Tänkte väll inte direkt ge mig in i oljefighten som pågår, jag har inte riktigt den tiden att bevaka alla inlägg och bemöta diverse mer eller mindre begåvade svar.
Det finns dessutom ett par utomordentliga trådar i ämnet redan, speciellt Dr Bikes oljeskola.
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
och
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251
Men här kommer ett par sanningar i alla fall.
De flesta bolagen använder samma eller liknande basolja till sina produkter.
Det finns endast ett fåtal tillverkare av additiver, som dessutom sköter själva godkannandet med de olika basoljorna. Hur olika tror du det blir?
Olika oljor uppfattas olika av brukaren beroende av icke tekniska faktorer, t.ex reklam, doft, emballage etc etc (en hel industri faktiskt, kallas marketing
)
Motul tillverkar vad jag vet inga egna basoljor eller additiver, likaså Biltema. Alltså måste det köpas in av de tidigare nämnda bolagen......... Sen var det ju det där med marketing......
Skillnaden mellan JASO MA och JASO MA2 är hur "hal" oljan är i koppplingen, d.v.s hur benägen blir hojjen att slira på kopplingen. JASO MA är således inte lämplig till en motorstark hoj som busan, eftersom det då riskeras mer slir än med en olja som uppfyller JASO MA2.
Sen finns det ju faktiskt fler data i specen på oljan, t.ex tjockleken vid olika temperaturer. En hoj som inte körs vintertid behöver t.ex inte vara lättstartad och ha lättflytande olja vid minus grader. Snarare en olja som behåller lite "tjocklek" vid högre temperaturer så att det inte rasslar och skrammlar om våra lowtech motorer. (andra fritidsintressen med förbränningsmotorer ligger hästlängder före hojjar i utveckling av motorer)
Ungefär den tiden jag orkade lägga på olja den här gången.
Jo just det, jag kör busa och den har olja i motorn.........JASO MA2