta bort all skyddstejp? eller kan man lämna kvar rätt mycket?

Tänkte eftersom det borde vara ganska pilligt att få dit dem när de är så klibbiga, med
tanke på att man ska kunna få dit dem utan att behöva ta bort nålarna?

Sen undrar jag om dessa blir varma på nåt sätt när de lyser?

För det stod i manualen att det kan gå åt helvete om man knäcker elkabelns infästning
på själva tavlan, och att det kan börja brinna i värsta fall,...

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
Mätar tavlor

Hade sådana på 99:an och det var lätt att montera. Du skall plocka bort mätarvisaren såklart. Det kan du göra ex med en sked eller ngt annat "vågigt" verktyg. Några säger att de haft problem med att den varit limmad men det känns som ngn ägare gjort isf? Klart de sitter en del men det skall lossna om man bänder med känsla = försiktigt. Märkte inget konstigt med ex värmen - var kul och ha möjlighet att "dimma" belysningen. När du skall montera tavlorna med limmet frilagt så greppar det som f*n direkt så det gäller ha tungan rätt i mun - lycka till.//R

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024