Hayden Skall Banta....

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Gustav O skrev:
2671946 Om man anser sig vara för tung och därmed har en nackdel har man redan från början förlorat en del av det mentala kriget. Någon som tror Rossi oroar sig för att han är för tung?
Gustav sätter fingret på något som verkligen har betydelse.

sandstream skrev:
2671968 Det måste ju onekligen bli lättare inbromsningar och snabbare accelerationer för den som väger 20 Kg mindre.
Spekulationer och halvsanningar utan förankring i verkligheten. Verkade förarna nedan ha problem att accelerera och bromsa bättre än mindre förare?

Bifogat

• doohan.jpg
    doohan.jpg
    26 KB · Visningar: 67
  • gibernau.jpg
    gibernau.jpg
    52.6 KB · Visningar: 101
Last edited:

njelger

Guest
Med andra ord så är alla jockeys i hela världen idioter för vikten betyder ingenting.

(och så även Newton)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
man väger alla hojjar å sen när de vet hur mycke den tyngsta hojjen väger så får de lättare hojjarna lasta på vikter upp till samma vikt som det tyngsta ekipaget har.

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Olof Eriksson skrev:
2671961 I boken (jag blev tipsad om från forumet) "Performance riding techniques" av Andy Ibbot så finns det en sida där de satt Pedrosas cykel sett från sidan och Haydens cykel likaså, då ser man hur grymt annorlunda dom är trots att det är "samma cykel". Ram, avgasrör, kåpstag, kåpor, sits, tank, fotpinnar, allt är annorlunda!

Därför tror jag inte att det handlar om aerodynamik, för det bygger man lätt om. :tummenupp

Sen kan man fråga sig, hur många känner ni som väger 50kg och lyfter tyngre än de som väger 70kg och som har tränat lika mycket?

*Edit, nu försöker jag inte säga att jag inte har fördel i supermoto, för det har jag, men det handlar om helt andra siffror där...

Tänkte mest på att inte fläsket skulle hänga och dallra i vinden. Kan ju lätt bli turbulens. :tungan

//T

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Viktregler - vilken dynga. Jag hoppas verkligen att det inte finns någon förankring i dessa rykten. Alla har olika förutsättningar för att framföra en hoj snabbt runt en bana - så väl fysiska som psykiska. Alla dessa förutsättningar omsatta till praktik i kombination med övriga omkringliggande förutsättningar avgör varvtiden. So what om någon väger lite mer - denne kanske har ett mentalt övertag. Kanske dags att utforma ett mentalitetstest där den med bäst resultat får käka mentalitetsnedsättande piller så det ska bli mer jämna race?

Dessutom är det ju, som så många redan påpekat, redan historiskt bevisat att de lättaste förarna inte har varit de bästa, dessutom i en tid då vikten hade STÖRRE betydelse än idag. Kan det vara ren peddo-skräck?

Ta Hayden t.ex - genom att oroa sig för Peddo:s låga vikt har han redan förlorat mark mentalt, en förlust som jag tror påverkar betydligt mer än de få kilo han har att vinna.

Må bäste man vinna!

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2672022 Hayden börjar leta ursäkter redan innan säsongen är igång :D
Som regerande världsmästare är nog självförtroendet rätt bra. Sen framgår det ju inte om han ska gå ner ett par kilo eller 15, det är ju en viss skillnad.
Nyteknik skrev:
Spekulationer och halvsanningar utan förankring i verkligheten. Verkade förarna nedan ha problem att accelerera och bromsa bättre än mindre förare?
Det är varken spekulationer eller halvsanningar. Det går åt mer kraft att bromsa mer vikt än mindre, det går åt mer kraft att accelerera mer vikt än mindre osv.
Det är naturlagar som självklart påverkar ekipaget men sen är det en helt annan femma att avgöra hur mycket det påverkar.

nazurro skrev:
Ta Hayden t.ex - genom att oroa sig för Peddo:s låga vikt har han redan förlorat mark mentalt, en förlust som jag tror påverkar betydligt mer än de få kilo han har att vinna.
Vart har du läst eller hört att han oroar sig för Butters låga vikt?

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Här är väll dom utalanderna från Hayden om att "banta". Vet inte var det stod från början men det var väll säkert Crash eller Superbikeplanet.

Nicky Hayden has joined Valentino Rossi in backing factory Honda team-mate Dani Pedrosa to pose a massive threat in 2007.
The American’s will be bidding to make a successful defence on his MotoGP world championship crown but fears his team-mate will pose an even bigger threat than in 2006.

Hayden said: “He was fast out of the gate. He’s going to be strong because he was pretty quick on the 990.
Last week Italian Rossi tipped Pedrosa to mount a serious title tilt next season after he was edged out by Pedrosa in the final winter test of the year in Jerez.

Those sentiments have now been echoed by Hayden, who believes the switch to smaller capacity 800cc machines for 2007 will see Pedrosa provide formidable opposition.

Hayden added: “I’m sure his size will help him and Dani’s going go get along with it better because it’s more like a 250s, and I know I’m probably going to need to drop a few more kilos.
“The bike is quite small and just to suit it probably wouldn’t hurt but I’m sure he’s going to be tough to beat.”

Fast dom nya 800cc 230hk/148kg hojarna kommer vara mycket mera lika dom gamla MotoGP-hojarnas 260hk/148kg hojarna än 110hk/100kg 250-hojarna. Fattar inte vad dom yrar om där faktiskt. Hade små lätta förare haft jättefördelar hade Capirossi vunnit mycker mer.

Över 65kg sägs vara där det finns en gräns där vikten börjar bli för betydande för att köra på riktigt hög nivå i 250cc. MotoGP kan man nog vara pyttelite tyngre om man vill, som Sete och Kenny tex som vägde runt 71kg. Men dom var nog tyngst då.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
njelger skrev:
2672076 Med andra ord så är alla jockeys i hela världen idioter för vikten betyder ingenting.

(och så även Newton)

Nu pratade vi om att köra MotoGP-hoj, och ingen har påstått att "vikten betyder ingenting".

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Axxexs skrev:
Hayden added: “I’m sure his size will help him and Dani’s going go get along with it better because it’s more like a 250s, and I know I’m probably going to need to drop a few more kilos.
Det var inte mycket till spik att koka soppa på! Ingen av ingredienserna mentalt krig och viktgränser kommer att göra den matig och god :)

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag trodde aldrig denna dagen skulle komma. Någonsin. Men.. jag håller helt och hållet med NyTeknik! :tummenupp Kanske har RR-indoktrineringen här på forumet slutligen slagit in mellan mina öron också?

Effekten står i princip oförändrad (om vi inte ska prata om hårklyverier) till 800cc. De elektroniska hjälpmedlen (anti-spinn inräknat) kommer att bli ännu mer avancerade, jämnare och bättre. Att 20 kg skulle göra någon som helst skillnad har jag väldigt svårt att se, iaf inte med så lite skillnad som 20 kg.

Ut ur kurvan kan de extra kilon faktiskt hjälpa eftersom mer tyngd (eller kraft) på baktofflan betyder att man kan ställa antispinnen att "kapa mindre", dvs mer kraft (mindre antispinn helt enkelt) tidigare än motsv. den lätt föraren.

I inbromsningen däremot kan högre vikt på föraren på samma sätt innebära mer tyngd på framtofflan som borde innebära högre slitage och lättare att få släpp. Jag _tror_ dock att en högre tyngd ut ur kurvorna överväger nackdelen med en hög vikt vid inbromsningarna.

sleepy_K4

65 blå/gröna kontant på bordet =)
Gick med
10 Aug 2006
Hoj
ingen nu mera
Sen kan man fråga sig, hur många känner ni som väger 50kg och lyfter tyngre än de som väger 70kg och som har tränat lika mycket?

att väg 50 kg och köra en hoj med så många hästar är inte nyttigt för kroppen folk lär jue tro att man har anorexia lr något liknande om man är 175-180 lång så kan man inte väga så lite det är jue mer farligt än nyttigt !!!

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
njelger skrev:
2672076 Med andra ord så är alla jockeys i hela världen idioter för vikten betyder ingenting.

(och så även Newton)

det är skillnad på att ha en hästkraft eller 250.

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Det är ju något som är fel om förare som beskrivs som "tunga" väger 71kg! Varför inte införa maxvikt påhela ekipaget som i 125. Då har ju en lättare förare fortfarande fördelen av att kunna placera de extra kilon var som helst på hojen!

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Nyteknik skrev:
2672035
Spekulationer och halvsanningar utan förankring i verkligheten.

Misstänker att det är få förare på detta forum som tankar fullt när ett snabbt varv ska sättas.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
PierFrancesco skrev:
2672263 Det är ju något som är fel om förare som beskrivs som "tunga" väger 71kg! Varför inte införa maxvikt påhela ekipaget som i 125. Då har ju en lättare förare fortfarande fördelen av att kunna placera de extra kilon var som helst på hojen!

Varför är det fel? Idrottsmän har sällan speciellt mycket gemensamt med den genomsnittlige soffpotatisen med ölmage.

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
KTM 450 SXF
jian skrev:
2671750 Läste precis att Hayden skall använda vintern till att banta.
Han säger att han väger alldeles för mycket (69kg) för den nya
lilla 800c hojen och att de lättare förarna kommer nu att
få ännu större fördel....
Tycker personligen att det är dax att införa en viktregel i MotoGP
klassen för nu börjar det lukta backhoppnings syndromet...

Hmm..skulle inte 150kg Hayden få mer effekt i backen?? = mindre hjulspinn!!
Snart blir de väl en massa vingar för downforce,både fram o bak och högt o lågt som på F1 bilarna när hojen o föraren väger nada :gnissla

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Chris Ash skrev:
2672288 Varför är det fel? Idrottsmän har sällan speciellt mycket gemensamt med den genomsnittlige soffpotatisen med ölmage.

Det är väl inte så många idrotter där man måste vara halvt anorektiker? Balett och backhoppning kanske? Ser mig själv som riktigt vältränad men med mina 78kg skulle jag likförbannat vara för tung för Motogp (inte för att jag har nån talang för att köra hoj ändå). Med samma vikt på alla ekipage så får talangen fälla avgörandet, inte att Pedrosa väger som en normal 12 årig flicka.

Morphed skrev:
2672297 Hmm..skulle inte 150kg Hayden få mer effekt i backen?? = mindre hjulspinn!!
Snart blir de väl en massa vingar för downforce,både fram o bak och högt o lågt som på F1 bilarna när hojen o föraren väger nada :gnissla

Har för mig att jag läste nån artikel i Mc-nytt för massa år sen om en engelsman som satte på vingar på hojen. Funkar jävligt dåligt på ett fordon som man lägger ner i kurvorna. Vingarna vill ju trycka hojen utåt i kurvan!

20kg som det skiljer mellan Hayden och Pedrosa borde väl också märkas på däcksslitaget över 40min race? Eller? Vad säger ni som tävlar i RR?

Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag väger 95 kilo naken. Det funkar finfint i 250 SP.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln