Hayabusa-tråden

Jag hade först för det är lättast flyttat tändspolarna, dvs bytt tändspole med ljust tändstift med tändspole med mörkt tändstift. Med 4 stift blir det två byten. Är det fortfarande efter 2 veckor samma mörka och ljusa stift som idag så har det inte följt med tändspolarna och min slutsats är att tändspolarna är OK.
Då hade jag bytt stift om det inte redan är gjort.
Är det redan nya stift
så misstänker jag insprutningen och i Power Commander III finns möjlighet justera varje cylinder för sig. Lite mer eller lite mindre till en cylinder. Jämfört med grundinställningen. Och förmodligen samma eller ännu bättre i PC V.

Hej.

Hojen ska mappas nästa vecka hos Motorsport Landskrona, där efter kommer jag köra och göra en utvärdering av stiften.
Tack för all hjälp !

/ Marko
 
Hej, hojen ska mappas för att se om det var fel map sedan tidigare på de olika cylindrarna då två gick snålt och då två fick för mycket bränsle.

/Marko

Betyder det
att Busan kommer köras i bänk med bredbandslamda instoppat i respektive avgasrör från varje cylinder, den ena cylindern efter den andra, För att sedan få installerat en mapp som med cylinderkorrektioner ger någorlunda rätt för alla cylindrarna.
Tar säkert 2 timmar minst.

Eller att
Landskrona motor kopplar på en dator med USB sladd till Power Commander, startar motorn, gör GET MAP, kollar anmärkningarna till mappen och ser efter om dom har någon map som passar bättre och kör i mapen som passar bättre ?
Tar max 15 minuter.
Exklusive tiden ladda hem mappar från internet.
 
Last edited:
@Margusxx
Kommer att överlåta det till Motorsportlandskrona

@Comeback
Det betyder att Busan körs i bänk med bredbandslamda instoppat i respektive avgasrör (ljuddämpare) för att sedan få en mapp installerad för alla cylindrarna i varje växel samt att justera quickshiftern för varje växel.

/Marko
 
Update :
Hayabusan bänkad till 166,2 hästar och 137nm på bakhjulet vilket med cirka 13% förlust i drivlinan ger 187 hästar på veven vilket jag är nöjd med än så länge med tanke på att den har gått 7540mil.

Är det några här som konverterat sina 99/00 Hayabusor till 32bit ECU?
 
Har köpt ett par Brembo M4 bromsok till min Busa. Kruxet är ett glapp mellan bromsoket och gaffeln på 5-6 mm
när jag hjälpligt hängt upp bromsoket på 10mm skruvarna som fäster bromsoken i gaffeln.
Bromsskivan tar helt enkel i bromsoket innan bromsoket stöder mot gaffeln.
Skulle alltså behöva adaptrar på ca 7mm för att fylla mellanrummet.
För att se på den här länken så behöver jag "spacers", inte bolts.
http://carpimoto.it/en-SE/Search.aspx?searchText=220A02Radial&timeStampActualSearch=1524664193234
För skruvarna är långa nog.....
 
Blev riktigt nöjd med mina. De har styrningar och ett fräst spår med finess... Köptes på ebay från england, gick att få valfri tjocklek och färg.

Men jag hittar inte den aktören längre!! :huvet
 
Blev riktigt nöjd med mina. De har styrningar och ett fräst spår med finess... Köptes på ebay från england, gick att få valfri tjocklek och färg.

Men jag hittar inte den aktören längre!! :huvet

Tackar för svaret. Sökte på
radial caliper spacers
och hittade
https://addictionmotorsport.co.uk/popular/75mm-black-spacers-for-radial-brake-calipers-set-of-4-
så nu är dom beställda ! :)
Och efter gjort lite experiment med en rund pappskiva med 320mm diameter
i bromsoket
var det dags gå ner och sätta på bromsoket med lite brickor emellan för att
kolla upp rätt distans. 8,5mm brickor var för lite, 11,5 mm brickor var för mycket
så nu är 10mm distanser också beställda.
 
Last edited:
Suzuki avslutar sammarbetet med Länsförsäkringar så blir att jaga nya priser igen. Fick brev igår om det men hoppas de har börjat sammarbeta med ngt annat försäkringsbolag, ngn som vet? Kommer behövas nu eftersom det ev kommer en ny modell av busan med turbo 2019 och den kommer ha ett antal hk mera.
 
Det är riktigt illa... Svedea har Suzukis märkesförsäkringar och dom säljer bara trafikförsäkring åt GSXR hojar, hur fan tänkte Suzuki nu??:7peta
Köpte kraschpuckar och kör halvförsäkrat via Trygg Hansa. Men det är ju möjligt att LF kan erbjuda försäkring
 
Last edited:
Suzuki avslutar sammarbetet med Länsförsäkringar så blir att jaga nya priser igen. Fick brev igår om det men hoppas de har börjat sammarbeta med ngt annat försäkringsbolag, ngn som vet? Kommer behövas nu eftersom det ev kommer en ny modell av busan med turbo 2019 och den kommer ha ett antal hk mera.
Kommer den att ha just turbo eller är det möjligen kompressor?

Tänkte bara på vad man hörde om b-king från början...prototypen hade väl kompressor där? Eller kanske minns fel?
 
Svedea låter inte kul och defintivt inte bara halv. Känns som inte försäkringsbolagen lever upp till vad dom är till för utan bara vill ha russina från kakan.

Vad det gäller turbo eller kompressor är nog bara spekulation hittills och tror det uppstått från att Kawasaki kom ut med sin turbooch Suzuki skall inte vara sämre osv. Bästa skulle vara en elektrisk fön :) vilket jag läst att bilindustrin håller på och tittar på. Undrar hur snabbt de får en sådan att snurra? Allt utvecklas och blir effektivare.

Googlar man runt lite på Hayabusa 2019 så finns det åtminstone en som ser riktigt lovande ut vad det gäller utseende samt att den kommer ha alla möjliga hjälpsystem. Detta av skribent som brukar ha bra info och insyn.
 
För mig kunde Svedea endast erbjuda dyr trafikförs på min gamla 2003 busa, och det var innan den blev ombyggt fordon. Vi kan motorcyklar eller hur var deras slogan?

Gnällde över detta i en annan tråd, så vill ej ha debatt:hihi
 
Last edited:
Det ser ut som Svedea går fet bort, Folksam hade helförsäkring åretrunt för ca 14k, TH för 12,6 åretrunt och en på och avställningsbar lite billigare. Skall kolla med Länsförsäkringar också men det ser ut som det inte blir billigare. Suzuki har förhandlat med Svedea att de skall erbjudas en försäkring vid nyköp, vet inte vadden kostar men antagligen inte billig? Undrar hur BMW får hyffsade försäkringar på sina hojar + RR modellen eller är den dyr?
 
Finns det något bolag som försäkrar dessa hojar hyfsat humant eller är det bara att fetglömma? Har kollat runt lite senaste dagarna eftersom jag är bra sugen på en Busa men samtidigt vetefan om det känns realistiskt med tanke på premierna... Det enda bolaget som kunde ge ett pris över internet ville ha 25 papp om året för trafikförsäkring... :död Hade ju inte skadat att ha åtminstone halv, men ska man behöva betala av halva hojens värde i försäkringspremie varje år bara för en trafikförsäkring så känns det som att man får hitta något annat... Svedeas märkesförsäkring, ger de någon form av rabatt om man tecknar trafikförsäkring som märkesförsäkring eller menar de att man bara får teckna en vanlig trafikförsäkring på GSXR-modellerna?
 
Därför har jag min busa fortfarande reggad i Estland. Trafik kostar runt 600 sek per år..
Finns det något bolag som försäkrar dessa hojar hyfsat humant eller är det bara att fetglömma? Har kollat runt lite senaste dagarna eftersom jag är bra sugen på en Busa men samtidigt vetefan om det känns realistiskt med tanke på premierna... Det enda bolaget som kunde ge ett pris över internet ville ha 25 papp om året för trafikförsäkring... :död Hade ju inte skadat att ha åtminstone halv, men ska man behöva betala av halva hojens värde i försäkringspremie varje år bara för en trafikförsäkring så känns det som att man får hitta något annat... Svedeas märkesförsäkring, ger de någon form av rabatt om man tecknar trafikförsäkring som märkesförsäkring eller menar de att man bara får teckna en vanlig trafikförsäkring på GSXR-modellerna?
970a1c5e8f85cdb62712a831ff85249c.jpg


Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Därför har jag min busa fortfarande reggad i Estland. Trafik kostar runt 600 sek per år..
970a1c5e8f85cdb62712a831ff85249c.jpg


Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Förvisso en kreativ lösning, men kanske inte helt enligt reglementet? :gnissla Jag vet inte, men någonstans känner jag nog ändå att jag helst skulle hålla hojen reggad och försäkrad i Sverige. OM något händer så tror jag att huvudvärken blir mindre då... Men det är ju bara vad jag tror, ingen aning om det faktiskt är så. Är din lösning laglig och godkänd och vad händer ifall du behöver nyttja din försäkring?
 
Händer precis samma sak som med "svensk " försäkring, har ju samma försäkringsbolag som här, If, Gjensdige etc etc.
Förvisso en kreativ lösning, men kanske inte helt enligt reglementet? :gnissla Jag vet inte, men någonstans känner jag nog ändå att jag helst skulle hålla hojen reggad och försäkrad i Sverige. OM något händer så tror jag att huvudvärken blir mindre då... Men det är ju bara vad jag tror, ingen aning om det faktiskt är så. Är din lösning laglig och godkänd och vad händer ifall du behöver nyttja din försäkring?

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top