Gustav sätter fingret på något som verkligen har betydelse.Gustav O skrev:2671946Om man anser sig vara för tung och därmed har en nackdel har man redan från början förlorat en del av det mentala kriget. Någon som tror Rossi oroar sig för att han är för tung?
Spekulationer och halvsanningar utan förankring i verkligheten. Verkade förarna nedan ha problem att accelerera och bromsa bättre än mindre förare?sandstream skrev:2671968Det måste ju onekligen bli lättare inbromsningar och snabbare accelerationer för den som väger 20 Kg mindre.
Olof Eriksson skrev:2671961I boken (jag blev tipsad om från forumet) "Performance riding techniques" av Andy Ibbot så finns det en sida där de satt Pedrosas cykel sett från sidan och Haydens cykel likaså, då ser man hur grymt annorlunda dom är trots att det är "samma cykel". Ram, avgasrör, kåpstag, kåpor, sits, tank, fotpinnar, allt är annorlunda!
Därför tror jag inte att det handlar om aerodynamik, för det bygger man lätt om.
Sen kan man fråga sig, hur många känner ni som väger 50kg och lyfter tyngre än de som väger 70kg och som har tränat lika mycket?
*Edit, nu försöker jag inte säga att jag inte har fördel i supermoto, för det har jag, men det handlar om helt andra siffror där...
Som regerande världsmästare är nog självförtroendet rätt bra. Sen framgår det ju inte om han ska gå ner ett par kilo eller 15, det är ju en viss skillnad.oFFkeFF skrev:2672022Hayden börjar leta ursäkter redan innan säsongen är igång
Det är varken spekulationer eller halvsanningar. Det går åt mer kraft att bromsa mer vikt än mindre, det går åt mer kraft att accelerera mer vikt än mindre osv.Nyteknik skrev:Spekulationer och halvsanningar utan förankring i verkligheten. Verkade förarna nedan ha problem att accelerera och bromsa bättre än mindre förare?
Vart har du läst eller hört att han oroar sig för Butters låga vikt?nazurro skrev:Ta Hayden t.ex - genom att oroa sig för Peddo:s låga vikt har han redan förlorat mark mentalt, en förlust som jag tror påverkar betydligt mer än de få kilo han har att vinna.
njelger skrev:2672076Med andra ord så är alla jockeys i hela världen idioter för vikten betyder ingenting.
(och så även Newton)
Det var inte mycket till spik att koka soppa på! Ingen av ingredienserna mentalt krig och viktgränser kommer att göra den matig och godAxxexs skrev:Hayden added: “I’m sure his size will help him and Dani’s going go get along with it better because it’s more like a 250s, and I know I’m probably going to need to drop a few more kilos.
njelger skrev:2672076Med andra ord så är alla jockeys i hela världen idioter för vikten betyder ingenting.
(och så även Newton)
Nyteknik skrev:2672035
Spekulationer och halvsanningar utan förankring i verkligheten.
PierFrancesco skrev:2672263Det är ju något som är fel om förare som beskrivs som "tunga" väger 71kg! Varför inte införa maxvikt påhela ekipaget som i 125. Då har ju en lättare förare fortfarande fördelen av att kunna placera de extra kilon var som helst på hojen!
jian skrev:2671750Läste precis att Hayden skall använda vintern till att banta.
Han säger att han väger alldeles för mycket (69kg) för den nya
lilla 800c hojen och att de lättare förarna kommer nu att
få ännu större fördel....
Tycker personligen att det är dax att införa en viktregel i MotoGP
klassen för nu börjar det lukta backhoppnings syndromet...
Chris Ash skrev:2672288Varför är det fel? Idrottsmän har sällan speciellt mycket gemensamt med den genomsnittlige soffpotatisen med ölmage.
Morphed skrev:2672297Hmm..skulle inte 150kg Hayden få mer effekt i backen?? = mindre hjulspinn!!
Snart blir de väl en massa vingar för downforce,både fram o bak och högt o lågt som på F1 bilarna när hojen o föraren väger nada
PierFrancesco skrev:2672318inte att Pedrosa väger som en normal 12 årig flicka.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |