Hayabusa-tråden

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
((att du har en Hayabusa så ska det vara så märkvärdigt med olja))

?? märkvärdigt ??

Är det därför som du ger busaägarna ett pissigt alterativ till kvalitativ olja.

Du har ingen busa ingen kunskap om oljan ifråga bara massa googletjatter o snack

Pröva oljan själv i din busa !!
Men du har ju ingen busa :D

tjattrar inte mer med dig jag har gjort min stämma hörd.

Du har gjort din stämma hörd ja.
 

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Trevlig ton du har mot folk som testat och märkt en skillnad. Du låter som en LTS:are som envist påstår att det inte går höra skillnad på högtalarkablar bara för att dom mäter likadant.

Jag tål inte när en prima olja till rimligt pris görs ner så till den milda grad att den kallas frityrolja. Jag har skrivit de två oljornas specar och ett "Take your pick and be happy" och menar verkligen detta. Var och en blir lycklig på sitt sätt. :D

Men när argumenten jag får emot mig vad gäller biltemaoljans allmänna kvalliteer inte berör substansen i mina inlägg så börjar jag läsa mellan raderna och därav mina påhopp om att min motdebatör skulle tycka att "Hayabusan skulle vara märkvärdig."

Kanske överdrivet påhopp men va fan, det är inte så lätt när man inte har personen ifråga framför sig. :D
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Trevlig ton du har mot folk som testat och märkt en skillnad. Du låter som en LTS:are som envist påstår att det inte går höra skillnad på högtalarkablar bara för att dom mäter likadant.

dom som inte hör skillnad på högtalarkablar måste vara typ döva :tummenupp
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Vissa additiv kan få kopplingen att slira..
Själv har jag kört med Statoil Raceway via klubben och vet att måååånga fler kör den utan problem så den kommer jag fortsätta med.. Och ja det är samma som Biltema..
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Någon som kan länka mig köpråd för Hayabusa vore jag glad.
Årsmodeller att sikta på eller defekter att kolla är intressant.

Vill ha ett komplement till min XRV750 och har länge sneglat på R1, fireblade och Hayabusa - inbillar mig att av dessa är busan mest lämpad som present till en 120kilos 45årig entusiast utan större supersportvana..
har letat på forumet efter Hayabusa köpråd men inte lyckats hitta nåt bra.
 

Nynäsbusan

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Ducati MTS 1200s T
Tänkte väll inte direkt ge mig in i oljefighten som pågår, jag har inte riktigt den tiden att bevaka alla inlägg och bemöta diverse mer eller mindre begåvade svar.

Det finns dessutom ett par utomordentliga trådar i ämnet redan, speciellt Dr Bikes oljeskola.
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
och
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

Men här kommer ett par sanningar i alla fall.
De flesta bolagen använder samma eller liknande basolja till sina produkter.
Det finns endast ett fåtal tillverkare av additiver, som dessutom sköter själva godkannandet med de olika basoljorna. Hur olika tror du det blir?

Olika oljor uppfattas olika av brukaren beroende av icke tekniska faktorer, t.ex reklam, doft, emballage etc etc (en hel industri faktiskt, kallas marketing :krama)

Motul tillverkar vad jag vet inga egna basoljor eller additiver, likaså Biltema. Alltså måste det köpas in av de tidigare nämnda bolagen......... Sen var det ju det där med marketing......

Skillnaden mellan JASO MA och JASO MA2 är hur "hal" oljan är i koppplingen, d.v.s hur benägen blir hojjen att slira på kopplingen. JASO MA är således inte lämplig till en motorstark hoj som busan, eftersom det då riskeras mer slir än med en olja som uppfyller JASO MA2.

Sen finns det ju faktiskt fler data i specen på oljan, t.ex tjockleken vid olika temperaturer. En hoj som inte körs vintertid behöver t.ex inte vara lättstartad och ha lättflytande olja vid minus grader. Snarare en olja som behåller lite "tjocklek" vid högre temperaturer så att det inte rasslar och skrammlar om våra lowtech motorer. (andra fritidsintressen med förbränningsmotorer ligger hästlängder före hojjar i utveckling av motorer)

Ungefär den tiden jag orkade lägga på olja den här gången.

Jo just det, jag kör busa och den har olja i motorn.........JASO MA2
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Jotack jag hittade det, eller inte, beror på hur man ser det, finns inget helt enkelt- Inget motornummer på en hoj som gått 1300 mil, det kanske är normalt slitage det med :p

Jo, så är det nog. Har hört att just 02:an sliter onormalt mycket på motornumret:hihi
Låter onekligen konstigt. Varför vill man ta bort det, såvida inte för att dölja ett brott. Om motorn av nån anledning blivit bytt på ärliga grunder så är det väl inte många som bryr sig, eller? På min hoj är ramnumret kryssat och nytt instansat, alltså har ramen av någon anledning blivit bytt. Men det framgår av reg.beviset. Jag bryr mig inte då hojen är jättefin och verkar vara rätt hopsatt.
 

HELLFIRE666

Med lem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Skogen
Hoj
Hayabusa -00
Jo, så är det nog. Har hört att just 02:an sliter onormalt mycket på motornumret:hihi
Låter onekligen konstigt. Varför vill man ta bort det, såvida inte för att dölja ett brott. Om motorn av nån anledning blivit bytt på ärliga grunder så är det väl inte många som bryr sig, eller? På min hoj är ramnumret kryssat och nytt instansat, alltså har ramen av någon anledning blivit bytt. Men det framgår av reg.beviset. Jag bryr mig inte då hojen är jättefin och verkar vara rätt hopsatt.

Jo då är det ju ok, inte samma läge här dock, kopierar in vad jag skrev i en annan tråd:

"Läget är som så här:

Jag misstänkte att den gått längre än vad mätaren visar , den har btw stått på 8602 miles i alla dokument jag hittat, gjorde lite research och upptäcker att den är inlöst av ett försäkringsbolag i england, kraschad eller påkörd, helt värdelöst repad med ihopsmält plast och taskigt svetsjobb och skruvad hastighetsmätare, omlackad med taskigt underarbete och ihopskruvad med vilt blandade kåpskruvar, allt från original till vanlig plåtskruv där fästen är hela, kåp/hastighetsmätar fästet är snett och krokigt och har varit av, styrdämparen glappar ett par cm upp och ner och kärvar.

Gjorde en sista koll innan jag skickade in pappren så att motornumret stämmer mot ramen i pappren och vad hittade jag där? Inget motornummer alls. Verkar vara ett hop-plock av grejer, varför skulle man byta motor på och lacka om en "fin hayabusa" som gått 1376 mil?
Är det jag som är löjlig eller vad tycks?

Mvh Gnällig Kund."
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Kul-Gubben har du haft någon hayabusa ?

Lägger till lite:

Bara för att biltema följer specifikationen på en olja så innebär det inte automatiskt att den är ok eller ens bra för motorn.

Du går bara på specifikation och rekommenderar en (race)olja som är klar konstaterat dålig till busaägarna.

Finns säkert andra bra alternativ som är billigare än Motul 7100 men biltema och statoil race bör undvikas.

Bifogar en bild på min välmående motor.

Då måste jag få fråga vilken egenskap hos oljan är det som saknas i biltemafallet, styrkan på oljefilmen? förmåga till rengörning? viskocitet? eller vad?
jag är på min andra busa och har åkt med både verkstadsolja och biltema, jag märker ingen skillnad. Så med fakta, vad är felet?
 

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Höör
Hoj
En Taiwanesisk
Då måste jag få fråga vilken egenskap hos oljan är det som saknas i biltemafallet, styrkan på oljefilmen? förmåga till rengörning? viskocitet? eller vad?
jag är på min andra busa och har åkt med både verkstadsolja och biltema, jag märker ingen skillnad. Så med fakta, vad är felet?

:Bugar :Bugar :Bugar

Äras de som äras bör. Inte är vi många med både oljeintresse och fungerande substans innanför hjärnbarken. Vi som har en hjärna borde träffas över en kopp kaffe! :banana
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
:Bugar :Bugar :Bugar

Äras de som äras bör. Inte är vi många med både oljeintresse och fungerande substans innanför hjärnbarken. Vi som har en hjärna borde träffas över en kopp kaffe! :banana

Tack för det, och kaffe är aldrig fel. Sen är jag faktisk intresserad av att höra om någon annan upplever att hayamotorn skulle va känslig för olika oljor.

Sen har jag ett annat "problem". kylarvätsketempen sjunker när jag kör länge i lite högre fart. Den stiger som den ska, den blir varm ganska snabbt, men om jag ligger länge i hög fart går tempmätaren ned rejält. Nån som har samma problem? är det termostaten? men varför blir den då varm snabbt?
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tack för det, och kaffe är aldrig fel. Sen är jag faktisk intresserad av att höra om någon annan upplever att hayamotorn skulle va känslig för olika oljor.

Sen har jag ett annat "problem". kylarvätsketempen sjunker när jag kör länge i lite högre fart. Den stiger som den ska, den blir varm ganska snabbt, men om jag ligger länge i hög fart går tempmätaren ned rejält. Nån som har samma problem? är det termostaten? men varför blir den då varm snabbt?

Det gör den på min med.. Kan bara bero på termostaten alt. en överdimensionerad kylare men det tvivlar jag starkt på med tanke
på att den precis klarar av att hålla tempen när man står stilla i köer...
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det gör den på min med.. Kan bara bero på termostaten alt. en överdimensionerad kylare men det tvivlar jag starkt på med tanke
på att den precis klarar av att hålla tempen när man står stilla i köer...

Hur mycket kan tempen gå ned innan det blir skadligt? min går ner till knappt mitt i mellan kallt och normalvarmt.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det får nog anses normalt, min gör liknande saker så. Det blir ju rätt mycket mer luft som passerar än vanligt. :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top